S Sweeper skrev:
Men om olyckan är framme (eller farbror blå), så blirbdet kostsamt.
Du tror väl inte på allvar att polisen bryr sig om ifall din bastu är besiktigad eller ej?

• Gilla
Ursviken och 2 till
  • Laddar…
Inför mitt senaste bastubygge i utkanten av tätort i avfolkningsbygd i Bergslagen frågade jag personalen på byggnadskontoret i kommunen inofficiellt om bygganmälan eller ej. Skit i det, det är laglöst område fick jag till svar. Tio år senare används bastun fortfarande flitigt men nu med ny ägare (informerade denne om omständigheterna) och ingenting har påpekats vid sotning och inspektion av eldstäder i huvudbyggnaden.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du tror väl inte på allvar att polisen bryr sig om ifall din bastu är besiktigad eller ej?
Men gissar att försäkringsbolaget kan bry sig om olyckan skulle vara framme :)

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
J Jarnis8000 skrev:
Men gissar att försäkringsbolaget kan bry sig om olyckan skulle vara framme :)
Det tror jag oxå (om byggnaden är försäkrad)

De privata fristående badstuar jag känner till saknar nog tillstånd, försäkring,inteckningar brandskyddskontroll,strandskyddsdiens osv..

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Inför mitt senaste bastubygge i utkanten av tätort i avfolkningsbygd i Bergslagen frågade jag personalen på byggnadskontoret i kommunen inofficiellt om bygganmälan eller ej. Skit i det, det är laglöst område fick jag till svar. Tio år senare används bastun fortfarande flitigt men nu med ny ägare (informerade denne om omständigheterna) och ingenting har påpekats vid sotning och inspektion av eldstäder i huvudbyggnaden.
Ring försäkringsbolaget och se om dom vill betala ut pengar vid brand. sen om det brinner och det blir så jäkla illa att ngn dör.. Då lär man inte ta så lätt på det

Alfredo Alfredo skrev:
Menade såklart ang referens till bilen..

Men om bastun brinner, ngn förolyckas... ja då lär polisen vara väldigt intresserad av dig och vem som besiktigade bastun. Vållande till annans död, inge bra att ha på cv:t

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
S Sweeper skrev:
Men om bastun brinner, ngn förolyckas... ja då lär polisen vara väldigt intresserad av dig och vem som besiktigade bastun.
Det har jag väldigt svårt att tro...

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det har jag väldigt svårt att tro...
Läs på om LSO , lagen om skydd mot olyckor
Sen kan du återkomma i ärendet.

Fastighetsägare har väldigt mycket skyldigheter ang tex brandskydd och att se till att sina eldstäder är i godkänt och säkert skick.

S Sweeper skrev:
Läs på om LSO , lagen om skydd mot olyckor
Jag ser att du förnuftigt nog i alla fall har backat från brottsbalken. 😉

Sotaren kunde komma redan på fredag så nu hänger midsommarbastandet istället på att jag hinner få klart allt annat.

Så då till nästa fundering. Min plan var att använda kvistfri gran 28x120 till lavarna men sågverket kommer inte tillverka detta i närtid.
Asp som jag vet är det självklara valet skulle landa på minst 15 tusen vilket jag inte vara så sugen på att lägga.

Har två alternativ som jag funderar på:
Glespanel 28x70 i gran där jag kan försöka välja så fina brädor jag hittar samt slipa dom med ett fint sandpapper.

Kärnfurutrall 28x120 eller 34x145 som på sågen såg fin ut med relativt lite kvistar.

Någon som testat furu till lavarna? Hur mycket kan man räkna med att det kådar?

Dyrt med virke, men jag skulle verkligen försöka ta mig råd med asp. Furu kådar mycket, så jag skulle i första hand försöka tänka vad prisskillnaden blir mot gran.

För det är ju inte 15 tkr mot noll du väljer mellan egentligen.

Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dyrt med virke, men jag skulle verkligen försöka ta mig råd med asp. Furu kådar mycket, så jag skulle i första hand försöka tänka vad prisskillnaden blir mot gran.

För det är ju inte 15 tkr mot noll du väljer mellan egentligen.
Glespanel i gran skulle bli ca 3000 så det känns som noll i sammanhanget :)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J Jarnis8000 skrev:
Någon som testat furu till lavarna? Hur mycket kan man räkna med att det kådar?
Ett lätt kådfritt träslag tycker jag du ska välja att sitta på.
Själv sågade jag tvåtums aspplankor men den möjligheten är det ju inte alla som har.

F fribygg skrev:
Ett lätt kådfritt träslag tycker jag du ska välja att sitta på.
Själv sågade jag tvåtums aspplankor men den möjligheten är det ju inte alla som har.
Nej tyvärr saknar jag både asp och sågverk :)

J Jarnis8000 skrev:
Nej tyvärr saknar jag både asp och sågverk :)
Har du kollat om nån annan i din närhet har det, eller ännu hellre har några torra aspplank?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.