Min drygt 10 år gamla Electrolux diskmaskin har varit mycket bra. Men nu visar displayen felkoden "E4" som betyder att för mycket vatten finns i maskinen, som totalvägrar att diska. Jag öppnade delarna intill en liten "propeller" och hittade en liten plastgrej, sådan man försluter brödpåsar med. Nu gick maskinen alldeles utmärkt i ungefär en vecka och diskade som när den var nyinköpt. Men så plötsligt visade displayen felkod "E4" igen. Jag har skruvat mig in i maskinen men ser inget anmärkningsvärt. Finns någon "quick fix" i sammanhanget? Ska jag systematiskt lossa och undersöka samt provköra varje mekanism maskinen innehåller? Hur testar man bäst utloppsventilen, som ofta är en magnetventil?
Testat med att dra den i en tamp efter bilen runt kvarteret?H Hans Åke Lindquist skrev:Min drygt 10 år gamla Electrolux diskmaskin har varit mycket bra. Men nu visar displayen felkoden "E4" som betyder att för mycket vatten finns i maskinen, som totalvägrar att diska. Jag öppnade delarna intill en liten "propeller" och hittade en liten plastgrej, sådan man försluter brödpåsar med. Nu gick maskinen alldeles utmärkt i ungefär en vecka och diskade som när den var nyinköpt. Men så plötsligt visade displayen felkod "E4" igen. Jag har skruvat mig in i maskinen men ser inget anmärkningsvärt. Finns någon "quick fix" i sammanhanget? Ska jag systematiskt lossa och undersöka samt provköra varje mekanism maskinen innehåller? Hur testar man bäst utloppsventilen, som ofta är en magnetventil?
utloppsventil??? du måste mena avloppspump?
E4 är ingen vanlig kod brukar stå i40
men vem fan vet, ingen vet ju vad det är för maskin
40-fel är pressostatfel som vanligt vis är att noll-läge inte hittas eller någon typ av avbrott, felsignal.
electroluxaren skrev:Testat med att dra den i en tamp efter bilen runt kvarteret?
40-fel är pressostatfel som vanligt vis är att noll-läge inte hittas eller någon typ av avbrott, felsignal.
Problemet löst! Efter nedmontering, elementär slang- och rörrengöring och hopskruvning började maskinen fungera lite grand. Felkoden E4 försvann. Hade läst på nätet att man kan "resätta" elektroniken genom att trycka fram och tillbaka på programknapparna och emellanåt dra kontakten ur vägguttaget. Och si, det hjälpte! Plötsligt fungerar diskmaskinen, som den ska och fullföljer valda program. Diskar dessutom rent som när den var nyköpt. Har nu problemfritt kört maskinen fullmatad flera gånger. Det var något konstigt med felkoden E4. En reparatör i bekantskapskretsen påstod att koden E4 inte ska förekomma alls hos Electrolux utan hos andra fabrikat. Kan det ha varit ett temporärt kontaktfel i eller omkring pressostaten? En banal glappkontakt kanske? Ungefär som antyds i Elektroluxarens inlägg härovan?electroluxaren skrev:Testat med att dra den i en tamp efter bilen runt kvarteret?
H Hans Åke Lindquist skrev:Problemet löst! Efter nedmontering, elementär slang- och rörrengöring och hopskruvning började maskinen fungera lite grand. Felkoden E4 försvann. Hade läst på nätet att man kan "resätta" elektroniken genom att trycka fram och tillbaka på programknapparna och emellanåt dra kontakten ur vägguttaget. Och si, det hjälpte! Plötsligt fungerar diskmaskinen, som den ska och fullföljer valda program. Diskar dessutom rent som när den var nyköpt. Har nu problemfritt kört maskinen fullmatad flera gånger. Det var något konstigt med felkoden E4. En reparatör i bekantskapskretsen påstod att koden E4 inte ska förekomma alls hos Electrolux utan hos andra fabrikat. Kan det ha varit ett temporärt kontaktfel i eller omkring pressostaten? En banal glappkontakt kanske? Ungefär som antyds i Elektroluxarens inlägg härovan?
Säg den glädje som varar beständigt. Efter en vecka med perfekta disk- och programfunktioner slår diskmaskinen bakut och gör tvärstopp. Återigen visar displayen E4 samt avger pipsignaler. Går inte att stänga av med maskinens strömbrytare. Måste dra ur stickkontakten. Kan det vara pressostaten, som blivit helpajat?
eller kretskortetH Hans Åke Lindquist skrev:Säg den glädje som varar beständigt. Efter en vecka med perfekta disk- och programfunktioner slår diskmaskinen bakut och gör tvärstopp. Återigen visar displayen E4 samt avger pipsignaler. Går inte att stänga av med maskinens strömbrytare. Måste dra ur stickkontakten. Kan det vara pressostaten, som blivit helpajat?
eller grannens solpaneler
eller batteribilsladdaren
eller....
Vilket vattentryck bör vattenkranen ha, för att en diskmaskin ska fungera bra? Kan trasslet med min Electrolux bänkmaskin (felkod E4) bero på för lågt ledningstryck?
På en amerikansk DIY-sida hittade jag följande råd för vattensjuka diskmaskiner. Man stänger av vattenkranen och lutar maskinen åt sidan, så att den står "på trekvart" och slår i den positionen på strömmen. Min maskin bubblade ur sig en hel del vatten och kunde sedan helt korrekt diska en stor disk enligt programmet utan felkoder. Kanske måste jag upprepa denna förträffliga quick fix med jämna mellanrum framöver.
Medlem
· Stockholms län
· 638 inlägg
Du får nog vara beredd på att quickfixen till slut inte funkar längre… 😉H Hans Åke Lindquist skrev:På en amerikansk DIY-sida hittade jag följande råd för vattensjuka diskmaskiner. Man stänger av vattenkranen och lutar maskinen åt sidan, så att den står "på trekvart" och slår i den positionen på strömmen. Min maskin bubblade ur sig en hel del vatten och kunde sedan helt korrekt diska en stor disk enligt programmet utan felkoder. Kanske måste jag upprepa denna förträffliga quick fix med jämna mellanrum framöver.
Har du rensat silen regelbundet? Jag skulle säga att maskinen är bytesmogen rätt snart, börja titta på blocket eller felgiganten.
Mvh
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 476 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 476 inlägg
Mycket möjligt att det blir så. Men jag vinner lite tid. Ska se om jag kan ge maskinen en rejäl "återställare" med någon kraftfull propplösare, som rensar rent från alla avlagringar i pumpar och rörkrökar. Vi behöver alla en återställare emellanåt.D rob_t_j72 skrev:
Produkter som diskuteras: "propplösare"
Fettlösare Mudin Express 1 liter Norenco
Löser upp fett, olja, hår och slam
299 kr inkl moms
Läs mer
aha det är en bänkdisk!H Hans Åke Lindquist skrev:
då är den kinesisk Midea
då är E4 är översvämningsskydd
du har en liten läcka till maskinutrymmet
bara att plocka isär allt och se varifrån det läcker
fast man reparerar aldrig dessa för att reparationskostnaden överskrider nypriset och med ny maskin får du ny garanti
då är det skrot
Redigerat av moderator: