H heimlaga skrev:
Kan allt det här inrykandet som folk skriver om på forumet bero på att de bor i hus med maskinell ventilation och undertryck inomhus? Är det undertryck inomhus blir ju draget uselt. Så kan man ju inte ha det.
Jag har inte längre vedpanna utan det var i min barndom, då var det vedpanna i pannrum med skorsten i tegel. Var ingen ventilation utöver pannan i det pannrummet och tvärtom ganska dragit då garagaportarna hade ett bäst före datum långt bak i tiden.

L Liljeros skrev:
Energimyndigheten, känns ändå som en ganska pålitlig källa. Jag tog förvisso bara ut siffran för dom som enbart värmer med biobränsle och småhus då och siffran är från 2016, jag tänker att värmepumpar snarare har minskat detta.

Känns som rediga siffror för veduppvärmning, 15TWh är mycket energi. Jag uppskattade det till att 1 miljon hushåll/lokaler ändå bedriver någon form av eldning antingen i sin helhet eller som mysbrasa. Det kan inte vara fler tänker jag . Om dom ska dela lika på 15TWh blir nånstans runt 15MWh per hushåll i snitt i Sverige, det är väldigt mycket energi. Vi pratar då runt 15 kubikmeter ved per år eldat för 1 miljon hushåll, även med den lägre siffran 10 så är 10 kubikmeter/år och även om vi skulle räkna det på 1,5 miljoner hushåll så blir även det en hög siffra, då ligger det rum 6-7 pall. Jag köper inte den siffran alls när det kommer till myseldning.
Många med vedpanna har ju stora kåkar, värmda garage och snålar inte med värmen så jag skulle tro att 15m3t är alldeles för lite för en "normal" panneldare.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Många med vedpanna har ju stora kåkar, värmda garage och snålar inte med värmen så jag skulle tro att 15m3t är alldeles för lite för en "normal" panneldare.
Farsan la vattenburet i golvet i sin verkstad och kulvert till bostadshuset (40 tal). Vet inte exakt yta men kanske 30x20m eller nåt. Brukar gå ca 30-40 kubik per säsong. Pannan är från 2012 så ganska modern.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Känns som rediga siffror för veduppvärmning, 15TWh är mycket energi. Jag uppskattade det till att 1 miljon hushåll/lokaler ändå bedriver någon form av eldning antingen i sin helhet eller som mysbrasa. Det kan inte vara fler tänker jag . Om dom ska dela lika på 15TWh blir nånstans runt 15MWh per hushåll i snitt i Sverige, det är väldigt mycket energi. Vi pratar då runt 15 kubikmeter ved per år eldat för 1 miljon hushåll, även med den lägre siffran 10 så är 10 kubikmeter/år och även om vi skulle räkna det på 1,5 miljoner hushåll så blir även det en hög siffra, då ligger det rum 6-7 pall. Jag köper inte den siffran alls när det kommer till myseldning.
Redan 2017 beräknades det finnar fler än 1,7 milj lokaleldstäder (kaminer, öppna spisar, etc.) i svenska bostäder och fritidshus.

https://villatidningen.se/2017/11/22/stora-miljovinster-vid-byte-till-ny-braskamin/

Och från "energikrisen" 2021/22 ökade försäljningen med 4-500 %, så tror det eldas mer än du tror.
Väldigt många stöttar sin LLVP/FLVP/LVVP vid 0-gradigt och kallare, även om vedeldningen inte är husets huvudvärme källa.

F fribygg skrev:
Ja 25-40 m3 är nog vanligt 👍

F Fideliox skrev:
Farsan la vattenburet i golvet i sin verkstad och kulvert till bostadshuset (40 tal). Vet inte exakt yta men kanske 30x20m eller nåt. Brukar gå ca 30-40 kubik per säsong. Pannan är från 2012 så ganska modern.
Har man >600m2 uppvärmt verkar inte 40m3 ved mycket

• Haha
jawen
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Har man >600m2 uppvärmt verkar inte 40m3 ved mycket
Visst men verkstan håller han runt 15c och den saknar ventilation. "Verkar onödigt att göra hål och släppa ut värmen".

F Fideliox skrev:
Visst men verkstan håller han runt 15c och den saknar ventilation. "Verkar onödigt att göra hål och släppa ut värmen".
700m2 uppvärmt varav merparten till 15°C på bara 40m3?

J jawen skrev:
Redan 2017 beräknades det finnar fler än 1,7 milj lokaleldstäder (kaminer, öppna spisar, etc.) i svenska bostäder och fritidshus.

[länk]

Och från "energikrisen" 2021/22 ökade försäljningen med 4-500 %, så tror det eldas mer än du tror.
Väldigt många stöttar sin LLVP/FLVP/LVVP vid 0-gradigt och kallare, även om vedeldningen inte är husets huvudvärme källa.
Du pratade om stödeldning, låter det rimligt att snittet på samtliga dessa 1,7 miljoner kaminer skulle vara 6m3 ved per år? Det finns ungefär 2,1 miljoner småhus i Sverige med permanta boende, skulle alltså 80% av Sveriges hushåll i småhus göra av med i snitt 6m3 ved på eldning. Det är hel absurd siffror, troligtvis nyttjas inte ens 1/3 av dessa kaminer längre, om ens hälften.

Det mest absurda vid ”energikrisen” är ju att folk tyckte det var rimligare att köpa en vedspis än en Luft/luft som ger COP över 2 även vid så kalla temperaturer som -20 idag. Det finns någon slags irrationell rörelse i Sverige att det billigaste sättet att värma ett hus är att elda vilket i väldigt få situationer faktiskt stämmer.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Du pratade om stödeldning, låter det rimligt att snittet på samtliga dessa 1,7 miljoner kaminer skulle vara 6m3 ved per år?
Nej inte så högt, ett utslaget snitt på hälften kanske.
Men det är bara vad "jag tror"

Läste att på skogsforumet drog 1 vedsäljare iväg 130 m3 i veckan....på småsäck 😳

L Liljeros skrev:
Du pratade om stödeldning, låter det rimligt att snittet på samtliga dessa 1,7 miljoner kaminer skulle vara 6m3 ved per år? Det finns ungefär 2,1 miljoner småhus i Sverige med permanta boende, skulle alltså 80% av Sveriges hushåll i småhus göra av med i snitt 6m3 ved på eldning. Det är hel absurd siffror, troligtvis nyttjas inte ens 1/3 av dessa kaminer längre, om ens hälften.

Det mest absurda vid ”energikrisen” är ju att folk tyckte det var rimligare att köpa en vedspis än en Luft/luft som ger COP över 2 även vid så kalla temperaturer som -20 idag. Det finns någon slags irrationell rörelse i Sverige att det billigaste sättet att värma ett hus är att elda vilket i väldigt få situationer faktiskt stämmer.
Den vedeldade eldstaden är ju sällan lönsam i kr räknat om man jämför med en värmepump, men strålnings värmen från en lokaleldstad är behaglig och många ( de flesta?) luftvärmepumpar kan ju behöva lite extra stöttning såhär nån vecka i februari om elpriset är högt och utomhustemperaturen låg.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
Det många av miljöförespråkarna och annat löst folk har så svårt att förstå är att det är en väldig skillnad på södermalmsbalkongerna med fjärvärme och stora gamla villor och gårdar där man har stora ofta både dåligt isolerat och stora hus. mängden energi man behöver för att värma 250-300 kvadrat och uppåt kanske plus stora garage osv där finns det liksom inget vettigt alternativ till ved egentligen.. Att sätta in bergvärme när man behöver effekt till att värma en kyrka och det behövs 2-3-5 borrhål och det behövs satsas stora pengar för att få ut tillräcklig effekt.. Det är bara ofta för mycket pengar i dom sammanhangen och när man kommer till köldknäpparna så är det iaf elvärme med elpatron som gör att elräkningen blir skyhög om ens elnätet kan leverera så mycket ström som krävs..

Inte sällan så har såna gårdar ofta egen skog som med maskiner kan ordna den ved som behövs relativt enkelt och det är lätt att köra fram ved med traktorn

Att tro att dessa ska konvertera till bergvärme , nej det funkar inte i praktiken , bara i miljömupparnas huvud som den fantasin fungerar..

Nästa problem är livslängden på bergvärmepumparna.. när dom gått 10-15 år så är det dags igen för en stor investering som tyvärr är återkommande med ungefär det intervallet..

Nej olika former av vedeldning eller andra fastbränsle pannor som flis blir ofta lösningen som är den enda vettigt gångbara lösningen..
Att det då sitter en knippe miljömuppar i storstäderna och ska "rädda världen" ja det kan dom hålla på med i sin fantasi...

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
Redan med en bostad på 80-100 kvadratmeter plus biutrymen och vekstad är ved ofta det enda vettiga. På landet är väldigt många anställningar och många småföretag mer eller mindre årstidsberoende. Att kunna arbeta med veden under lågsäsong gör att man klarar sig på mindre pengar och då klarar man svackorna. Binder man sig vid en uppvärmningsform och livsstil med högre penningkostnader så blir det konkurs och socialen på grund av en vanlig lågsäsong.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Redan med en bostad på 80-100 kvadratmeter plus biutrymen och vekstad är ved ofta det enda vettiga. På landet är väldigt många anställningar och många småföretag mer eller mindre årstidsberoende. Att kunna arbeta med veden under lågsäsong gör att man klarar sig på mindre pengar och då klarar man svackorna. Binder man sig vid en uppvärmningsform och livsstil med högre penningkostnader så blir det konkurs och socialen på grund av en vanlig lågsäsong.
I Sverige är ofta en luft/ luft värmepump det mest ekonomiska för en bostad i den storleken om man kan tjäna åtminstånde 100kr/h på annat arbete än ved, när elpriset rusar kan man ju komplettera med vedeldning.

• Gilla
  • Wow
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Nej inte så högt, ett utslaget snitt på hälften kanske.
Men det är bara vad "jag tror"

Läste att på skogsforumet drog 1 vedsäljare iväg 130 m3 i veckan....på småsäck 😳
Jag är helt med på att det huggs och eldas mycket i dom Svenska stugorna. Jag tror dock inte att det utgör en särskilt stor del av energin som nyttjas för värme i Sverige. Detta då Sverige som land långt norrut har behov av mycket värme, men vi har också extremt hög elproduktion och om detta omvandlas till värme med hjälp av en värmepump blir extremt mycket värme

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.