18 537 läst ·
253 svar
19k läst
253 svar
Vattenfall stänger Ringhals 1 och 2 tidigare än beräknat
Så här ser framtidens glasmästeri ut, enligt fasadglas.
http://www.fasadglas.se/solceller/
Det kommer naturligtvis även att gälla tak och andra fasadmaterial. Solceller överallt. Och de här grejorna lär finnas på marknaden innan ens planeringsprocessen för en ny reaktor är klar. Man kan nog egentligen tycka vad man vill om olika energislag, teknikutvecklingen kommer att styra.
http://www.fasadglas.se/solceller/
Det kommer naturligtvis även att gälla tak och andra fasadmaterial. Solceller överallt. Och de här grejorna lär finnas på marknaden innan ens planeringsprocessen för en ny reaktor är klar. Man kan nog egentligen tycka vad man vill om olika energislag, teknikutvecklingen kommer att styra.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Och hur tror du att vattenkraftdammarna vid Vietas är försäkrad?HasseTeknik skrev:
Om de brister, så dränks några hundra tusen människor nedströms längs Luleälv.
Boden och Luleå är väl de största samhällena.
Kort sagt: Vissa risker är så osannolika, men om de skulle hända, så omfattande, att de inte kan försäkras bort.
Gäller t. ex. även meteornedfall.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
larsbj skrev:Potentialen i solenergi visas också bra i den bilden.
...
Har du jämfört den bilden med var det är flest krig i världen?
Vem tror du garanterar leveranssäkerheten när du skall koka frukostägget?
För övrigt blir det inte många volt kvar i eluttaget, om vi skall dra ledningar ända från Sahara.
(Avstånd Oskarshamn - Visby 100 km, Sverige - Sahara 4000 km)
Bilden säger ju inte att alla solceller ska stå just där, utan vilka möjligheter det finns.KnockOnWood skrev:
Dessutom går överföringstekniken framåt, idag har en 2000Km hvdc ledning 5% förlust.
Redigerat:
KOW : jag skrev inte att inte vattenkraften hade subventioner via "försäkringspremie" . Den är ju, liksom i Indien, till stor del anlagd av staten dessutom.
Min personliga tro är att vi kommer att gå mot ett samhälle, där den distribuerade elen, kommer att minska. El från de stora kraftverken (företrädesvis våg/vatten/kärnkraft) kommer att nyttjas mest av industrier och kanske H2-framställning. De flesta mindre producenterna (företrädesvis sol/vind) levererar till hushåll, varav mycket nog blir mer eller mindre egenproducerat. Som jag skrev tidigare, så är transporter en av de större frågorna, för beroende hur dessa kommer att fungera, så kommer det att påverka hela infrastrukturen för el.
Min personliga tro är att vi kommer att gå mot ett samhälle, där den distribuerade elen, kommer att minska. El från de stora kraftverken (företrädesvis våg/vatten/kärnkraft) kommer att nyttjas mest av industrier och kanske H2-framställning. De flesta mindre producenterna (företrädesvis sol/vind) levererar till hushåll, varav mycket nog blir mer eller mindre egenproducerat. Som jag skrev tidigare, så är transporter en av de större frågorna, för beroende hur dessa kommer att fungera, så kommer det att påverka hela infrastrukturen för el.
Lite off topic men jag var i Tjernobyl 2008 och fotograferade.
Här finns foton och min analys av varför det hände:
http://folkfritt.se/tjernobyl-olyckan/
Här finns foton och min analys av varför det hände:
http://folkfritt.se/tjernobyl-olyckan/
Vätgas är en biprodukt i både kärnkraftverk och raffinaderier. Det var en stor anledning till att Fukushimakatastrofen blev såpass stor; när nedkylningen utav uranet upphörde bildades än mer vätgas som dessutom inte kunde släppas ut i luften som vanligt pga nedstängningen. Eftersom vätgas är extremt brandfarligt räcker en liten gnista från exempelvis statisk elektricitet för att skapa en explosion, vilket också hände. Det var även därför det var extremt farligt att gå in och försöka lösa problemen. http://www.scientificamerican.com/a...-explosions-at-fukushima-nuclear-power-plant/HasseTeknik skrev:
Hursomhelst tycker jag att avvecklingen är fullständigt förkastlig, eftersom den innebär att det aldrig kommer satsas på nya, moderna reaktorer som skulle kunna ta tillvara på det kärnavfall vi redan skapat och minska dess halveringstid med flera 1000-tals år. Allt bara för att media och politiker älskar att skrämma upp gemene man tills denna kissar i byxan så fort den hör ordet kärnkraft.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Och jag tror tvärt om.HasseTeknik skrev:
Allt i samhället centraliseras, rationaliseras och koncentreras.
Så varför inte energiproduktionen?
Har du andra exempel på att resurser sprids ut på fler producenter.
Titta t. ex. på våra gamla sparbanker. Nu är de flesta nedlagda och har uppgått i Swedbank,
som i stället satsar i Baltikum och Östeuropa/Asien.
Eller se på Posten. Nu ett samnordiskt bolag som heter Postnord
(Nordpost var redan upptaget av Granngården).
Eller Arla. Någon som tror att det är ett Svensk helylle-företag?
Varför skulle inte samma utveckling drabba produktionen av en så anonym produkt som elenergin?
//Stolt fullmäktigeledamot i Södra Hallands Kraft, ett lokalt och kundägt nätbolag
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ja, men vindkraften svarar ju bara för några enstaka procent av kraftproduktionen, kanske 5%.
3.000 vindkraftverk mot tre kärnkraftverk med tillsammans tio reaktorer.
Så den decentraliseringen ställer väl till mer problem än den löser.
3.000 vindkraftverk mot tre kärnkraftverk med tillsammans tio reaktorer.
Så den decentraliseringen ställer väl till mer problem än den löser.
Avveckla kärnkraften och klaga på vattenkraften.
Alla vill ha ström, alla ska ha småskalig produktion hemma.
Smart Grids och smarta elnät. Allt låter väldigt bra.
Men följdfrågan som börjat dyka upp är, vem ska hålla frekvensen i nätet?
Tyskarna tror att att norden ska hålla frekvensen, och svenskarna förlitar sig på tyskarna.
Det som tål minst variationer är frekvensen, spänningen kan svaja rätt bra innan maskiner klagar.
Så vad gör vi när de stora turbinerna stängs av för att bevara frekvensen?
Jag har fortfarande inte funnit något svar på detta, men jag är ingen expert på området. Kan någon svara på den?
Alla vill ha ström, alla ska ha småskalig produktion hemma.
Smart Grids och smarta elnät. Allt låter väldigt bra.
Men följdfrågan som börjat dyka upp är, vem ska hålla frekvensen i nätet?
Tyskarna tror att att norden ska hålla frekvensen, och svenskarna förlitar sig på tyskarna.
Det som tål minst variationer är frekvensen, spänningen kan svaja rätt bra innan maskiner klagar.
Så vad gör vi när de stora turbinerna stängs av för att bevara frekvensen?
Jag har fortfarande inte funnit något svar på detta, men jag är ingen expert på området. Kan någon svara på den?