50 755 läst ·
104 svar
51k läst
104 svar
Vattenläcka på min garageuppfart.
Rör in och ut från fastighetsgränsen till fastigheten. Jag hade turen för några år sedan att avloppet var trasigt utanför tomtgränsen. Kommunen fick ta allt och jag slapp. Kommunen återbetalade dessutom mina pengar för två akuta spolbilsbesök och filmning av utgående avlopp.S Stefan1972 skrev:
R Rollerolle22 skrev:En rörmokare var här och installerade en ny blandare. När han stänger av inkommande vatten i garaget säger han till mig att det susar i ledningarna fast vattnet är avstängt och att det kan betyda vattenläcka. Jag tar hit Göteborg stad som konstaterar att det är en läcka mellan gatan och mitt hus. De grävde upp gatan men konstaterade att läckan ligger på min sida och således är mitt ansvar. Fick en uppskattad offert av samma killar på ca 40-50 000.
Idag pratade jag med Göteborg stad och frågade vad som händer om jag låter vattenläckan vara. Låt säga att man inte har råd att åtgärda den. De kunde inte svara på vad som händer i så fall (och lät ganska ointresserade av att prata). Till slut sa hon att de kanske stänger av vattnet.
Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som gäller?
Jag har råd att betala men stör mig samtidigt på att jag ska betala massor med pengar för att laga en ledning när det inte är jag som betalar för vattnet som rinner ut. Det är dessutom en tomträtt där Gbg-stad ofta men vänligt påminner mig om att det är deras mark, inte min.
Saxat ur ABVA:
"Huvudmannens ansvar
Huvudmannen ansvarar för produktion och distribution av dricksvatten, bortledning av
avloppsvatten samt rening av spillvatten inom verksamhetsområdena för dricksvatten,
spillvatten och dagvatten.
Alla ledningar med tillhörande anläggningar, så som vatten- och avloppsreningsverk, som
huvudmannen äger kallas för den allmänna vatten- och avloppsanläggningen. I den
allmänna vatten- och avloppsanläggningen ingår också servisledningar från
huvudledningarna fram till varje fastighets förbindelsepunkt."
Är läckan på din sida av förbindelsepunkten (normalt sett ca 0,5 m in på fastigheten), är det ditt ansvar att underhålla ledningen. Om det blir slukhål i gatan och det kommer fram att du underlåtit att reparera ledningen om du känt till bristen, kan du även bli skadeståndsskyldig.
Det är bara bita i det syra äpplet och kontakta va-avdelningen och be dem om hjälp. Oftast brukar de ta på sig en del av kostnaden av servisledningen som tillhör dem.
Det gäller att prata med rätt folk. Synd att de inte kontrollerade saken och återkopplade med rätt svar på din fråga.R Rollerolle22 skrev:
Stackars dig, berätta gärna hur det har gåttR Rollerolle22 skrev:En rörmokare var här och installerade en ny blandare. När han stänger av inkommande vatten i garaget säger han till mig att det susar i ledningarna fast vattnet är avstängt och att det kan betyda vattenläcka. Jag tar hit Göteborg stad som konstaterar att det är en läcka mellan gatan och mitt hus. De grävde upp gatan men konstaterade att läckan ligger på min sida och således är mitt ansvar. Fick en uppskattad offert av samma killar på ca 40-50 000.
Idag pratade jag med Göteborg stad och frågade vad som händer om jag låter vattenläckan vara. Låt säga att man inte har råd att åtgärda den. De kunde inte svara på vad som händer i så fall (och lät ganska ointresserade av att prata). Till slut sa hon att de kanske stänger av vattnet.
Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som gäller?
Jag har råd att betala men stör mig samtidigt på att jag ska betala massor med pengar för att laga en ledning när det inte är jag som betalar för vattnet som rinner ut. Det är dessutom en tomträtt där Gbg-stad ofta men vänligt påminner mig om att det är deras mark, inte min.
Hej! (Arbetar inom kommunen, dock i Norrbotten så vet ej hur dom jobbar nere hos er) uppe i Norrbotten gäller detta,, efter förbindelsepunkten ansvarar fastighetsägaren, kommen skall stänga ner en felaktig eller läckande anläggning det är deras ansvar. Men man får ej stänga ner en läcka helt eftersom man ska eftersträva att ledningen är trycksatt hela tiden tills den är helt frilagd. Om den stängs ner helt kommer det rinna in jord med följande jordbakterier eller om du har en avloppsledning i betong som garanterat inte är 100% tät samt i 99 fall av 100 ligger bredvid vattenledningen kommer det med stor sannolikhet in e-colie i din dricksvattenledning. Dom kan leva ganska länge i ledningarna samt gå bakvägen ut i det kommunala nätet. Samt till grannarna!R Rollerolle22 skrev:En rörmokare var här och installerade en ny blandare. När han stänger av inkommande vatten i garaget säger han till mig att det susar i ledningarna fast vattnet är avstängt och att det kan betyda vattenläcka. Jag tar hit Göteborg stad som konstaterar att det är en läcka mellan gatan och mitt hus. De grävde upp gatan men konstaterade att läckan ligger på min sida och således är mitt ansvar. Fick en uppskattad offert av samma killar på ca 40-50 000.
Idag pratade jag med Göteborg stad och frågade vad som händer om jag låter vattenläckan vara. Låt säga att man inte har råd att åtgärda den. De kunde inte svara på vad som händer i så fall (och lät ganska ointresserade av att prata). Till slut sa hon att de kanske stänger av vattnet.
Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som gäller?
Jag har råd att betala men stör mig samtidigt på att jag ska betala massor med pengar för att laga en ledning när det inte är jag som betalar för vattnet som rinner ut. Det är dessutom en tomträtt där Gbg-stad ofta men vänligt påminner mig om att det är deras mark, inte min.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 063 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 063 inlägg
För att det ska bli slukhål behöver vattnet kunna erodera jorden, och den ska ha nånstans att ta vägen (läckande avloppsrör tex). Det vanliga är att grundvattennivån höjs lokalt. Med otur såpass att det blir fuktproblem i källaren.J jonte0 skrev:
Ledningsnät brukar väl ha några tiotal procent i läckage. I Stockholm finns exempel från tunnelbygge där grundvattnet behövde fyllas på lite via infiltrationsbrunnar. Sedan lagade staden en vattenläcka, och vips behövde skyddsinfiltrationen öka i motsvarande mängd. Nollsummespel med dricksvattnet i det fallet.