T Thomas_Blekinge skrev:
Så du förespråkar svartjobb?

Visst är det en livsstil att på långt ute på landet och leva på småskalig vedhuggning och andra småsysslor efter dagsform. Men jag inser inte att samhället ska bekosta enskildas livsstil. När dessa människor blir sjuka eller gamla vill dom likväl ha samhällets fulla stöd.
Allt som gör att man slipper leva på understöd, socialbidrag e t c är till gagn även för andra, som ev inte har möjlighet eller vilja till eget pyssel.

Det kan väl ändå inte vara fel?

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Nu när det krisar i energiförsörjning, elpriserna skenar, det går snart inte att köra elbil o s v, så tycker jag att staten borde ge bidrag, eller avdrag på skatten, till de som ids elda med egen ved.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Det är bara att elda på det.. lära sig elda rätt med torr ved och se till att ha bra drag så minimalt/ingen med rök hamnar i huset..

Att man inte kan skydda sina barn mot allt är ju tyvärr tydlig fakta, det räcker ju med att det bor några runtomkring som eldar med ved och sanningen att säga i ett villakvarter så gnälls det ju ofta om att man bara får trvseleda 2 eller 3 gggr i veckan men bor det många på litet område så kan det ju iaf ge resultatet att det finns rök på vintern i ett villaområde som är tätbebyggt..

Med andra ord så kan man inte styra så mycket över om det finns rök eller inte

Sen verkar det ju till en stor grad vara samma nyare hus eller hus med eftermonterad ftx ventiallation som nästan alltid har problemet att dra in röklukten..

Ett tips som egentligen borde vara ett krav på såna installationer är ju att ha tidur knapp som pausar ventilationen när sämsta tänkabara rök situtation ute uppenbarar sig men folk låter ventialtionen gå som vanligt dygnet runt rakt av och det är dom som släpper ut rök som ska anpassa sig.. ja lycka till bygg system som fungerar istället. Att dom äldre självdrags husen nästan aldrig har problem med indragen röklukt är ju ett instressant ämne i debatten..

och att det kanske är trivseleldning i 23 olika hus i villaområdet med 150 villor som är grundproblemet med rök situationen och vid vissa väder lägger sig röken kvar där istället för att dra iväg..
Med ett hyfsat nytt FTX aggregat eller annan tvångsstyrd ventilation finns ofta en lite knapp eller val för eldning, när jag ska elda så väljer jag bara på menyn så fixar den ett lätt övertryck i 10min, det räcker för att elden ska ta sig och få drag i skorstenen. Sen efter det så fixar skorstenen resten.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
För många år sen läste jag ett reportage om en snubbe, som tillvaratog sumpgas ur ett kärr och värmde bostadshuset.

Troligen fick ha betala skatt på detta!

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Med ett hyfsat nytt FTX aggregat eller annan tvångsstyrd ventilation finns ofta en lite knapp eller val för eldning, när jag ska elda så väljer jag bara på menyn så fixar den ett lätt övertryck i 10min, det räcker för att elden ska ta sig och få drag i skorstenen. Sen efter det så fixar skorstenen resten.
Har inte brytt mig om att leta efter denna funktion, då det aldrig ryker in. Inte ens när vi kör köksfläkten för fullt

H Hybro skrev:
Allt som gör att man slipper leva på understöd, socialbidrag e t c är till gagn även för andra, som ev inte har möjlighet eller vilja till eget pyssel.

Det kan väl ändå inte vara fel?
Du får jobba svart så mycket du vill om du samtidigt är beredd att betala själv för sjukvård, skola, äldreomsorg, och alla bidrag när du inte kan jobba mer (bostadsbidrag, garantipension mm).
Ditt svartjobb är inte till gagn för andra, snarare tvärtom, för dina uteblivna skattepengar saknas i kommunala budgeten.

Nu är själva eldstaden i ugnen stor, så kanske det funkar som så att det vid tändning finns utrymme för att varma eldgaser lätt stiger uppåt och samlas där, innan det ger sig iväg, först nedåt mot typ golvet och så in i skorstenen som har rätt stor innerdiameter.

Någon enstaka gång då ugnen stått oeldad några veckor på sommaren, har jag av gammal vana, tänt några tidningsblad i skorstenen, samtidigt som jag tuttar på i ugnen.
Då riktigt råmar det.

Ryker in? Aldrig.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Till dom som påstår att veden är gratis, då kan man fråga om om kan få lite då, om den nu ändå är gratis? 😆
Du kan ju fråga någon skogsägare i närheten ifall det är ok att du tar hand om stormfällen, nerfallna grenar m.m. Skulle tro att du hittar någon som tycker att det är en win-winsituation.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Nyss blev jag erbjuden detta av grannen som avverkade typ 20 stora tallar.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag brukar se över tätningen inför varje eldningssäsong och byta om den gamla listen har blivit dålig för att undvika att sot och rök kommer ut i bostaden.
Om det krävs helt tätt kring luckan för att undvika att rök kommer ut i rummet så misstänker jag att du har något problem med ventilationen. Eller någon fläkt i huset som drar in luft genom skorstenen.
När jag tänder i kaminen så har jag luckan på glänt ett tag, aldrig varit med om att det ryker in. Enda röklukten man känner är från tändstickan. Kanske behöver du någon rökgasfläkt.

Man ska kunna ha luckan till kaminen öppen utan att det ryker in.

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om det krävs helt tätt kring luckan för att undvika att rök kommer ut i rummet så misstänker jag att du har något problem med ventilationen. Eller någon fläkt i huset som drar in luft genom skorstenen.
När jag tänder i kaminen så har jag luckan på glänt ett tag, aldrig varit med om att det ryker in. Enda röklukten man känner är från tändstickan. Kanske behöver du någon rökgasfläkt.

Jag har inga problem med inryckning, men jag har ju lucktätningen i ordning.

F
L lbgu skrev:

Har man undertryck i huset kan det behövas öppna ett fönster eller dörr under upptändning, dvs innan draget kommit igång. Annars kan röken vilja dras in i husets övriga ventilation.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Troligen fick ha betala skatt på detta!
Troligtvis behövde han inte betala skatt om han använde bränslet på den fastighet han "skördade" det på, så fungerar det ju med ved, kör man iväg den och eldar den på en annan fastighet än där den växt ska man ju ta upp det som eget uttag eller försäljning och skatta.

F fribygg skrev:
Jag har inga problem med inryckning, men jag har ju lucktätningen i ordning.
Min poäng var att ifall man måste ha lucktätning i ordning så är det något problem med t.ex. ventilation eller fläktar. Man ska kunna öppna luckan utan att det kommer in rök i rummet även precis efter att man tänt..

F Fideliox skrev:
Har man undertryck i huset kan det behövas öppna ett fönster eller dörr under upptändning, dvs innan draget kommit igång. Annars kan röken vilja dras in i husets övriga ventilation.
Precis. Det ingår i vad jag kallar problem med ventilationen. Huset är inte anpassat/lämpligt för kamineldning helt enkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.