useless useless skrev:
......
Säljaren har i princip ingen skyldighet att tala om vilka eventuella fel som finns på fastigheten.
Jo det har han!
 
A ansgar46 skrev:
Jo det har han!
Det måhänds att det ställs krav på säljaren.
Men köparens undersökningsplikt är mycket större.
Säljaren får vara dum i huvudet. Och komma undan. Han kan.tycka att något är åtgärdat för att han torkade upp vattnet
 
  • Gilla
frityreldarn
  • Laddar…
Jag har ju för länge sedan förstått att man aldrig kommer att kunna hävda Dolt fel, men man blir väl helt enkelt bara förbannad.
Jag tänkte att det är helt uppenbart att de visste om felet, men valde att inte berätta om det och att det inte borde vara tillåtet.
Tyvärr är det ju det.
 
J Johnsson 56 skrev:
Jag har ju för länge sedan förstått att man aldrig kommer att kunna hävda Dolt fel, men man blir väl helt enkelt bara förbannad.
Jag tänkte att det är helt uppenbart att de visste om felet, men valde att inte berätta om det och att det inte borde vara tillåtet.
Tyvärr är det ju det.
De ansåg kanske att felet var åtgärdat iom den reparation som gjorts. Det har kanske inte läckt in sedan dess. Förrän nu då.
 
  • Gilla
frityreldarn
  • Laddar…
K kindvall skrev:
De ansåg kanske att felet var åtgärdat iom den reparation som gjorts. Det har kanske inte läckt in sedan dess. Förrän nu då.
Så skulle det rent teoretiskt kunna vara, men jag brukar kalla mig för statistiker. Sannolikheten att de inte visste om läckaget är inte stor. Det förekom på 2 ställen, helt skilda från varandra och med helt olika "lagningsmetoder". Att det plötsligt skulle börja läcka från båda exakt samtidigt om det inte gjort det tidigare är inte särskilt sannolikt
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Så skulle det rent teoretiskt kunna vara, men jag brukar kalla mig för statistiker. Sannolikheten att de inte visste om läckaget är inte stor. Det förekom på 2 ställen, helt skilda från varandra och med helt olika "lagningsmetoder". Att det plötsligt skulle börja läcka från båda exakt samtidigt om det inte gjort det tidigare är inte särskilt sannolikt
Du kan ha rätt att det har läckt tidigare. Tidigare ägare har då reparerat. Då kan det hända att det inte händer något på flera år. Om jag minns rätt hade din dotter bott en bra tid innan det hände. Sådana extrema händelser ger stora påfrestningar. Men det var ju enkelt för er att notera att taket var lappat och lagat, dessutom är det väl rätt gammalt. Då kan knappast förvänta sig att taket är problemfritt om man fullföljer sin undersökningsplikt.
 
K klimt skrev:
Du kan ha rätt att det har läckt tidigare. Tidigare ägare har då reparerat. Då kan det hända att det inte händer något på flera år. Om jag minns rätt hade din dotter bott en bra tid innan det hände. Sådana extrema händelser ger stora påfrestningar. Men det var ju enkelt för er att notera att taket var lappat och lagat, dessutom är det väl rätt gammalt. Då kan knappast förvänta sig att taket är problemfritt om man fullföljer sin undersökningsplikt.
"Du kan ha rätt att det har läckt tidigare". Jag antar att du är advokat, för ingen annan skulle väl komma på iden att det kan ha varit så att de har "reparerat" utan att det har varit något fel. Min dotter hade bott där i ett år, "lagningarna" är betydligt äldre.
Taket är inte alls "lappat och lagat", var får du det ifrån ? Och nej, de fullföljde inte sin undersökningsplikt. Är det något mer du inte fattar ?
 
J Johnsson 56 skrev:
Att det plötsligt skulle börja läcka från båda exakt samtidigt om det inte gjort det tidigare är inte särskilt sannolikt
Kan hålla med om att det inte är särskilt sannolikt, men det kan hända.

Tage Danielsson om sannolikhet:



Tre gånger på rad så har vår bil börjat fellarma (olika saker varje gång, absolut ingen koppling mellan sakerna) inom 10 mils körning efter service/reparation, å då har det varit på saker som serviceverkstaden inte ha rört.
Hur sannolikt är det?


På jobbet har vi slumpvis uttagning i inpasseringen för extra kontroll, det händer ibland att det kan gå månader innan man blir uttagen, ibland kan det bli varje gång man går in, ibland är jag ute flera ggr/dag.
Som mest har jag blivit utvald åtta gånger av åtta inpassningar på en dag. Hur sannolikt är det?
 
Fast ang. om säljaren visste om problemet.

Om det nu inte har läckt under ett år, men läckte nyligen i samband med ovanliga väderförhållanden. Det är väl inte osannolikt att reparationerna har fungerat sedan de utfördes. Även om de utförts vid olika tidpunkter, så kan det väl mycket väl ha fungerat i flera år, innan det råkade blåsa hårt från "fel håll" samtidigt med skyfall.

Och som sagt åtgärde kan ju se lite olika ut...

En granne köpte, såg att det fanns tecken på tidigare läcka i taket. TV antennen var monterad med ett maströr rakt igenom taket, men tätad på synbarligen korrekt sätt. Säljaren hävdade att det hade läckt, men de hade fått det åtgärdat.

Efter 2 eller 3 år var det en regnig sommar, och det läckte på samma ställe. Grannen kröp in på vinden, som bara hade "ålningshöjd" i isoleringen. Hittar då en vattenhink under antennröret, nere i isoleringen.

Åtgärden hade varit att ställa en hink under läckan, och normalt så läckte det inte mer än att det hann avdunsta ur hinken mellan regnandet. Men den sommaren regnade det för mycket så hinken svämmade över.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Jag skrev 11.33 idag
"Jag har ju för länge sedan förstått att man aldrig kommer att kunna hävda Dolt fel, men man blir väl helt enkelt bara förbannad.
Jag tänkte att det är helt uppenbart att de visste om felet, men valde att inte berätta om det och att det inte borde vara tillåtet.
Tyvärr är det ju det."
Lika fan fortsätter en massa besservissar att tjata. Ni behöver inte tala om för mig vad som kan hända med ett tak vid extrem väderlek eller något annat. Jag har varit i byggbranschen sedan 1972 och är helt övertygad om att jag förstår detta bättre än de flesta i det här forumet.
 
J Johnsson 56 skrev:
Jag skrev 11.33 idag
"Jag har ju för länge sedan förstått att man aldrig kommer att kunna hävda Dolt fel, men man blir väl helt enkelt bara förbannad.
Jag tänkte att det är helt uppenbart att de visste om felet, men valde att inte berätta om det och att det inte borde vara tillåtet.
Tyvärr är det ju det."
Lika fan fortsätter en massa besservissar att tjata. Ni behöver inte tala om för mig vad som kan hända med ett tak vid extrem väderlek eller något annat. Jag har varit i byggbranschen sedan 1972 och är helt övertygad om att jag förstår detta bättre än de flesta i det här forumet.
Så... Nu tar du en öl å slappnar av lite. ;)
När man var liten och lekte gällde att den som är med i leken får leken tåla. Så även på ett forum. :)
Folk kommer att muttra och diskutera. Allt är inte direkt mot dig en del är det. Vi ska alla hålla en god ton. Man får stå ut med att en del tjatar andra läser inte allt. Det är sånt man får ta om man vill ha hjälp.
För att ta ditt problem... Som säljare får man vara dum i huvudet. Mån får tro att man lagar en läcka genom att måla. Det är så jävligt. Därför är en frågelista så lite värd.
Som du så väl blivit upplyst om så är köparen tvungen att vara smart och kunna både det ena med det andra. Du måste däremot veta att man inte lagar en läcka med färg. Så ser sanningen ut. Det är svårt att straffa säljaren. Det är köparen som allt för ofta blir kvar med svarte petter.
 
H hempularen skrev:
Fast ang. om säljaren visste om problemet.

Om det nu inte har läckt under ett år, men läckte nyligen i samband med ovanliga väderförhållanden. Det är väl inte osannolikt att reparationerna har fungerat sedan de utfördes. Även om de utförts vid olika tidpunkter, så kan det väl mycket väl ha fungerat i flera år, innan det råkade blåsa hårt från "fel håll" samtidigt med skyfall.

Och som sagt åtgärde kan ju se lite olika ut...

En granne köpte, såg att det fanns tecken på tidigare läcka i taket. TV antennen var monterad med ett maströr rakt igenom taket, men tätad på synbarligen korrekt sätt. Säljaren hävdade att det hade läckt, men de hade fått det åtgärdat.

Efter 2 eller 3 år var det en regnig sommar, och det läckte på samma ställe. Grannen kröp in på vinden, som bara hade "ålningshöjd" i isoleringen. Hittar då en vattenhink under antennröret, nere i isoleringen.

Åtgärden hade varit att ställa en hink under läckan, och normalt så läckte det inte mer än att det hann avdunsta ur hinken mellan regnandet. Men den sommaren regnade det för mycket så hinken svämmade över.
Ganska finurlig lösning trots allt.... ;)
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Ja, tidigare ägaren visste om att taket läckt tidigare, men åtgärdat det.
Tidigare ägaren kan mycket väl ha glömt att taket lagats.
En lagning håller inte i evighet.
Dom lagningar som tidigare ägare gjort, har antingen gjorts för att hålla ett tag, tills taket byttes eftersom taket egentligen har passerat sin tekniska livslängd.

När din dotter köpte huset var taket 40+ år gammalt. Ett tak som är 40+ år gammalt kan börja läcka precis när som helst.



Härom veckan så upptäckte vi att det i vissa lägen (kraftig blåst med regn) att det läcker in vatten via tegelväggens luftningshål (ventilerar utrymmet bakom tegelväggen) in genom väggkonstruktionen in i huset. Vi har bott i huset i 10+ år, men har aldrig sett att det har läckt in, nu i efterhand så ser jag flera spår efter att det har läckt flera gånger genom husets 50 åriga historia.
Jag har tänkt att försöka bygga en vattenfälla så att det inte ska kunna regna in fler gånger på just det stället. Sedan får vi se om vi ska göra något åt alla dom andra ventilationshålen. Det enda säkra är att vi inte kommer att foga igen ventilationshålen, samt att när vi säljer huset framöver så lär vi ha glömt bort att det har läckt på just det ställe som vi nu har upptäckt.

I mitt barndomshem så läckte garagetaket (mer eller mindre platt tak med inbyggd takbrunn) flera gånger, även efter att pappa (som jobbat som takläggare) hade lagt om tjärpappen. Taket kunde hålla tätt i x antal år för att sedan läcka flera gånger trots lagningar.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Ja, jag vet att det är fruktansvärt provocerande i det här forumet att berätta att man har varit byggare i 48 år, så jag skrev inte det från början. Jag började som pinnpojke 1972. Från 1974 - 1977 gick jag på Teknis och blev gymnasieingenjör. Jag jobbade som arbetsledare och de sista 4 åren som platschef fram till 1988. Då startade jag eget och köpte renoveringsobjekt som jag renoverade till i princip nya hus och sålde. på ren spekulation. Jag hade aldrig en tanke på att lura mina köpare när jag sålde husen,, utan var väldigt noga med att fylla i blanketten om fel som jag kände till. Efter 1992 gick det inte att sälja ett enda hus, så jag fortsatte som vanlig byggmästare till pensionen. Jag inser att jag var naiv och kunde ha lurat köparna, men jag är glad att jag inte gjorde det. När min dotter köpte hus, så tänkte jag tyvärr inte på att både tiderna och människorna har förändrats de senaste 30 åren och att det är helt ok att inte berätta det man vet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Ditt nick säger mig att du är i samma ålder som jag, och tyvärr har tiderna men framförallt människorna förändrats, och det är banne mig inte till det bättre!
Tråkigt men sant.
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.