8 022 läst ·
51 svar
8k läst
51 svar
Vattenräkning på 8 000 kronor trots tomt hus
Betala så inte du åker till kronofogden, sedan polisanmäler du vattenleverantören för bedrägerierRedaktionen skrev:
Att dela ut krypteringsnyckel innebär ju en tydlig integritetsrisk om de inte återställs vid byte av ägare.
Att en man med tvivelaktigt beteende efter att han sparkats ut, kan övervaka sin exfrus vattenförbruking i realtid och på så vis få en mycket god kännedom om när hon stiger upp, kommer hem, är bortrest osv. Är inte en obetydlig risk.
Att en man med tvivelaktigt beteende efter att han sparkats ut, kan övervaka sin exfrus vattenförbruking i realtid och på så vis få en mycket god kännedom om när hon stiger upp, kommer hem, är bortrest osv. Är inte en obetydlig risk.
Mjo men iom att det är MIN data just nu så skulle leverantören (i detta fall VA bolaget) tänkt på det innan de stoppade dit hårdvara som man inte kan enkelt byta nyckel på eller har ett API som gör att man som ägare av datat kommer åt det.G g.kraft skrev:Att dela ut krypteringsnyckel innebär ju en tydlig integritetsrisk om de inte återställs vid byte av ägare.
Hävar forfatade att man kan skicka in GDPR förfrågan 1 gång i måndagen utan att det kostar extra om man bara begär ut datat för den månaden (som man då inte har). Det är inte orimiligt.
Till dess VA bolaget ger en ett api man utan kostnad kan få ut datat.
Hur sen VA bolaget fixar fram ett api ... det är ju inte riktigt mitt problem
Rätten till information syftar till att du ska få ut vilken information som behandlas så att du kan tillvara ta dina rättigheter. Det är inte ett krav om att företag måste dela ut data löpande för att användas för andra/dina syften. Du kan inte be din hantverkare att lämna information de samlat om dig varje dag, be sl om månadstapporter på dina resor osv. Det skulle ge enorm admin om det skulle vara lag.
Men vart gränsen går är inte supertydligt, så visst kan man prova och se hur de gör. Men att du skylle vinna en tvist om de vägrar tror jag inte är sannolikt.
Men vart gränsen går är inte supertydligt, så visst kan man prova och se hur de gör. Men att du skylle vinna en tvist om de vägrar tror jag inte är sannolikt.
Helt rätt, det var ett riktmärke men i gamla pul men är inte lika klart i gdpr.A adron skrev:
Dock är syftet med lagen att få kännedom om behandlingen och vad som registreras, inte att få ut information i sig även om det många gånger är samma sak.
Dock finns även en rätt om dataportabilitet för att exempelvis kunna byta från spotify till youtube music och ta med sig det man skapat (spellistor) men där är jag inte så insatt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bauhaus rekommenderas återbetala 248 000 kronor – efter två misslyckade badrumsrenoveringar
Artikelkommentarer -
LED-armatur med 118 000 timmars livslängd?
Belysning -
VV-beredare på 1000W drar 1800W
El -
Krav på sanera klotter 280 000 kr
Juridik -
Köpa skogstomt/fastighet (5000m2-15000 under 180 000?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.