Hej!

Vi hade ett läckage från en duschblandare i ett badrum (äldre än 35 år). Det har runnit ut mer än 300 m3 vatten under flera veckor. Fuktkvoten är 99% under plastmattan och golvet är mjukt nu. Mögel har spridit sig från badrummet till närmaste anslutet rum. Vi hann aldrig upptäcka detta pga vi var bortresta.

Vi har IFs Stora Villa försäkring med alla tillägg.

IF:s besiktningsman har varit här. Nu fick vi beslutet att de endast ersätter avfuktning; ev följdskador i bjälklaget om det visar sig att bjälklaget tagit skada just av vattenläckaget ersätts men att riva upp golvet anser IF vara renovering som vi ska bekosta själva. Måste vi alltså bekosta själva att riva upp golvet i badrummet för att IF ska ge oss ett ersättningsförslag eller hur funkar det här? Badrummet funkade bra innan trots att det var gammalt så det känns bara skitdåligt vad vi än gör och kostar oss en massa trots dyraste försäkringen.

Vi har ingen budget att just nu riva upp golvet (och återställa det) bara för att få ett ersättningsförslag från IF. Har någon koll på hur vi kan gå vidare?

Farstatjej90
Försäkringsbolaget anser att värdet på ert badrum är noll kronor. Det är därför dom inte ersätter det.
För er är det såklart värt mer, för det är stor skillnad på att ha och inte ha ett badrum.
Men det fungerar inte så gällande försäkringar..

Jag brukar alltid stänga huvudventilen då jag reser bort, enkelt och billigt i längden tror jag, istället för en försäkring som ändå inte betalar ut. Kan rekommendera att lägga in en automatisk vattenläckageavstängare.

BirgitS
En gång hade jag nytta av att fråga Konsumenternas försäkringsbyrå om råd. När jag hänvisade till dem så ändrade sig försäkringsbolaget. Och även om Kons. f.b. anser att Förs.bolaget har tänkt rätt, så har du fått höra det från en opartisk organisation.
Här: https://www.konsumenternas.se/om-oss/konsumenternas-forsakringsbyra/

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.