Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det vore ju toppen för dig. I så fall väljer föreningens styrelse (eller kanske i praktiken dess försäkringsbolag) att försöka hålla grannen/företaget skadeståndsansvarigt för vattenläckaget. Precis som andra skribenter så tror jag detta är ovanligt. Så har inte skett i sådana här fall i min närhet. Men omständigheterna kanske är annorlunda här, att det är tydligt att företaget har varit oaktsamt i sitt arbete?
Bra fråga. Får se vad utredningen kommer fram till, ifall företaget har varit oaktsamt eller inte. Vet bara att det började forsa vatten exakt samma dag/kväll som dom påbörjade arbetet i badrummet ovan. Dom lär ju definitivt ha gjort så att elementet har sprungit läck. Men räknas det som oaktsamt.. borde ju det tycker man?

D Danielua skrev:
Bra fråga. Får se vad utredningen kommer fram till, ifall företaget har varit oaktsamt eller inte. Vet bara att det började forsa vatten exakt samma dag/kväll som dom påbörjade arbetet i badrummet ovan. Dom lär ju definitivt ha gjort så att elementet har sprungit läck. Men räknas det som oaktsamt.. borde ju det tycker man?
Vet inte om det här spelar roll: men vid mätningar fanns bara övervärden av fukt exakt där rören gått ner bakom fönstret. Alltså den väg vattnet rent logiskt går från grannens badrum. Resten av badrummet i prima skick.
Men rören går tydligen också så att vattnet letade sig in i mitt sovrum. Där måste man byta gips på ena väggen också.

Det låter ju som väldigt sannolikt att skadan beror på bilningsarbetet. Direkt elelr indirekt.

Men som parallell kan jag berätta om vad min dotter råkade ut för.

De skulle byta värmepump i sitt hus. Dagen efter bytet så stod det 10 cm vatten i hela källaren. Visade sig att en rörkoppling läckte kraftigt, den hade hoppat isär. Men dn hade inget med bytet av värmepumoen att göra, i ett helt annat rum.

Kopplingen ifråga var installerad ca 2013, och det var en presskoppling som röris då hade glömt att pressa. Så den hade varit där opressad med fullt vattentryck i över 10 år. Men troligen hade diverse skakningar i rören vid bytet av värmepumpen fått den att glida isär.

Skadan gick på dotterns villa/hemförsäkring. Men jag tror att rörfirman tog reparationen av kopplingen som goodwill. De inspekterade då också all kopplingar i hela huset, som kunde tänkas ha installerats samtidigt. Det kom aldrig fram, men jag skulle kunna tänka mig att det var samma rörfirma som hade gjort joibbet 2013. Lokal firma något kvarter bort. Dotterns familj har bara haft huset i något år.

Det vore ju toppen för dig. I så fall väljer föreningens styrelse (eller kanske i praktiken dess försäkringsbolag) att försöka hålla grannen/företaget skadeståndsansvarigt för vattenläckaget. Precis som andra skribenter så tror jag detta är ovanligt. Så har inte skett i sådana här fall i min närhet. Men omständigheterna kanske är annorlunda här, att det är tydligt att företaget har varit oaktsamt i in
H hempularen skrev:
Det låter ju som väldigt sannolikt att skadan beror på bilningsarbetet. Direkt elelr indirekt.

Men som parallell kan jag berätta om vad min dotter råkade ut för.

De skulle byta värmepump i sitt hus. Dagen efter bytet så stod det 10 cm vatten i hela källaren. Visade sig att en rörkoppling läckte kraftigt, den hade hoppat isär. Men dn hade inget med bytet av värmepumoen att göra, i ett helt annat rum.

Kopplingen ifråga var installerad ca 2013, och det var en presskoppling som röris då hade glömt att pressa. Så den hade varit där opressad med fullt vattentryck i över 10 år. Men troligen hade diverse skakningar i rören vid bytet av värmepumpen fått den att glida isär.

Skadan gick på dotterns villa/hemförsäkring. Men jag tror att rörfirman tog reparationen av kopplingen som goodwill. De inspekterade då också all kopplingar i hela huset, som kunde tänkas ha installerats samtidigt. Det kom aldrig fram, men jag skulle kunna tänka mig att det var samma rörfirma som hade gjort joibbet 2013. Lokal firma något kvarter bort. Dotterns familj har bara haft huset i något år.
Det lät ju väldigt sjysst av företaget.
Men fick dom åldersavdrag för skadan?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D Danielua skrev:
Besiktningsmannen sa att föreningen förmodligen skulle renovera badrummet utan åldersavdrag för att sedan gå på företaget och dess ansvarsförsäkring.
Men det var vad han sa, jag vet ju inte alls vad han får det ifrån.
Det låter märkligt att föreningens styrelse skulle ta en sådan risk. Om föreningen i ett första steg betalar renovering av badrummet och man sedan inte lyckas få företaget att ge ersättning (kan till exempel bero på att företaget inte bedöms som vårdslöst eller att företaget går i konkurs) så har föreningen gjort en förlust som kanske inte godkänns i en revision. Det mer rimliga är nog det som flera skrivit, alltså att ni som innehavare och föreningen tar sina respektive kostnader och sedan söker ersättning från respektive försäkringsbolag. I nästa steg kan ni och föreningen sedan söka skadestånd från företaget som orsakat skadan, men det kan bli svårt att bevisa vårdslöshet.

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Förenings försäkringbolag får återställa det hela och du kan begära att få ett annat kakel/mm mot tillägg. Sedan får föreningen försäkringsbolag/brf Föreningen driva det vidare mot hantverkarens/företaget ansvarsförsäkring som får ta hela kostnaden. Hantverkaren/företaget har betett sig oaktsamt vid sitt arbete och agera vårdslöst , slarvigt eller likgiltigt inför risker, vilket avviker från normalt aktsamt beteende såsom hantverkare och då icke hanterkmässigt. Vad som tidigare beskrivits av händelseförlopp och utfall.

• Gilla
Danielua
  • Laddar…
Du behöver kontakta ditt försäkringsbolag direkt, antar att du bostadsrätts tilläggsförsäkring, i vår föreningen så är den gemensam och den kopplas på direkt när det är skador mellan lägenheterna.
Dom kommer guida dej rätt, styrelsen kan ej ta kontakt med ditt försäkringsbolag då det är din försäkring.
Så prata med ditt bolag och sen kontakta styrelsen, kolla även upp dina stadgar där står det vem som ansvarar för vad.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
D Danielua skrev:
Grannen ovanför mig håller på att renovera sitt badrum. Samma dag som hantverkarna satte igång så började det rinna in vatten i mitt badrum längs fönstret. Rann också lite från taket i sovrummet bredvid. Nu har det varit en besiktningsman och mätt fukt. Och mycket riktigt så är det blött mellan kaklet och väggen. Tydligen dags att riva badrummet, och en del av sovrumsväggen.
Föreningen säger att jag ska stå för renoveringen av badrummet. Och eftersom mitt badrum är från början av 2000 så blir det väl ganska mycket åldersavdrag från försäkringsbolaget kan jag tro.
Besiktningsmannen sa att föreningen nog kommer stå för kostnaden att kakla och lägga våtrumsmatta för att återställa badrummet, eftersom det inte var mitt fel. Men såklart inget dyrt kakel och matta, men ändå att dom löser det.
Vad gäller här egentligen? Kommer företagets försäkring in här på något sätt också, dvs dom som orsakat vattenläckan?
Någon med liknande erfarenhet?
Kontakta ditt försäkringsbolag och låt de sköta regleringen av skadan och se vem som är ansvarig.

F felix strand skrev:
Förenings försäkringbolag får återställa det hela och du kan begära att få ett annat kakel/mm mot tillägg. Sedan får föreningen försäkringsbolag/brf Föreningen driva det vidare mot hantverkarens/företaget ansvarsförsäkring som får ta hela kostnaden. Hantverkaren/företaget har betett sig oaktsamt vid sitt arbete och agera vårdslöst , slarvigt eller likgiltigt inför risker, vilket avviker från normalt aktsamt beteende såsom hantverkare och då icke hanterkmässigt. Vad som tidigare beskrivits av händelseförlopp och utfall.
Eftersom det rör sig om en värmeledningsskada och inte vattenledningskada så kommer föreningen troligtvis återställa det som ligger på deras ansvar, dvs väggar, bjälklag och rördragningar. Tätskick, kakel och inredning är lägenhetsinnehavaren ansvar. Så brukar det se ut i stadgarna.

D Danielua skrev:
Grannen ovanför mig håller på att renovera sitt badrum. Samma dag som hantverkarna satte igång så började det rinna in vatten i mitt badrum längs fönstret. Rann också lite från taket i sovrummet bredvid. Nu har det varit en besiktningsman och mätt fukt. Och mycket riktigt så är det blött mellan kaklet och väggen. Tydligen dags att riva badrummet, och en del av sovrumsväggen.
Föreningen säger att jag ska stå för renoveringen av badrummet. Och eftersom mitt badrum är från början av 2000 så blir det väl ganska mycket åldersavdrag från försäkringsbolaget kan jag tro.
Besiktningsmannen sa att föreningen nog kommer stå för kostnaden att kakla och lägga våtrumsmatta för att återställa badrummet, eftersom det inte var mitt fel. Men såklart inget dyrt kakel och matta, men ändå att dom löser det.
Vad gäller här egentligen? Kommer företagets försäkring in här på något sätt också, dvs dom som orsakat vattenläckan?
Min granne orsakade. De fick nyrenoverat värde 300.000 obetalda 10.000. Vi hade allt nytt men fick betala självrisk själva. Så är reglerna.
Men efter skrikit högt slapp vi självrisken.
Men två fläktar fick stå och brumma i 3 månader. Förutom allt byggstök.

D Danielua skrev:
Kravet ska ställas till grannen som orsakat skadan, och denne ska vara försäkrad mot detta genom en bostadsrättsförsäkring (oftast ett tillägg på hemförsäkring). En sådan försäkring täcker bl a skador som orsakats genom vårdslöshet mot föreningen och/eller grannar. De flesta föreningar har som krav att medlemmarna tecknar en sådan försäkring.

Enligt bostadsrättslagen ska föreningen stå för de tre U’na. Utredning av vad som hänt, Uttorkning av vattenskadan och Utrivningen av skadat material. Resten är den lägenhets innehavare som själv eller via hantverkare orsakat skadan ansvarig för att betala själv eller via sitt försäkringsbolag därför är det viktigt att ha ett tillägg i hemförsäkringen för BRF, I detta fall har ju inte föreningen gjort något fel utan byggarbetarna har orsakat läckan Så ägaren till lgh ovanför’s försäkringsbolag kommer att kräva byggfirman på beloppet.

Lycka till 🤞🏽

• Gilla
PTZic
  • Laddar…
Claes Sörmland
R R.v.S skrev:
Enligt bostadsrättslagen ska föreningen stå för de tre U’na. Utredning av vad som hänt, Uttorkning av vattenskadan och Utrivningen av skadat material. Resten är den lägenhets innehavare som själv eller via hantverkare orsakat skadan ansvarig för att betala själv eller via sitt försäkringsbolag därför är det viktigt att ha ett tillägg i hemförsäkringen för BRF, I detta fall har ju inte föreningen gjort något fel utan byggarbetarna har orsakat läckan Så ägaren till lgh ovanför’s försäkringsbolag kommer att kräva byggfirman på beloppet.

Lycka till 🤞🏽
Detta stämmer inte utan är felaktig information.

• Gilla
orutti och 6 till
  • Laddar…
Detta stämmer inte utan är felaktig information.
Vilken del tänker du på som inte stämmer här?

M Mizan2be skrev:
Du behöver kontakta ditt försäkringsbolag direkt, antar att du bostadsrätts tilläggsförsäkring, i vår föreningen så är den gemensam och den kopplas på direkt när det är skador mellan lägenheterna.
Dom kommer guida dej rätt, styrelsen kan ej ta kontakt med ditt försäkringsbolag då det är din försäkring.
Så prata med ditt bolag och sen kontakta styrelsen, kolla även upp dina stadgar där står det vem som ansvarar för vad.
Jag kontaktade länsförsäkringar samma dag, dom ville avvakta tills skadeutredningen var klar. Men jag skickade in en utförlig skaderapport igår, där jag poängterade att detta inte är ett vanligt försäkringsärende utan skadeståndsärende gentemot företaget/ansvarsförsäkringen.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.