47 171 läst ·
80 svar
47k läst
80 svar
Vårt hus brann ner igår!
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
HejS Simonstahl skrev:
Dagens standard, vad är det?
Kan ju vara så att om man har panel på ut och insida så byggs det upp enligt " dagens standard".
Jag som har ett timmerhus där timret är synligt byggs upp igen enligt försäkringsbolaget . Jag uppdaterade när huset var 10 år och när det var 20 år, nu har jag bott 32 år så kanske dags igen att undersöka och uppdatera.
/Workingclasshero
Vad det innebär med dagens standard kan jag inte specifikt säga , men jag kan bara gissa att det har med Byggnads regler att göra.Workingclasshero skrev:
Hej
Dagens standard, vad är det?
Kan ju vara så att om man har panel på ut och insida så byggs det upp enligt " dagens standard".
Jag som har ett timmerhus där timret är synligt byggs upp igen enligt försäkringsbolaget . Jag uppdaterade när huset var 10 år och när det var 20 år, nu har jag bott 32 år så kanske dags igen att undersöka och uppdatera.
/Workingclasshero
Det byggs ju annorlunda idag mot för över 100år sen.
Hej,J Jonas haag skrev:
Vårt 11 månader nya hus blev totalskadat 1979, LF ersatte det med ett nytt 3 månader senare, självrisken fick vi betala. Lösöret förhandlades fram efter en genomgång av våra uppgifter, det enda de inte ersatte var 2 biblar om vi inte köpte 2 nya med kvitto, men en fick vi betalt för en utan kvitto! Vi gick ur detta hemska som hände, vi blev starkare och ingen blev allvarligt skadad och även vår katt överlevde. När det hände bestämde vi att i kväll är vi ledsna och gråter men i morgon ser vi framåt och inga småsaker ska inte stoppa oss.
Oh fy vad hemskt. Beklagar. Mitt barndomshem brann men som tur är var det inte totalt. Dammsugare med kontakten i som började brinna mitt i natten. Hela hallen blev en kol bit och resten av huset rökskadat. Men i det stora hela hade vi tur. Pappa och lillasyster fick hoppa från balkongen och fick andningssvårigheter nån vecka efteråt. Men det hade kunnat vara mycket värre för farbror och dennes son funderade på att sova över i vardagsrummet intill hallen. Men som tur var valde tältet i trädgården istället. Annars hade dom kvävts av röken.
LF var världsbäst och ordnade husvagn till oss som vi placerade i garaget och bodde i medans huset blev sanerat. Kläder sängkläder gardiner skickades också på sanering. Fick ersättning för att bygga upp hallen igen och åtgärda fukten eller släckning. Pappa ville göra allt det själv. De ställde upp container för allt som var tvungen att slängas. Värmeutveckling gjorde att massor av saker smälte. Allt i plast och lack på möblerna elkablar till kyl frys osv. Min stereo tex var bara en gegga på bordet.
Lösöret fick vi inte vidare mycket för då det var faktiskt värde som räknades och inte sentimentalt.
Men det högsta värdet var hur otroligt goda människor runt omkring var. De ringde och erbjöd sovplats möbler kläder inredning och allt möjligt. Inkl middag så vi inte behövde laga mat i husvagnen. Även totala främlingar kunde höra av sig. De var helt underbara <3
Vi hade tur men reagerade helt olika. Pappa fixerade sig vid vilken tur vi hade i början, sen fick han problem med sömnen och drömde om brandlarmet. Lillasyster kan knappt se en balkong utan att få panikattacker och detta hände för 15 år sen. Jag var hos mamma när branden skedde så enda traumat jag har är att mycket sentimentalt blev förstört samt det att få reda på att det inte bara brinner i andras hus. Det var en rejäl väckarklocka samt vilken tur vi hade att ingen dog.
Rekommenderar terapi och om ni inte får tillräckligt av LF eller vården så vänd er till kyrkan eller något annat samfund oavsett religion. Tex diakoner på svenska kyrkan kan hjälpa rejält och även om man inte är troende. De slår dig inte i huvudet med Bibeln och säger att du är dum som inte tror.
LF var världsbäst och ordnade husvagn till oss som vi placerade i garaget och bodde i medans huset blev sanerat. Kläder sängkläder gardiner skickades också på sanering. Fick ersättning för att bygga upp hallen igen och åtgärda fukten eller släckning. Pappa ville göra allt det själv. De ställde upp container för allt som var tvungen att slängas. Värmeutveckling gjorde att massor av saker smälte. Allt i plast och lack på möblerna elkablar till kyl frys osv. Min stereo tex var bara en gegga på bordet.
Lösöret fick vi inte vidare mycket för då det var faktiskt värde som räknades och inte sentimentalt.
Men det högsta värdet var hur otroligt goda människor runt omkring var. De ringde och erbjöd sovplats möbler kläder inredning och allt möjligt. Inkl middag så vi inte behövde laga mat i husvagnen. Även totala främlingar kunde höra av sig. De var helt underbara <3
Vi hade tur men reagerade helt olika. Pappa fixerade sig vid vilken tur vi hade i början, sen fick han problem med sömnen och drömde om brandlarmet. Lillasyster kan knappt se en balkong utan att få panikattacker och detta hände för 15 år sen. Jag var hos mamma när branden skedde så enda traumat jag har är att mycket sentimentalt blev förstört samt det att få reda på att det inte bara brinner i andras hus. Det var en rejäl väckarklocka samt vilken tur vi hade att ingen dog.
Rekommenderar terapi och om ni inte får tillräckligt av LF eller vården så vänd er till kyrkan eller något annat samfund oavsett religion. Tex diakoner på svenska kyrkan kan hjälpa rejält och även om man inte är troende. De slår dig inte i huvudet med Bibeln och säger att du är dum som inte tror.
En sak som värmde (pun inintended) var att morgonen efter (vi sov hos svärföräldrarna i en annan by) så låg det i bilen en stor kasse med barnkläder och leksaker till lilleman. Folk hade hört talas om branden och visade stor solidaritet. Jag hoppas att det fungerar så även i er ort.Biffkrull skrev:
Väldigt tråkigt, beklagar.
Vi råkade ut för en husbrand, för 20 år sen, när sonen var knappa två år. För oss var det det gamla (1820-talet) bostadshuset till en jordbruksfastighet, men vi hyrde av ägarna. Förvisso så var det vi som hade renoverat upp det, men alltså utan ägande, dvs vi hade endast lösöreförsäkringen sen lägenhetsboendet.
Vi hade bott där bara ca två år och hade inte tänkt på att uppdatera försäkringen, inte heller hade vår försäkringsrådgivare (I Schweiz är det ännu ganska vanligt) gjort oss uppmärksamma på det, trots att han visste väl att vi flyttat.
Detta medförde att vi hade stora svårigheter att ersätta vad vi haft.
ägarna däremot, två kusiner, kunde bygga en gård och ett bostadshus med försäkringens (deras) hjälp.
För oss tog det lite tid att smälta det hela, men i sinom tid förlikade vi oss med det.
Branden medförde att vi bestämde oss för att vara ägare om vi ville bo i hus igen och vi hittade, efter ett par månade,r ett bra objekt i närheten, som vi fräschade upp, ett stenhus (tegel) från 1929.
Efter några år så påbörjade vi en totalrenovering med en utbyggnad, allt gjort enligt Minergie®-standard, ett lågenergikoncept, vanligt i Schweiz. Nu har vi ett hus på 270 m² som producerar mer energi under året än det förbrukar.
Värmebehov 30 kWh/m² °C (tidigare 250 kWh/m² °C, oljepanna)
Markvärmepump (installerad 2008), borrhål 120 m,
matar en ackumulatortank 1'000 l, (därifrån både golvvärmen och varmvattnet tas) med en inbyggd solslinga.
Förra året (det tar tid när man gör praktiskt taget allt själv, och inte alltid har så mycket pengar) så kom äntligen sista etappen på plats, 6 kWp solceller och två solpaneler (vatten, ca 2.3 kW termiskt).
Kompletterar även med en blandarventil för varmvattnet så att vi kan värma tanken till 90 ° istället för 55°.
(1000 l 35 ° = ca 40 kWh, som kommer att komma från direkt sol, via slingan)
Sorry, det blev långt, till det tekniska i ert fall.
Jag skulle definitivt rekommendera gjuten platta. Dessutom på kantelement (helst Iso-Max), med en skaplig isolering under plattan. (Själv lade jag 30 cm under plattan till utbyggnaden 75 m², och drog golvvärmerören direkt i plattan, och då väggarna termiskt avskärmade från golvet).
Kostnader i Sverige vet jag inte så mycket om. Vi har lagt ca 200'000 CHF plus 30'000 CHF i subventioner vi fått. Skulle vi lejt ut allt hade vi landat på ca 500'000 CHF här, och hade då inte haft råd.
(CHF var ca 7 SEK när vi började och den ligger nu på ca 12 SEK)
Avslutningsvis, bit ihop och framför allt Håll ihop ! Det kan lätt bli inbördes spänningar, med en sån svår händelse.
Hasse
[bild][bild]
Har sett andra rekommendera att skriva så detaljerat som möjligt, för bättre utfall. OBS - från minnet bara så nån kanske vet om det fungerar likadant här/idag eller om jag fått informationen utrikes ifrån. Så ni inte lägger ner onödigt jobb.N niino skrev:
Men det var att skriv inte "LED-TV 50" utan typ "Samsung 50” The Frame LS03D 4K QLED, inköpt 2024".
Skriver man som det första exemplet så får man ersättning motsvarande för billigast möjliga 50" TV - åldersavdrag.
Istället för faktisk kostnad - åldersavdrag. Kan vara milsvid skillnad beroende på produkt.
Kan man direktlänka till en webbshop där priset syns så försäkringshandläggaren slipper lägga tid på att söka upp produkterna, så går det ändå smidigare. (Nu kanske de har AI-agenter som sköter sådant så det kvittar).
Redigerat:
Om det kunde klarläggas vem som sköt borde det ju ha utgått skadestånd.T TH885 skrev:
Hej, vi har LF och dom vill bara att vi presenterar en slut summa.engs skrev:
Har sett andra rekommendera att skriva så detaljerat som möjligt, för bättre utfall. OBS - från minnet bara så nån kanske vet om det fungerar likadant här/idag eller om jag fått informationen utrikes ifrån. Så ni inte lägger ner onödigt jobb.
Men det var att skriv inte "LED-TV 50" utan typ "Samsung 50” The Frame LS03D 4K QLED, inköpt 2024".
Skriver man som det första exemplet så får man ersättning motsvarande för billigast möjliga 50" TV - åldersavdrag.
Istället för faktisk kostnad - åldersavdrag. Kan vara milsvid skillnad beroende på produkt.
Kan man direktlänka till en webbshop där priset syns så försäkringshandläggaren slipper lägga tid på att söka upp produkterna, så går det ändå smidigare. (Nu kanske de har AI-agenter som sköter sådant så det kvittar).
Dom behöver inte se någon spexad lista.
Sedan kollar dom o betalar ut.
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Tänk också på alla kringkostnader som ni har rätt att få ersättning för. Fördyrat boende, flyttkostnader när ni flyttar tillbaka. Internetabonnemang (om det blir dubbelkostnad, flyttkostnad) osv.
Jag tror att ditt försäkringsbolag skall ha någon checklista över kostnader som ni ev. bör begära ersättning för.
Jag tror att ditt försäkringsbolag skall ha någon checklista över kostnader som ni ev. bör begära ersättning för.
Allvetare
· västkusten
· 125 inlägg
kolla med kommunen så att det är samma detaljplan nu som då. En bekant hade ett gammalt 2 våningshus, som blev svårt brandskadat. De kom överens med f-bolaget om att det var bäst o billigast att riva o bygga nytt från grunden. Men kommunen vägrade bygglov, där fanns numera en plan som bara tillåter 1 plans hus. Som tur var fanns taknocken och tillräckligt kvar så kommunen kunde inte neka återuppbyggnad. Men det var en lång strid med f-bolag och kommun.
Hej!J Jonas haag skrev:
Har genom åren hjälpt många kunder att bygga upp brandskadade hus, framförallt till kunder hos LF. Du har rätt försäkringsbolag och det kommer att gå bra. Tragedi och fruktansvärd process att ta sig igenom men du kommer få bra hjälp och Länsförsäkringar är otroligt bra att ha och göra med. Se till att välja en trygg och stabil husleverantör så kommer resan bli enklare. Du kommer att få ett nytt hus på plats och inget behöva lägg till en krona, men sedan kommer du kunna välja att bygga lite mer som ni själva vill ha det och kanske kosta på huset lite extra. Då kan det behövas att man skjuter till lite själv. Har du frågor så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
Men du kan vara trygg med att allt kommer lösa sig till det bästa! Jag hoppas ingen vart skadad vilket är det viktigaste!
Nu är jag jävig ifråga om husbil eller -vagn, men att packa ihop allt för att (fylla på eller) tömma känns opraktiskt, nordiska vagnar har gråvatten invändigt, om än inte lika stor tank.lilytwig skrev:
Fylla på borde gå att göra på plats om syftet är att bo kvar på egna tomten.
Husvagnar har också i allmänhet lite större ytor, samt lättare att hitta prisvärd familjevagn om det behovet finns.
Hej, fick du mitt medelande?JoIn86 skrev:
Hej!
Har genom åren hjälpt många kunder att bygga upp brandskadade hus, framförallt till kunder hos LF. Du har rätt försäkringsbolag och det kommer att gå bra. Tragedi och fruktansvärd process att ta sig igenom men du kommer få bra hjälp och Länsförsäkringar är otroligt bra att ha och göra med. Se till att välja en trygg och stabil husleverantör så kommer resan bli enklare. Du kommer att få ett nytt hus på plats och inget behöva lägg till en krona, men sedan kommer du kunna välja att bygga lite mer som ni själva vill ha det och kanske kosta på huset lite extra. Då kan det behövas att man skjuter till lite själv. Har du frågor så får du gärna skicka ett meddelande till mig.
Men du kan vara trygg med att allt kommer lösa sig till det bästa! Jag hoppas ingen vart skadad vilket är det viktigaste!
Mvh
Jonas Haag
Tanken var inte att bosätta sig på tomten, utan ett husbilsboende är snarare ett alternativ till en tillfällig lägenhet. Jag tror det är bra att hålla sig borta från eländet. Då kan det vara bra att kunna åka iväg. Att fylla vatten och tömma grå och svartvatten är tämligen enkelt. När höst och vinter kommer så är det nog läge att sätta sig i en lägenhet, men innan dess kan man få uppleva en supersommar mitt i eländet. (Om man har barn så är det kanske bäst att ta lägenheten från början ändå)fam-lundborg skrev:
Nu är jag jävig ifråga om husbil eller -vagn, men att packa ihop allt för att (fylla på eller) tömma känns opraktiskt, nordiska vagnar har gråvatten invändigt, om än inte lika stor tank.
Fylla på borde gå att göra på plats om syftet är att bo kvar på egna tomten.
Husvagnar har också i allmänhet lite större ytor, samt lättare att hitta prisvärd familjevagn om det behovet finns.