8 469 läst ·
51 svar
8k läst
51 svar
Vattenräkning på 8 000 kronor trots tomt hus
OK. Köper det även om jag rent personligen tycker det är tramsigt. Tekniskt skulle detta dock gå att lösa om efterfrågan/viljan fanns.mexitegel skrev:
Ja va-bolaget kan ha ett api man ansluter till med personlig kod. Då upphör den att funka när ägaren byts.
Absolut, så är det alltid men ofta får man förhålla sig till de förutsättningar som finns.
Det är också så att det oftast förekommer flera mätartyper inom ett VA-kollektiv. Sannolikheten är stor att vissa mätare medger den möjlighet som diskuteras medans andra inte gör det så riskerar myndigheten att hamna i klammer utifrån likaställighetsprincipen. Troligen faller det under sakliga skäl, men det är en pandoras ask man gärna undviker med all rätta.
Gäller likställighetsprincipen får man vackert byta alla andra mätare och den kostnaden hamnar rakt på räkningen hos alla va-abonnenter.
Så man ska vara lite försiktig med vad man önskar sig om man inte har hela bilden som oftast är betydligt mer komplex än det först verkar.
Det viktiga här är inte HUR man får sin information, utan ATT man får den. Det är det våra lagstiftare har sett till och det vi får förhålla oss till. Vi är lyckligt lottade i Europa där vi individer äger vår information om vi jämför oss med USA eller Kina tex.
Det är också så att det oftast förekommer flera mätartyper inom ett VA-kollektiv. Sannolikheten är stor att vissa mätare medger den möjlighet som diskuteras medans andra inte gör det så riskerar myndigheten att hamna i klammer utifrån likaställighetsprincipen. Troligen faller det under sakliga skäl, men det är en pandoras ask man gärna undviker med all rätta.
Gäller likställighetsprincipen får man vackert byta alla andra mätare och den kostnaden hamnar rakt på räkningen hos alla va-abonnenter.
Så man ska vara lite försiktig med vad man önskar sig om man inte har hela bilden som oftast är betydligt mer komplex än det först verkar.
Det viktiga här är inte HUR man får sin information, utan ATT man får den. Det är det våra lagstiftare har sett till och det vi får förhålla oss till. Vi är lyckligt lottade i Europa där vi individer äger vår information om vi jämför oss med USA eller Kina tex.
Gjorde ett vetenskapligt test i garaget med en hink. Min utkastare ger minst 30l/min. Jag skriver minst för vrider jag på mer så stannar vattnet inte i hinkenAlfredo skrev:
JaAlfredo skrev:
https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/galler-for-alla-rattigheterna/avgifter/
https://www.imy.se/verksamhet/datas...l-gdpr/dataskyddsforordningen-i-fulltext/#A12
5. Information som tillhandahållits enligt artiklarna 13 och 14, all kommunikation och samtliga åtgärder som vidtas enligt artiklarna 15–22 och 34 ska tillhandahållas kostnadsfritt. Om begäranden från en registrerad är uppenbart ogrundade eller orimliga, särskilt på grund av deras repetitiva art, får den personuppgiftsansvarige antingen
a) ta ut en rimlig avgift som täcker de administrativa kostnaderna för att tillhandahålla den information eller vidta den åtgärd som begärts, eller
b) vägra att tillmötesgå begäran.
Det åligger den personuppgiftsansvarige att visa att begäran är uppenbart ogrundad eller orimlig.
Med reservation för att jag inte läst hela tråden, men i Nacka kan man ansöka om att få ut krypteringsnycklarna till sin vattenmätare. De fixar nycklarna och fastighetsägaren fixar en dongle med stöd för dom.
Jo jag kör själv den här lösningen Wimbib i länken inkl att jag fick ut krypteringsnyckeln utan problem från mitt VA-bolag.S surfarn skrev:
https://remne.tech/wimbib/
Men nu ger då ett antal VA-bolag inte ut krypteringsnyckeln och där är vi.
https://remne.tech/watermeter-keys/
Jo men jag ser det väl inte att en fd ägare skulle ha så mycket nytta av en ny ägares vattenmätare,mexitegel skrev:
Absolut, så är det alltid men ofta får man förhålla sig till de förutsättningar som finns.
Jämför man med de smarta elmätarna så kan man då göra OTA-uppdateringar av firmwaret och det borde ju gå även med vattenmätare,
Sen har ju flera VA-bolag valt Kamstrups mobila Readylösning för avläsning,
https://www.kamstrup.com/en-en/product-centre/ready-water
Oklart hur ofta man åker runt och läser av?
De flesta stödjer konfigurationsändringar OTA, huruvida det går att ändra kryptonyckeln på det viset vet jag inte och det kan säkert skilja. Men en OTA kostar också batteribudget, för många såna så åker man på att byta mätaren i förtid.
Hur ofta det körs med drive-by bilar varierar säkert beroende på faktureringsintervall. Men de stora vinsterna med smarta vattenmätare ligger inte i att få in faktureringsunderlag utan att få nära realtids-data för att övervaka och förbättra läckagesökning. Att reparera i rätt tid sparar otroliga summor.
För det syftet funkar inte en drive-by lösning utan man måste då bygga en egen infrastruktur för wmbus.
Idag ligger fokus framåt därför på NB-IoT, LoRaWAN och RedCap som kommunikationsteknologier.
Hur ofta det körs med drive-by bilar varierar säkert beroende på faktureringsintervall. Men de stora vinsterna med smarta vattenmätare ligger inte i att få in faktureringsunderlag utan att få nära realtids-data för att övervaka och förbättra läckagesökning. Att reparera i rätt tid sparar otroliga summor.
För det syftet funkar inte en drive-by lösning utan man måste då bygga en egen infrastruktur för wmbus.
Idag ligger fokus framåt därför på NB-IoT, LoRaWAN och RedCap som kommunikationsteknologier.
Jo rent tekniskt tror jag att byte av krypteringsnyckeln skulle vara möjligt eller hela firmwaret,mexitegel skrev:
De flesta stödjer konfigurationsändringar OTA, huruvida det går att ändra kryptonyckeln på det viset vet jag inte och det kan säkert skilja. Men en OTA kostar också batteribudget, för många såna så åker man på att byta mätaren i förtid.
Sen har ju många VA-bolag dålig ekonomi och kanske väljer den mobila lösningen?
Sen är jag ganska säker på att fler vill ha en egen onlineövervakning när man ser hur VA-taxorna rusar i väg och ett läckage kan kosta en hög summa.
https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2025/va-2025/
Jo men för att "mina sidor" ska vara meningsfull så kan man inte ha valt en mobil lösning för insamling, det skulle bli ett evigt åkande runt om i städerna.mexitegel skrev:
Sen vet jag inte hur VA-bolagen som delar ut krypteringsnyckeln hur de resonerat?
https://remne.tech/watermeter-keys/
Det kanske är VA-bolag som valt en mobil lösning och att man inser bristerna för en kund och delar ut krypteringsnyckeln?
Det kan vi bara spekulera om
. Saken är väl den också att det val de gjort tidigare kommer behöva omprövas i takt med teknikutvecklingen.
Det verkar dock rätt tydligt att vmbus inte är den teknik som mätartillverkarna ser i framtiden. Teknikutvecklingen och val av kommunikationsteknik behöver också ses i ljuset av att vattendistributionen är en samhällskritisk infrastruktur vilket ställer väldigt höga säkerhetskrav och förmåga kring kontinuitet även i kris och krig - även för de system som finns runt distributionen.
Det verkar dock rätt tydligt att vmbus inte är den teknik som mätartillverkarna ser i framtiden. Teknikutvecklingen och val av kommunikationsteknik behöver också ses i ljuset av att vattendistributionen är en samhällskritisk infrastruktur vilket ställer väldigt höga säkerhetskrav och förmåga kring kontinuitet även i kris och krig - även för de system som finns runt distributionen.
Redigerat: