harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Hur räknar du avstånden på det gamla flygfotot?
Jag laddade ned fotot från lantmäteriets hemsida + några andra filer och läste in det i arcgis. Då kan man få ut koordinater i sweref 99TM för varje punkt ma vill. Då är det lätt att beräkna avstånd. Man kan också lägga in moderna kartor som bakgrund. Det gör det lätt att bedöma noggrannheten

Tusen tack för alla era input om vart brunnen kan vara.
Lite tillägg till allt detta. Det fanns tidigare en sommarstuga men vårt hus är byggt 2011, nytt så ingen ombyggnation. Jag attachar en bild på vart brunnen skal vara men får inte ihop det med vilket håll slangarna går i grunden så långt vi grävt fram dem tills grundens väggar. I helg skall jag försöka få grannens traktor och gräva lite och jag förmodar man får utgå ifrån bifogade bilden som har utpekad brunn.

Mvh
Mats Ola

Ja du, den brunnen ligger inte där den skall vara enligt brunnsregistret, men den ritningen är nog mer att lita på än brunnsregistret som är lite slarvigt uppbyggt och underhållet.

harry73
Om jag förstår det rätt, är första ritningen ursprungliga nybyggnadskarta med gamla byggnader inritade.
Minireningsverk och infiltrering borde vara planerade, för om stugan såldes som rivningsobjekt 2009, hade den troligtvis inte en modern anläggning. Frågan är då om brunnen också var planerad och om den byggdes där. Är det en ny planerad brunn, blev den troligtvis inte av eftersom den då saknas i brunnsarkivet.

Den andra ritningen är reviderad nybyggnadskarta och så som det ser ut idag.

Om nu vattenledningen går mot brunnen som är utritad i första kartan, då finns den troligtvis där någonstans. Annars skulle jag fortsätta leta i närheten av entrén.

Jag får gå på kortsidan av huset där slangarna går och gräva upp gräsmattan och se om jag hittar brunnen. Är den framför huset kan vi inte gräva upp allt och är den under huset är det för opraktiskt att hantera pga utrymme.

harry73
Vilen kortsida?

harry73 harry73 skrev:
Vilen kortsida?
Kortsidan där brunnen är utpekad på ritningen och den sidan slangarna i krypgrunden kommer ifrån.

Kan meddela att vi hittat brunnshål och när sten ramlade i hörde man att det fanns vatten. Mer info senare hur vi går vidare.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Nu blir man ju nyfiken på vart det var och hur det var täckt...

• Gilla
harry73
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu blir man ju nyfiken på vart det var och hur det var täckt...
Bild kommer men idiotiskt enligt mig och flera grannar

Hej,

Här kommer en bild på vad vi behövt gräva upp för att hitta brunn. Min far håller på att gjuta runt så vi får en bättre brunnsdel, säkrare och enklare jobba vid.

Nästa steg är bl a blåsa rör så att det inte ligger skit och i första hand försöka hitta någon ledigare brunnskunnig som kan kolla om det är pump innan semester eller hur gå vidare.

Bifogar bild på brunn och vad vi grävt upp.

• Upgrävning vid husvägg för att exponera och gjuta brunnsdel, med synliga rör och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Det kommer att kännas mycket bättre nu när du har full koll på dit vatten. Låg brunnen så nära huset?

När ni gjuter, tänk på att ni framöver dels kan komma att behöva dra upp slangar och ejektor ur brunnen, samt ev byta ut dem mot en sänkpump med el. Så ni inte behöver knacka ner det ni gjuter.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det kommer att kännas mycket bättre nu när du har full koll på dit vatten. Låg brunnen så nära huset?
Det känns redan mkt bättre även om jag gärna vill hitta någon som kan kolla på pumpen med :)
Jo brunnen var riktigt nära huset.

T Tompa01 skrev:
När ni gjuter, tänk på att ni framöver dels kan komma att behöva dra upp slangar och ejektor ur brunnen, samt ev byta ut dem mot en sänkpump med el. Så ni inte behöver knacka ner det ni gjuter.
Tipset uppskattas :)
jag vet att far även tänkte på det att vi tar i extra med utrymme just för att sedan kunna arbeta, ta upp rör mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.