50 756 läst ·
104 svar
51k läst
104 svar
Vattenläcka på min garageuppfart.
Ja du, om man inte har råd att bo i villa brukar man exempelvis hyra en lägenhet eller liknande. Har man inte råd med något boende alls så brukar de flesta söka sig till olika ideella härbergen, och i sista hand så sover man på gatan, under broar, etc. För mig som aldrig skulle ha råd med ett eget hus så känns det faktiskt lite svårt att känna medlidande med någon som har så mycket mer än mig och klagar på att huset han köpt kostar pengar, och dessutom tycker att det är helt ok att vi mindre bemedlade får vara med och bekosta vattnet han bokstavligt talat häller ut på backen.R Rollerolle22 skrev:Jag är med på det. Jag är mest sugen på ansvarsfrågan. Var står det att man ansvarar för en läcka på kommunens rör och var står det vad som händer om man inte åtgärdar den.
Det är mest för att jag är nyfiken. Tänker att det måste finnas massor med människor som inte har råd, inte har kunskap, inte bryr sig etc. Har aldrig hört om någon som fått vattnet avstängt. Tänker på min granne, snart 100 år. Inte en chans att hon skulle ha råd. Vad händer då?
schnyggve skrev:
Karrock skrev:
För att det ska bli slukhål behöver vattnet kunna erodera jorden, och den ska ha nånstans att ta vägen (läckande avloppsrör tex). Det vanliga är att grundvattennivån höjs lokalt. Med otur såpass att det blir fuktproblem i källaren.
Ledningsnät brukar väl ha några tiotal procent i läckage. I Stockholm finns exempel från tunnelbygge där grundvattnet behövde fyllas på lite via infiltrationsbrunnar. Sedan lagade staden en vattenläcka, och vips behövde skyddsinfiltrationen öka i motsvarande mängd. Nollsummespel med dricksvattnet i det fallet.
Karrock skrev:
För att det ska bli slukhål behöver vattnet kunna erodera jorden, och den ska ha nånstans att ta vägen (läckande avloppsrör tex). Det vanliga är att grundvattennivån höjs lokalt. Med otur såpass att det blir fuktproblem i källaren.
Ledningsnät brukar väl ha några tiotal procent i läckage. I Stockholm finns exempel från tunnelbygge där grundvattnet behövde fyllas på lite via infiltrationsbrunnar. Sedan lagade staden en vattenläcka, och vips behövde skyddsinfiltrationen öka i motsvarande mängd. Nollsummespel med dricksvattnet i det fallet.
R Rollerolle22 skrev:En rörmokare var här och installerade en ny blandare. När han stänger av inkommande vatten i garaget säger han till mig att det susar i ledningarna fast vattnet är avstängt och att det kan betyda vattenläcka. Jag tar hit Göteborg stad som konstaterar att det är en läcka mellan gatan och mitt hus. De grävde upp gatan men konstaterade att läckan ligger på min sida och således är mitt ansvar. Fick en uppskattad offert av samma killar på ca 40-50 000.
Idag pratade jag med Göteborg stad och frågade vad som händer om jag låter vattenläckan vara. Låt säga att man inte har råd att åtgärda den. De kunde inte svara på vad som händer i så fall (och lät ganska ointresserade av att prata). Till slut sa hon att de kanske stänger av vattnet.
Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som gäller?
Jag har råd att betala men stör mig samtidigt på att jag ska betala massor med pengar för att laga en ledning när det inte är jag som betalar för vattnet som rinner ut. Det är dessutom en tomträtt där Gbg-stad ofta men vänligt påminner mig om att det är deras mark, inte min.
Hej har varit ute för samma sak! Jag betalade för nytt rör och arbetet omkring! Nu äger jag marken och fick till svar att jag måste åtgärda eftersom jag äger marken! Hade en försäkring som gick in och tog kostnaden, förutom självrisken!
Det är Din ledning från servisavstängningen och in till Ditt hus. Laga och betala!R Rollerolle22 skrev:Jag är med på det. Jag är mest sugen på ansvarsfrågan. Var står det att man ansvarar för en läcka på kommunens rör och var står det vad som händer om man inte åtgärdar den.
Det är mest för att jag är nyfiken. Tänker att det måste finnas massor med människor som inte har råd, inte har kunskap, inte bryr sig etc. Har aldrig hört om någon som fått vattnet avstängt. Tänker på min granne, snart 100 år. Inte en chans att hon skulle ha råd. Vad händer då?
Det bör finnas en servisventil vid tomtgräns. Kommunen bör ha ansvar från vattenhuvudledningen till servisventil. Sedan från servisventilen till fastigheten är det fastighetsägarens ansvar.
Går det ut för mycket vatten så tror jag att dom har rätt att stänga vattnet, men tror dom måste även kunna hänvisa till nått ställa man skulle kunna hämta vatten. Kan tyvärr inte svara på hur dom får göra, om det är en barnfamilj, ifall dom har rätt eller inte med att stänga av vattnet.
Går det ut för mycket vatten så tror jag att dom har rätt att stänga vattnet, men tror dom måste även kunna hänvisa till nått ställa man skulle kunna hämta vatten. Kan tyvärr inte svara på hur dom får göra, om det är en barnfamilj, ifall dom har rätt eller inte med att stänga av vattnet.
Alternativet är att du monterar en vattenmätarbrunn i början av servisledningen och ber kommunen flytta mätaren. Då får du själv betala för vattnet som ditt läckage står för istället för att resterande VA-abonnenter skall betala ditt läckage. Troligtvis skulle dessa 40 000 - 50 000 kr låta billigt när fakturorna trillar in.
Låter dyrt.R Rollerolle22 skrev:En rörmokare var här och installerade en ny blandare. När han stänger av inkommande vatten i garaget säger han till mig att det susar i ledningarna fast vattnet är avstängt och att det kan betyda vattenläcka. Jag tar hit Göteborg stad som konstaterar att det är en läcka mellan gatan och mitt hus. De grävde upp gatan men konstaterade att läckan ligger på min sida och således är mitt ansvar. Fick en uppskattad offert av samma killar på ca 40-50 000.
Idag pratade jag med Göteborg stad och frågade vad som händer om jag låter vattenläckan vara. Låt säga att man inte har råd att åtgärda den. De kunde inte svara på vad som händer i så fall (och lät ganska ointresserade av att prata). Till slut sa hon att de kanske stänger av vattnet.
Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som gäller?
Jag har råd att betala men stör mig samtidigt på att jag ska betala massor med pengar för att laga en ledning när det inte är jag som betalar för vattnet som rinner ut. Det är dessutom en tomträtt där Gbg-stad ofta men vänligt påminner mig om att det är deras mark, inte min.
Du behöver ju inte anlita Göeborgs stad utan kan anlita någon egen markentreprenör.
Grannen mittemot fick liknande problem för ganska många år sen, hon var då säkert 90.
Den gången var det vid själva "kranen" som det läckte. Jag pratade med gubbarna som grävde och de sa att
- om det är till och med kranen är det kommunen som tar det
- om man själv eller en icke aukt röris rör kranen så får man själv betala det
Hålet var jättedjupt och det tog flera dagar att fixa. Det såg inte billigt ut. Men tanten behövde som sagt inte betala den gången...
Jag håller tummarna att det stämmer som han vi köpte vårt hus sa, att han bytt ledningarna ut till gatan. Och så rör jag inte huvudkranen. Vattnet i gatan tror jag är sekelgammalt här. Har nog 2ggr hänt att det lite längre ned i området plötsligt börjat spruta vatten mitt i gatan och de sen fått gräva upp skiten.
Mina föräldrar fick förresten läck på fjärrvärmeledningen som gick in till deras hus. Det "var sommar" fast det var vinter där ledningen gick, kostade säkert endel. Men eftersom deras granne kopplat på sig senare än dem och det (tydligen) är billigare att koppla på nån på en tomt än på själva gatan, så hade de en skarv på sin tomt. Så det tog fjärrvärmebolaget. Kanske äger de alltid ledningen ända in till pannan? De fick iallafall betalt för plattsättning, gräs mm. Sen sjönk marken och grindstoplparna nåt år senare, så det kostade lite tid och arbete ändå.
Den gången var det vid själva "kranen" som det läckte. Jag pratade med gubbarna som grävde och de sa att
- om det är till och med kranen är det kommunen som tar det
- om man själv eller en icke aukt röris rör kranen så får man själv betala det
Hålet var jättedjupt och det tog flera dagar att fixa. Det såg inte billigt ut. Men tanten behövde som sagt inte betala den gången...
Jag håller tummarna att det stämmer som han vi köpte vårt hus sa, att han bytt ledningarna ut till gatan. Och så rör jag inte huvudkranen. Vattnet i gatan tror jag är sekelgammalt här. Har nog 2ggr hänt att det lite längre ned i området plötsligt börjat spruta vatten mitt i gatan och de sen fått gräva upp skiten.
Mina föräldrar fick förresten läck på fjärrvärmeledningen som gick in till deras hus. Det "var sommar" fast det var vinter där ledningen gick, kostade säkert endel. Men eftersom deras granne kopplat på sig senare än dem och det (tydligen) är billigare att koppla på nån på en tomt än på själva gatan, så hade de en skarv på sin tomt. Så det tog fjärrvärmebolaget. Kanske äger de alltid ledningen ända in till pannan? De fick iallafall betalt för plattsättning, gräs mm. Sen sjönk marken och grindstoplparna nåt år senare, så det kostade lite tid och arbete ändå.
om du inte åtgärdar det kommer du att få ett slukhål på din tomt är det infarten kan din bil ramla ner blir hålet så stort att även gatan blir förstörd så kan du eventuellt åka på kostnaden för att fixa den då det är din läcka som är orsaken till skadan. Som jag ser det är det nog bara att ta tag i problemet och fixa det. Blir bara dyrare att vänta.R Rollerolle22 skrev:En rörmokare var här och installerade en ny blandare. När han stänger av inkommande vatten i garaget säger han till mig att det susar i ledningarna fast vattnet är avstängt och att det kan betyda vattenläcka. Jag tar hit Göteborg stad som konstaterar att det är en läcka mellan gatan och mitt hus. De grävde upp gatan men konstaterade att läckan ligger på min sida och således är mitt ansvar. Fick en uppskattad offert av samma killar på ca 40-50 000.
Idag pratade jag med Göteborg stad och frågade vad som händer om jag låter vattenläckan vara. Låt säga att man inte har råd att åtgärda den. De kunde inte svara på vad som händer i så fall (och lät ganska ointresserade av att prata). Till slut sa hon att de kanske stänger av vattnet.
Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som gäller?
Jag har råd att betala men stör mig samtidigt på att jag ska betala massor med pengar för att laga en ledning när det inte är jag som betalar för vattnet som rinner ut. Det är dessutom en tomträtt där Gbg-stad ofta men vänligt påminner mig om att det är deras mark, inte min.
jag köpte ett hus med fuktproblem i källaren, innan köpet upptäckte jag vattenläcka på ledningen in (det rann vatten i buskarna fast det inte regnat på ett par veckor) . Jag sa till säljarna att jag häver köpet om dom inte fixar det , sen sa jag att det var lika bra att byta avloppsrören när det ändå var uppgrävt , det visade sig att även avloppsrören var slut…cementrören hade ingen botten kvar. hur som helst så krävde även kommunen att det skulle åtgärdas annars skulle vattnet stängas avKarrock skrev:
För att det ska bli slukhål behöver vattnet kunna erodera jorden, och den ska ha nånstans att ta vägen (läckande avloppsrör tex). Det vanliga är att grundvattennivån höjs lokalt. Med otur såpass att det blir fuktproblem i
Ledningsnät brukar väl ha några tiotal procent i läckage. I Stockholm finns exempel från tunnelbygge där grundvattnet behövde fyllas på lite via infiltrationsbrunnar. Sedan lagade staden en vattenläcka, och vips behövde skyddsinfiltrationen öka i motsvarande mängd. Nollsummespel med dricksvattnet i det fallet.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Stämmer det verkligen som någon skrev tidigare att hem-/villaförsäkringen tar det vid konstaterat läckage? I så fall är det ju privatekonomiskt korkat att byta i förebyggande syfte. (Funderar på att gräva i sommar för att byta samtidigt som kommunen byter ledningarna i gatan. Får då även en ursäkt att riva tidigare ägares fula altan.)
Ofta är ledningen så gammal att den har nått sin tekniska livslängd så det är svårt att år ut något på försäkringen.Magnus E K skrev:
Stämmer det verkligen som någon skrev tidigare att hem-/villaförsäkringen tar det vid konstaterat läckage? I så fall är det ju privatekonomiskt korkat att byta i förebyggande syfte. (Funderar på att gräva i sommar för att byta samtidigt som kommunen byter ledningarna i gatan. Får då även en ursäkt att riva tidigare ägares fula altan.)
Sen är det normalt krav på att skadan uppstått "plötsligt".N NoOne2k skrev:
Att ett vatten- eller avlopps-rör vittrar sönder kan nog inte kallas en plötslig händelse om det är installerat och skött enligt normala regler.
Det finns absolut metoder/utrustning för att lokalisera läckor. Men att anlita en sådan specialiserad tjänst skulle sannolikt kosta mer än att anlita en lokal entreprenör för att frilägga ledningen (beroende på djup och längd naturligtvis, men villa i tätbebyggt område brukar inte ha så hiskeligt många meter rör i backen) Dessutom, är det läckage finns det sannolikt ett behov av att byta hela ledningen. Alltså blir schaktarbetet en investering som höjer värdet på fastigheten.K Kirre2 skrev: