47 170 läst ·
80 svar
47k läst
80 svar
Vårt hus brann ner igår!
Beklagar, hoppas försäkringsbolaget har en bra dialog med
Fullvärde innebär oftast att man får huset uppbyggt oavsett om det är billigare att köpa grannhuset. Sen kan man alltid träffa en annan ök men fb.john68 skrev:
Beklagar verkligen, en mardröm i mina öron. Hoppas det går så bra det kan i en omtumlande situation!J Jonas haag skrev:
Så fungerar inte en fullvärdesförsäkring. Från LF:s hemsida:MultiMan skrev:
Där jag bor kan det betyda att man får flytta till ett annat hus då det finns massa tomma hus och låga värden generellt, men jag har också sett hus byggas upp på nytt, trots 80-100 år gamla utan stort värde.
Med reservation för att jag inte vet exakt vilka bolag eller försäkringar personerna har haft. Det brinner rätt ofta här, inte utan man undrar om det beror på hus som är omöjliga att sälja.
Fullvärdesförsäkring för villa
De allra flesta väljer att försäkra sin villa med fullvärde. Fullvärdesförsäkringen ersätter vad det kostar att återställa byggnaden, och det finns ingen beloppsbegränsning.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Jag har givetvis en fullvärdesförsäkring, så jag vet vad det innebär definitionsmässigt. Det förändrar inte det jag sett i min region där husen kostar 100 000. Försäkringsbolagen gör då gärna allt för att köpa ett annat hus för 250 000 än att bygga nytt för 2,5 miljon.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Det som en bekant fick betala som jag vet var bygglovskostnader och ritningar osv.
Om jag inte minns fel så vart det kost på underkant av 100000
Men han fick göra massa ändringar inom budget eller lägga till egna pengar för att förbättra.
Om jag inte minns fel så vart det kost på underkant av 100000
Men han fick göra massa ändringar inom budget eller lägga till egna pengar för att förbättra.
Vi var med om totalbrand 2017. Hade Länsförsäkringar.
Vi valde att bygga på samma plats, då spelar det inte någon roll vad det kostar att bygga en liknande hus.
Vi bodde i ett stort 1½ våningshus, hittade inget i katalogerna som var tillräckligt stort.
Så dom bad oss rita ett hus själva, så valde Myresjöhus och deras arkitet.
Eftersom vi hade bevis på hur fint och hur renoverat huset var så var det aldrig några frågor om kvaliteten på huset.
Vi hade tegelhus, så vi fick puts istället.
Hade källare , fick garage istället.
Vi valde att lägga lite egna pengar på tex vinkyl osv som vi inte hade tidigare.
Men generellt kostade oss huset 1500kr i självrisk.
Lösvärdet är ju dock en scam i sig tycker jag. Hade fullförsäkrat för 2,000,000 kr.
tror vi fick ut ca 380-400,000kr tror jag i slutändan..vilket inte räcker till att köpa allt nytt.
Vi fick valet skriv ner allt ni ägde och vad det var värt begagnad på blocket typ.
Det var absolut inget vi orkade, hade ingen rembrant på väggen eller måsving-merca i källaren.
Så vi valde shablonvärde, LF sa ni får xxx kronor för ett barnrum, ni får xxx kr för ett kök osv osv.
Oss tog det 1½ år till inflytt i nya huset, 6 månader för att bestämma hus, 6 månader för att leverera huset, 6 månader för att bygga. under den tiden betalar dom ju andra hyran och alla extra kostnader för tillkommande avgifter pga branden.
Men du måste ju också köpa nya kläder direkt,kattlåda,saker till barnen, kalsonger,ny dator mm.. och det tar man ofta av lösörespengarn.. så efter 1½ år kanske man redan gjort av med 50,000kr minst..
Allt som allt kunde vi inte va gladare att haft LF vid branden. Aldrig något krångel från dag 1 till överlämning av huset.
Svarar gärna på frågor du har ifall det är något.
Vi valde att bygga på samma plats, då spelar det inte någon roll vad det kostar att bygga en liknande hus.
Vi bodde i ett stort 1½ våningshus, hittade inget i katalogerna som var tillräckligt stort.
Eftersom vi hade bevis på hur fint och hur renoverat huset var så var det aldrig några frågor om kvaliteten på huset.
Vi valde att lägga lite egna pengar på tex vinkyl osv som vi inte hade tidigare.
Lösvärdet är ju dock en scam i sig tycker jag. Hade fullförsäkrat för 2,000,000 kr.
tror vi fick ut ca 380-400,000kr tror jag i slutändan..vilket inte räcker till att köpa allt nytt.
Vi fick valet skriv ner allt ni ägde och vad det var värt begagnad på blocket typ.
Det var absolut inget vi orkade, hade ingen rembrant på väggen eller måsving-merca i källaren.
Så vi valde shablonvärde, LF sa ni får xxx kronor för ett barnrum, ni får xxx kr för ett kök osv osv.
Oss tog det 1½ år till inflytt i nya huset, 6 månader för att bestämma hus, 6 månader för att leverera huset, 6 månader för att bygga. under den tiden betalar dom ju andra hyran och alla extra kostnader för tillkommande avgifter pga branden.
Men du måste ju också köpa nya kläder direkt,kattlåda,saker till barnen, kalsonger,ny dator mm.. och det tar man ofta av lösörespengarn.. så efter 1½ år kanske man redan gjort av med 50,000kr minst..
Allt som allt kunde vi inte va gladare att haft LF vid branden. Aldrig något krångel från dag 1 till överlämning av huset.
Tack snälla för fin input.N niino skrev:Vi var med om totalbrand 2017. Hade Länsförsäkringar.
Vi har fullvärdes försäkring och allrisk.
3000 i självrisk o 10000 i åldersavdrag. Då bygger dom upp ett likadant hus. Det känns bra. Bygga exakt eller ändra får vi kolla på.
Berodde på uppblåsbart spa, som slog ifrån o ville inte starta pga låg temp, ställde ett element o en skiva över, sedan hände nått jag åker o frugan möter mig o är hemma på 7-8 minuter jo då ryker det jätte kraftigt o nån sekund senare slår det upp mot tak o in på vinden. Brandkåren släcker inte ner alls 🫣 pga miljö o låter skiten brinna upp / ner.
Dom räddade garaget.
Känns jäkligt jobbigt då jag känner skuld och skam. Slå åka till resterna och leta nycklar idag. Tegelväggar o skortensstocken står kvar. Ja betongbalkarna i botten o lite isolering.
Hej,J Jonas haag skrev:
Nu blev det ju viktigt var i landet du bor. Eftersom du har en fullvärdesförsäkring så kan du, om du bor i ett område där nybyggnadskostnaden är lägre än marknadsvärdet, ha lite marginal. Den marginalen har du dessutom betalat lite för i din försäkringspremie. Du ska givetvis ha ett likvärdigt hus, men de brukar ju alltid, oavsett värdet, börja med åldersavdrag.
Mitt i all bedrövelsen, ta en timmas hjälp av en duktig jurist så att du är säker på dina rättigheter, försäkringsmannen på andra sidan har koll på både dina och deras, men för dem är detta ett jobb.
Vad hemskt, beklagar! Mitt råd är att göra det så enkelt som möjligt, lägg till endast enkla tillägg och checka byggfirman som LF anlitar. En vän, vars hus brann ner för tre år sdan, står fortfarande utan hus då byggfirman som LF anlitade var urusel. När de fick backjobb drog de sig ur hela projektet, efter att också ha saltat fakturorna och tagit galet mycket betalt. Se till att ni får alla överenskommelser i skrift, skicka bekräftelsemejl själva som handläggaren besvarar om inte HL driver mejlkontakten. I det här fallet hade handläggaren på LF en lättare kognitiv störning och kom inte ihåg några muntliga överenskommelser öht. Spela in alla samtal med bygg och HL. Hjälp finns att få via rättsskydd vid en konflikt. Rådet är " se till att dokumentera alla överenskommelser" och "flagga tidigt till LF om byggfirman inte sköter sig".J Jonas haag skrev:
Hejsan beklagar, en fruktansvärd händelse, vi råkade ut för samma sak för 13 år sen, vårt hus var gammalt byggt 1907 men delar bar ju givetvis äldre, huset var ju nästan färdigammorterat o min pensions planering. Detta hände en Fredag, på Måndag hade vi en planerad tid på banken för en ekonomisk genomgång o skulle oxå få en brandsläckare, läs o häpna,J Jonas haag skrev:
Till saken, banken hjälpte till o ringa vårt försäkringsbolag, folksam högtalaren var på, bolaget sa att det var åldersavdrag, då reagerade banken o sa att dom hade fel o så var fallet.
Vi ägde ju bara kläderna vi hade på oss så till börja med fick vi 30000 ti kläder telefon mm, huset fick vi drygt 600000 för som räckte till en fet kontantinsats vi köpte ett stort älvsbyhus vi hade redan planer på att bli familjehem. Vi fick ju betala drygt 300000 för sprängning o förberedelse för nya huset. Lösöret försökte vi lista vad som fanns i alla rum men de var inte lätt så de slutade med en klumpsumma,
Tilläggas kan ja meddela att frugan hade 10000 i kontanter för sålda valpar, bolaget betalar bara ut 3000 oavsett hur mye vi hade haft hemma. Nu hade hon lagt dom i en tjock bok i en garderob som jag senare hittade i askan pissevåta, körde ner dom ti banken så dom blev insatta på ett konto, sedlarna blev ju kasserade. Luktade bränt som attan, ja har en del böcker kvar o dom luktar fortfarande bränt,
Vi hade ju inga barn i huset bara djur hästar o hundar katter alla klarade sig, nu till frågan var skulle vi bo? Bolaget erbjöd lägenhet, ja fråga vad hyrorna kosta ca 5000 hur låg tid tar en sån här process ett år blev svaret,
Ge oss 60000 så köper vi en villavagn svara ja dom och så blev de, vi hade ju stor tomt ca 7000 kvadrat
Så gick de för oss, mitt råd är ta er bank till hjälp dom kan de här, ny kommer gå igenom mye men de klarar ni säkert o lycka till vi känner med er. 👍🏽
Försäkringsbolaget kan inte välja att köpa ett annat hus för 250 kkr istället för att bygga ett nytt för 2,5 mkr när man som TS har en fullvärdesförsäkring - så det är inget TS behöver oroa sig för🙂MultiMan skrev:
/Krille
Trist verkligen men man får försöka hitta små korn att glädja sig åt när chocken lagt sig.
Ingen människa brann inne!
Ni får möjlighet att starta upp något nytt som kanske blir bättre i slutänden?
Kanske ett mindre coolt hus med superisolering och låga driftkostnader?
En dålig sak i sammanhanget är hur branden startade vilken kan påverka ersättningen om det ansas som oaktsamhet.
Tids nog har ni det bakom er!
Ingen människa brann inne!
Ni får möjlighet att starta upp något nytt som kanske blir bättre i slutänden?
Kanske ett mindre coolt hus med superisolering och låga driftkostnader?
En dålig sak i sammanhanget är hur branden startade vilken kan påverka ersättningen om det ansas som oaktsamhet.
Tids nog har ni det bakom er!
Vallentuna norra Stockholm.S SkåJocke skrev:Hej,
Nu blev det ju viktigt var i landet du bor. Eftersom du har en fullvärdesförsäkring så kan du, om du bor i ett område där nybyggnadskostnaden är lägre än marknadsvärdet, ha lite marginal. Den marginalen har du dessutom betalat lite för i din försäkringspremie. Du ska givetvis ha ett likvärdigt hus, men de brukar ju alltid, oavsett värdet, börja med åldersavdrag.
Mitt i all bedrövelsen, ta en timmas hjälp av en duktig jurist så att du är säker på dina rättigheter, försäkringsmannen på andra sidan har koll på både dina och deras, men för dem är detta ett jobb.
Tack för ditt råd.
Jag har inget råd vad gäller huset, men om familjen inte är alltför stor så föreslår jag att ni hyr eller köper en husbil. Då kan ni bo i den, vara på plats för att övervaka och diskutera återbyggnaden men även dra därifrån emellanåt för att vila litet och slippa eländet.
J Jonas haag skrev:
Beklagar situationen. Nu är inte mina erfarenheter helt nya men delger dig ändå det ändå om det kan vara av värde. Mina föräldrars hus brann ner på nittiotalet. Försäkringsbolaget betalade för att bygga upp det och även taklagsfest.
På alla möbler och inredning blev det rejäla åldersavdrag då det var gamla saker. Kläder minns jag inte riktigt hur mycket ersättning de fick.
Tyvärr blev det ett tråkigt efterspel. Mina föräldrar flyttade tillbaka och bodde där några år. Sen sålde de och fick en stämningsansökan på sig då det gick mögel i det nya huset. De fick betala sanering och skulle sen behövt stämma byggbolaget på pengarna men de hade inte ork eller resurser till det. Så de stod med en stor skuld och fick sälja sitt nya boende och hitta en billig hyreslägenhet. I efterspelet fick de tyvärr noll stöd av försäkringsbolaget som slog ifrån sig helt och fullt ansvar för det. Mina föräldrar hade båda sjukdomar som gjorde att de inte orkade med processen och jag hade inte tillräckliga kunskaper i juridik då för att hjälpa dem.