10 370 läst ·
199 svar
10k läst
199 svar
Växterna som förbjuds 15 maj
Kommer nog bli jäkligt dyrt för både trafikverket och kommuner osv...
Kolla mängden lupiner som fröar av sig vissa årstider och sprids åt alla håll från banvallar och dikeskanter osv osv
ska det förhindras så kommer det inte vara gratis för det är ju inte små ytor
Kolla mängden lupiner som fröar av sig vissa årstider och sprids åt alla håll från banvallar och dikeskanter osv osv
ska det förhindras så kommer det inte vara gratis för det är ju inte små ytor
Claes Sörmland skrev:
Att odla får väl då ha den allmänna betydelsen verbet har i det nuvarande svenska språket.Claes Sörmland skrev:
- Dvs ungefär att avsiktligt plantera, så, driva upp.
- Men också att sköta befintliga växter i syfte att få dem att överleva och växa.
MCPA funkar utmärkt för att bekämpa lupiner, kör en raid varje år mot dom. Skulle spara oerhörda summor om myndigheterna fick använda det mot invasiva arter, istället för att som nu handgräva bort eländet 🤔
Om du får köra varje år är det väl inte särskilt effektivt? Eller har du grannar som sprider nya frön till dig?Mats-S skrev:
Jag har själv mycket lupiner och vill få bort dem. Var köper man MCPA?
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Lupiner är ju inte direkt svåra att utrota,
.
Det fanns ett litet bestånd på vår fritidhustomt när vi köpte den. Första året klippte vi bort frökapslarna. Året efter gick jag på dem med grästrimmern. Det kom upp blad senare på sommaren som jag klippte ned en gång till. Året efter kom det upp ett fåtal lupiner typ 5% av det ursprungliga beståndet. Klippte ned det. Sedan gick det 3 somrar utan lupiner, men förra sommaren kom det upp två lupiner. Jag gissar att det är gamla frön som varit sega med att gro.
.
Det fanns ett litet bestånd på vår fritidhustomt när vi köpte den. Första året klippte vi bort frökapslarna. Året efter gick jag på dem med grästrimmern. Det kom upp blad senare på sommaren som jag klippte ned en gång till. Året efter kom det upp ett fåtal lupiner typ 5% av det ursprungliga beståndet. Klippte ned det. Sedan gick det 3 somrar utan lupiner, men förra sommaren kom det upp två lupiner. Jag gissar att det är gamla frön som varit sega med att gro.
Ska bli intressant och se om kommunerna sköter sig.. vägverket osv - det är där man ser dem som mest..
Jag hävdar dock själv att de gräver en grop åt sig själva med dessa förbud. Närapå vilken växt som helst kan bli invasiv under "rätt" (fel) förhållanden..
För mig är den invasiv när "den/det" skapar ett problem..
Precis som det är ett problem att vi människor tar över mer och mer av naturen och både skövlar det ursprungliga/naturliga.. och drar dit nya växter (från andra länder) som inte hör hemma där i vår egen natur.. och båda sakerna har sitt pris såklart (på olika vis, men längre bort i kedjan)... vi dödar pollinerarna.. stöter bort naturen från samhället (alla klagar och hugger ner träden, väljer stenträdgårdar osv.. och djuren då ? de stöter vi också bort och skjuter av dem som nu vågar visa sig i städerna som vi tagit över.. (samtidigt som vi skövlar skogen och tar över ängsmarkenera? där de faktiskt bodde innan oss) ..
Sen försöker vi vara skenheliga och förbjuda saker och försöka värna om saker vi själva tar livet av och förstör ?!
Suck säger jag bara..
Men för att återgå till just invasiva växter då.. här hemma är flädern och persiljan invasiv.. och en jäkla envis blå liten klocka (jättesöt!).. de sprider sig hejdlöst och trots envist ryckande, klippande, grävande.. så hinner man inte med att hålla dem i schack..
Förra året grävde vi bort en 1.5 hög fläder som vi missat året innan i hallonhäcken.. och vi spenderade 2 veckor på att gräva upp flädrar som satt sig under hus och stenläggningar.. persiljan får vara dekorativ på sina håll men resten rycks upp med rötterna eller körs över med gräsklipparen (man tycker inte ens det är gott efter några år...persiljan alltså)
Eg går nog gräslöken under invasiv också.. men jag är ju så kär i dess blommor att jag låter dem vara fast de förstör stenläggningarna lite här o var.. (tar bara bort när de börjar putta upp stenarna för mycket)
Kirskålen och brännässlorna ska vi inte tala om.. och revsmörblomma!
jisses.. de är heltidsjobb.. och har ändå tagit över 50 procent av gräsmattan...
Vi har grävt bort två vresrosor.. men båda två hade rötter så långt ner att vi inte fick bort alla.. nu kan vi bara hoppas att de inte löper amok.. (enas rötter är under husgrunden.. och vi oroar oss inte för huset, men däremot att de rotbitarna som vi inte fick med.. kommer komma fram igen om några år)
Inte lätt med naturen och människorna ibland..
Jag hävdar dock själv att de gräver en grop åt sig själva med dessa förbud. Närapå vilken växt som helst kan bli invasiv under "rätt" (fel) förhållanden..
För mig är den invasiv när "den/det" skapar ett problem..
Precis som det är ett problem att vi människor tar över mer och mer av naturen och både skövlar det ursprungliga/naturliga.. och drar dit nya växter (från andra länder) som inte hör hemma där i vår egen natur.. och båda sakerna har sitt pris såklart (på olika vis, men längre bort i kedjan)... vi dödar pollinerarna.. stöter bort naturen från samhället (alla klagar och hugger ner träden, väljer stenträdgårdar osv.. och djuren då ? de stöter vi också bort och skjuter av dem som nu vågar visa sig i städerna som vi tagit över.. (samtidigt som vi skövlar skogen och tar över ängsmarkenera? där de faktiskt bodde innan oss) ..
Sen försöker vi vara skenheliga och förbjuda saker och försöka värna om saker vi själva tar livet av och förstör ?!
Suck säger jag bara..
Men för att återgå till just invasiva växter då.. här hemma är flädern och persiljan invasiv.. och en jäkla envis blå liten klocka (jättesöt!).. de sprider sig hejdlöst och trots envist ryckande, klippande, grävande.. så hinner man inte med att hålla dem i schack..
Förra året grävde vi bort en 1.5 hög fläder som vi missat året innan i hallonhäcken.. och vi spenderade 2 veckor på att gräva upp flädrar som satt sig under hus och stenläggningar.. persiljan får vara dekorativ på sina håll men resten rycks upp med rötterna eller körs över med gräsklipparen (man tycker inte ens det är gott efter några år...persiljan alltså)
Eg går nog gräslöken under invasiv också.. men jag är ju så kär i dess blommor att jag låter dem vara fast de förstör stenläggningarna lite här o var.. (tar bara bort när de börjar putta upp stenarna för mycket)
Kirskålen och brännässlorna ska vi inte tala om.. och revsmörblomma!
jisses.. de är heltidsjobb.. och har ändå tagit över 50 procent av gräsmattan...
Vi har grävt bort två vresrosor.. men båda två hade rötter så långt ner att vi inte fick bort alla.. nu kan vi bara hoppas att de inte löper amok.. (enas rötter är under husgrunden.. och vi oroar oss inte för huset, men däremot att de rotbitarna som vi inte fick med.. kommer komma fram igen om några år)
Inte lätt med naturen och människorna ibland..
Nu har jag inte lusläst lagtexten men någon som har gjort det kanske kan svara på vad som gäller när man arrenderar en kommuns mark. Är det arrendatorn eller markägaren (kommunen) som ska se till att avlägsna de förbjudna växterna?
Det är kommunen som ägare av fastigheten som enligt förordningen har ansvar att avlägsna växten (den legala termen är att kommunen inte avsiktligen får tillåta växten att reproducera sig eller växa).R Renoveringstjejen skrev:
Sen finns ju en vårdplikt av marken och dess växtlighet för arrendatorn enligt jordabalken och miljöbalken. Så jag gissar att det trillar i knäet på arrendatorn i alla fall.
Om jag känner den aktuella kommunen rätt så kommer de nog kräva av arrendatorn att avlägsna alla plantor av de förbjudna växterna och dessutom agera ”tillsynsmyndighet” att så görs. Och kräva att styrelsen för den förening som arrenderar marken ser till att medlemmarna rensar bort växterna. Vilket kommer bli ett hel-ete för styrelsen då lotterna inte ens idag sköts ordentligt.Claes Sörmland skrev:
Det är kommunen som ägare av fastigheten som enligt förordningen har ansvar att avlägsna växten (den legala termen är att kommunen inte avsiktligen får tillåta växten att reproducera sig eller växa).
Sen finns ju en vårdplikt av marken och dess växtlighet för arrendatorn enligt jordabalken och miljöbalken. Så jag gissar att det trillar i knäet på arrendatorn i alla fall.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 291 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 291 inlägg
Trafikverket ja. Problemet är att Trafikverket bara har ansvar fram till gränsen för servitutet. Utanför är det privata markägare som behöver hantera dessa.K kortis skrev:
Så även om Trafikverket sanerar vägkanterna för många miljarder kronor så hade lupinerna varit tillbaka på något år.
Samtidigt. Staten har 10 000 mil väg att ta hand om. Gubbe med spade, skyffeljärn och handrensjärn kan rensa 3 mil om dagen (8 h arbetsdag) i snitt. Rensandet måste ske mellan maj och oktober (6 mån), med arbetet i början och slutet i södra Sverige. Det betyder 10 000 mil/3 mil per dag/120 arbetsdagar per halvår och anställd = 28 anställda under 6 mån kan rensa hela vägnätet.Ossian K Olsson skrev:
Dessa anställda kan med fördel vara icke anställningsbar arbetskraft direkt från arbetsförmedlingen eller studenter. Till detta krävs en projektledare som sitter på kontor och rekryterar dessa människor för timanställning över sommaren. Även om projektledaren med OH kostar 1 miljon per år så är de anställda billiga, säg 26 000 kr per månad. Jag får lönekostnaden till kring 6,8 miljoner för dem med LKP. D v s för under 10 milj har man säkrat personalen inklusive projektledaren (Man kanske ska ha två om det blir föräldraledighet eller sjukdom). Det som kvarstår är några hundratusen för att transportera runt de timanställda och inköp av verktyg och arbetskläder. Projektet utförs lämpligen tillsammans med kommunerna så en del av externaliteterna kan flyttas till kommunens personalkostnader.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 291 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 291 inlägg
Ja löser du det för den summan så får du jobbet! Lycka till!Claes Sörmland skrev:
Samtidigt. Staten har 10 000 mil väg att ta hand om. Gubbe med spade, skyffeljärn och handrensjärn kan rensa 3 mil om dagen (8 h arbetsdag) i snitt. Rensandet måste ske mellan maj och oktober (6 mån), med arbetet i början och slutet i södra Sverige. Det betyder 10 000 mil/3 mil per dag/120 arbetsdagar per halvår och anställd = 28 anställda under 6 mån kan rensa hela vägnätet.
Dessa anställda kan med fördel vara icke anställningsbar arbetskraft direkt från arbetsförmedlingen eller studenter. Till detta krävs en projektledare som sitter på kontor och rekryterar dessa människor för timanställning över sommaren. Även om projektledaren med OH kostar 1 miljon per år så är de anställda billiga, säg 26 000 kr per månad. Jag får lönekostnaden till kring 6,8 miljoner för dem med LKP. D v s för under 10 milj har man säkrat personalen inklusive projektledaren (Man kanske ska ha två om det blir föräldraledighet eller sjukdom). Det som kvarstår är några hundratusen för att transportera runt de timanställda och inköp av verktyg och arbetskläder. Projektet utförs lämpligen tillsammans med kommunerna så en del av externaliteterna kan flyttas till kommunens personalkostnader.