47 172 läst ·
80 svar
47k läst
80 svar
Vårt hus brann ner igår!
Hej,JoIn86 skrev:
Hej!
Har genom åren hjälpt många kunder att bygga upp brandskadade hus, framförallt till kunder hos LF. Du har rätt försäkringsbolag och det kommer att gå bra. Tragedi och fruktansvärd process att ta sig igenom men du kommer få bra hjälp och Länsförsäkringar är otroligt bra att ha och göra med. Se till att välja en trygg och stabil husleverantör så kommer resan bli enklare. Du kommer att få ett nytt hus på plats och inget behöva lägg till en krona, men sedan kommer du kunna välja att bygga lite mer som ni själva vill ha det och kanske kosta på huset lite extra. Då kan det behövas att man skjuter till lite själv. Har du frågor så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
Men du kan vara trygg med att allt kommer lösa sig till det bästa! Jag hoppas ingen vart skadad vilket är det viktigaste!
Måste vi bygga en kopia av vårt gamla hus?
Eller kan vi bygga ett annat hus ?
Hur brukar f-bolagen ställa sig till det?
Hej,
Vi fick nedan svar från LF. Låter som det kan då bli mycket dyrare för oss!
Vi kommer att rita upp tidigare hus. Ändringar får göras därefter enligt önskemål. Tilläggs- och ändringskostnader samt en sådan projekteringskostnad tillfaller även er i sin helhet.
Om ni önskar göra ändringar i plattan osv måste en helt annan byggnad ritas upp och gör förutsättningarna lite annorlunda än att flytta väggar.
Vi fick nedan svar från LF. Låter som det kan då bli mycket dyrare för oss!
Vi kommer att rita upp tidigare hus. Ändringar får göras därefter enligt önskemål. Tilläggs- och ändringskostnader samt en sådan projekteringskostnad tillfaller även er i sin helhet.
Om ni önskar göra ändringar i plattan osv måste en helt annan byggnad ritas upp och gör förutsättningarna lite annorlunda än att flytta väggar.
Det riktigt krångliga tror jag är om bygglovsreglerna äntrats. Då kan ett lika stort, högt eller typ av hus inte längre vara tillåtet att bygga. Jag skulle hoppas att de ändå oftast godkänner att bygga ett likadant hus efter samma ritningar, men säkert är det nog inte.
Att de bara vill bygga upp ett motsvarande hus kan jag förstå, skulle bli jättekrångligt om man fick bygga nåt helt annat. Däremot tror jag att de bygger med "rådande byggnormer" - för er är det nog bara positivt. Har man tex ett sekelskifteshus med 3m i takhöjd, vackra fönster och dörrar osv kan det vara svårt att få samma sak.
Otroligt trist i vilket fall och hoppas det går bra och ni hittar ett sätt att bygga ett hus som motsvarar eller överträffar ert gamla hus.
Att de bara vill bygga upp ett motsvarande hus kan jag förstå, skulle bli jättekrångligt om man fick bygga nåt helt annat. Däremot tror jag att de bygger med "rådande byggnormer" - för er är det nog bara positivt. Har man tex ett sekelskifteshus med 3m i takhöjd, vackra fönster och dörrar osv kan det vara svårt att få samma sak.
Otroligt trist i vilket fall och hoppas det går bra och ni hittar ett sätt att bygga ett hus som motsvarar eller överträffar ert gamla hus.
Dom ja tom att dom godkänner några extra kvm.
I vårt fall 138 kvm enplans hus byggt 1990.
Vi tänker hoppa över tegel och deala det mot bergvärme.
Har kollat med kommunen och dom såg inga problem att ändra, bara grannar godkänner, har frågat dom har inga invändningar.
Men undrar lite över försäkringsbolaget, om dom vill kräva extra pengar, eller lämna över allt bygg ansvar om vi väljer en annat husfakrikat, tex Skidstahus, vårt hus var från Anebyhus vilket gått i kunkurs.
Dom nya ägarna som köpte ärSurewood Housing, det nystartade bolaget som köpte konkursade Anebyhusgruppens tillgångar kommer inte att satsa på småhus, Istället är det B2B som gäller, och industriell tillverkning av radhus och flerbostadshus.
I vårt fall 138 kvm enplans hus byggt 1990.
Vi tänker hoppa över tegel och deala det mot bergvärme.
Har kollat med kommunen och dom såg inga problem att ändra, bara grannar godkänner, har frågat dom har inga invändningar.
Men undrar lite över försäkringsbolaget, om dom vill kräva extra pengar, eller lämna över allt bygg ansvar om vi väljer en annat husfakrikat, tex Skidstahus, vårt hus var från Anebyhus vilket gått i kunkurs.
Dom nya ägarna som köpte ärSurewood Housing, det nystartade bolaget som köpte konkursade Anebyhusgruppens tillgångar kommer inte att satsa på småhus, Istället är det B2B som gäller, och industriell tillverkning av radhus och flerbostadshus.
Ett hus som brann i en håla i NordUppland var ett ganska litet tvåvånings, gammalt, sånt byggs inte längre. Ungefär ett år senare hamnade ett vanligt enplans kataloghus på tomten istället, i en helt annan färg också så exakt ingenting är detsamma. Dock vet jag inget om försäkringsbolagsdelen men ett kataloghus/prefab måste ju vara billigare än ett gammalt udda tvåvånings med brutet tak osv osv.J Jonas haag skrev:
OT: Det här hjälper inte TS men kanske är intressant för andra.
Huset jag bor i är byggt 1995/1996 men i "gammal stil".
Förhistorien är att förra ägarna var väldigt byggnadshistoriskt intresserade och köpte fastigheten 1993 som då hade ett stort hus från ung 1860. Byggt med liggande timmer, kakelugnar mm. (Det finns en intressant historia bakom det bygget men det tar jag inte upp här.)
Det var i två våningar plus vind.
1995 brann det upp. Och det brann ordentligt som ni kan förstå, vattenledningarna av järn smälte. (Förenklat kan man säga att det var en skorstensbrand. Alla klarade sig men det var på håret.)
Av någon anledning hade de lyckats få det fullförsäkrat hos LF.
Jag vet inte alla turer men det nya huset blev en "full" kopia av det gamla med dessa moderniseringar:
- Moderna vatten- och avloppsledningar.
- Modern eldragning.
- Modern badrumsinredning.
- Vattenburen golvvärme på bägge våningarna med termostater i alla rum.
- I stället för liggande timmer användes lättbetong/leca.
- Krypgrunden gjordes med betong/lättbetong.
Vissa mindre omdisponeringar av rummen gjordes.
Allt annat blev i gammal stil, som snickerier till 100%, tapeter från tiden till 95%, 4 kakelugnar i gammal stil (=gamla, monterade och införskaffade av gamla ägaren), köksspis i gammal stil (eldar i den på vintern ibland för uppvärming), innertak ned omlottsplank med handsmidda spikar samt massiva kilsågade grangolv (plank upp till 38cm bredd).
Alla besökare jag frågat har antagit att huset är från 1800-talet.
Så ett såpass gammalt hus kan faktiskt ibland täckas av försäkringen.
Senare inredde de förra ägarna vinden. Totalt är huset nu på 427m2 bostadsyta.
Huset jag bor i är byggt 1995/1996 men i "gammal stil".
Förhistorien är att förra ägarna var väldigt byggnadshistoriskt intresserade och köpte fastigheten 1993 som då hade ett stort hus från ung 1860. Byggt med liggande timmer, kakelugnar mm. (Det finns en intressant historia bakom det bygget men det tar jag inte upp här.)
Det var i två våningar plus vind.
1995 brann det upp. Och det brann ordentligt som ni kan förstå, vattenledningarna av järn smälte. (Förenklat kan man säga att det var en skorstensbrand. Alla klarade sig men det var på håret.)
Av någon anledning hade de lyckats få det fullförsäkrat hos LF.
Jag vet inte alla turer men det nya huset blev en "full" kopia av det gamla med dessa moderniseringar:
- Moderna vatten- och avloppsledningar.
- Modern eldragning.
- Modern badrumsinredning.
- Vattenburen golvvärme på bägge våningarna med termostater i alla rum.
- I stället för liggande timmer användes lättbetong/leca.
- Krypgrunden gjordes med betong/lättbetong.
Vissa mindre omdisponeringar av rummen gjordes.
Allt annat blev i gammal stil, som snickerier till 100%, tapeter från tiden till 95%, 4 kakelugnar i gammal stil (=gamla, monterade och införskaffade av gamla ägaren), köksspis i gammal stil (eldar i den på vintern ibland för uppvärming), innertak ned omlottsplank med handsmidda spikar samt massiva kilsågade grangolv (plank upp till 38cm bredd).
Alla besökare jag frågat har antagit att huset är från 1800-talet.
Så ett såpass gammalt hus kan faktiskt ibland täckas av försäkringen.
Senare inredde de förra ägarna vinden. Totalt är huset nu på 427m2 bostadsyta.
Klicka här för att svara