A ajn82 skrev:
Fast förbrukningen måste ju ändå variera beroende om vintern blir kall och lång, eller kort och varm?

Det är väl ingen reell skillnad mot ett fastprisavtal på elen?
Ja, det liknar fastpris. Men skillnaden är, att med elen får man fakturan månadsvis. Köper man pellets en gång per år, så avser man pengar och sen köper man. Så det blir inga olämpliga överraskningar.

I England kan man betala el i förskott. Vet inte hur det funkar. Men jag har tänkt någon gång, att det hade varit ett modell att man kan köpa ett viss antal kWh för ett fast pris som kan användas framöver med start datum.
Kanske det blir lite billigare än fastpris.

Man man ju utveckla många olika varianta på det hela. Exempelvis månadsbaserad ...

Elbolagen lägger ut den 25. varje månad och kund kan köpa 500kwh, 1000kwh eller 1.500kwh och det som inte används näst följande månad förfaller. Det som överstiger blir rörligt pris.

Men jag kan tänka mig, att ingen vill krånglar med sånt. 😉

När det räknas på elpris per kWh känns det som att man lätt glömmer monopolföretagens absurda avgifter för att leverera elen ...

• Gilla
Rolf Öhman2 och 1 till
  • Laddar…
T Tyrbo skrev:
Hej! Slog mig, att det nu under vintern när vi eldar för värme blir allt mer damm (och sot) ovanpå möbler, vitrinskåp etc i närheten av vår vedeldade gjutjärnskamin modell Andersen från ca 1997.

Och i samma tanke alla våra småbarn som växer upp här hemma, hur är det med deras små lungor som ska processera detta? Vi som trodde vi var smarta, och ekonomiska som alla år hämtat hem gratis stockar och gjort ved av för att bättre hushålla med ekonomin..

Vi har alltså enbart eldat för värme senaste snart 10 åren.
jag tror inte att allt är jättefarligt ,min far vart över 90 år och eldade över 40år för värme skaffade sedan fritidsstuga där han eldade jämt och hade inga problem som härledde till någon eldning men som så mycket annat allt kan vara farligt..

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det har diskuterats en del om FTX-system och rök i inomhusmiljö. Jag har också mina egna tankar och funderingar kring det.

Under det första året jag bodde i huset hade vi självdrag, och då märkte jag aldrig någon rökdoft inomhus, trots att de flesta grannar har en kamin och ofta eldar flera gånger om dagen. Längst upp på gatan bor dessutom en familj som eldar dygnet runt, och deras skorsten spyr ut rök konstant.

Men efter att vi installerade ett FTX-system vintern därpå började vi uppleva att röklukt letade sig inomhus. Jag tror att det beror på att vi inte hade fullt fungerande ventilation innan, och nu när vi har det, känns det som att röklukten kommer fram mer. Jag antar att de farliga partiklarna i röken blir bortfiltrerade, men själva doften av rök försvinner inte. Finns det något sätt att bli av med röklukten också?

L Liljeros skrev:
Om du inte vill drabbas av andras vedeldning/dieselbilar, köp ett FTX aggregat och sätt i riktigt bra filter,
Vad är ett riktigt bra filter?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det finns ingen som upprör vita medelålders män så mycket som rätten att elda och att köra dieselbil.

Skämtåsido, eldning är verkligen jättedåligt och med tanke på att biltrafiken blir allt bättre börjar vedeldning segla upp som värstingen. Det är dock tillåtet och man kommer att exponeras för dom partiklar som bildas. Om man inte förlikat sig med att livet på jorden är förenat med risker så finns några enkla råd:
  • Om du själv eldar, säkerställ att du har en modern kamin, har god förbränning samt väl tilltagen tilluft. Säkerställ också att tilluften inte tar in den rök du släpper ut och med hänsyn till dina grannar bör desamma gälla dom dvs är väderförutsättningarna fel (inversion/vinden ligger fel) elda inte helt enkelt just då.
  • Om du inte vill drabbas av andras vedeldning/dieselbilar, köp ett FTX aggregat och sätt i riktigt bra filter, undvik att vistas utomhus vid fel väderlek då PM 2,5 samt PM10 halterna är som högst.
Hade vedeldning blivit tillåtet idag? Nej, troligtvis inte. Men det hade inte alkohol heller. Att försöka driva såna här frågor är politiskt självmord och man får därmed förlika sig att det är en del av den värld vi lever i.
Vad har hudfärg med saken att göra?

Lejonparten av de som eldar dagligen bor i Tredje världen och har allt annat än vit hudfärg. Vi snackar drygt 2 miljarder människor som antingen eldar med ved, kol, fotogen eller rentav sopor för att få varm mat som är någorlunda fri från bakterier. Dagligen.

Sen sitter nån kryptorasist och ältar hudfärg och miljö på ett forum vars servrar drivs av oljeeldning från Karlshamnsverket.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
Det är bara att elda på det.. lära sig elda rätt med torr ved och se till att ha bra drag så minimalt/ingen med rök hamnar i huset..

Att man inte kan skydda sina barn mot allt är ju tyvärr tydlig fakta, det räcker ju med att det bor några runtomkring som eldar med ved och sanningen att säga i ett villakvarter så gnälls det ju ofta om att man bara får trvseleda 2 eller 3 gggr i veckan men bor det många på litet område så kan det ju iaf ge resultatet att det finns rök på vintern i ett villaområde som är tätbebyggt..

Med andra ord så kan man inte styra så mycket över om det finns rök eller inte

Sen verkar det ju till en stor grad vara samma nyare hus eller hus med eftermonterad ftx ventiallation som nästan alltid har problemet att dra in röklukten..

Ett tips som egentligen borde vara ett krav på såna installationer är ju att ha tidur knapp som pausar ventilationen när sämsta tänkabara rök situtation ute uppenbarar sig men folk låter ventialtionen gå som vanligt dygnet runt rakt av och det är dom som släpper ut rök som ska anpassa sig.. ja lycka till bygg system som fungerar istället. Att dom äldre självdrags husen nästan aldrig har problem med indragen röklukt är ju ett instressant ämne i debatten..

och att det kanske är trivseleldning i 23 olika hus i villaområdet med 150 villor som är grundproblemet med rök situationen och vid vissa väder lägger sig röken kvar där istället för att dra iväg..

J jawen skrev:
Vad är ett riktigt bra filter?
Det beror på vilket aggregat du har och hur mycket tryckfall det kan hantera. Dom flesta moderna klarar väl ändå F7 på tilluften.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
T Tarseld skrev:
Vad har hudfärg med saken att göra?

Lejonparten av de som eldar dagligen bor i Tredje världen och har allt annat än vit hudfärg. Vi snackar drygt 2 miljarder människor som antingen eldar med ved, kol, fotogen eller rentav sopor för att få varm mat som är någorlunda fri från bakterier. Dagligen.

Sen sitter nån kryptorasist och ältar hudfärg och miljö på ett forum vars servrar drivs av oljeeldning från Karlshamnsverket.
Vet inte om jag ens ska bemöda mig med att svara på denna för att det känns mest som att mata trollen.

Men det kan ju faktiskt vara så att begreppet vita medelålders män i allmänhet (och dom som har tid att sitta och kommentera på internet i synnerhet) gått dig förbi och det faktum att den gruppen tillhör världens i särklass mest privilegierade människor men också kanske är dom som gnäller mest över hur dåligt allt blivit, hur jobbigt allt är.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
SWEBMA SWEBMA skrev:
jag tror inte att allt är jättefarligt ,min far vart över 90 år och eldade över 40år för värme skaffade sedan fritidsstuga där han eldade jämt och hade inga problem som härledde till någon eldning men som så mycket annat allt kan vara farligt..
Vad du tror är väl ändå ganska irrelevant? Eller har du samma upplägg om rökning ? Bara för att det finns dom som inte dör i lungcancer vid 60 så råder det knappast tvivel om att det är farligt både för rökaren och dom runtomkring?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
H Hybro skrev:
Blir väl att ta tillfället i akt och flytta ut på landet?
För vem?

Det här är en sak som man har lite vett i på landsbygden. Inga regler om "trivseleldning" 😅

Nä man borde istället ha regler att varenda bostad borde ha nåt ställe att elda i!

Misstänker att det är så i Norge.
Vi hade en eldsstad tom på jobbet.

Eldade folk. Nä det gjordes inte lika mycket som i Sverige då det fanns vettiga elpriser i landet!
Folk hade direkt-el element, motorvärmare i bilarna konstant på osv.

Jag själv bor i SE1 och tyvker tom våra elpriser varit en lång tid överpriser!
Sen läser man vad det är på andra håll 😱

Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag är vit medelålders man och tycker att vedeldning i villaområden borde förbjudas. Är förjävla trött på att det stinker så fort man går utanför dörren och att inte kunna vädra annat än mitt i natten. Snåla jävlar som inte kan betala för ordentligt med el.
Med dagens elpris som toppar på över femman per kilowatt är det rätt och riktigt att elda vad man kan och förmår. Vill politikerna ha ren luft får de se till att hålla elpriset på vettig nivå. Eventuella regler om trivseleldning är bara att bortse från.
De som vill reglera eldandet är i regel världsfrånvända akademiker med en inkomst som gör att de inte behöver fundera över uppvärmningskostnader, många fattigpensionärer har inte den lyxen.

• Gilla
  • Älska
jawen och 2 till
  • Laddar…
T Tyrbo skrev:
Hej! Slog mig, att det nu under vintern när vi eldar för värme blir allt mer damm (och sot) ovanpå möbler, vitrinskåp etc i närheten av vår vedeldade gjutjärnskamin modell Andersen från ca 1997.

Och i samma tanke alla våra småbarn som växer upp här hemma, hur är det med deras små lungor som ska processera detta? Vi som trodde vi var smarta, och ekonomiska som alla år hämtat hem gratis stockar och gjort ved av för att bättre hushålla med ekonomin..

Vi har alltså enbart eldat för värme senaste snart 10 åren.
All sot och aerosoler bör man ju undvika i hemmet. Att du har sot på dina möbler visar att du inte har bra drag eller öppnar kaminen fel. Jag har själv en modern kamin och ingen sot någonstans. Jag fyller på när glöden fortfarande är intensiv och draget är högt i skorstenen. Man öppnar försiktigt och ser till så man inte drar ut en puff med rök.
Enligt forskning för många av lungcancer pga ökat eldande i hemmen.
Det finns luftrenare också. De skickar ut negativt laddade partiklar och samlar in allt som rör sig i luften. De är förvånansvärt effektiva.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tyrbo skrev:
när vi eldar för värme blir allt mer damm (och sot) ovanpå möbler, vitrinskåp etc
menar du sot eller aska?

L Liljeros skrev:
Det finns ingen som upprör vita medelålders män så mycket som rätten att elda och att köra dieselbil.

Skämtåsido, eldning är verkligen jättedåligt och med tanke på att biltrafiken blir allt bättre börjar vedeldning segla upp som värstingen. Det är dock tillåtet och man kommer att exponeras för dom partiklar som bildas. Om man inte förlikat sig med att livet på jorden är förenat med risker så finns några enkla råd:
  • Om du själv eldar, säkerställ att du har en modern kamin, har god förbränning samt väl tilltagen tilluft. Säkerställ också att tilluften inte tar in den rök du släpper ut och med hänsyn till dina grannar bör desamma gälla dom dvs är väderförutsättningarna fel (inversion/vinden ligger fel) elda inte helt enkelt just då.
  • Om du inte vill drabbas av andras vedeldning/dieselbilar, köp ett FTX aggregat och sätt i riktigt bra filter, undvik att vistas utomhus vid fel väderlek då PM 2,5 samt PM10 halterna är som högst.
Hade vedeldning blivit tillåtet idag? Nej, troligtvis inte. Men det hade inte alkohol heller. Att försöka driva såna här frågor är politiskt självmord och man får därmed förlika sig att det är en del av den värld vi lever i.
Bor i tätbebyggt villaområde och eldningsröken ligger tät när det blir lite kallt, luktar rök så fort man går ut. Och även inne då förstås.

Finns det alternativ till kolfilter för att slippa brandröken inomhus eller finns det enklare (och billigare) filteralternativ som fungerar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.