20 040 läst ·
165 svar
20k läst
165 svar
Vedkamin, hälsa och småbarn
är väl inte särskilt klokt att komplettera med något som i såfall blåser runt sotet i hela huset? i övrigt så har människan eldat för sin värme i alla år, och det har nog aldrig varit så bra som nu, med separat tilluft och högeffektiva kaminer.yonna skrev:
Enligt forskningen kan vedeldning klassas som värre än en cigarettrökig miljö. Jag eldar själv med pelletskamin och har nedsatt lungkapacitet - men jag är ju inte ung. Det är riktigt att böckerna i bokhyllan är mycket dammiga ...
Har man barn ska man tänka extra mycket på att elda rätt. Personligen tycker jag att det brinner klarare/bättre när man sotar skorstenen oftare. Jag använder munskydd när jag sotar ur kaminen varannan dag. Det kanske är vettigt att komplettera med en LLVP för barnens skull. Det finns en del att läsa på nätet om detta.
Jag tror nog du vet vad som menas. Gubbar som ska elda, hata på elbilar och äta kött tills dom trillar av pinnen. Min pappa tillhör denna klassen t ex. Vägrar titta på fakta och gör det dom anser är "manligt".T Tarseld skrev:Vad har hudfärg med saken att göra?
Lejonparten av de som eldar dagligen bor i Tredje världen och har allt annat än vit hudfärg. Vi snackar drygt 2 miljarder människor som antingen eldar med ved, kol, fotogen eller rentav sopor för att få varm mat som är någorlunda fri från bakterier. Dagligen.
Sen sitter nån kryptorasist och ältar hudfärg och miljö på ett forum vars servrar drivs av oljeeldning från Karlshamnsverket.
Alla partiklar luktar inte och de flesta som också är de mest skadliga kommer inte att ses ens som ett dammlager. Verkar som du eldar exemplariskt men det finns i stort sett ingen förbränning utan partiklar.H Hybro skrev:Eldat för husets uppvärmning 23 år i en större täljstensugn. Därtill en ordentlig Isokern skorsten.
Eldar uteslutande riktigt torr kluven björkved.
Sotar en gång om året, på hösten.
Tilluft utifrån stenfoten. Alltid fullt drag.
Finns aldrig det minsta sot eller annat inomhus på möbler, hyllor
e t c.
Har aldrig luktat rök inomhus, utom de få gånger vi glömt öppna rökgasspjället vid upptändning.
Konstigt att mänskligheten inte är utplånad av eget eldande sen urminnes tider.
Snart är Colgate mm livsfarligt, fast det existerat mindre än 100 år.
- 18. Elpriset högre än 5 kr kWh + Effektavgift.
Lägger in grovkluvna björkkubbar denna morgon.
Undras just om morgonmedicinerna, 9 olika tabletter + insulin är farligt för mig?
Snart är Colgate mm livsfarligt, fast det existerat mindre än 100 år.
- 18. Elpriset högre än 5 kr kWh + Effektavgift.
Lägger in grovkluvna björkkubbar denna morgon.
Undras just om morgonmedicinerna, 9 olika tabletter + insulin är farligt för mig?
Redigerat:
På trådtemat skulle jag inte vara orolig att myselda med småbarn. Men att ha det som huvudsaklig värmekälla, nej. Barn är särskilt känsliga för luftburna partiklar, det är väl t om EU-reglerat om mätningar och åtgärder av de här partiklarna. Finns en del info på Naturvårdsverkets hemsida om man googlar. https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/luft/utslapp/partiklar-pm25-utslapp-till-luft/ Scrolla ner lite på sidan.
jag tänker OFTA på denna artikeln: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...lika-farligt-som-avgaser-kan-leda-till-demensT Tyrbo skrev:Hej! Slog mig, att det nu under vintern när vi eldar för värme blir allt mer damm (och sot) ovanpå möbler, vitrinskåp etc i närheten av vår vedeldade gjutjärnskamin modell Andersen från ca 1997.
Och i samma tanke alla våra småbarn som växer upp här hemma, hur är det med deras små lungor som ska processera detta? Vi som trodde vi var smarta, och ekonomiska som alla år hämtat hem gratis stockar och gjort ved av för att bättre hushålla med ekonomin..
Vi har alltså enbart eldat för värme senaste snart 10 åren.
Medlem
· Blekinge
· 12 216 inlägg
Detta var ett förvånande dåligt argument.H Hybro skrev:
Det gör mig inget om vedeldare skapar ett dåligt och farligt inomhusklimat för sig själva och sina barn.
Men det stör mig kolossalt att de ofta utsätter sina grannar och deras barn för rök och sotpartiklar i luften.
OM det är någon som ska flytta ut i skogen så är det vedeldare så att majoriteten kan lever i friskt luft.
Som vedeldare gillar jag absolut att bo ute på vischan i en skogssglänt.
Här har vi vedeldad bastu och grillplats. Kör inte med grillkol ö h t.
Sägs att framställning av detta är hälsovådligt. Använder aldrig tändvätska, bara. Björknäver.
Ingen granne som irriterar sig när jag sågar upp veden med en lätt blårykande motorsåg likt grannarna.
En har förresten en högljudd vedkap.
Oftast hanterar vi ved från tidig morgon till sen kväll under våren.
Här har vi vedeldad bastu och grillplats. Kör inte med grillkol ö h t.
Sägs att framställning av detta är hälsovådligt. Använder aldrig tändvätska, bara. Björknäver.
Ingen granne som irriterar sig när jag sågar upp veden med en lätt blårykande motorsåg likt grannarna.
En har förresten en högljudd vedkap.
Oftast hanterar vi ved från tidig morgon till sen kväll under våren.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 216 inlägg
Vilken tur att jag inte bor där.
För att få till värmen bl a i bygden där jag bor, för de som i en eller annan form använder el till detta, så planerar Fortum att smäcka upp nära 200 nya vindkraftverk.
Och två pumpkraftverk.
Snart får vi åka till tätbebyggda områden för att uppleva natur, finnskog mm.
Har minimalt behov av el, tvärtemot många andra.
Här kan man tala om miljöpåverkan.
Och två pumpkraftverk.
Snart får vi åka till tätbebyggda områden för att uppleva natur, finnskog mm.
Har minimalt behov av el, tvärtemot många andra.
Här kan man tala om miljöpåverkan.
Jag har luftrenare i rummet där jag eldar det hjälper mycket, o så får man städa mer än vanligtT Tyrbo skrev:Hej! Slog mig, att det nu under vintern när vi eldar för värme blir allt mer damm (och sot) ovanpå möbler, vitrinskåp etc i närheten av vår vedeldade gjutjärnskamin modell Andersen från ca 1997.
Och i samma tanke alla våra småbarn som växer upp här hemma, hur är det med deras små lungor som ska processera detta? Vi som trodde vi var smarta, och ekonomiska som alla år hämtat hem gratis stockar och gjort ved av för att bättre hushålla med ekonomin..
Vi har alltså enbart eldat för värme senaste snart 10 åren.