Om du varit i byggsvängen så många år och hittade ”felet” så fort, varför hjälpte inte du till och besiktade huset, och borde du då inte vara åtminstone lite insatt i hur dolda fel fungerar ?

kan heller inte förstå att man känner sig lurad för något så tydligt.

En kompis till mig fick igenom ett dolda fel i rätten, då hade förra ägaren sågat av bjälklaget för att dra nytt avlopp på övervåningen. lade på nytt golv i hela övervåningen. Sluta med att hela övervåningen satte sig, detta är något man inte kan förvänta sig, omöjligt att kunna se utan att riva, och är inte fackmannamässigt utfört = dolt fel.

bara att öppna plånboken och betala takbytet ut egen ficka
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Om du varit i byggsvängen så många år och hittade ”felet” så fort, varför hjälpte inte du till och besiktade huset, och borde du då inte vara åtminstone lite insatt i hur dolda fel fungerar ?

kan heller inte förstå att man känner sig lurad för något så tydligt.

En kompis till mig fick igenom ett dolda fel i rätten, då hade förra ägaren sågat av bjälklaget för att dra nytt avlopp på övervåningen. lade på nytt golv i hela övervåningen. Sluta med att hela övervåningen satte sig, detta är något man inte kan förvänta sig, omöjligt att kunna se utan att riva, och är inte fackmannamässigt utfört = dolt fel.

bara att öppna plånboken och betala takbytet ut egen ficka
Oj vad duktig du var då. Jag bor 40 mil bort och trodde som sagt inte att säljarna var oärliga. Varför skulle "vi i byggsvängen" vara insatta i hur Dolda fel fungerar? Tror du att vi ägnar oss åt att göra fel med flit ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Urban R och 2 till
  • Laddar…
P
Det är ju trist att du bor 40 mil bort men det är en situation som jag själv har erfarenhet av.

Nu har det ju ställts en del frågor kring om huset besiktigades och det verkar som om svaret var nej?

Ett gnäll i detta forum är alltid kring om dolda fel går att hitta/inspektera men alla verkar vara överens om att fel som lätt syns inte är ”dolda”.

Så det spelar ingen roll om man tycker att det ”gamla gardet” var ärligare eller om riskerna/förväntningarna/husen är större och mer avancerade idag..

Tyvärr får nog familjen besluta om man vill riskera kostnaderna för en jurist och driva fallet den vägen.
 
J Johnsson 56 skrev:
Oj vad duktig du var då. Jag bor 40 mil bort och trodde som sagt inte att säljarna var oärliga. Varför skulle "vi i byggsvängen" vara insatta i hur Dolda fel fungerar? Tror du att vi ägnar oss åt att göra fel med flit ?
vad är det du anser som oärligt ?
Tycker det är fascinerade att man gått en karriär inom bygg och inte kommit i kontakt med begreppet dolda fel. Vilka vi ? Har själv varit i branschen i 22 år och sett massor med ”kreativa” lösningar genom åren, bara för att ens hantverkarn är seriös innebär inte att alla är det.
 
J Johnsson 56 skrev:
Oj vad duktig du var då. Jag bor 40 mil bort och trodde som sagt inte att säljarna var oärliga. Varför skulle "vi i byggsvängen" vara insatta i hur Dolda fel fungerar? Tror du att vi ägnar oss åt att göra fel med flit ?
Nu har vi verkligen taggarna utåt
Tråkigt när man försöker hjälpa.
Jag är förvisso halvblind men jag kunde inte så nånting om du hara hittar på..
Frågan var menad om du jobbat så borde hört talas om eller åtgärdat. Inte hittar på.
Sen finns någon byggare som fulat.
Men det är allmänt absolut inte något om att du skulle hittat på.

Jag tror att du lärt dig en sak i den processen... Lita aldrig på säljaren. Vissa är helt trovärdiga och skulle dölja någon för en köpare dessutom skulle de aldrig tro att man lagaren läcka med hjälp av färg, problemet är man inte vet vem som är vad.

Sen får du ett tips lita inte på mäklaren
Besiktning Från AC ska inte heller lita på.
 
Redigerat:
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
Hur får man stopp på ett inlägg ? Det bara maler på. Jag skrev nästan från början att jag förstår att detta inte kommer att uppfattas som ett dolt fel
 
du kan be admin att låsa tråden om du inte vill ha fler svar
 
major_tom major_tom skrev:
du kan be admin att låsa tråden om du inte vill ha fler svar
Det är knappast skäl till att låsa en tråd.

Vill man inte se fler svar slutar man helt enkelt att läsa i tråden. Mycket enkelt. Välkommen till Internet.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Hur får man stopp på ett inlägg ? Det bara maler på. Jag skrev nästan från början att jag förstår att detta inte kommer att uppfattas som ett dolt fel
Det mest effektiva sättet är att inte besöka din tråd något mer.
Men så här blir lätt på ett form....
 
major_tom major_tom skrev:
du kan be admin att låsa tråden om du inte vill ha fler svar
Jag tycker inte man ska låsa tråden.
Jag tror inte de låser
 
Fairlane
Som sagt, dumt att låsa tråden, men man kan sluta läsa och även stänga av bevakning av tråden om man har det.
 
buspojken buspojken skrev:
vad är det du anser som oärligt ?
Tycker det är fascinerade att man gått en karriär inom bygg och inte kommit i kontakt med begreppet dolda fel. Vilka vi ? Har själv varit i branschen i 22 år och sett massor med ”kreativa” lösningar genom åren, bara för att ens hantverkarn är seriös innebär inte att alla är det.
Jag har träffat på många byggnadsarbetare som jobbat betydligt mer än 22 år, som inte skulle klara att bygga en lekstuga till sina barn utan hjälp från en arbetsledare
 
J Johnsson 56 skrev:
Så skulle det rent teoretiskt kunna vara, men jag brukar kalla mig för statistiker. Sannolikheten att de inte visste om läckaget är inte stor. Det förekom på 2 ställen, helt skilda från varandra och med helt olika "lagningsmetoder". Att det plötsligt skulle börja läcka från båda exakt samtidigt om det inte gjort det tidigare är inte särskilt sannolikt
Jo, men lagat. Som du skriver, och han innan skrev. De trodde det var lagat, eller fixat. Nu vet jag inte hur det regnat hos er, men hos mig har det fankemig regnat i sidled flera gånger nu. Lagningarna klarar normalt slött regn rakt ner, och läckte inte in då. Alltså trodde de det var lagat. Bara en tanke.
 
J Johnsson 56 skrev:
Jag har träffat på många byggnadsarbetare som jobbat betydligt mer än 22 år, som inte skulle klara att bygga en lekstuga till sina barn utan hjälp från en arbetsledare
jag har träffat ännu fler arbetsledare som inte ens klarar av att knyta skorna utan byggnadsarbetare, vad vill du säga ?
 
Jag känner folk som inte är varken arbetsledare eller byggnadsarbetare som både kan knyta skorna OCH bygga lekstugor.

Vad är det ni vill säga?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.