Jag kanske skulle förtydliga : "Min personliga tro är att vi kommer att gå mot ett samhälle, där den distribuerade elen, kommer att minska..."
Distribuerad energi till hushållen menade jag naturligtvis! Antar att solpaneler och LED, värmepumpar och isoleringsteknik i husen kommer att fixa det. Den stora frågan är hur vi kommer att köra våra bilar.

Redigerat:
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
PO_ skrev:
Avveckla kärnkraften och klaga på vattenkraften.
Alla vill ha ström, alla ska ha småskalig produktion hemma.
Smart Grids och smarta elnät. Allt låter väldigt bra.
Men följdfrågan som börjat dyka upp är, vem ska hålla frekvensen i nätet?
Tyskarna tror att att norden ska hålla frekvensen, och svenskarna förlitar sig på tyskarna.
Det som tål minst variationer är frekvensen, spänningen kan svaja rätt bra innan maskiner klagar.
Så vad gör vi när de stora turbinerna stängs av för att bevara frekvensen?
Jag har fortfarande inte funnit något svar på detta, men jag är ingen expert på området. Kan någon svara på den?
Tja. Frekvensstyrning är det elnät handlar om eftersom korrekt frekvens är ett kvitto på att man i just detta ögonblick producerar precis lika mycket som man gör av. (Nåja, det är en hel del komplikationer till, men det duger som första approximation).

Tänk så här. Om du sätter en broms på exv. vattenturbinen som genererar kraft så att den snurrar med en viss fart så är kraftproduktionen och förbrukningen i balans. Om du lättar lite på bromsen så går turbinen snabbare, frekvensen ökar, så måste du reglera ner turbineffekten på något sätt, t ex genom att strypa vattentillförseln lite. Om du i stället ökar belastningen genom att dra i bromsen så kommer turbinen att snurra långsammare, frekvensen minskar, och då måste du istället öka vattentillförseln för att turbinen skall orka med den nya lasten och frekvensen återställas.

Elnätet fungerar precis på det här viset, du kan tänka dig turbinens generator och lastens motor som en lång snurrande axel mellan det som genererar kraft (vindsnurra, vattenturbin, el dyl) och det som förbrukar kraft (lok, eller för den sakens skull ett värmeelement). Ja, dvs fast det blir en massa axlar, kugghjul och växellådor för att kunna koppla ihop alla producenter med alla förbrukare. Men alla (iaf över stor yta) måste gå i takt.

Så vad är problemet då? Jo att vissa sätt att producera el, exv. vind, sol osv. är svåra att förutse på längre och kortare sikt hur mycket de kommer att producera. Så det blir svårare att styra elnätet, svårare ju fler "opålitliga" källor och konsumenter man har. Därmed inte sagt att det är omöjligt, det blir bara dyrare och svårare ju krångligare man gör det för sig. Vi ser redan tendenser till problem idag med överproduktion från vindkraft i Tyskland. Tyskarna får då dumpa den kraften så billigt det bara går, ja dvs, jag tror tom att de får betala för att göra av med den i vissa fall, eftersom det inte finns några vettiga förbrukare kvar. När man underproducerar är det lite värre, då får man exv. se om man kan köpa, eller i värsta fall starta reservkraftverk som är dyra, både att ha stående och att driva.

Kanske lite paradoxalt så blir just de här problemen lättare ju större nät man har. Det är därför som det är bra ur den synpunkten att Sverige och Tyskland i ditt exempel är ihopkopplade. Det blir lättare för båda att ha större variationer exv. pga vind/sol-kraft, ju större system man har, eftersom bla vädereffekter jämnas ut, och man har större chans både att hitta kraft om det fattas, och att kunna dumpa den om man har för mycket. Här kan naturligtvis smarta nät göra problemet ännu lättare. (Även om man som konsument misstänker att de inte kommer att göra något billigare, utan i bästa fall bara lite mindre dyrt än annars, om ens det).

Så vem skall se till att frekvensen hålls. Alla inblandade. Det kommer att gå alldeles utmärkt. Det är det elnät som organisation är till för. Problemet är inte att frekvensen kommer att variera, problemet är att det kommer att kosta allt mer pengar för att se till att den inte gör det...

• Gilla
Per72 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ja, men vindkraften svarar ju bara för några enstaka procent av kraftproduktionen, kanske 5%.
3.000 vindkraftverk mot tre kärnkraftverk med tillsammans tio reaktorer.

Så den decentraliseringen ställer väl till mer problem än den löser.
Vindkraften stod -14 för 8% och kommer troligen i år över 10%
Och är en stor bidragande orsak till att det nu läggs ned kärnkraft. Så jag tycker att den löser problem ☺, men om 25 år vet vi hur det gick och vi får väl fortsätta den här tråden då.

Redigerat:
HasseTeknik skrev:
Jag kanske skulle förtydliga : "Min personliga tro är att vi kommer att gå mot ett samhälle, där den distribuerade elen, kommer att minska..."
Distribuerad energi till hushållen menade jag naturligtvis! Antar att solpaneler och LED, värmepumpar och isoleringsteknik i husen kommer att fixa det. Den stora frågan är hur vi kommer att köra våra bilar.
Våra energibehov har ökat enormt även fast elektronik blivit bättre och energisnålare.
Jag tror att fler kommer försöka bli självförsörjande och därmed minska behovet av externa strömkällor.
Problemet är att det inte är möjligt för alla p.g.a olika boendeformer t.ex i en lägenhet är det i dagsläget omöjligt.
Hur som helst så hade jag hellre sett att vi byggt G4 kärnkraftverk än att vi avvecklar.

@123abc
Finns det fungerande gen4? Vet man att det kommer att finnas?

"Våra energibehov har ökat enormt även fast elektronik blivit bättre och energisnålare."

Finns det siffror på det när det gäller hushåll? Jag har svårt att tro det om vi tittar på de senaste 25 åren .
Min elförbrukning har snarare gått ner trots att jag ännu inte infört LED i någon större utsträckning.
Vi har energisnålare vitvaror. TV som drar en bråkdel av vad de gjorde förr. Effektivare datorer. LED-ljus (ej slagit igenom riktigt ännu). Värmepumpar istället för direktverkande el. Bättre FTX-anläggningar.
Vad är det som vi har ökat på? Mysbelysning? WiFi ? Hemmalarm ? Elektriska dörrlås ? Elektriskt uppvärmda badrumsgolv - ja kanske.

123abc skrev:
Våra energibehov har ökat enormt även fast elektronik blivit bättre och energisnålare
Sveriges elanvändning har väl minskat sedan -02?

Mikael_L
larsbj skrev:
@123abc
Jo, men fortfarande en smal verksamhet inom kärnkraften.
Ryssarna verkar ha varit duktigast, deras BN-600 har varit i drift sedan tidigt 80-tal. Är av hygglig effekt, 600MW och ca 1500 MW termisk effekt, och levererar energi ut på nätet som vilket kärnkraftverk som helst.
Den har mig veterligen fungerat rätt bra med bra uptime.

Ryssarna har även en större BN-800 med annan bränslemix, den mixen är önskvärd för att kunna bränna av lite av all vapenplutonium som blivit över sedan USAs och rysslands bilaterala nedrustningsavtal.

Den största breedern (gen 4) har fransmännen byggt, men den har mig veterligen gått ganska dåligt. Jag tror den är nedlagd nu.

Det finns inte så många byggda breeders, det är något tiotal. Tekniken är svår men finns. Ryssarna har väl i viss mån bevisat att det åtminstone går. Men de besvär som Fransmännen, Japananerna, USA, storbrittanien och tyskland har haft att få framgång med de reaktorer de byggt är bevis nog för att det inte är plättlätt.
I flera av dessa länder har gen 4 projekten avslutats eller lagts på is.

Men jag tror att både Kina och Indien har tankar på dessa reaktorer, om de inte redan är byggda eller håller på och byggs.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
larsbj skrev:
@123abc
Tja det finns samt finns inte då tekniken inte är riktigt klar än.
Ryssland har G4 i drift samt att Japan samt EU har test anläggningar på gång.
Ryssland och Kina leder utvecklingen av G4 och tyvärr så har väst väldigt svårt att samarbeta med dessa länder vilket gör att vi i väst ligger efter i utvecklingen av G4.
Men om det är G4 kan diskuteras även om det ofta omnämns så så vill många istället kalla dem G3+.
Saken är dock att om vi i Sverige avvecklar kärnkraften så kommer vi inte ha någon betydande forskning på området vilket jag anser att vi ska ha.

Jo vi vet att det kommer att finnas G4 reaktorer.

HasseTeknik skrev:
"Våra energibehov har ökat enormt även fast elektronik blivit bättre och energisnålare."

Finns det siffror på det när det gäller hushåll? Jag har svårt att tro det om vi tittar på de senaste 25 åren .
Min elförbrukning har snarare gått ner trots att jag ännu inte infört LED i någon större utsträckning.
Vi har energisnålare vitvaror. TV som drar en bråkdel av vad de gjorde förr. Effektivare datorer. LED-ljus (ej slagit igenom riktigt ännu). Värmepumpar istället för direktverkande el. Bättre FTX-anläggningar.
Vad är det som vi har ökat på? Mysbelysning? WiFi ? Hemmalarm ? Elektriska dörrlås ? Elektriskt uppvärmda badrumsgolv - ja kanske.
Ja vi har betydligt energisnålare elektronik idag men vi har även betydligt mer elektronik idag och använder den även betydligt mer.

Dags att importera ännu mer el från kolkraftverken i Tyskland och Polen. Kärnkraft är den rätta vägen att gå. Och utan "miljö"-partiet i regeringen då hade det inte varit för dyrt med kärnkraft. Lövens ledning förstör Sverige bit för bit...

• Gilla
Cujo
  • Laddar…
123abc skrev:
Ja vi har betydligt energisnålare elektronik idag men vi har även betydligt mer elektronik idag och använder den även betydligt mer.
Och ändå minskar elanvändningen.

Jag har tyvärr inga siffror för hela landet, utan bara känslan relaterat till mitt hushåll och den allmänna utvecklingen av el/tele/energi. Finns det någon som har siffror - Och inte bara påståenden?

lars_stefan_axelsson skrev:
Tja. Frekvensstyrning är det elnät handlar om eftersom korrekt frekvens är ett kvitto på att man i just detta ögonblick producerar precis lika mycket som man gör av. (Nåja, det är en hel del komplikationer till, men det duger som första approximation).

Tänk så här. Om du sätter en broms på exv. vattenturbinen som genererar kraft så att den snurrar med en viss fart så är kraftproduktionen och förbrukningen i balans. Om du lättar lite på bromsen så går turbinen snabbare, frekvensen ökar, så måste du reglera ner turbineffekten på något sätt, t ex genom att strypa vattentillförseln lite. Om du i stället ökar belastningen genom att dra i bromsen så kommer turbinen att snurra långsammare, frekvensen minskar, och då måste du istället öka vattentillförseln för att turbinen skall orka med den nya lasten och frekvensen återställas.

Elnätet fungerar precis på det här viset, du kan tänka dig turbinens generator och lastens motor som en lång snurrande axel mellan det som genererar kraft (vindsnurra, vattenturbin, el dyl) och det som förbrukar kraft (lok, eller för den sakens skull ett värmeelement). Ja, dvs fast det blir en massa axlar, kugghjul och växellådor för att kunna koppla ihop alla producenter med alla förbrukare. Men alla (iaf över stor yta) måste gå i takt.

Så vad är problemet då? Jo att vissa sätt att producera el, exv. vind, sol osv. är svåra att förutse på längre och kortare sikt hur mycket de kommer att producera. Så det blir svårare att styra elnätet, svårare ju fler "opålitliga" källor och konsumenter man har. Därmed inte sagt att det är omöjligt, det blir bara dyrare och svårare ju krångligare man gör det för sig. Vi ser redan tendenser till problem idag med överproduktion från vindkraft i Tyskland. Tyskarna får då dumpa den kraften så billigt det bara går, ja dvs, jag tror tom att de får betala för att göra av med den i vissa fall, eftersom det inte finns några vettiga förbrukare kvar. När man underproducerar är det lite värre, då får man exv. se om man kan köpa, eller i värsta fall starta reservkraftverk som är dyra, både att ha stående och att driva.

Kanske lite paradoxalt så blir just de här problemen lättare ju större nät man har. Det är därför som det är bra ur den synpunkten att Sverige och Tyskland i ditt exempel är ihopkopplade. Det blir lättare för båda att ha större variationer exv. pga vind/sol-kraft, ju större system man har, eftersom bla vädereffekter jämnas ut, och man har större chans både att hitta kraft om det fattas, och att kunna dumpa den om man har för mycket. Här kan naturligtvis smarta nät göra problemet ännu lättare. (Även om man som konsument misstänker att de inte kommer att göra något billigare, utan i bästa fall bara lite mindre dyrt än annars, om ens det).

Så vem skall se till att frekvensen hålls. Alla inblandade. Det kommer att gå alldeles utmärkt. Det är det elnät som organisation är till för. Problemet är inte att frekvensen kommer att variera, problemet är att det kommer att kosta allt mer pengar för att se till att den inte gör det...
=) tro det eller ej, så är jag hyfsat förstående vad du menar, jobbar själv med elnät. Men just detaljerna kring hur man håller frekvensen när de stora producenterna tas bort har jag inte grävt mig in djupare i. Därav min fråga. En kollega som jobbar lite närmare dessa frågorna tog upp det, men jag kände inte riktigt att jag borde fråga mer, är inte min spelplan även om jag är nyfiken.

Känns då om man borde behöva mäta balansen på fler ställen och sammanställa dom centralt på något sätt, eller hur är det tänkt fungera?

Jag har tyvärr inga siffror för hela landet, utan bara känslan relaterat till mitt hushåll och den allmänna utvecklingen av el/tele/energi. Finns det någon som har siffror - Och inte bara påståenden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.