20 037 läst ·
165 svar
20k läst
165 svar
Vedkamin, hälsa och småbarn
"Jag gjorde en del mätningar förra eldningssäsong. Partiklar inomhus ökar kraftigt när man öppnar kamindörren för att gjöra ett inlägg."
Här kan vi ha ugnsdörren öppen för att t ex grilla korv.
Ryker aldrig in och ändå har vi korrekt injusterart FTX.
Blir aldrig aska eller partiklar inomhus.
Här kan vi ha ugnsdörren öppen för att t ex grilla korv.
Ryker aldrig in och ändå har vi korrekt injusterart FTX.
Blir aldrig aska eller partiklar inomhus.
Då avviker du från normen då 😉 sen är ju frågan om det verkligen är snålhet. Finns väl knappast billigare sätt att värma huset än med en värmepump…Magnus E K skrev:
Sen kommer alltid alla haspla ur sig att veden är gratis och finns i skogen att hämta om man bara har egen skog, där håller jag inte med veden har ett värde även om man framställt den själv. Och har man en värmepump ska det till väldigt högt elpris eller lågt vedpris för att den kalkylen ska gå ihop.
Glöm inte bort "det är bra motion!"L Liljeros skrev:Då avviker du från normen då 😉 sen är ju frågan om det verkligen är snålhet. Finns väl knappast billigare sätt att värma huset än med en värmepump…
Sen kommer alltid alla haspla ur sig att veden är gratis och finns i skogen att hämta om man bara har egen skog, där håller jag inte med veden har ett värde även om man framställt den själv. Och har man en värmepump ska det till väldigt högt elpris eller lågt vedpris för att den kalkylen ska gå ihop.
Till dom som påstår att veden är gratis, då kan man fråga om om kan få lite då, om den nu ändå är gratis? 😆
Även med murad skorsten är det ibland utmanande att få fyr, fuktiga vår och höstdagar kan vara rent hopplösa även med varm skorsten. Lite baksug är ofta ofrånkomligt i uppstartsfasen. För att inte tala om ifall man skulle låta skorstensjäveln hinna kallna…H Hybro skrev:
Är man ute efter motionen ute efter kan man ju gallra i skogen hugga upp till ved, sälja den och köpa el för pengarnaF Fideliox skrev:
Jag har mellan 100 och 200 kubik som jag borde ta vara på och inte kan. Hälsan sätter gränser. Kom och hämta när du vill. Kvista, kapa och kör ut själv. Isen är stark hela vägen.F Fideliox skrev:
Aldrig haft problem med nuvarande ugn hemma och plåtkamin i sommarstugan.
Annat var det när vi växte upp med en typ Husquarna Näverkvarn i köket
Där fick man elda med björknäver i skorstenens sotluckan för att få drag i pipan.
Annat var det när vi växte upp med en typ Husquarna Näverkvarn i köket
Där fick man elda med björknäver i skorstenens sotluckan för att få drag i pipan.
Man får ingen större mängd pengar till elektricitet för några tiotal kubikmeter innanruttna granar, aspar och torrgranar och rivningsvirke och annat sådant som vi eldar med.L Liljeros skrev:
Farsan kränger blandved från diverse rens från skogen för 1200kr/m3 det ger i bästa fall 8-900kWh värme i huset men i normalfallet antagligen lägre.H heimlaga skrev:
En modern luft/luft ger alla fall COP på 2 så elpris 1,3kr krävs nog innan det ens är breakeven vilket jag inte ens kom upp i SE3 under Januari.