20 052 läst ·
165 svar
20k läst
165 svar
Vedkamin, hälsa och småbarn
Spontant låter de siffrorna extremt höga. Säg att halva befolkningen bor i eget hus där eldning öht är möjligt, så skulle 20-30 procent av dessa i huvudsak elda med ved eller pellets? Det tycker iaf jag låter väldigt högt, men det är ju såklart bara utifrån vad man själv observerar i omgivningen. Då tror jag mer på Liljeros siffror ovan.K Kluffe skrev:Var hittar du de siffrorna? Jag får fram (visserligen via google-sökning så det kanske är fel data) att småskalig vedeldning står för cirka 10 till 15 procent av det totala uppvärmningsbehovet för bostäder och lokaler i Sverige, eller ungefär 10–15 TWh energi per år. Knappast försumbart, speciellt när det används till att kapa effekttoppar då elsystemet är som mest belastat.
Kraftvärmeverk står för än mer värmeproduktion än så, men fjärrvärme är ju bara ett alternativ för de som råkar bo i närheten. Håller med om att det är ett smart sätt att komplettera elsystemet då kraftvärmeverk både kan generera el och värme till bostäder
Jag tror också vedeldning framförallt efter nov 2021, står för en större del av "värme för hushållen" i Sverige.K Kallens skrev:
Känns som väldigt många/alla talar om just "att elda" nuförtiden, och vedpriserna har ju fullständigt spårat ur & det hänger nog ihop.
Sedan 1910 när "alla eldade" för att få värme, så hade Sverige 5,5 milj invånare.
Ifrån ca 1930 smög oljebränningen in lite i bilden & efter krigsåren 1940-45 tog oljebränningen över med tillgången till billig olja.
Från "oljekrisen" ca 1970 och framåt tog direktverkande elvärme över mer & mer då elen var billig, och inte förens slutet 80-tal började vedeldning sakta öka igen, för att mera accelerera från slutet 90-tal.
Så även om 50 % av Sverige skulle vedelda idag, så motsvarar det hela Sveriges befolkning år 1900.
Att befolkningen har ökat är ju såklart sant. Men tveksamt om andelen som eldar ved som huvudsaklig uppvärmning har ökat, ens efter 2021/22. Inte är det någon som sätter in ny vedpanna eller byter ut en värmepump mot vedledning ens idag, snarare tvärtom, men många kanske tänder i spisen kalla dagar för att man läst att elpriserna är höga.J jawen skrev:
Jag har svårt att motivera vedeldning rent ekonomiskt. Måste upp runt 5kr per kwh i snitt för att det ska vara lönt. När vi når dom priserna kommer ju dock veden gå upp motsvarande så antagligen blir det aldrig lönt för oss som köper ved.K Kallens skrev:Att befolkningen har ökat är ju såklart sant. Men tveksamt om andelen som eldar ved som huvudsaklig uppvärmning har ökat, ens efter 2021/22. Inte är det någon som sätter in ny vedpanna eller byter ut en värmepump mot vedledning ens idag, snarare tvärtom, men många kanske tänder i spisen kalla dagar för att man läst att elpriserna är höga.
Har du torrved och bra ventilation så ska det inte vara något problem.T Tyrbo skrev:Hej! Slog mig, att det nu under vintern när vi eldar för värme blir allt mer damm (och sot) ovanpå möbler, vitrinskåp etc i närheten av vår vedeldade gjutjärnskamin modell Andersen från ca 1997.
Och i samma tanke alla våra småbarn som växer upp här hemma, hur är det med deras små lungor som ska processera detta? Vi som trodde vi var smarta, och ekonomiska som alla år hämtat hem gratis stockar och gjort ved av för att bättre hushålla med ekonomin..
Vi har alltså enbart eldat för värme senaste snart 10 åren.
Ja. Första ilägget ryker ju alltid in. Vår spis har anslutningen mot skorstenen undertill så gjutjärnet måste bli lite varmt innan det blir drag om det inte blåser ute.L Liljeros skrev:
Kan allt det här inrykandet som folk skriver om på forumet bero på att de bor i hus med maskinell ventilation och undertryck inomhus? Är det undertryck inomhus blir ju draget uselt. Så kan man ju inte ha det.
Är du säker på att det är eldningen? Ni har inte levande ljus eller så? (För övrigt bör man undvika det också, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-minskar-du-fororeningar-fran-levande-ljus )T Tyrbo skrev:Hej! Slog mig, att det nu under vintern när vi eldar för värme blir allt mer damm (och sot) ovanpå möbler, vitrinskåp etc i närheten av vår vedeldade gjutjärnskamin modell Andersen från ca 1997.
Och i samma tanke alla våra småbarn som växer upp här hemma, hur är det med deras små lungor som ska processera detta? Vi som trodde vi var smarta, och ekonomiska som alla år hämtat hem gratis stockar och gjort ved av för att bättre hushålla med ekonomin..
Vi har alltså enbart eldat för värme senaste snart 10 åren.
Jag tror att alt är farligt på nått sätt, att ha kallt innomhus lär vara betydligt farligare än att elda torr ved i en modern eldstad enl tillverkarens anvisningar.SWEBMA skrev:
Visst kan det vara så, dock har ju många eldstäder möjlighet till uteluftsanslutning och med fungerande tätningslister på eldstadsluckan bör ju husets ventilation inte påverka.H heimlaga skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Asklådan står på en bit täljsten.K Ken skrev:
Öppet runt om.
Stängt spjället i luckan in till asklådan permanent.
Så all förbränningsuft tas utifrån stenfoten.
Har ett spjäll med en liten ursparning mellan ugn och skortsen.
Det är allt.
Varje höst rappar jag eldstaden efter ordentlig vattning med typ eldfast bruk förstärkt med keramikkross.
Klarar sig ett år. I övrigt nyskick på ugnen. Bytt ett luckglas och ett s k spoiler en gång.
Häng i en typ 10 mm bult i glipan vid spoliern mot rutan, så strömmar det mer förbränningsluft förbi glaset.
Glaset håller dig rent då.
Redigerat:
Energimyndigheten, känns ändå som en ganska pålitlig källa. Jag tog förvisso bara ut siffran för dom som enbart värmer med biobränsle och småhus då och siffran är från 2016, jag tänker att värmepumpar snarare har minskat detta.K Kluffe skrev:Var hittar du de siffrorna? Jag får fram (visserligen via google-sökning så det kanske är fel data) att småskalig vedeldning står för cirka 10 till 15 procent av det totala uppvärmningsbehovet för bostäder och lokaler i Sverige, eller ungefär 10–15 TWh energi per år. Knappast försumbart, speciellt när det används till att kapa effekttoppar då elsystemet är som mest belastat.
Kraftvärmeverk står för än mer värmeproduktion än så, men fjärrvärme är ju bara ett alternativ för de som råkar bo i närheten. Håller med om att det är ett smart sätt att komplettera elsystemet då kraftvärmeverk både kan generera el och värme till bostäder
Känns som rediga siffror för veduppvärmning, 15TWh är mycket energi. Jag uppskattade det till att 1 miljon hushåll/lokaler ändå bedriver någon form av eldning antingen i sin helhet eller som mysbrasa. Det kan inte vara fler tänker jag . Om dom ska dela lika på 15TWh blir nånstans runt 15MWh per hushåll i snitt i Sverige, det är väldigt mycket energi. Vi pratar då runt 15 kubikmeter ved per år eldat för 1 miljon hushåll, även med den lägre siffran 10 så är 10 kubikmeter/år och även om vi skulle räkna det på 1,5 miljoner hushåll så blir även det en hög siffra, då ligger det rum 6-7 pall. Jag köper inte den siffran alls när det kommer till myseldning.