20 053 läst ·
165 svar
20k läst
165 svar
Vedkamin, hälsa och småbarn
Jag är för okunnig kring det. Men generellt så byggs alla nya byggnader med undertryck sedan typ 70-talet(?) för att undvika fuktproblem.
https://avfuktningsteknik.se/overtryck-eller-undertryck-vilket-ar-bast-for-ventilation-i-huset/
Contura själva skriver i sin eldningsmanual att man ska tryckutjämna vid uppstart av brasan.
Jag gjorde detta misstaget en gång när jag flyttade till nyare hus som inte hade självdrag. Mycket rök blev det.
https://avfuktningsteknik.se/overtryck-eller-undertryck-vilket-ar-bast-for-ventilation-i-huset/
Contura själva skriver i sin eldningsmanual att man ska tryckutjämna vid uppstart av brasan.
Jag gjorde detta misstaget en gång när jag flyttade till nyare hus som inte hade självdrag. Mycket rök blev det.
Redigerat:
Ytterligare ett idiotsvar!T Thomas_Blekinge skrev:Så du förespråkar svartjobb?
Visst är det en livsstil att på långt ute på landet och leva på småskalig vedhuggning och andra småsysslor efter dagsform. Men jag inser inte att samhället ska bekosta enskildas livsstil. När dessa människor blir sjuka eller gamla vill dom likväl ha samhällets fulla stöd.
Vart i inlägget läste du "att samhället" bekostade livsstilen?
Endast hus med mekanisk ventilation kan få "problematiskt" övertryck, eller FTX som ofta kan ställas in för över/undertryck eller "noll-tryck/ balans", där lika mycket luft sugs in & trycks utH Hybro skrev:
Hus med självdrag & eldstad utan extern luft skapar ofta relativt stort undertryck, likaså relativt täta hus när köksfläkten går.
Beroende på storleken av huskropp & total fönsteryta, så kan ett lätt "övertryck" ske när solen värmer maximalt genom fönstren.
Ramlade över den här.
Det är inget inlägg för varken den ena eller andra ytterligheten i diskussionen eftersom det är högst ovetenskapligt. Samtidigt håller väl inte den här tråden så värst hög vetenskaplig verkshöjd... Men den är ändå på trådens tema och jag är övertygad om att båda sidor kommer höra precis det de vill höra när de ser den.
Det är inget inlägg för varken den ena eller andra ytterligheten i diskussionen eftersom det är högst ovetenskapligt. Samtidigt håller väl inte den här tråden så värst hög vetenskaplig verkshöjd... Men den är ändå på trådens tema och jag är övertygad om att båda sidor kommer höra precis det de vill höra när de ser den.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 627 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 627 inlägg
jag har aldrig sagt att jag tycker folk ska jobba svart...T Thomas_Blekinge skrev:Så du förespråkar svartjobb?
Visst är det en livsstil att på långt ute på landet och leva på småskalig vedhuggning och andra småsysslor efter dagsform. Men jag inser inte att samhället ska bekosta enskildas livsstil. När dessa människor blir sjuka eller gamla vill dom likväl ha samhällets fulla stöd.
Men jag förstår att vissa gör det och varför
och som flera är inne på så är det ofta ett val dit folk tvingas av olika orsaker , mer eller mindre lämpliga
Och samhällets oförmåga att ta hand om våra sjuka och skadade och hur svårt det är att inse att många kroppar inte håller för ett hårt arbetsliv till 67 års ålder medans andra sitter röven jobb inte riktigt ger samma slitage på kroppen.. Försök hitta bilmekaniker lastbilsmakinker snickare osv som har jobbat sen skolan i branschen och kroppen är hel och funkar till 67 år.. det finns men det är få..
Hur ser det ut, om man jämför fjärrvärme som eldar massa med lokal vedeldning. förluster fram till leveranspunkten enligt SCB ~15%.T Thomas_Blekinge skrev:Och tiotusentals dör varje år av helt andra orsaker!
Nej jag misströstar bara av den polarisering om vedeldning som fiss i denna tråd. Skalan räcker från purister som helst vill förbjuda ALL vedeldning till dom som säger vedeldning är det enda som gör att vi kan bo kvar som vi gör, och alla försöker krydda det med fakta, mer eller mindre lyckat. Oftast mindre lyckat.
Hur som helst, det jag gör varje dag är också skadligt.
Men en sak håller jag fast vid: elda med ved är INTE hållbart i CO2-perspektivet.
Jo det är mycket fossilbränsle som kommer till i transporter eftersom kommunala fjärrvärmeverk inte har möjlighet att plocka ut sin ved i dom mängderna som krävs från en närliggande skog då det skulle behöva enorma arealer av skog för det - per år.
så det transporteras på fartyg och lastbil och förmodligen väldigt lite på järnväg eftersom vi inte alls har den järnvägsutbyggnaden som fans innan typ 1970-talet där varenda industriområde av lite storlek hade järnväg in och lasthantering anpassade för detta.
så det transporteras på fartyg och lastbil och förmodligen väldigt lite på järnväg eftersom vi inte alls har den järnvägsutbyggnaden som fans innan typ 1970-talet där varenda industriområde av lite storlek hade järnväg in och lasthantering anpassade för detta.
Box of rain skrev:
Bättre att frysa än att få lungcanerK Kallens skrev:Ökat eldande? Det måste ju varit en nedåtgående trend iaf se senaste 100 åren? Den trenden håller gissningsvis i sig?
Edit: även om man tänker att fler eldade typ under ukrainakrisen -22 eller kanske t.o.m. nu i januari när elen varit dyr, så är det ju inget som skulle märkas på lungcancerstatistiken på många år.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 627 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 627 inlägg
Att elda skulle leda till lungcancer är en ren gissning som helt saknar fakta..R Rune 5 skrev:
Att inte lyckas hålla kroppstemperatur rätt leder till döden betydligt fortare än lungcancer om vi ska argumentera på den nivån...
Sen föredrar dom flesta normalt funtade individer att man knappast vill ha varken lungcancer men för den skull så står valet mellan att elda eller köpa el för 7000 mer i januari så eldar jag iaf..