47 171 läst ·
80 svar
47k läst
80 svar
Vårt hus brann ner igår!
S
Skrivbordsbonden
Renoverare
· Söder om polcirkeln
· 82 inlägg
Skrivbordsbonden
Renoverare
- Söder om polcirkeln
- 82 inlägg
Tvärt om vad jag skrev. Vissa hemförsäkringar så får du ett nytt hus utan åldersavdrag. Andra med åldersavdrag. Kan vara bra att kolla vad som gäller innan det händer, och inte bara jämföra prisetS Simonstahl skrev:
När LF försäkrade huset hade dom besiktningsman ute , eftersom huset är både q-märkt och gammalt.S Skrivbordsbonden skrev:
Jag frågade då, och enligt honom behövde jag inte oroa mig. Det täcker en ev brand. Men nu blir jag ju lite nojig.
S
Skrivbordsbonden
Renoverare
· Söder om polcirkeln
· 82 inlägg
Skrivbordsbonden
Renoverare
- Söder om polcirkeln
- 82 inlägg
Jag är långt ifrån expert på försäkringar, så förhoppningsvis kan någon komma in och rätta mig om jag har fel. Fick det förklarat för mig för ett antal år sedan som att framförallt försäkringsbolag som även har bolån har tagit bort åldersavdragen på totalskador på småhus för att inte orsaka kreditförluster i bankröret. Är det ”bara” en vattenskada i badrummet så klarar sig fortfarande banken med max 85% belåning. Men brinner huset upp och ägaren inte har 1 mkr i självisk/åldersavdrag att stoppa in så kan panten försvinna och därmed orsaka kreditförlust för bankenS Simonstahl skrev:
Det där är ju bara dumheter.S Skrivbordsbonden skrev:Jag är långt ifrån expert på försäkringar, så förhoppningsvis kan någon komma in och rätta mig om jag har fel. Fick det förklarat för mig för ett antal år sedan som att framförallt försäkringsbolag som även har bolån har tagit bort åldersavdragen på totalskador på småhus för att inte orsaka kreditförluster i bankröret. Är det ”bara” en vattenskada i badrummet så klarar sig fortfarande banken med max 85% belåning. Men brinner huset upp och ägaren inte har 1 mkr i självisk/åldersavdrag att stoppa in så kan panten försvinna och därmed orsaka kreditförlust för banken
S
Skrivbordsbonden
Renoverare
· Söder om polcirkeln
· 82 inlägg
Skrivbordsbonden
Renoverare
- Söder om polcirkeln
- 82 inlägg
Gick in och läste i Swedbanks hemförsäkring, där står det i villkoren till höger sid 4F fsn skrev:
Reparation och återställande utan åldersavdrag om hela byggnaden totalskadas
https://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@kp/documents/article/fm_887810.pdf
Sen finns det kanske friskrivning någonstans, har inte läst hela. Men bara dumheter, vet jag inte.
Så du läser dig till fullvärdesfärsäkring utan ålderavdrag och gör kopplingen att det har att göra med att det råkar vara en kreditgivare. Begåvad logik….S Skrivbordsbonden skrev:
Då kanske du kan samtidigt förklara varför tex TryggHansa, eller annat valfritt bolag som inte har bolån har samma villkor.
S
Skrivbordsbonden
Renoverare
· Söder om polcirkeln
· 82 inlägg
Skrivbordsbonden
Renoverare
- Söder om polcirkeln
- 82 inlägg
Nej, jag sa att jag en gång i tiden hörde att det var så, inte att jag visste att det var så. Poängen var att det finns försäkringsbolag som inte tillämpar åldersavdrag vid totalskador och det finns de som tillämpar åldersavdrag vid totalskador. Kan vara bra för TS att undersöka vilken han/hon har.F fsn skrev:
Bankerna kräver en byggndsförsäkring för att bevilja lån öht, det är antagligen det du hört.S Skrivbordsbonden skrev:
Jag har läst mitt försäkringsbrev , och jag har fullvärdesförsäkring. Med ingen beloppsgräns.R relier skrev:
Dock står det tydligen att det inte omfattas av äldre byggnadstekniker. Så mitt timrade hus byggs upp enligt dagens standard.
Timmerhus går ju att köpa idag så inte säkert att det faller bort? Nu vet jag inte hur kostnaden påverkas av det men om du ska bygga enligt dagens normer måste byggnaden klara u-värdesgränser som blir svårt att uppnå med bara timmer.S Simonstahl skrev:
J Jonas haag skrev:
När mina föräldrars hus brann ner fick de ersättning för annat boende av försäkringsbolaget. Vet inte exakt hur ersättningsmodellen såg ut och troligtvis kan saker ha förändrats i villkoren sen dess men de fick hjälp med lägenhet och iallafall en del av hyran. Tills annat boende var ordnat betalade försäkringsbolaget hotell.
Eftersom man har kvar sina bolånekostnader så tar försäkringsbolaget naturligtvis merparten av konstnaden för boende tills huset är inflyttningsklart igen.S Sussie_ skrev:När mina föräldrars hus brann ner fick de ersättning för annat boende av försäkringsbolaget. Vet inte exakt hur ersättningsmodellen såg ut och troligtvis kan saker ha förändrats i villkoren sen dess men de fick hjälp med lägenhet och iallafall en del av hyran. Tills annat boende var ordnat betalade försäkringsbolaget hotell.