Hej! Slog mig, att det nu under vintern när vi eldar för värme blir allt mer damm (och sot) ovanpå möbler, vitrinskåp etc i närheten av vår vedeldade gjutjärnskamin modell Andersen från ca 1997.
Och i samma tanke alla våra småbarn som växer upp här hemma, hur är det med deras små lungor som ska processera detta? Vi som trodde vi var smarta, och ekonomiska som alla år hämtat hem gratis stockar och gjort ved av för att bättre hushålla med ekonomin..
Vi har alltså enbart eldat för värme senaste snart 10 åren.
Och i samma tanke alla våra småbarn som växer upp här hemma, hur är det med deras små lungor som ska processera detta? Vi som trodde vi var smarta, och ekonomiska som alla år hämtat hem gratis stockar och gjort ved av för att bättre hushålla med ekonomin..
Enligt forskningen kan vedeldning klassas som värre än en cigarettrökig miljö. Jag eldar själv med pelletskamin och har nedsatt lungkapacitet - men jag är ju inte ung. Det är riktigt att böckerna i bokhyllan är mycket dammiga ...
Har man barn ska man tänka extra mycket på att elda rätt. Personligen tycker jag att det brinner klarare/bättre när man sotar skorstenen oftare. Jag använder munskydd när jag sotar ur kaminen varannan dag. Det kanske är vettigt att komplettera med en LLVP för barnens skull. Det finns en del att läsa på nätet om detta.
Har man barn ska man tänka extra mycket på att elda rätt. Personligen tycker jag att det brinner klarare/bättre när man sotar skorstenen oftare. Jag använder munskydd när jag sotar ur kaminen varannan dag. Det kanske är vettigt att komplettera med en LLVP för barnens skull. Det finns en del att läsa på nätet om detta.
Det finns ingen som upprör vita medelålders män så mycket som rätten att elda och att köra dieselbil.Suvi5700 skrev:
Skämtåsido, eldning är verkligen jättedåligt och med tanke på att biltrafiken blir allt bättre börjar vedeldning segla upp som värstingen. Det är dock tillåtet och man kommer att exponeras för dom partiklar som bildas. Om man inte förlikat sig med att livet på jorden är förenat med risker så finns några enkla råd:
- Om du själv eldar, säkerställ att du har en modern kamin, har god förbränning samt väl tilltagen tilluft. Säkerställ också att tilluften inte tar in den rök du släpper ut och med hänsyn till dina grannar bör desamma gälla dom dvs är väderförutsättningarna fel (inversion/vinden ligger fel) elda inte helt enkelt just då.
- Om du inte vill drabbas av andras vedeldning/dieselbilar, köp ett FTX aggregat och sätt i riktigt bra filter, undvik att vistas utomhus vid fel väderlek då PM 2,5 samt PM10 halterna är som högst.
Eldat för husets uppvärmning 23 år i en större täljstensugn. Därtill en ordentlig Isokern skorsten.
Eldar uteslutande riktigt torr kluven björkved.
Sotar en gång om året, på hösten.
Tilluft utifrån stenfoten. Alltid fullt drag.
Finns aldrig det minsta sot eller annat inomhus på möbler, hyllor
e t c.
Har aldrig luktat rök inomhus, utom de få gånger vi glömt öppna rökgasspjället vid upptändning.
Eldar uteslutande riktigt torr kluven björkved.
Sotar en gång om året, på hösten.
Tilluft utifrån stenfoten. Alltid fullt drag.
Finns aldrig det minsta sot eller annat inomhus på möbler, hyllor
e t c.
Har aldrig luktat rök inomhus, utom de få gånger vi glömt öppna rökgasspjället vid upptändning.
Ja det suger när grannarna eldar och jag nattar barnen och känner mycket rök i friskluftsventilerna i deras rum. Inte mycket att göra åt. Tyvärr respekteras inte trivseleldning max 2 gånger veckan här. Kollar på FTX men inte sugen på att lägga hundra tusen på det.T Tyrbo skrev:Hej! Slog mig, att det nu under vintern när vi eldar för värme blir allt mer damm (och sot) ovanpå möbler, vitrinskåp etc i närheten av vår vedeldade gjutjärnskamin modell Andersen från ca 1997.
Själv uppväxt med mycket rök inomhus från vedeldning med skitkamin få det ofta puffade ut rökmoln i vardagsrummet så känner igen det direkt. Han eldar fortfarande, gärna mjölkkartonger (med plastfilm i) Inga problem med lungorna än iaf.
Försöker minimera eldandet själv. Med modern, tät kamin med tilluft så tror jag inte det kommer in så mycket. Förutom vid upptändning för då får man ju ha luckan på glänt. Har också börjat tända uppifrån och med kuddar vilket ger bra fart direkt.
Redigerat:
Nu är det typ 100 m till närmaste grannar. Aldrig känt röklukt från dem.
Är ur den synpunkten ett elände att på tätt inpå varandra.
Jag och grannarna eldar ordentligt varje dag kalla årstiden. Bara trivsamt.
Ett problem med rök från grannar är att de oftast stryper draget. Det sk brinna med friskt drag, då stiger röken bättre.
Är ur den synpunkten ett elände att på tätt inpå varandra.
Jag och grannarna eldar ordentligt varje dag kalla årstiden. Bara trivsamt.
Ett problem med rök från grannar är att de oftast stryper draget. Det sk brinna med friskt drag, då stiger röken bättre.
Konstigt, eldning i vår kakelugn skapar inget sot eller extra damm inomhus (värsta lotrtgrisen var sotaren med sin dammsugare, då fick vi sot "överallt". Numera är dom förbjudna att använda dammsugare)
På utsidan stiger den vita röken från skorstenen men det är ju högt upp, och visst nedfall blir det ju någonstans
Kanske vi inte ska grilla korv & t-ben-stekar med barn & barnbarn på kolgrill heller då...fast det är ju oslagbart gott
På utsidan stiger den vita röken från skorstenen men det är ju högt upp, och visst nedfall blir det ju någonstans
Kanske vi inte ska grilla korv & t-ben-stekar med barn & barnbarn på kolgrill heller då...fast det är ju oslagbart gott
Har tre kakelugnar som det eldas i varje dag, aldrig upplevt sot eller damm från dessa inomhus. Inte heller i två stugor med vedspis och kaminer av lite sådär standard. Får man in sot så måste det väl vara något tokigt. Bor ni i område med mycket biltrafik så att det är sådant som dras in via ventilationen? När jag bodde i förort i Stockholm med stora vägar överallt var det riktigt mörkt och äckligt damm kring fönster och ventilation.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 597 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 597 inlägg
Jag är vit medelålders man och tycker att vedeldning i villaområden borde förbjudas. Är förjävla trött på att det stinker så fort man går utanför dörren och att inte kunna vädra annat än mitt i natten. Snåla jävlar som inte kan betala för ordentligt med el.L Liljeros skrev:Det finns ingen som upprör vita medelålders män så mycket som rätten att elda och att köra dieselbil.
Skämtåsido, eldning är verkligen jättedåligt och med tanke på att biltrafiken blir allt bättre börjar vedeldning segla upp som värstingen. Det är dock tillåtet och man kommer att exponeras för dom partiklar som bildas. Om man inte förlikat sig med att livet på jorden är förenat med risker så finns några enkla råd:
Hade vedeldning blivit tillåtet idag? Nej, troligtvis inte. Men det hade inte alkohol heller. Att försöka driva såna här frågor är politiskt självmord och man får därmed förlika sig att det är en del av den värld vi lever i.
- Om du själv eldar, säkerställ att du har en modern kamin, har god förbränning samt väl tilltagen tilluft. Säkerställ också att tilluften inte tar in den rök du släpper ut och med hänsyn till dina grannar bör desamma gälla dom dvs är väderförutsättningarna fel (inversion/vinden ligger fel) elda inte helt enkelt just då.
- Om du inte vill drabbas av andras vedeldning/dieselbilar, köp ett FTX aggregat och sätt i riktigt bra filter, undvik att vistas utomhus vid fel väderlek då PM 2,5 samt PM10 halterna är som högst.
Jag rekommendera starkt att köpa en eller flera luftrenare. En i varje rum där man har eldstad.T Tyrbo skrev:
Jag gjorde en del mätningar förra eldningssäsong. Partiklar inomhus ökar kraftigt när man öppnar kamindörren för att gjöra ett inlägg.
Har man luftrenare, tar det bara några minuter, tills det är rent i luften igen.
Vi cirkulerar luften från braskamin i hela huset med en LLVP. Des filter tar en del damm med.
Med vedeldning kommer ansvar. För miljön, för andra och för sig själv.