40 448 läst ·
172 svar
40k läst
172 svar
Vedeldad bastu med relax
Inför mitt senaste bastubygge i utkanten av tätort i avfolkningsbygd i Bergslagen frågade jag personalen på byggnadskontoret i kommunen inofficiellt om bygganmälan eller ej. Skit i det, det är laglöst område fick jag till svar. Tio år senare används bastun fortfarande flitigt men nu med ny ägare (informerade denne om omständigheterna) och ingenting har påpekats vid sotning och inspektion av eldstäder i huvudbyggnaden.
Ring försäkringsbolaget och se om dom vill betala ut pengar vid brand. sen om det brinner och det blir så jäkla illa att ngn dör.. Då lär man inte ta så lätt på detUrsviken skrev:
Inför mitt senaste bastubygge i utkanten av tätort i avfolkningsbygd i Bergslagen frågade jag personalen på byggnadskontoret i kommunen inofficiellt om bygganmälan eller ej. Skit i det, det är laglöst område fick jag till svar. Tio år senare används bastun fortfarande flitigt men nu med ny ägare (informerade denne om omständigheterna) och ingenting har påpekats vid sotning och inspektion av eldstäder i huvudbyggnaden.
Menade såklart ang referens till bilen..Alfredo skrev:
Men om bastun brinner, ngn förolyckas... ja då lär polisen vara väldigt intresserad av dig och vem som besiktigade bastun. Vållande till annans död, inge bra att ha på cv:t
Sotaren kunde komma redan på fredag så nu hänger midsommarbastandet istället på att jag hinner få klart allt annat.
Så då till nästa fundering. Min plan var att använda kvistfri gran 28x120 till lavarna men sågverket kommer inte tillverka detta i närtid.
Asp som jag vet är det självklara valet skulle landa på minst 15 tusen vilket jag inte vara så sugen på att lägga.
Har två alternativ som jag funderar på:
Glespanel 28x70 i gran där jag kan försöka välja så fina brädor jag hittar samt slipa dom med ett fint sandpapper.
Kärnfurutrall 28x120 eller 34x145 som på sågen såg fin ut med relativt lite kvistar.
Någon som testat furu till lavarna? Hur mycket kan man räkna med att det kådar?
Så då till nästa fundering. Min plan var att använda kvistfri gran 28x120 till lavarna men sågverket kommer inte tillverka detta i närtid.
Asp som jag vet är det självklara valet skulle landa på minst 15 tusen vilket jag inte vara så sugen på att lägga.
Har två alternativ som jag funderar på:
Glespanel 28x70 i gran där jag kan försöka välja så fina brädor jag hittar samt slipa dom med ett fint sandpapper.
Kärnfurutrall 28x120 eller 34x145 som på sågen såg fin ut med relativt lite kvistar.
Någon som testat furu till lavarna? Hur mycket kan man räkna med att det kådar?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 384 inlägg
Dyrt med virke, men jag skulle verkligen försöka ta mig råd med asp. Furu kådar mycket, så jag skulle i första hand försöka tänka vad prisskillnaden blir mot gran.
För det är ju inte 15 tkr mot noll du väljer mellan egentligen.
För det är ju inte 15 tkr mot noll du väljer mellan egentligen.
Redigerat:
Glespanel i gran skulle bli ca 3000 så det känns som noll i sammanhangetNötegårdsgubben skrev: