12 875 läst ·
88 svar
13k läst
88 svar
Vatten sinar/minskat tryck från enskild brunn
De som grävde ner slangarna ville nog inte heller gräva mer än nödvändigt. Så såvida inte det finns något naturligt hinder så ligger de nog i ett relativt rakt dike. Följ riktningen på slangarna och där du uppskattar att de kommer ut från grunden, gräv ett en meter djupt och en eller två spadbredder dike vinkelrätt mot slangarna. Skulle tro att du hittar de då. Om du inte hittar de får du gissa om du ska förlänga eller fördjupa diket.
Vet inte om man annars kanske skulle kunna köra in en elkabel i en av slangarna och sedan söka av med en kabelsökare. Men jag skulle börjat att gräva, går rätt fort att gräva ett så litet dike
Vet inte om man annars kanske skulle kunna köra in en elkabel i en av slangarna och sedan söka av med en kabelsökare. Men jag skulle börjat att gräva, går rätt fort att gräva ett så litet dike
Har du kollat om det sitter en skylt på fasaden?
Vi har ju följt slangarna till krypgrundsfasaden kommer, sedan blir det svårt uta att gräva ett stort hål under fasaden för att komma vidare och se vart slangarna fortsätter. Dock som du säger skulle vi kanske kunna gräva ett dike men det kommer bli brett då vi bara vet ungefär vart slangar går ut under grund men ej djup eller hur långt de går vidare från hus.T Tompa01 skrev:De som grävde ner slangarna ville nog inte heller gräva mer än nödvändigt. Så såvida inte det finns något naturligt hinder så ligger de nog i ett relativt rakt dike. Följ riktningen på slangarna och där du uppskattar att de kommer ut från grunden, gräv ett en meter djupt och en eller två spadbredder dike vinkelrätt mot slangarna. Skulle tro att du hittar de då. Om du inte hittar de får du gissa om du ska förlänga eller fördjupa diket.
Eller så är vattenledningen smygkopplad till grannens brunn. Och därför säger förra ägarna att de inte kommer ihåg.
Att ingen vet var brunnen ligger är så osannolikt att jag tror att det är något skumt med brunnen.
Jag skulle gå till botten med det.
Att ingen vet var brunnen ligger är så osannolikt att jag tror att det är något skumt med brunnen.
Jag skulle gå till botten med det.
Det kan givetvis vara så men tror ej det. Närmaste granne minns brunnen men ej exakt vart då de byggde huset, den finns även i brunnsarkiv.harry73 skrev:
Jag har svårt att tro att brunnen är täckt om inte "täckbrunnen" där kopplingarna sitter är väl dränerad. Det gör att det borde vara rätt lätt att hitta den. Man vill ju inte dränera ned det vattnet i borrhålet precis, samt att det brukar sitta en kopplingsplint tillsammans med vattenkopplingarna.
Mina närmaste grannar har ett antal olika konstruktioner, men ingen av dem är lämplig att lägga under mark utan att ha ett bra dränerat hål som det ligger i. Ingen av mina grannar har valt att lägga kopplingarna under mark, alla har dem lättåtkomliga utifall att det skulle bli problem. Eller, rättare sagt, en har faktiskt brunnen under mark, men har fortfarande ett lock ovan mark för att komma åt den om det skulle behövas.
Dock så kan man konstatera att en del av dem har brunnarna väl dolda för den som inte vet vart den är...
...inne i en Rhododendron till exempel, i en rabatt, under en bädd av stora sjö-stenar, bara för att ge några exempel. Ytterligare en annan granne har brunnen inne i ett trädgårdsförråd/brunnshus, medan jag har en liten låda i impregnerat virke med en blomkruka på runt brunnen för att robotklipparen inte skall fastna där (föregående husägare har nämligen placerat brunnen mitt på gräsmattan).
Mina närmaste grannar har ett antal olika konstruktioner, men ingen av dem är lämplig att lägga under mark utan att ha ett bra dränerat hål som det ligger i. Ingen av mina grannar har valt att lägga kopplingarna under mark, alla har dem lättåtkomliga utifall att det skulle bli problem. Eller, rättare sagt, en har faktiskt brunnen under mark, men har fortfarande ett lock ovan mark för att komma åt den om det skulle behövas.
Dock så kan man konstatera att en del av dem har brunnarna väl dolda för den som inte vet vart den är...
...inne i en Rhododendron till exempel, i en rabatt, under en bädd av stora sjö-stenar, bara för att ge några exempel. Ytterligare en annan granne har brunnen inne i ett trädgårdsförråd/brunnshus, medan jag har en liten låda i impregnerat virke med en blomkruka på runt brunnen för att robotklipparen inte skall fastna där (föregående husägare har nämligen placerat brunnen mitt på gräsmattan).
Pump varit avslagen i natt. Slog på igen och samma tryck innan och efter, se bilder. Tryck i kran i morse så vi får se hur hela historien fortsätter.
Sidofråga, borde inte pumpen sluta gå hela tiden då det finns vatten och tryck? Konstaterade den även blåser kallt, gissar kylning?
Sidofråga, borde inte pumpen sluta gå hela tiden då det finns vatten och tryck? Konstaterade den även blåser kallt, gissar kylning?