D Dilato skrev:
Vad är det som gör att en diskmaskin kostar 15000, diskar den exceptionellt bra, håller den bättre än en för under halva priset?
nog bara att de garanterar att det inte finns några polska grejer i den utan bara kinesiska

eller den blå inredningen för de royalistiska

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad är det som gör att en diskmaskin kostar 15000, diskar den exceptionellt bra, håller den bättre än en för under halva priset?
Jag har en siemensmaskin som idag är en sex-sju år. Jag gissar att motsvarande idag kostar 10-12 tkr. För mig är denna maskin väl värd pengarna och den bästa jag haft. Den är väldigt tyst, har en för mig praktisk inredning med bland annat besticksbricka, eller vad det kallas. Har de finesser jag önskar som exempelvis invändig belysning och den har fungerat väldigt problemfritt. Givetvis diskar den bra. Och trots sin ålder känns det fortfarande som om den är i nyskick.

Jag tror säkert man kan bli nöjd med en maskin för säg 5-7 tkr men den dag jag byter kommer jag att leta efter något liknande som den jag har nu.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Får man en fem år gammal maskin som kostat 15 tkr fixad för under tvåtusen är det väl inte mycket att fundera över, eller?
Si, 2200kr kostar det att få ut Electrolux service.
Är det ett rör jag kan lösa själv för 200kr gör jag det hellre, men framförallt hade jag velat ta reda på om läckan kan orsakats av trycket i min lägenhet, dvs att avloppsvattnet ut ur lägenheten går långsamt. I så fall spelar det ju ingen roll om diskmaskinen byts, problemet kommer ju kvarstå.

• Haha
returen
  • Laddar…
Tänkte följa upp tråden med att maskinen testkördes under service med avloppsslangen till separat dunk och gick då klockrent. Felet sades då vara i husets avloppsledningar där diskmaskinen inte verkar kunna läppa ut vattnet i tillräcklig hastighet och därav släpper övertrycksslangarna vatten undertill.

E ecilak skrev:
Tänkte följa upp tråden med att maskinen testkördes under service med avloppsslangen till separat dunk och gick då klockrent. Felet sades då vara i husets avloppsledningar där diskmaskinen inte verkar kunna läppa ut vattnet i tillräcklig hastighet och därav släpper övertrycksslangarna vatten undertill.
bra med uppföljning men det låter som bullshit
Fel i husets avloppsystem kan du ju ha hur eller hur men det skall maskinen ta hänsyn till

MEN:
finns inga övertrycksslangar men väl överfyllnadsslangar dessa kan aktiveras vid PÅFYLLNING om samtliga säkerhetssystem har ballat ur dvs nivågivaren kass eller elektroniken skiter i maxtid för påfyllning

tömmer maskinen för långsamt får du felkod i20 om elektroniken är redi och inte skiter i maxtiden och nivågivaren

Så vad hände egentligen???

överfyllnad indikeras med i30 och då är antingen maxtiden överskriden eller vatten på bottenplattan

returen returen skrev:
bra med uppföljning men det låter som bullshit
Fel i husets avloppsystem kan du ju ha hur eller hur men det skall maskinen ta hänsyn till

MEN:
finns inga övertrycksslangar men väl överfyllnadsslangar dessa kan aktiveras vid PÅFYLLNING om samtliga säkerhetssystem har ballat ur dvs nivågivaren kass eller elektroniken skiter i maxtid för påfyllning

tömmer maskinen för långsamt får du felkod i20 om elektroniken är redi och inte skiter i maxtiden och nivågivaren

Så vad hände egentligen???

överfyllnad indikeras med i30 och då är antingen maxtiden överskriden eller vatten på bottenplattan
Hm, överfyll och inte övertryck kan det väl vara! Mkt info. i30 har maskinen indikerat. Maskinen har då släppt ut vatten genom de svarta (då var det överfyllnadsslang?) så vatten har hamnat på bottenplattan i maskin. När maskinen frikopplades från avloppet så skedde alltså inte detta..
Vad är i så fall din teori innan det blir större pådrag på detta...?

E ecilak skrev:
Hm, överfyll och inte övertryck kan det väl vara! Mkt info. i30 har maskinen indikerat. Maskinen har då släppt ut vatten genom de svarta (då var det överfyllnadsslang?) så vatten har hamnat på bottenplattan i maskin. När maskinen frikopplades från avloppet så skedde alltså inte detta..
Vad är i så fall din teori innan det blir större pådrag på detta...?
när maskinen tömmer kan den inte släppa ut vatten via dessa slangar om det inte rinner in vatten fortare via inloppsventilen (osannolikt)
det är då mer troligt att din avloppslang har en liten spricka som håller tätt när du inte har något mottryck.
kollas med att stoppa tummen i slangen och låta maskinen tömma samtidigt som man kollar på bottenplattan

returen returen skrev:
när maskinen tömmer kan den inte släppa ut vatten via dessa slangar om det inte rinner in vatten fortare via inloppsventilen (osannolikt)
det är då mer troligt att din avloppslang har en liten spricka som håller tätt när du inte har något mottryck.
kollas med att stoppa tummen i slangen och låta maskinen tömma samtidigt som man kollar på bottenplattan
Jag ser tydligt vartifrån maskinen släpper vatten på bottenplattan, vilket är genom de svarta slangarna. Hur kan de svarta slangarna släppa vattnet om sprickan sitter i avloppsslangen, då borde väl vattenläckan komma från avloppsslangen och inte från övertrycksslangarna? Se bild.

• Vattenläcka under maskin från svarta slangar, nära bottenplatta med synliga elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E ecilak skrev:
Jag ser tydligt vartifrån maskinen släpper vatten på bottenplattan, vilket är genom de svarta slangarna. Hur kan de svarta slangarna släppa vattnet om sprickan sitter i avloppsslangen, då borde väl vattenläckan komma från avloppsslangen och inte från övertrycksslangarna? Se bild.
Ha det där ser ju inte klokt ut!
med tanke på att den övre anslutningen sitter högre än max vatten inne i maskinen så måste det tillföras nått rejält med vatten för att få denna strålen

om du öppnar luckan i detta läget hur mycket vatten är det i?

Inget märkbart med vatten inne i självamaskinen. Man ser att den har spolat runt så det är droppmärken men ingen mängd.

E ecilak skrev:
Inget märkbart med vatten inne i självamaskinen. Man ser att den har spolat runt så det är droppmärken men ingen mängd.
inget vatten ? när det rinner ur överfyllnadsslangarna?
en omöjlighet

returen returen skrev:
inget vatten ? när det rinner ur överfyllnadsslangarna?
en omöjlighet
Självklart är avloppshålet (under sil/filter) vattenfyllt, precis som toalettskålen har sitt lilla vatten i botten. Men inget utöver som inte ska vara där.

Maskinen är lika "ej överfylld" när den går frånkopplad från husets avlopp som när den är påkopplad. Däremot när den är frånkopplad och avloppsslang satt i separat hink så rinner inget ut genom överfyllnadsslangarna.

E ecilak skrev:
Självklart är avloppshålet (under sil/filter) vattenfyllt, precis som toalettskålen har sitt lilla vatten i botten. Men inget utöver som inte ska vara där.

Maskinen är lika "ej överfylld" när den går frånkopplad från husets avlopp som när den är påkopplad. Däremot när den är frånkopplad och avloppsslang satt i separat hink så rinner inget ut genom överfyllnadsslangarna.
skulle behöva se detta med egna ögon då det är en fysikaliskt omöjlighet att det rinner vatten ur dessa slangar under tömning

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.