Stickan56 Stickan56 skrev:
Foderröret kan vara i plast.
Avståndet till fastigheten i meter.
Båda dessa uppgifter finns med i brunnsarkivet (i alla fall hos mig) .

Stickan
Koordinatkvalitet <100 m
Borrdatum 19810528
Vattenmängd (liter/timme) 120
Grundvattennivå (m under markyta) 15
Nivådatum 19
Totaldjup (m) 80
Jorddjup (m) 0.80000000000000004
Bottendiameter (mm)
Rörborrning till (m) 4
Stålfoderrör till (m)
Plastfoderrör till (m) 4
Tätning
Gradborrning
Användning
Allmän anmärkning
Grundvattenanmärkning EFTER TRYCKNING 120 L/TIM
N 6388501
E 330341

Detta är vad som finns i brunnsarkivet. Det ger mig viss hum men fortfarande svårt veta exakt vart brunnen finns.

Man ska kanske ta dessa uppgifter med en nypa salt, men med en tillrinning på bara 120 l/h så är ju brunnen nästan tät. Låter väldigt lite tycker jag

Stickan56
T Tompa01 skrev:
Man ska kanske ta dessa uppgifter med en nypa salt, men med en tillrinning på bara 120 l/h så är ju brunnen nästan tät. Låter väldigt lite tycker jag
Precis och efter tryckning också vilket jag tolkar som att man haft problem.

Stickan

Stickan56
D DjKool skrev:
Detta är vad som finns i brunnsarkivet. Det ger mig viss hum men fortfarande svårt veta exakt vart brunnen finns.
Vad stod det på "Läge på fastigheten"?

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Vad stod det på "Läge på fastigheten"?

Stickan
2M SO BOST H

Dock var ju detta 1981, långt innan ens huset fanns.

Stickan56
D DjKool skrev:
2M SO BOST H

Dock var ju detta 1981, långt innan ens huset fanns.
Det är väl relaterat till det gamla husets placering så om du vet det så borde man kunna mäta sig fram till en ungefärlig placering.

Stickan

harry73
Nu lekte jag lite detektiv och hittade följande:

Flygfoto över ditt område från 1971. Med röd prick försökte jag markera husets SO hörn och läste av koordinaterna.
Svartvitt flygfoto från 1971 med röd prick som markerar sydosthörnet av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter sökta jag upp koordinater i ett nyare flygfoto, och markerade samma punkt.
Flygfoto över ett hus med en röd prick markerad vid sydöstra hörnet för att indikera en specifik plats relaterad till en diskussion.
Skapa konto

Nu finns det 2 möjligheter
1. Huset är inte nytt, men förlängdes efter 1981. Då är gamla SO hörn direkt höger om entrén
2. Huset är nytt och då kan brunnen eventuellt ligga under huset, men eftersom upplösningen på det gamla fotot inte är så bra, kan den också ligga utanför huset.

Hur som helst bör brunnen ligga i närheten av entrén, lycka till

harry73
Ser nu att huset byggdes nytt 2011, då skulle jag fortsätta gräva under grunden. Den kan inte vara långt bort, eller så lägger du mödan och pengarna på att borra en ny brunn med lite större djup

Motsvarande placering i brunnsregistret på min fastighet är 8m S BOST HUS. Detta är räknat rakt söderut från husets sydligaste punkt men i verkligheten är det 7m och 1m åt sidan också. Dock så är kordinaten som anges kordinaten på huset med en säkerhet på 100m, vilket gör att det är en kordinat som pekar ut tomten...

Jag skulle satsa på 2m SO om det gamla SO-hörnet på huset. Dvs gissningsvis ca 1m utanför grunden där ledningen går ut...

Jag gjorde en referensmätning utifrån vägen vid det gamla huset och med det nya huset, det nya huset ligger mycket längre bak på tomten (om vi antar att vägens dragning är densamma). Detta antyder då att brunnen ligger flera meter framför det nya huset. Gissningsvis strax norr om garaget någonstans. Ta ett spett och testa grusgångens underlag och lyssna efter ett brunnslock (är det en grusgång?)

harry73
pacman42 pacman42 skrev:
det nya huset ligger mycket längre bak på tomten
Väldigt spännande slutsats. Undrar hur du gjorde mätningen. Hur jag än mäter ligger gamla husfasaden max en par meter längre bak.

Och då använde jag koordinatsatta flygbilder och jag mätte med linjal i bilden för att kolla om jag hittade ett annat resultat då. Gamla huset (röda pricken i överste bilden) ligger ungefär vid x:et i nya bilden. Så TS misstanke om att brunnen kan ligga under huset kan mycket väl stämma. Sedan vet jag inte hur husgrunden ser ut och om de terrasserade tomten innan bygget, så om det vill sig illa, kan den ligga väldigt djupt :(

harry73 harry73 skrev:
Väldigt spännande slutsats. Undrar hur du gjorde mätningen. Hur jag än mäter ligger gamla husfasaden max en par meter längre bak.

Och då använde jag koordinatsatta flygbilder och jag mätte med linjal i bilden för att kolla om jag hittade ett annat resultat då. Gamla huset (röda pricken i överste bilden) ligger ungefär vid x:et i nya bilden. Så TS misstanke om att brunnen kan ligga under huset kan mycket väl stämma. Sedan vet jag inte hur husgrunden ser ut och om de terrasserade tomten innan bygget, så om det vill sig illa, kan den ligga väldigt djupt :(
Jag gjorde det mycket enklare. Använde de gamla och de nya bilderna, lade en linjal längs med vägen i nordväst på bägge bilderna och konstaterade att huset låg helt olika på dem. Orsaken till att jag inte använde kordinatsystemet från flygbilderna är att jag inte litar på dem, där jag bor skiljer det flera meter på olika satellit- och flyg-bilder, trots att de skall vara kalibrerade mot samma kordinater. Jag använder därför verkliga referenspunkter i terrängen för att mäta ut olika punkter i trädgården hemma. Av de publikt tillgängliga kartsystemen så verkar hitta.se ha mest rätt. Kommunens kartkordinater och lantmäteriets kordinater på exempelvis vägar kan vara rätt mycket fel.

Exempelvis så går en väg flera meter in på min går enligt vägens kordinater i de olika kartunderlagen, medan hitta.se både har vägen och tomtgränserna korrekt (utifrån utsättning av tomtgränsen på tomten i verkligheten). Google och Eniro har också rätt mycket fel. Dessutom så får man viss förvrängning på bilderna i deras ytterområden då bilden då tas snett uppifrån genom ett runt objektiv. Exempelvis så är satellitbilderna hos Google på min tomt riktigt skeva.

Så, för att försäkra mig om att man inte lurar sig själv så använder jag alltså mer beständiga referenser så som vägar, bergknallar mm.

harry73
Och endå lurade du dig själv :)
Om du nu inte hittade något annat som liknar gamla huset.

Och linjalen behöver man inte eftersom det blir bättre om man använder koordinaterna för att beräkna avståndet mellan 2 punkter (Pythagoras)
Och eniro och hitta har ett mätverktyg man kan använda

Hur räknar du avstånden på det gamla flygfotot? Hur har du fått koordinaterna korrigerade för felaktigheter?

De relativa avstånden stämmer inte på det fotot mot exempelvis de moderna flygfotona på Eniro. Berget som syns i dagen bakom det gamla huset är längre ifrån det nya huset på Eniros flygfoto. Det var det som gjorde mig misstänksam, det var därför jag började mäta relativa avstånd utifrån vägens vinkel för att bekräfta.

Har vägen fortfarande samma dragning så kan inte det nya huset ligga på rätt plats. Jag får försöka lägga fotografierna över varandra så att det framgår tydligare. Jag återkommer...

OK, bägge hade rätt... ;-)
...men du hade mer rätt än jag.

När jag lägger bilderna på varandra så får jag detta resultatet. Dvs att den gamla grunden har använts för att bygga huset eller att det förlängts (som du skrev tidigare), men att det expanderat bakåt, dvs mina referenspunkter var korrekta. Dock så missbedömde jag djupet på det nya/utbyggda huset gravt.
Luftbild med överlagrad gammal grundplan där hus expanderat bakåt, röd pixel markerar brunnen.
Skapa konto

Notera att jag behållit en av de röda pixlarna för att markera vart brunnen hamnar, vilket då säger att din bedömning
- "Huset är inte nytt, men förlängdes efter 1981. Då är gamla SO hörn direkt höger om entrén"
är korrekt, trots att mätningen inte gav exakt denna punkt.

Hur som helst, bedömningen från din sida om att brunnen ligger ca 2m SO om entrén är helt korrekt. Om det nu är den brunnen som används...

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.