E El oso skrev:
Låter dyrt.
Du behöver ju inte anlita Göeborgs stad utan kan anlita någon egen markentreprenör.
Normalt sett får inte VA-Bolaget som sådant utföra sådana tjänster. Jag tippar på att det var entreprenörer anlitade för VA-Bolagets räkning. Eller så räknade dom på att utföra det 'vid sidan av"

Jag har själv jobbat för kommunalt VA-Bolag. Det är stenhårda regler att inte jobba åt privatpersoner.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:
Ja du, om man inte har råd att bo i villa brukar man exempelvis hyra en lägenhet eller liknande. Har man inte råd med något boende alls så brukar de flesta söka sig till olika ideella härbergen, och i sista hand så sover man på gatan, under broar, etc. För mig som aldrig skulle ha råd med ett eget hus så känns det faktiskt lite svårt att känna medlidande med någon som har så mycket mer än mig och klagar på att huset han köpt kostar pengar, och dessutom tycker att det är helt ok att vi mindre bemedlade får vara med och bekosta vattnet han bokstavligt talat häller ut på backen.
min granne är 90 år. Har bott i huset i 65 år. Hon hade råd att köpa det då, uppenbarligen. Men hon sa rakt ut att hon precis har till räkningarna varje månad. Hade det varit hennes rör (läs: hon som skulle betala en liknande reparation) så hade det varit att ta till repet. Min poäng är att alla har inte 50 000 kr till en vattenläcka. Man kan välja att låta bli att underhålla ett hus då man helt enkelt inte har råd eller vill. Men den här kostnaden går inte att ducka. Tänker att man borde läst i tex tidningen om folk som blivit avstängda från vattennätet för att man inte haft tillräckliga besparingar.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
H
J JohanLun skrev:
Grannen mittemot fick liknande problem för ganska många år sen, hon var då säkert 90.
Den gången var det vid själva "kranen" som det läckte. Jag pratade med gubbarna som grävde och de sa att
- om det är till och med kranen är det kommunen som tar det
- om man själv eller en icke aukt röris rör kranen så får man själv betala det

Hålet var jättedjupt och det tog flera dagar att fixa. Det såg inte billigt ut. Men tanten behövde som sagt inte betala den gången...

Jag håller tummarna att det stämmer som han vi köpte vårt hus sa, att han bytt ledningarna ut till gatan. Och så rör jag inte huvudkranen. Vattnet i gatan tror jag är sekelgammalt här. Har nog 2ggr hänt att det lite längre ned i området plötsligt börjat spruta vatten mitt i gatan och de sen fått gräva upp skiten.

Mina föräldrar fick förresten läck på fjärrvärmeledningen som gick in till deras hus. Det "var sommar" fast det var vinter där ledningen gick, kostade säkert endel. Men eftersom deras granne kopplat på sig senare än dem och det (tydligen) är billigare att koppla på nån på en tomt än på själva gatan, så hade de en skarv på sin tomt. Så det tog fjärrvärmebolaget. Kanske äger de alltid ledningen ända in till pannan? De fick iallafall betalt för plattsättning, gräs mm. Sen sjönk marken och grindstoplparna nåt år senare, så det kostade lite tid och arbete ändå.
Har du plastslang in i huset till din mätare så är det bytt som säljaren av ditt hus sa.
 
P
R Rollerolle22 skrev:
min granne är 90 år. Har bott i huset i 65 år. Hon hade råd att köpa det då, uppenbarligen. Men hon sa rakt ut att hon precis har till räkningarna varje månad. Hade det varit hennes rör (läs: hon som skulle betala en liknande reparation) så hade det varit att ta till repet. Min poäng är att alla har inte 50 000 kr till en vattenläcka. Man kan välja att låta bli att underhålla ett hus då man helt enkelt inte har råd eller vill. Men den här kostnaden går inte att ducka. Tänker att man borde läst i tex tidningen om folk som blivit avstängda från vattennätet för att man inte haft tillräckliga besparingar.
Men det gäller väl i så fall alla renoveringar och reparationer? Det är ju inte bara den inkommande vattenledningen som kan gå sönder i ett hus... Så just den argumentationen håller inte alls
Och ansvarsfrågan är ju utredd.
Att människor tvingas flytta för att de inte har råd med underhåll och reparationer är nog inte så ovanligt...
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn skrev:
Men det gäller väl i så fall alla renoveringar och reparationer? Det är ju inte bara den inkommande vattenledningen som kan gå sönder i ett hus... Så just den argumentationen håller inte alls
Och ansvarsfrågan är ju utredd.
Att människor tvingas flytta för att de inte har råd med underhåll och reparationer är nog inte så ovanligt...
Nja, många reparationer kan man låta bli att göra om man vill och låta huset förfalla. Det är relativt vanligt hos äldre människor. I det här fallet är det betala eller sälj huset på fläcken. Det är ganska extremt. Har jobbat som mäklare de senaste 15 åren och har inte en enda gång sålt en bostad åt någon som måste flytta akut pga dålig ekonomi. Folk kan vilja bo billigare, absolut. Men i det där fallet är det ”betala eller flytta på fläcken”. Den är rätt extrem.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vill flika in att vi grävde upp tomten igår. Inkommande vatten hade brustit och även avloppet sjöng på sista versen. Så helt rätt att göra det och nu är det klart. Men tycker fortfarande att Gbg stad borde vara mer förstående. Erbjuda finansiering eller liknande för människor som inte har råd.
 
Claes Sörmland
R Rollerolle22 skrev:
Vill flika in att vi grävde upp tomten igår. Inkommande vatten hade brustit och även avloppet sjöng på sista versen. Så helt rätt att göra det och nu är det klart. Men tycker fortfarande att Gbg stad borde vara mer förstående. Erbjuda finansiering eller liknande för människor som inte har råd.
Logiskt sett ska då kommunen erbjuda lån till annat underhållsbehov som akut måste genomföras. Vattenskador, badrumsrenoveringar och läckande tak är ju exempel. Byte av värmepump. O s v.
 
  • Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Logiskt sett ska då kommunen erbjuda lån till annat underhållsbehov som akut måste genomföras. Vattenskador, badrumsrenoveringar och läckande tak är ju exempel. Byte av värmepump. O s v.
Nope, allt det du beskriver är akut men högst frivilligt.
 
P
R Rollerolle22 skrev:
Nja, många reparationer kan man låta bli att göra om man vill och låta huset förfalla. Det är relativt vanligt hos äldre människor. I det här fallet är det betala eller sälj huset på fläcken. Det är ganska extremt. Har jobbat som mäklare de senaste 15 åren och har inte en enda gång sålt en bostad åt någon som måste flytta akut pga dålig ekonomi. Folk kan vilja bo billigare, absolut. Men i det där fallet är det ”betala eller flytta på fläcken”. Den är rätt extrem.
Jag håller, som du förstår, inte med dig. Äger du ett hur står du för underhållet. Rättsläget är klarlagt. Den extrema situation du hänvisar till har inte uppstått - men det finns andra akuta reparationer som man kanske inte har råd med. Inte kommunens problem - förrän det blir socialtjänstens, och då har du sålt huset...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
R Rollerolle22 skrev:
Har jobbat som mäklare de senaste 15 åren
Och du har ändå inte koll på vem som ansvarar för vad? Tror jag låter bli att anlita just dig vid nästa försäljning eller köp...
R Rollerolle22 skrev:
Men i det där fallet är det ”betala eller flytta på fläcken”. Den är rätt extrem.
Ganska många vattenrelaterade problem som leder till samma slutsats. Extretmt? Njae - skulle inte tro det.
Och du har ju återigen fel i din argumentation. Reparera, eller få vattnet avstängt och få, kanske, ett slukhål på tomten. Finns inget krav att flytta,
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn skrev:
Och du har ändå inte koll på vem som ansvarar för vad? Tror jag låter bli att anlita just dig vid nästa försäljning eller köp...

Ganska många vattenrelaterade problem som leder till samma slutsats. Extretmt? Njae - skulle inte tro det.
Och du har ju återigen fel i din argumentation. Reparera, eller få vattnet avstängt och få, kanske, ett slukhål på tomten. Finns inget krav att flytta,
Stängs vattnet av kan man inte bo kvar många dagar. Kanske löser du någon vecka. Om det regnar in kan du bo kvar. Det har jag sett många gånger.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
RoTe
R Rollerolle22 skrev:
Stängs vattnet av kan man inte bo kvar många dagar. Kanske löser du någon vecka. Om det regnar in kan du bo kvar. Det har jag sett många gånger.
Vad är det som hindrar en att hämta vatten i dunkar?
 
RoTe RoTe skrev:
Vad är det som hindrar en att hämta vatten i dunkar?
Personen i exemplet var min granne som är 90 år. Hon har problem att hämta posten och handla mat. Tror inte att hämta vatten för att tvätta sig är ett alternativ då.

Skit samma - alla trådar i det här forumet spårar alltid. Det är som i TikTok för gubbar.

Ta hand om er därute och glöm inte att spendera fredagskvällen med era familjer.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
RoTe
R Rollerolle22 skrev:
Personen i exemplet var min granne som är 90 år. Hon har problem att hämta posten och handla mat. Tror inte att hämta vatten för att tvätta sig är ett alternativ då.

Skit samma - alla trådar i det här forumet spårar alltid. Det är som i TikTok för gubbar.

Ta hand om er därute och glöm inte att spendera fredagskvällen med era familjer.
Är man så skröplig får man säkerligen hjälp med både det ena och det andra så varför inte hämta vatten?
 
R Rollerolle22 skrev:
min granne är 90 år. Har bott i huset i 65 år. Hon hade råd att köpa det då, uppenbarligen. Men hon sa rakt ut att hon precis har till räkningarna varje månad. Hade det varit hennes rör (läs: hon som skulle betala en liknande reparation) så hade det varit att ta till repet. Min poäng är att alla har inte 50 000 kr till en vattenläcka. Man kan välja att låta bli att underhålla ett hus då man helt enkelt inte har råd eller vill. Men den här kostnaden går inte att ducka. Tänker att man borde läst i tex tidningen om folk som blivit avstängda från vattennätet för att man inte haft tillräckliga besparingar.
Noterade vid husjagandet en gång i tiden att eftersatta hus som bara är nödvändigt lappade med gammal standard samt många fel, vid försäljning ofta hade äldre ägare, som helt enkelt inte haft råd med annat utan bara försökt bo kvar till minimal kostnad så länge som möjligt. När fastighetsskatten rakade i höjden med många tusenlappar var det många som trots allt fick lämna in p.g.a det extrema skattetrycket.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.