Hur många hus har övertryck.

Alltså är det vanligt? Och i så fall varför?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
F
Redigerat:
  • Gilla
mats.3
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och tiotusentals dör varje år av helt andra orsaker!
Vilken verkligen låg "idiotkommentar" till respons, av det jag skrev!
 
Såg du skrev 700 varje år.

Av hur många då?
Just här är vi 5 hushåll som eldar. Är risken stor att det händer här?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Så du förespråkar svartjobb?

Visst är det en livsstil att på långt ute på landet och leva på småskalig vedhuggning och andra småsysslor efter dagsform. Men jag inser inte att samhället ska bekosta enskildas livsstil. När dessa människor blir sjuka eller gamla vill dom likväl ha samhällets fulla stöd.
Ytterligare ett idiotsvar!
Vart i inlägget läste du "att samhället" bekostade livsstilen?
 
H Hybro skrev:
Hur många hus har övertryck.

Alltså är det vanligt? Och i så fall varför?
Endast hus med mekanisk ventilation kan få "problematiskt" övertryck, eller FTX som ofta kan ställas in för över/undertryck eller "noll-tryck/ balans", där lika mycket luft sugs in & trycks ut

Hus med självdrag & eldstad utan extern luft skapar ofta relativt stort undertryck, likaså relativt täta hus när köksfläkten går.
Beroende på storleken av huskropp & total fönsteryta, så kan ett lätt "övertryck" ske när solen värmer maximalt genom fönstren.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ramlade över den här.

Det är inget inlägg för varken den ena eller andra ytterligheten i diskussionen eftersom det är högst ovetenskapligt. Samtidigt håller väl inte den här tråden så värst hög vetenskaplig verkshöjd... Men den är ändå på trådens tema och jag är övertygad om att båda sidor kommer höra precis det de vill höra när de ser den.

 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Så du förespråkar svartjobb?

Visst är det en livsstil att på långt ute på landet och leva på småskalig vedhuggning och andra småsysslor efter dagsform. Men jag inser inte att samhället ska bekosta enskildas livsstil. När dessa människor blir sjuka eller gamla vill dom likväl ha samhällets fulla stöd.
jag har aldrig sagt att jag tycker folk ska jobba svart...

Men jag förstår att vissa gör det och varför

och som flera är inne på så är det ofta ett val dit folk tvingas av olika orsaker , mer eller mindre lämpliga

Och samhällets oförmåga att ta hand om våra sjuka och skadade och hur svårt det är att inse att många kroppar inte håller för ett hårt arbetsliv till 67 års ålder medans andra sitter röven jobb inte riktigt ger samma slitage på kroppen.. Försök hitta bilmekaniker lastbilsmakinker snickare osv som har jobbat sen skolan i branschen och kroppen är hel och funkar till 67 år.. det finns men det är få..
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och tiotusentals dör varje år av helt andra orsaker!

Nej jag misströstar bara av den polarisering om vedeldning som fiss i denna tråd. Skalan räcker från purister som helst vill förbjuda ALL vedeldning till dom som säger vedeldning är det enda som gör att vi kan bo kvar som vi gör, och alla försöker krydda det med fakta, mer eller mindre lyckat. Oftast mindre lyckat.

Hur som helst, det jag gör varje dag är också skadligt.
Men en sak håller jag fast vid: elda med ved är INTE hållbart i CO2-perspektivet.
Hur ser det ut, om man jämför fjärrvärme som eldar massa med lokal vedeldning. förluster fram till leveranspunkten enligt SCB ~15%.
 
H he-peter skrev:
Hur ser det ut, om man jämför fjärrvärme som eldar massa med lokal vedeldning. förluster fram till leveranspunkten enligt SCB ~15%.
Färutom att fjärrvämen har i stort sett dubbelt så stor insats av fossilbränsle i processen från skog till panna jämfört med veden vi eldar.
 
  • Gilla
he-peter
  • Laddar…
Jo det är mycket fossilbränsle som kommer till i transporter eftersom kommunala fjärrvärmeverk inte har möjlighet att plocka ut sin ved i dom mängderna som krävs från en närliggande skog då det skulle behöva enorma arealer av skog för det - per år.

så det transporteras på fartyg och lastbil och förmodligen väldigt lite på järnväg eftersom vi inte alls har den järnvägsutbyggnaden som fans innan typ 1970-talet där varenda industriområde av lite storlek hade järnväg in och lasthantering anpassade för detta.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Box of rain Box of rain skrev:
Det är livsfarligt, det var därför ALLA barn utan undantag dog förr i tiden och det nu inte finns några människor alls!
K Kallens skrev:
Ökat eldande? Det måste ju varit en nedåtgående trend iaf se senaste 100 åren? Den trenden håller gissningsvis i sig?

Edit: även om man tänker att fler eldade typ under ukrainakrisen -22 eller kanske t.o.m. nu i januari när elen varit dyr, så är det ju inget som skulle märkas på lungcancerstatistiken på många år.
Bättre att frysa än att få lungcaner
 
  • Haha
mats.3
  • Laddar…
P
R Rune 5 skrev:
Bättre att frysa än att få lungcaner
Att elda skulle leda till lungcancer är en ren gissning som helt saknar fakta..


Att inte lyckas hålla kroppstemperatur rätt leder till döden betydligt fortare än lungcancer om vi ska argumentera på den nivån...

Sen föredrar dom flesta normalt funtade individer att man knappast vill ha varken lungcancer men för den skull så står valet mellan att elda eller köpa el för 7000 mer i januari så eldar jag iaf..
 
  • Gilla
Box of rain och 2 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Får den sin luft via separat intag då?
Om du menade min ugn med luckan öppen.... Ja, utifrån stenfoten via tub i krypgrunden rakt upp under asklådan och rostret.
 
H Hybro skrev:
Hur många hus har övertryck.

Alltså är det vanligt? Och i så fall varför?
Man vill inte få in fukt i konstruktionen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.