"Jag gjorde en del mätningar förra eldningssäsong. Partiklar inomhus ökar kraftigt när man öppnar kamindörren för att gjöra ett inlägg."

Här kan vi ha ugnsdörren öppen för att t ex grilla korv.
Ryker aldrig in och ändå har vi korrekt injusterart FTX.
Blir aldrig aska eller partiklar inomhus.

• Gilla
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Blir aldrig aska eller partiklar inomhus
Har du mätt det, dessa partiklar är osynliga.

• Gilla
citronskal och 1 till
  • Laddar…
Nej. det har jag inte.

Som synes är draget bra.

• Brasa i eldstad som visar bra drag med brinnande vedträn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag är vit medelålders man och tycker att vedeldning i villaområden borde förbjudas. Är förjävla trött på att det stinker så fort man går utanför dörren och att inte kunna vädra annat än mitt i natten. Snåla jävlar som inte kan betala för ordentligt med el.
Då avviker du från normen då 😉 sen är ju frågan om det verkligen är snålhet. Finns väl knappast billigare sätt att värma huset än med en värmepump…

Sen kommer alltid alla haspla ur sig att veden är gratis och finns i skogen att hämta om man bara har egen skog, där håller jag inte med veden har ett värde även om man framställt den själv. Och har man en värmepump ska det till väldigt högt elpris eller lågt vedpris för att den kalkylen ska gå ihop.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Får den sin luft via separat intag då?

F
H he-peter skrev:
Har du mätt det, dessa partiklar är osynliga.
Hmm intressant. Jag har en VOC mätare, ska göra ett test vid kaninen.

F
L Liljeros skrev:
Då avviker du från normen då 😉 sen är ju frågan om det verkligen är snålhet. Finns väl knappast billigare sätt att värma huset än med en värmepump…

Sen kommer alltid alla haspla ur sig att veden är gratis och finns i skogen att hämta om man bara har egen skog, där håller jag inte med veden har ett värde även om man framställt den själv. Och har man en värmepump ska det till väldigt högt elpris eller lågt vedpris för att den kalkylen ska gå ihop.
Glöm inte bort "det är bra motion!"

Till dom som påstår att veden är gratis, då kan man fråga om om kan få lite då, om den nu ändå är gratis? 😆

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hybro skrev:
"Jag gjorde en del mätningar förra eldningssäsong. Partiklar inomhus ökar kraftigt när man öppnar kamindörren för att gjöra ett inlägg."

Här kan vi ha ugnsdörren öppen för att t ex grilla korv.
Ryker aldrig in och ändå har vi korrekt injusterart FTX.
Blir aldrig aska eller partiklar inomhus.
Även med murad skorsten är det ibland utmanande att få fyr, fuktiga vår och höstdagar kan vara rent hopplösa även med varm skorsten. Lite baksug är ofta ofrånkomligt i uppstartsfasen. För att inte tala om ifall man skulle låta skorstensjäveln hinna kallna…

F Fideliox skrev:

Till dom som påstår att veden är gratis, då kan man fråga om om kan få lite då, om den nu ändå är gratis? 😆
Är man ute efter motionen ute efter kan man ju gallra i skogen hugga upp till ved, sälja den och köpa el för pengarna ;) Nån trave kan man ju spara för en mysbrasa

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:

Jag har mellan 100 och 200 kubik som jag borde ta vara på och inte kan. Hälsan sätter gränser. Kom och hämta när du vill. Kvista, kapa och kör ut själv. Isen är stark hela vägen.

• Gilla
Maxitupla och 2 till
  • Laddar…
Aldrig haft problem med nuvarande ugn hemma och plåtkamin i sommarstugan.

Annat var det när vi växte upp med en typ Husquarna Näverkvarn i köket
Där fick man elda med björknäver i skorstenens sotluckan för att få drag i pipan.

L Liljeros skrev:
Är man ute efter motionen ute efter kan man ju gallra i skogen hugga upp till ved, sälja den och köpa el för pengarna ;) Nån trave kan man ju spara för en mysbrasa
Man får ingen större mängd pengar till elektricitet för några tiotal kubikmeter innanruttna granar, aspar och torrgranar och rivningsvirke och annat sådant som vi eldar med.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Är förjävla trött på att det stinker
Om det stinker kanske du böör fråga grannar om dom eldar sopor

Fin torr björkved doftar gott när det eldas med korrekt förbränning

• Gilla
Rolf Öhman2 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man får ingen större mängd pengar till elektricitet för några tiotal kubikmeter innanruttna granar, aspar och torrgranar och rivningsvirke och annat sådant som vi eldar med.
Farsan kränger blandved från diverse rens från skogen för 1200kr/m3 det ger i bästa fall 8-900kWh värme i huset men i normalfallet antagligen lägre.

En modern luft/luft ger alla fall COP på 2 så elpris 1,3kr krävs nog innan det ens är breakeven vilket jag inte ens kom upp i SE3 under Januari.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Om det stinker kanske du böör fråga grannar om dom eldar sopor

Fin torr björkved doftar gott när det eldas med korrekt förbränning
Det är nog en definitionsfråga över vad man tycker luktar gott, finns ju dom som tycker om att lukta 2-takt också

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.