5
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är ändå rivnings och bygglov som krävs
Rivning och rivningslov (miljöregler för deponi av avfall mm) borde försäkringsbolaget ta hand om. Varit med om husbrand med Folksam som sköte det bra.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
MultiMan
N niino skrev:
Vi var med om totalbrand 2017. Hade Länsförsäkringar.
Vi valde att bygga på samma plats, då spelar det inte någon roll vad det kostar att bygga en liknande hus.

Vi bodde i ett stort 1½ våningshus, hittade inget i katalogerna som var tillräckligt stort.
Så dom bad oss rita ett hus själva, så valde Myresjöhus och deras arkitet.

Eftersom vi hade bevis på hur fint och hur renoverat huset var så var det aldrig några frågor om kvaliteten på huset.
Vi hade tegelhus, så vi fick puts istället.
Hade källare , fick garage istället.
Vi valde att lägga lite egna pengar på tex vinkyl osv som vi inte hade tidigare.

Men generellt kostade oss huset 1500kr i självrisk.

Lösvärdet är ju dock en scam i sig tycker jag. Hade fullförsäkrat för 2,000,000 kr.
tror vi fick ut ca 380-400,000kr tror jag i slutändan..vilket inte räcker till att köpa allt nytt.

Vi fick valet skriv ner allt ni ägde och vad det var värt begagnad på blocket typ.
Det var absolut inget vi orkade, hade ingen rembrant på väggen eller måsving-merca i källaren.

Så vi valde shablonvärde, LF sa ni får xxx kronor för ett barnrum, ni får xxx kr för ett kök osv osv.

Oss tog det 1½ år till inflytt i nya huset, 6 månader för att bestämma hus, 6 månader för att leverera huset, 6 månader för att bygga. under den tiden betalar dom ju andra hyran och alla extra kostnader för tillkommande avgifter pga branden.
Men du måste ju också köpa nya kläder direkt,kattlåda,saker till barnen, kalsonger,ny dator mm.. och det tar man ofta av lösörespengarn.. så efter 1½ år kanske man redan gjort av med 50,000kr minst..

Allt som allt kunde vi inte va gladare att haft LF vid branden. Aldrig något krångel från dag 1 till överlämning av huset.

Svarar gärna på frågor du har ifall det är något.
Jag har fotodokumenterat alla inventarier och gör det fortlöpande och lagt i molnet samt tagit bilder av viktiga dokument på samma sätt. Kanske ett tips inför framtiden.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Hej
Beklagar. Mitt barndomshem brann ner när jag var i övre tonåren så det var ett tag sedan.
Men mitt tips är att försöka deala med försäkringsbolaget. Inte kräva.
Försäkringsbolaget var trevliga men formella till en början. När de sedan insåg att mina föräldrar ville bidra till lösningar, var beredda att ta en tillfällig sänkning i boendestandard osv så var det inga problem efter det.
Jag har alltid kört samma taktik vid skador efter det.

Nästa tips är att ställa in er på att det tar 1-1 1/2 år innan ett nytt hus står på plats även om ni blir prioriterade i processerna.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har inget råd vad gäller huset, men om familjen inte är alltför stor så föreslår jag att ni hyr eller köper en husbil. Då kan ni bo i den, vara på plats för att övervaka och diskutera återbyggnaden men även dra därifrån emellanåt för att vila litet och slippa eländet.
Vi har husvagn på tomten, jobbigt med vatten och avlopp.
Tack för råd ❤️

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har fotodokumenterat alla inventarier och gör det fortlöpande och lagt i molnet samt tagit bilder av viktiga dokument på samma sätt. Kanske ett tips inför framtiden.
Gjorde det på förra bostaden ….

J Jonas haag skrev:
Hej, igår hände det man aldrig tror ska hända!
Någon som har erfarenhet och har råd.
Fullvärdes försäkrat hos LF.
Byggt 1990 mexitegel, torpargrund.

Hur mycket måste vi betala för att få ett nytt hus?
Ändra till gjuten platta?
Ja fy faan vad jobbigt det kommer bli.

Mvh
Jonas
Völdigt tråkigt, beklagar.
Vi råkade ut för en husbrand, för 20 år sen, när sonen var knappa två år. För oss var det det gamla (1820-talet) bostadshuset till en jordbruksfastighet, men vi hyrde av ägarna. Förvisso så var det vi som hade renoverat upp det, men alltså utan ägande, dvs vi hade endast lösöreförsäkringen sen lägenhetsboendet.
Vi hade bott där bara ca två år och hade inte tänkt på att uppdatera försäkringen, inte heller hade vår försäkringsrådgivare (I Schweiz är det ännu ganska vanligt) gjort oss uppmärksamma på det, trots att han visste väl att vi flyttat.

Detta medförde att vi hade stora svårigheter att ersätta vad vi haft.
ägarna däremot, två kusiner, kunde bygga en gård och ett bostadshus med försäkringens (deras) hjälp.

För oss tog det lite tid att smälta det hela, men i sinom tid förlikade vi oss med det.
Branden medförde att vi bestämde oss för att vara ägare om vi ville bo i hus igen och vi hittade, efter ett par månade,r ett bra objekt i närheten, som vi fräschade upp, ett stenhus (tegel) från 1929.

Efter några år så påbörjade vi en totalrenovering med en utbyggnad, allt gjort enligt Minergie®-standard, ett lågenergikoncept, vanligt i Schweiz. Nu har vi ett hus på 270 m² som producerar mer energi under året än det förbrukar.
Värmebehov 30 kWh/m² °C (tidigare 250 kWh/m² °C, oljepanna)
Markvärmepump (installerad 2008), borrhål 120 m,
matar en ackumulatortank 1'000 l, (därifrån både golvvärmen och varmvattnet tas) med en inbyggd solslinga.
Förra året (det tar tid när man gör praktiskt taget allt själv, och inte alltid har så mycket pengar) så kom äntligen sista etappen på plats, 6 kWp solceller och två solpaneler (vatten, ca 2.3 kW termiskt).
Kompletterar även med en blandarventil för varmvattnet så att vi kan värma tanken till 90 ° istället för 55°.
(1000 l 35 ° = ca 40 kWh, som kommer att komma från direkt sol, via slingan)

Sorry, det blev långt, till det tekniska i ert fall.
Jag skulle definitivt rekommendera gjuten platta. Dessutom på kantelement (helst Iso-Max), med en skaplig isolering under plattan. (Själv lade jag 30 cm under plattan till utbyggnaden 75 m², och drog golvvärmerören direkt i plattan, och då väggarna termiskt avskärmade från golvet).
Kostnader i Sverige vet jag inte så mycket om. Vi har lagt ca 200'000 CHF plus 30'000 CHF i subventioner vi fått. Skulle vi lejt ut allt hade vi landat på ca 500'000 CHF här, och hade då inte haft råd.
(CHF var ca 7 SEK när vi började och den ligger nu på ca 12 SEK)

Avslutningsvis, bit ihop och framför allt Håll ihop ! Det kan lätt bli inbördes spänningar, med en sån svår händelse.

Hasse

En vuxen och ett barn står bland ruinerna av ett hus, omgivna av nedfallna stenar och murrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vuxen och ett barn står bland ruinerna av ett hus, omgivna av nedfallna stenar och murrester.
Skapa konto
Ett hus står i lågor under natten, med kraftiga flammor som kastar ett orange sken över byggnaden.
Skapa konto
Ett hus står i lågor under natten, med kraftiga flammor som kastar ett orange sken över byggnaden.
Skapa konto

• Gilla
Skrutten18 och 6 till
  • Laddar…
J Jonas haag skrev:
Vi har husvagn på tomten, jobbigt med vatten och avlopp.
Tack för råd ❤️
Ser inte husvagn som ett alternativ. Problem med VA som du säger och sämre möjligheter att dra iväg. En husbil är smidig när det gäller att fylla vatten och att tömma både grå och svartvatten.

• Gilla
Jonas 427
  • Laddar…
F
N niino skrev:
Vi var med om totalbrand 2017. Hade Länsförsäkringar.
Vi valde att bygga på samma plats, då spelar det inte någon roll vad det kostar att bygga en liknande hus.

Vi bodde i ett stort 1½ våningshus, hittade inget i katalogerna som var tillräckligt stort.
Så dom bad oss rita ett hus själva, så valde Myresjöhus och deras arkitet.

Eftersom vi hade bevis på hur fint och hur renoverat huset var så var det aldrig några frågor om kvaliteten på huset.
Vi hade tegelhus, så vi fick puts istället.
Hade källare , fick garage istället.
Vi valde att lägga lite egna pengar på tex vinkyl osv som vi inte hade tidigare.

Men generellt kostade oss huset 1500kr i självrisk.

Lösvärdet är ju dock en scam i sig tycker jag. Hade fullförsäkrat för 2,000,000 kr.
tror vi fick ut ca 380-400,000kr tror jag i slutändan..vilket inte räcker till att köpa allt nytt.

Vi fick valet skriv ner allt ni ägde och vad det var värt begagnad på blocket typ.
Det var absolut inget vi orkade, hade ingen rembrant på väggen eller måsving-merca i källaren.

Så vi valde shablonvärde, LF sa ni får xxx kronor för ett barnrum, ni får xxx kr för ett kök osv osv.

Oss tog det 1½ år till inflytt i nya huset, 6 månader för att bestämma hus, 6 månader för att leverera huset, 6 månader för att bygga. under den tiden betalar dom ju andra hyran och alla extra kostnader för tillkommande avgifter pga branden.
Men du måste ju också köpa nya kläder direkt,kattlåda,saker till barnen, kalsonger,ny dator mm.. och det tar man ofta av lösörespengarn.. så efter 1½ år kanske man redan gjort av med 50,000kr minst..

Allt som allt kunde vi inte va gladare att haft LF vid branden. Aldrig något krångel från dag 1 till överlämning av huset.

Svarar gärna på frågor du har ifall det är något.
Så din rekommendation till alla som inte haft nån brandolycka ännu är att åtminstone dokumentera de dyrare udda pryar man har? Som våra 2 år gamla 85000kr dyra ställbara sängar tex, direct drive racingsimulatorn som ny kostar runt 30-35000kr, komponentspec på pojkbarnets speldator, samma pojkbarns 60000kr cykel, min 60cm PS kotte lampa mm. Jag har själv räknat på lösöret och konstaterat att de vi haft knappast skulle räcka nån stans vid en totalkatastrof. Har höjt två ggr, lite mot försäkringsbolagets rekommendation då dom menar att det kommer att
Biffkrull Biffkrull skrev:
Völdigt tråkigt, beklagar.
Vi råkade ut för en husbrand, för 20 år sen, när sonen var knappa två år. För oss var det det gamla (1820-talet) bostadshuset till en jordbruksfastighet, men vi hyrde av ägarna. Förvisso så var det vi som hade renoverat upp det, men alltså utan ägande, dvs vi hade endast lösöreförsäkringen sen lägenhetsboendet.
Vi hade bott där bara ca två år och hade inte tänkt på att uppdatera försäkringen, inte heller hade vår försäkringsrådgivare (I Schweiz är det ännu ganska vanligt) gjort oss uppmärksamma på det, trots att han visste väl att vi flyttat.

Detta medförde att vi hade stora svårigheter att ersätta vad vi haft.
ägarna däremot, två kusiner, kunde bygga en gård och ett bostadshus med försäkringens (deras) hjälp.

För oss tog det lite tid att smälta det hela, men i sinom tid förlikade vi oss med det.
Branden medförde att vi bestämde oss för att vara ägare om vi ville bo i hus igen och vi hittade, efter ett par månade,r ett bra objekt i närheten, som vi fräschade upp, ett stenhus (tegel) från 1929.

Efter några år så påbörjade vi en totalrenovering med en utbyggnad, allt gjort enligt Minergie®-standard, ett lågenergikoncept, vanligt i Schweiz. Nu har vi ett hus på 270 m² som producerar mer energi under året än det förbrukar.
Värmebehov 30 kWh/m² °C (tidigare 250 kWh/m² °C, oljepanna)
Markvärmepump (installerad 2008), borrhål 120 m,
matar en ackumulatortank 1'000 l, (därifrån både golvvärmen och varmvattnet tas) med en inbyggd solslinga.
Förra året (det tar tid när man gör praktiskt taget allt själv, och inte alltid har så mycket pengar) så kom äntligen sista etappen på plats, 6 kWp solceller och två solpaneler (vatten, ca 2.3 kW termiskt).
Kompletterar även med en blandarventil för varmvattnet så att vi kan värma tanken till 90 ° istället för 55°.
(1000 l 35 ° = ca 40 kWh, som kommer att komma från direkt sol, via slingan)

Sorry, det blev långt, till det tekniska i ert fall.
Jag skulle definitivt rekommendera gjuten platta. Dessutom på kantelement (helst Iso-Max), med en skaplig isolering under plattan. (Själv lade jag 30 cm under plattan till utbyggnaden 75 m², och drog golvvärmerören direkt i plattan, och då väggarna termiskt avskärmade från golvet).
Kostnader i Sverige vet jag inte så mycket om. Vi har lagt ca 200'000 CHF plus 30'000 CHF i subventioner vi fått. Skulle vi lejt ut allt hade vi landat på ca 500'000 CHF här, och hade då inte haft råd.
(CHF var ca 7 SEK när vi började och den ligger nu på ca 12 SEK)

Avslutningsvis, bit ihop och framför allt Håll ihop ! Det kan lätt bli inbördes spänningar, med en sån svår händelse.

Hasse

[bild][bild][bild][bild]
Förstår inte vad du menar var fel på försäkringen du hade? Det är väl ändå fastighetsägaren som försäkrar byggnaden.

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
J Jonas haag skrev:

Mvh
Jonas
Totalbränder är fruktansvärda.
Viktigt är lösöret är rätt försäkrat. Man skall utgå ifrån vad det kostar att köpa nytt. Vilket innebär att man måste gå igenom värdering under åren som går. Har man exvis konst i någon form bör man låta värdera den. Sen dokumentera hela hemmet gm att fotografera allt. Bilderna bör förvaras i ett ”moln” eller på annat säkert sätt. Ofta gör man en felbedömning när det gäller värdet på hemmet. Hur många vet vad ett komplett kök kostar dvs allt som finns i lådor, skåp, på bänkar etc.? Öppna gärna skåpen, lådorna etc och fota.

• Gilla
Clabeng och 1 till
  • Laddar…
J Jonas haag skrev:

Mvh
Jonas
Beklagar att ni har förlorat huset. Vore en mardrömscenario tänker vad man gör jag har bilder sedan jag var liten allt går ju förlorad. Finns saker som inte är av bara materiel som minnen etc.
Jag har en fråga ni som har råkat ut för det här. Hur blir resterande ersättning av försäkringen? tex jag har 10 klockor och andra värde prylar ersätts sånt också eller endast huset uppbyggnad.
Det finns ju värde i huset så som kläder, möbler etc.

Jag har folksam med allt extra som går och lägga till.

• Gilla
Jonas 427
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag hoppas verkligen fullvärdesförsäkrat betyder att man får ett nytt hus utan att behöva åka på miljoner i extrakostnader. Det var så försäkringsbolaget (TH) sålde in det till mig.
Det är det som är grejen med "fullvärde", men oftast blir det nån merkostnad. De får hjälp!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Jonas haag skrev:

Mvh
Jonas
Hej en fastighet som är fullvärdesförsäkrad skall ersättas med avdrag för ålder slitage och bruk. Men det finns en begränsning av hur stort det avdraget kan bli (ett antal basbelopp). Köp inget erbjudande om att få ut fastighetens marknadsvärde vilket inte täcker ett återuppbyggnadsvärde särskilt viktigt på en plats där hus har lågt försäljningsvärde. När Ni kommit överens om återuppbyggnadsvärdet kan det vara läge om Ni vill göra ev, ändringar tillägg etc. Tänk på att kostnaden att återställa tomten ingår.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R RiMaX skrev:
Det är det som är grejen med "fullvärde", men oftast blir det nån merkostnad. De får hjälp!
Beror på hur gammalt huset är vid skadetillfället.

• Gilla
Perolofl
  • Laddar…
S
R relier skrev:
Vid just totalskada avseende boningshus är det i många hemförsäkringar enda gången värdeminskning vid ålder inte tillämpas. Delskador tillämpas det alltid, men totalskada är det ibland undantaget.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R relier skrev:
Så mitt hus som är byggt 1886 är vid en ev brand avskrivet? Och jag får bygga ett eget helt själv om jag vill ha det tillbaka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.