Jag chattade med AI som avråder mig bestämt att koppla in varmvatten till min diskmaskin. Diskmaskinen är anpassad för varmt inkommande vatten, men vi har troligen mycket höga järnhanter i vattnet då vattnet passerar 75 år gamla galvaniserade rör som har tonvis av tjock röd beläggning invändigt.
Varmvattnet i det vita porslinhandfatet hemma blir kissgult - men med mer röd ton än gul. (Kallvattnet är labbtestat och drickbart.)

Att bo i ett gammalt hus med gamla rör är troligen inte ovanligt. Så det kanske finns folk som kört sin diskmaskin med järnrikt varmvatten och kan berätta om maskinens plåt tagit skada eller ej? Eller om annat i maskinen kläggat igen, som Jonbytaren.

(Bor i lägenhet)

Har du billigt/gratis varmvatten, eller varför vill du koppla den på varmvattnet? Eller för att korta disktiden? Ofta kan det vara bra att diskisen får skölja med kallt vatten, beroende på disk.
Har du billigt varmvatten förstår jag din tanke. Har du varmvattenberedare då säger jag att du bör köra med kallvatten till din diskis, ser ingen fördel då att skicka in varmt vatten med missfärgning.
Vill du så lär det säkert finnas en filterlösning rill ditt varmvatten. Du kan också försöka att spola ditt system, om det nu är påbyggnad som släpper från rören.

Generellt så är ju järn och kalk inte positivt i någon maskin.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Mycket av vinsten försvinner med varmvattnet då den inte är så varm när första vattnet för huvuddisken spolas upp då det brukar vara flertal liter innan varmvattnet med full temperatur når diskmaskinen, och hinner svalna igen i rören innan nästa påfyllnad, då det är lång disktid innan första sköljningen...

Amerikanarna har med europeiska ögon väldigt undermåliga diskmaskiner där man använder varmvattnet (som för det mesta inte är så varmt när diskmaskinen fyller på) då deras värmesystem i diskmaskin är jättedåliga till icke existerande och amerikanska familjer ofta lägger till rutiner som att spola fram varmvattnet innan man startar diskmaskinen, för att diskresultet annars blir för dålig, att det fördiskar just för att förbruka varmvatten så att det i alla fall fins halvjummen vatten när huvuddisken skall fyllas på etc. och eftersom man fördiskar med i bästa fall jummen vatten i praktiken så går det iväg massa matfett från diskgodset utan att ha emulgerats upp ordentligt och man prenumerera på ett avloppsstopp någonstans på vägen ur huset...

---

Europeiska diskmaskiner är idag högoptimerade och det blir troligen mer bortspilld värme om du försöker koppla in till varmvatten än att det elvärmer kallvattnet , just för att det är mer eller mindre avstånd mellan panna/varmvattenberedare/BVP i ett normalt hus och där varmvattnet sedan tappas upp och det är vattenvolym och kalla rör som skall värmas upp, och relativt små vattenvolymer som fylls på maskinen att varmvattnet kanske inte ens når fram till maskinen innan den stänger påfyllningen.

Europeiska maskiner fördiskar ofta inte, då man vill ha fettet på diskgodset kvar för att göra tvål av det med diskmedlets alkaliska ämnen (natriumsoda, natriumsilikat, natriumperkarbonatoxihydrat - alla mer eller mindre starkt alkaliska), man räknar med det som en del i diskprocessen och med för rent avskrapade tallrikar kan diskningen bli sämre...

---

Är man orolig för varmvattenförbrukningen så ger det mer att man duschar i kortare tid...

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Min diskmaskin förminskar på nästan samtliga program enligt bruksanvisningen, tror inte ASKO är ensamma om detta, skulle hävda att samtliga där du har en "add in" period, då du kan stoppa i mer disk, innan huvudprogrammet med diskmedel drar igång och ja, den tömmer innan den startar huvudprogrammet. Finns ett ark i bruksanvisningarna som visar detta mm, tex temperaturer i olika steg och tider.

De diskmaskiner ELON säljer nu och de jag orkat kolla har förrädisk på program som AUTO och längre program. Säljs i Sverige, delar manual med Norge, tror övriga europa har samma modeller.
Men väljer man snabbprogram tex så är det ofta utan fördisk och man kan hiva in sitt pulver/tablett rätt in i diskmaskinen och strunta i facket.

hmm - det kanske beror på att alltid köra snabbdisk på jobbet som jag fått den uppfattningen att det inte är fördisk - ingen orkar att vänta i 2-3 timmar innan disken är klar och man förbannar den som var dum nog att starta den så...

sedan brukar det ändå gå bra att kasta in eftersläntare i disk ett tag efter man startar disken

Kör också 30 min diskar på jobbet, den låser inte luckan, hemdisken visar blått när man kan lägga till, rött när det är försent (men har aldrig ryckt upp den, förvånande om den låser, grönt när den är torkad och klar.
Kollade de vanliga märkena på ELON, då de har bruksanvisningarna länkade, men det kanske finns nåt märke som kör helt utan fördisk, men tror det mer är på korta program generellt.

Själv jobbar jag mest med sånna som påstår att det inte blir rent om man inte kör långdisk, kan hålla med om att det blir sämre sköljt, men ren blir disken när jag kör. Men då står den heller inte till sig någon dag och torkar in.

Jag vill ha disk sköljd i kallt vatten av den anledningen att varmt vatten tar upp betydligt mer tungmetaller ur rör, kopplingar och VVS-armatur. Är dessutom installationen 75 år gammal finns det troligen bly mm i mässingskopplingar, ventiler osv så det räcker. Detta löser ut betydligt mer i varmvatten än i kallt vatten. Varmvatten ska aldrig drickas eller vara sista skölj till något som har med livsmedelshantering att göra.
Anslut till kallvatten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Där håller jag med - även om jag inte oroar mig att speciellt mycket på vad som är kvar på tallrikarna efteråt när det torkar upp (och i så fall bör man ställa mer frågor om använda sköljmedel som ytspänningsbrytare för att vattnet skall rasa av lättare från diskgodset), men varmvatten är väldigt mycket mer korrosiv på det mesta i jämförelse med kallvatten, och ta upp mer ämnen (metaller och metalljoner) från rör, VV-beredarbehållare, mässingsdetaljer i armaturer etc.

Koppar räknas förvisso som en tungmetall , men är också en essentiell metall som livet inte kan vara utan (tex. bildar kärna för vissa enzymer, då väldigt många av de olika hormonerna och enzymerna mfl. för livet viktiga strukturer bygger kring en metall-atom i centrum - magnesium i klorofyll, järn i hemoglobin, många enzymer har zink i sig för att fungera (och därför får problem om denna byts ut till den väldig lika i zink i egenskaper som kadmium), men man vill heller inte ha för mycket av detta.

varmvatten ur kran är heller inte räknat som livsmedel, bara kallvatten.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Mycket av vinsten försvinner med varmvattnet då den inte är så varm när första vattnet för huvuddisken spolas upp då det brukar vara flertal liter innan varmvattnet med full temperatur når diskmaskinen, och hinner svalna igen i rören innan nästa påfyllnad, då det är lång disktid innan första sköljningen...

Amerikanarna har med europeiska ögon väldigt undermåliga diskmaskiner där man använder varmvattnet (som för det mesta inte är så varmt när diskmaskinen fyller på) då deras värmesystem i diskmaskin är jättedåliga till icke existerande och amerikanska familjer ofta lägger till rutiner som att spola fram varmvattnet innan man startar diskmaskinen, för att diskresultet annars blir för dålig, att det fördiskar just för att förbruka varmvatten så att det i alla fall fins halvjummen vatten när huvuddisken skall fyllas på etc. och eftersom man fördiskar med i bästa fall jummen vatten i praktiken så går det iväg massa matfett från diskgodset utan att ha emulgerats upp ordentligt och man prenumerera på ett avloppsstopp någonstans på vägen ur huset...

---

Europeiska diskmaskiner är idag högoptimerade och det blir troligen mer bortspilld värme om du försöker koppla in till varmvatten än att det elvärmer kallvattnet , just för att det är mer eller mindre avstånd mellan panna/varmvattenberedare/BVP i ett normalt hus och där varmvattnet sedan tappas upp och det är vattenvolym och kalla rör som skall värmas upp, och relativt små vattenvolymer som fylls på maskinen att varmvattnet kanske inte ens når fram till maskinen innan den stänger påfyllningen.

Europeiska maskiner fördiskar ofta inte, då man vill ha fettet på diskgodset kvar för att göra tvål av det med diskmedlets alkaliska ämnen (natriumsoda, natriumsilikat, natriumperkarbonatoxihydrat - alla mer eller mindre starkt alkaliska), man räknar med det som en del i diskprocessen och med för rent avskrapade tallrikar kan diskningen bli sämre...

---

Är man orolig för varmvattenförbrukningen så ger det mer att man duschar i kortare tid...
Med andra ord kan jag spola fram varmvatten i köksblandare innan jag startar maskinen så är detta problem ur världen. Min fråga gäller inte vattenförbrukning eller kostnader, utan om maskinens plåt tar skada/börjar rosta av järnrikt varmvatten.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Men incitamenten faller om du inte vinner på att koppla värmvattnet, då fler fördelar finns att koppla kallvattnet på diskis.

Om frågan är vetenskaplig, ingen praktisk betydelse för det verkliga livet. Nja det kommer nog inte att skada maskinen, men ge beläggningar och missfärgningar som iof kan leda till kortare livslängd, vilket iof är helt ointressant när du inte har någon anledning att koppla den till varmvattnet, men om du vill bevisa för någon annan att det är dumt att koppla den till varmvattnet, så får du medhåll. Men denne någon kanske har gratis varmvatten (ingår i hyran tex) men inte gratis el, ja det kan nog spara någon krona.

Har du tradigt värmeelement i fin diskis, ja då fyller det ju fn funktion, men då lär du inte oroa dig om maskinen tar skada, den lever ju på räknad tid hur som helst, alternativt lika bra att fixa den direkt .

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.