8 421 läst ·
51 svar
8k läst
51 svar
Vattenräkning på 8 000 kronor trots tomt hus
Dock är vattenförbrukning inte en personuppgift ... de som hävdar det vet inte vad de pratar om utan försöker bara använda GDPR för att det inte passar deras företagsrutinermexitegel skrev:
Generellt ja, för privatpersoner. Vid t.ex. flytt av mätare till ny plats/fastighet som VA-verket gör eller vid ägarbyte innebär det att den med nyckeln fortfarande kan komma åt informationen från mätaren (då nyckeln i de mätare jag känner till är hårt knuten till mätaren)
Vattenförbrukningen ses som en personuppgift i de flesta fall och det ställer rätt höga krav på hanteringen. Det finns som sagt andra och bättre sätt att delge kunder sin vattenförbrukning.
Borde det inte kunna sitta en pytteliten generator som laddar batteriet av vattenflödet?
Det verkar det finns synnerligen olika uppfattningar om...M MrDizzy skrev:
IMY definierar personuppgift som:
Pratar vi om vattenförbrukning kopplad till en viss fastighet som innehas av en fysisk person har jag svår att se att detta inte skulle vara en personuppgift.
Går det att knyta vattenförbrukning direkt till en person, eller indirekt till en person (exempelvis via koppling till en fastighet), så bör det anses vara en personuppgift. I vanliga fall hade jag sagt att man med tillgång till realtidsdata om vattenförbrukning skulle kunna avgöra om peronen är hemma eller bortrest (noll vattenförbrukning = ingen hemma), men i det här fallet verkar det ju nästan vara tvärtom.Alfredo skrev:
Generellt ger de smarta vattenmätarna information i nära realtid med en upplösning på minst timvärde. Utifrån den informationen går det att förstå levnadsmönster och detta kan som sagt knytas till fysisk individ via kundnummer eller fastighet vilket i allra högsta grad faller inom GDPR.
@MrDizzy utveckla gärna ditt resonemang om hur sådana uppgifter inte skulle falla inom GDPR, jag är väldigt nyfiken då den expertis jag arbetar med professionellt har kommit till den slutsats jag redovisat.
@MrDizzy utveckla gärna ditt resonemang om hur sådana uppgifter inte skulle falla inom GDPR, jag är väldigt nyfiken då den expertis jag arbetar med professionellt har kommit till den slutsats jag redovisat.
Nu har man ju precis lyckats få bort all mekanik från mätarnaUtsättaren skrev:
Jo men batteriet är inget problem, 20 år för Kamstrups mätare.mexitegel skrev:
https://www.kamstrup.com/se-se/product-centre/flowiq-2200
"Upp till" 
Kör du t.ex. både Mbus och NB-IoT blir det andra siffror och hur ofta mätaren ska vakna och köra radiodelen för att rapportera till insamlingssystem. Sämre täckning gör också att batteriet inte håller lika länge. Och ofta sitter mätare rätt otillgängligt till, under mark i betongkonstruktioner, I moderna energieffektiva hus är det en rejäl utmaning att få täckning över huvud taget.
Man vill dessutom ha tillräcklig marginal nu när de kan komma att sitta ute upp till 17 år. I kalla miljöer presterar batterier dessutom sämre. Att byta en mindre del mätare i förtid som har haft dåliga förutsättningar kan låta sig göras, men inte stora volymer.
Kör du t.ex. både Mbus och NB-IoT blir det andra siffror och hur ofta mätaren ska vakna och köra radiodelen för att rapportera till insamlingssystem. Sämre täckning gör också att batteriet inte håller lika länge. Och ofta sitter mätare rätt otillgängligt till, under mark i betongkonstruktioner, I moderna energieffektiva hus är det en rejäl utmaning att få täckning över huvud taget.
Man vill dessutom ha tillräcklig marginal nu när de kan komma att sitta ute upp till 17 år. I kalla miljöer presterar batterier dessutom sämre. Att byta en mindre del mätare i förtid som har haft dåliga förutsättningar kan låta sig göras, men inte stora volymer.
En vattenmätare ska bytas minst en gång var 10 år, krav från Swedac.mexitegel skrev:
"Upp till"
Jag måste nog göra en pudel här 😫mexitegel skrev:
Generellt ger de smarta vattenmätarna information i nära realtid med en upplösning på minst timvärde. Utifrån den informationen går det att förstå levnadsmönster och detta kan som sagt knytas till fysisk individ via kundnummer eller fastighet vilket i allra högsta grad faller inom GDPR.
Då jag är trött och hungrig fick jag för mig att det endast är information/data som kan användas för att identifiera (direkt eller indirekt) som är "personuppgifter" men det är ju fel.
Det är ju precis som redovisats all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en person som är i livet.
Men då borde man ju kunna jävlas tillbaka mot Vattenbolaget...
Begära ut ALL data enl GDPR in gång i månaden till dess ge ger en krypteringsnyckeln
Din rätt till registerutdrag är för att få information om vilken data företaget har om dig, gör du upprepade förfrågningar av annat syfte kan företaget ha rätt att debitera digM MrDizzy skrev:Jag måste nog göra en pudel här 😫
Då jag är trött och hungrig fick jag för mig att det endast är information/data som kan användas för att identifiera (direkt eller indirekt) som är "personuppgifter" men det är ju fel.
Det är ju precis som redovisats all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en person som är i livet.
Begära ut ALL data enl GDPR in gång i månaden till dess ge ger en krypteringsnyckeln![]()
Som du redan skriver så kan personuppgifter vara nästan all data, men det måste vara något som på ett eller annat sätt berättar något om just dig. Så exempelvis vilket system man loggar personuppgifter i, data kring krypteringsnyckeln osv är inte personuppgifter. Däremot är vattenförbrukning en typisk personuppgift om den kan knytas till dig.
Nu förstår jag inte syftet med att ”jävlas tillbaka”. Syftet med att inte lämna ut kryptonyckeln handlar ju till del om att skydda informationen (personuppgifterna) inom VA-kollektivet att inte hamna i orätta händer.M MrDizzy skrev:Jag måste nog göra en pudel här 😫
Begära ut ALL data enl GDPR in gång i månaden till dess ge ger en krypteringsnyckeln![]()
I gamla PUL fanns lite begränsningar vill jag minnas men rättigheterna är större iom GDPR och det finns inget egentligt skydd mot rättshaverister.
Att begära ut sina personuppgifter titt som tätt lär inte påverka möjligheten att få ut kryptonyckeln alls. Möjligen lyckas du reta upp en handläggare så till den milda grad att denne kommer se det som sin livsuppgift att du aldrig i helvetet ska få någon kryptonyckel. Officiellt hänvisar man naturligtvis till säkerheten 😉.
Vill du få ut din förbrukning i realtid så skicka in medborgarförslag och synpunkter till kommunen eller VA-organistionen att de har allt att vinna på att tillgängliggöra den informationen via t.ex API:er.
Eller också sätter du bara ett optiskt läsöga på mätaren.
Nu hänger jag inte med. På vilket sätt ökar den risken om man får möjlighet att läsa förbrukningssiffror från sin mätare?mexitegel skrev:
Batteriargumentet kan jag förstå men inte det ovan.