Alltså, trots idogt eldande har vi aldrig haft luftrenare, förutom på toaletterna.
Fast dessa är ju bara fejk. Typ parfym.

Och vi använder centraldammsugare, med utblås riktat mot grannen.... Typ 100 meter dit.
Skulle ju inte funka i ett bostadsområde för den miljömedvetna..

F
Guzzi Guzzi skrev:
Kan du vara snäll och ge mig en källhänvisning på detta? Jag skulle gärna vilja ta del av den forskningen.
Kanske inte just lungcancer men ca 700 för per år av vedeldning. Men sen är det ju alltid svårt att veta med sjukdomar. Min farfar blev gravt dement i 70 års åldern. Svårt att veta om det är pga rök eller något annat.

https://www.hjart-lungfonden.se/om-oss/paverkansarbete/prevention/luftfororeningar/vedeldning/

Han eldade gärna batterier, sopor och allt möjligt skit i sin verkstad.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ö Örnie69 skrev:
Enligt forskning för många av lungcancer pga ökat eldande i hemmen.
Ökat eldande? Det måste ju varit en nedåtgående trend iaf se senaste 100 åren? Den trenden håller gissningsvis i sig?

Edit: även om man tänker att fler eldade typ under ukrainakrisen -22 eller kanske t.o.m. nu i januari när elen varit dyr, så är det ju inget som skulle märkas på lungcancerstatistiken på många år.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Alltså, trots idogt eldande har vi aldrig haft luftrenare, förutom på toaletterna.
Fast dessa är ju bara fejk. Typ parfym.

Och vi använder centraldammsugare, med utblås riktat mot grannen.... Typ 100 meter dit.
Skulle ju inte funka i ett bostadsområde.
beror på vad du har för luftrenare, jag har en riktigt luftrenare som tar bort det mesta den kostar dock ett par tusenlappar men värd detta, har även katter så den tar bort det mesta av detta också, har en vän som är djurallegiker o han kan vara hois mig när luftrenaren är igång, så nog funkar det allt, tar bort den mesta, märke coway.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Neeej! Inte ännu en tråd där det ska ältas om att vedeldning är skadligt.
Elda på. Låt gärna barnen vara med i hela processen med vedhuggning, stapling och inbärning. Samt eldning. Det gör dom bara gott 😃
Inget barn, 64 år, men efter 10 år i hus på landet (dock med grannar nära) så har jag nu diagnostiserats med både astma och KOL (bidragande orsak förmodligen också kedjerökande föräldrar under uppväxten, aldrig rökt själv dock). 1 granne är äldre och eldar hela dagar med mer eller mindre bra ved och förmodligen annat också i undermålig anläggning, 1 granne eldar pellets, 1 granne "myseldar" mer/oftare efter att ha gått i pension. Ja, vi har gjort vad vi kan, bl a flyttat luftintag till FTX till "minst dålig" sida av huset samt täta fönster. Det räckte inte ...

• Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
Axelida Axelida skrev:
Inget barn, 64 år, men efter 10 år i hus på landet (dock med grannar nära) så har jag nu diagnostiserats med både astma och KOL (bidragande orsak förmodligen också kedjerökande föräldrar under uppväxten, aldrig rökt själv dock). 1 granne är äldre och eldar hela dagar med mer eller mindre bra ved och förmodligen annat också i undermålig anläggning, 1 granne eldar pellets, 1 granne "myseldar" mer/oftare efter att ha gått i pension. Ja, vi har gjort vad vi kan, bl a flyttat luftintag till FTX till "minst dålig" sida av huset samt täta fönster. Det räckte inte ...
Tråkigt att höra. Att elda dålig ved och att elda fel är givetvis inte bra.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Finputsar motoriken efter TIA mm.
Flyger drönare inomhus.

Kan inte se att det yr sot.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag är vit medelålders man och tycker att vedeldning i villaområden borde förbjudas. Är förjävla trött på att det stinker så fort man går utanför dörren och att inte kunna vädra annat än mitt i natten. Snåla jävlar som inte kan betala för ordentligt med el.
En stor anledning till att elen idag "bara" peakade runt 5kr/kWh och inte kostade ännu mer är att många använder andra uppvärmningskällor än de elbaserade. Vi producerar så mycket el vi kan givet den här prisnivån, trots att betalningen elproducenterna får är väldigt hög.

Om en stor mängd hushåll plötsligt skulle sluta elda för uppvärmning och istället gå över till bergvärme eller luftvärmepump eller börja köra med direktverkande el så skulle landets totalförbrukning av el gå upp, och därmed elpriset tryckas upp ytterligare ända till den nivån där andra elförbrukare börjar dra ned sina el-inköp så att jämvikt mellan utbud och efterfrågan nås. Såsom tex skulle ske med pausad eller nedlagd elintensiv industriverksamhet tex. Eftersom vi alltså nu maxar vår elproduktion; förutom förbränningsbaserad elproduktion (tex oljekraftverket i Karlshamn) så finns inte mer att tillgå i nuläget. All kärnkraft går för fullt, alla vattenkraftverk går för fullt givet att reserverna ska räcka fram tills magasinen fylls på igen, vindkraften kan knappt leverera något eftersom det inte blåser, osv.

Man kan kalla det snålhet, eller så kan man kalla "vedeldande för värme" ett logiskt sätt att hjälpa till att hantera landets elförsörjning utifrån hur man själv kan vara med och påverka.

Att elda på ett dåligt sätt så att det blir stora utsläpp för omgivningen är ju samtidigt uselt, självklart.

• Gilla
Drefviken och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Kanske inte just lungcancer men ca 700 för per år av vedeldning. Men sen är det ju alltid svårt att veta med sjukdomar. Min farfar blev gravt dement i 70 års åldern. Svårt att veta om det är pga rök eller något annat.

[länk]

Han eldade gärna batterier, sopor och allt möjligt skit.

I min hörna av världen har värmepumparna inneburit en tydligt nedåtgående trend av vedeldning. I byn där jag växte upp så värmdes alla hus med ved eller olja. Numer sitter det nog någon form av värmepump som huvudsaklig värmekälla i alla hus där, med undantag av de som eldar på heltid mot acktankar.
I mitt hem var det först ved och senare flis i en kombipanna av 50-talsmodell. Undrar just vad utsläpp och verkningsgrad var på den? När det istället kom in en begagnad, men 20-25 år modernare, panna så kokade hela systemet när den fick samma mängd flis. Minns även att farmor var skogstokig när farfar renoverade köket på 70-talet och vedspisen fick stryka på foten. Det förlät hon honom aldrig för.

Och tittar jag i mitt vuxna liv så var det en period runt sekelskiftet när "alla" slängde ut sina olje-/kombipannor och ersatte med bergvärme. Men nu är det ju ved som diskussionen gäller men även där har jag massor av exempel på renodlade vedpannor kastats ut till förmån för värmepumpar och gamla Handöl-kaminer ersatts med Eco-design-klassade Contura. Så som sagt, i min föreställningsvärld så eldar vi avsevärt mindre nu än vi gjort tidigare och dessutom i mycket bättre grejer.

Men detta är ju högst anekdotiskt, så när nu Örnie69 säger att det finns forskning som visar på den totala motsatsen, och dessutom att det är en så starkt stigande vedeldningstrend att man kan koppla den direkt till dödligheten i lungcancer, så blir jag naturligtvis nyfiken och vill veta mer.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
T Tyrbo skrev:
Hej! Slog mig, att det nu under vintern när vi eldar för värme blir allt mer damm (och sot) ovanpå möbler, vitrinskåp etc i närheten av vår vedeldade gjutjärnskamin modell Andersen från ca 1997.

Och i samma tanke alla våra småbarn som växer upp här hemma, hur är det med deras små lungor som ska processera detta? Vi som trodde vi var smarta, och ekonomiska som alla år hämtat hem gratis stockar och gjort ved av för att bättre hushålla med ekonomin..

Vi har alltså enbart eldat för värme senaste snart 10 åren.
Barnen andas in detta

K Kluffe skrev:
En stor anledning till att elen idag "bara" peakade runt 5kr/kWh och inte kostade ännu mer är att många använder andra uppvärmningskällor än de elbaserade. Vi producerar så mycket el vi kan givet den här prisnivån, trots att betalningen elproducenterna får är väldigt hög.

Om en stor mängd hushåll plötsligt skulle sluta elda för uppvärmning och istället gå över till bergvärme eller luftvärmepump eller börja köra med direktverkande el så skulle landets totalförbrukning av el gå upp, och därmed elpriset tryckas upp ytterligare ända till den nivån där andra elförbrukare börjar dra ned sina el-inköp så att jämvikt mellan utbud och efterfrågan nås. Såsom tex skulle ske med pausad eller nedlagd elintensiv industriverksamhet tex. Eftersom vi alltså nu maxar vår elproduktion; förutom förbränningsbaserad elproduktion (tex oljekraftverket i Karlshamn) så finns inte mer att tillgå i nuläget. All kärnkraft går för fullt, alla vattenkraftverk går för fullt givet att reserverna ska räcka fram tills magasinen fylls på igen, vindkraften kan knappt leverera något eftersom det inte blåser, osv.

Man kan kalla det snålhet, eller så kan man kalla "vedeldande för värme" ett logiskt sätt att hjälpa till att hantera landets elförsörjning utifrån hur man själv kan vara med och påverka.

Att elda på ett dåligt sätt så att det blir stora utsläpp för omgivningen är ju samtidigt uselt, självklart.
2016 utgjorde biobränslen knapp 8% av uppvärmningen av småhus i Sverige. Det har knappast ökat... man gjorde då av med ca 2 TWh vilket är en obetydlig del av Sveriges elproduktion. Nu är det i princip stiltje på vindfronten och vindkraften levererar 800MW vilket blir 8 TWh i årstakt.

Så att vedeldare skulle rädda elsystemet är nog att ta i, tvärtom skulle veden gör bättre effekt i ett kraftvärmeverk med elproduktion för att sedan driva en värmepump.

• Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
T Tyrbo skrev:
Hej! Slog mig, att det nu under vintern när vi eldar för värme blir allt mer damm (och sot) ovanpå möbler, vitrinskåp etc i närheten av vår vedeldade gjutjärnskamin modell Andersen från ca 1997.

Och i samma tanke alla våra småbarn som växer upp här hemma, hur är det med deras små lungor som ska processera detta? Vi som trodde vi var smarta, och ekonomiska som alla år hämtat hem gratis stockar och gjort ved av för att bättre hushålla med ekonomin..

Det är livsfarligt, det var därför ALLA barn utan undantag dog förr i tiden och det nu inte finns några människor alls!

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det beror på vilket aggregat du har och hur mycket tryckfall det kan hantera. Dom flesta moderna klarar väl ändå F7 på tilluften.
Det är en Fresh Renovent M400 med sommar bypass & EC motorer från 2009, monterad i källaren.
Manualen säger:

”Renovent M400” ger ett maximalt luftflöde 400 m³/h vid 150 Pa tryckfall i kanalsystemet.
Tillåtet tryckfall kanalsystem [Pa] Läge 1 8 - 17, Läge 2 31 - 59, Läge 3 67 - 128

Filterklass G3 (F6 tillval) (men kanske inte fanns högre 2009 ?)

I-skjuts-filtren för inkommande & utgående luft sitter ju i en metallram på sidan av aggregatet, filtermåtten är 24x50 cm tjocklek ca 20 mm.
Inkommande luft tas ifrån ett 160 mm armaflex-klätt spirorör, & det är kanske då ett bättre filter kan användas om man bygger nått. (50 cm över marken längs huskroppen under takfoten)

L Liljeros skrev:
2016 utgjorde biobränslen knapp 8% av uppvärmningen av småhus i Sverige. Det har knappast ökat... man gjorde då av med ca 2 TWh vilket är en obetydlig del av Sveriges elproduktion. Nu är det i princip stiltje på vindfronten och vindkraften levererar 800MW vilket blir 8 TWh i årstakt.

Så att vedeldare skulle rädda elsystemet är nog att ta i, tvärtom skulle veden gör bättre effekt i ett kraftvärmeverk med elproduktion för att sedan driva en värmepump.
Var hittar du de siffrorna? Jag får fram (visserligen via google-sökning så det kanske är fel data) att småskalig vedeldning står för cirka 10 till 15 procent av det totala uppvärmningsbehovet för bostäder och lokaler i Sverige, eller ungefär 10–15 TWh energi per år. Knappast försumbart, speciellt när det används till att kapa effekttoppar då elsystemet är som mest belastat.

Kraftvärmeverk står för än mer värmeproduktion än så, men fjärrvärme är ju bara ett alternativ för de som råkar bo i närheten. Håller med om att det är ett smart sätt att komplettera elsystemet då kraftvärmeverk både kan generera el och värme till bostäder

T Tyrbo skrev:

Om man upplever att det blir ett sot/damm-lager inne bör man absolut installera en rökgasfläkt eller sluta elda.
Allt annat känns fel.
Eldar själv någon brasa på kvällarna, men har aldrig fått någon sot/damm beläggning i rummet utom lite framför kaminen i samband med sotningen. Har en Keddykamin utan lister runt dörrarna, eldar med blandved, sotar insatsen efter kanske 1/3 m2. Vi har inte heller någon separat tilluft utan bara det läckage som finns i ett normalisolerat hus. MEN huset har två våningar vilket förbättrar draget (ca 8 m skorsten).

• Gilla
FG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.