232 463 läst ·
618 svar
232k läst
618 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 915 inlägg
Vi snackade lite om valet av att bryta nollan här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nar-anvands-dvargbrytare-som-bryter-nollan.578669/
https://www.byggahus.se/forum/threads/nar-anvands-dvargbrytare-som-bryter-nollan.578669/
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 267 inlägg
Mer sommarstuga. Det finns fasadbelysning men någon tyckte det fattades en lampa på knuten. Så då monterar man dit en. Och man matar naturligtvis med RDO(E) liggande på backen från lampan vid andra knuten:
Hur tar man matningen från den armaturen då? Eftersom man lät den hänga från den nymonterade så kunde man ju hoppats att man bara skarvat i armaturen, men se, så enkelt skall vi inte ha det. Istället så lossade man på en lockbräda och gick under den (tog ingen bra före-bild). Man gick alltså under den vänstra lockbrädan, men gick bakom underbrädan och satte en klammer under den högra lockbrädan:
Men man har inte skarvat i lampan? Så hur är det gjort då? Jo, med en överbliven plint från en dosa (ordentligt skruvad i väggen):
För varför inte? Alla sätt är bra utom dom dåliga! (Det här är fö ett av dem...
)
Jag kan inte för mitt liv förstå varför man inte gör det någotsånär riktigt när man ändå är på gång? Det är ju inte jobbigare att skarva i armaturen och spika upp en ekk (om man nu föredrar sladdriga kablar) än att göra såhär?
Nåja, nu har jag skruvat på en hane och en hona och har en 18m lång förlängningskabel; dvs kabeln (som var i förvånansvärt bra skick) är återigen använd till det den skall användas till, och fasaden är i skick för luftvärmepumpsinstallationen.
P.S. Och varför skall panelbrädor alltid vara klenare än spiken de sitter med?
Ja i det här fallet så var dessutom en del spik skruv, så djupt dragna att det inte gick att se det. Då är det naturligtvis helt kört när man börjar bräcka i det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tar man matningen från den armaturen då? Eftersom man lät den hänga från den nymonterade så kunde man ju hoppats att man bara skarvat i armaturen, men se, så enkelt skall vi inte ha det. Istället så lossade man på en lockbräda och gick under den (tog ingen bra före-bild). Man gick alltså under den vänstra lockbrädan, men gick bakom underbrädan och satte en klammer under den högra lockbrädan:
Logga in
Skapa konto
Men man har inte skarvat i lampan? Så hur är det gjort då? Jo, med en överbliven plint från en dosa (ordentligt skruvad i väggen):
Logga in
Skapa konto
För varför inte? Alla sätt är bra utom dom dåliga! (Det här är fö ett av dem...
Jag kan inte för mitt liv förstå varför man inte gör det någotsånär riktigt när man ändå är på gång? Det är ju inte jobbigare att skarva i armaturen och spika upp en ekk (om man nu föredrar sladdriga kablar) än att göra såhär?
Nåja, nu har jag skruvat på en hane och en hona och har en 18m lång förlängningskabel; dvs kabeln (som var i förvånansvärt bra skick) är återigen använd till det den skall användas till, och fasaden är i skick för luftvärmepumpsinstallationen.
P.S. Och varför skall panelbrädor alltid vara klenare än spiken de sitter med?
Du får nog blunda med åtminstone hälften av Argusögonen om det inte bara ska bli eljobb i stugan. Ja verkligen underligt men ack så vanligt med dessa konstiga lösningar innebärande samma eller mer jobb och uselt resultat.
Hobbyelektriker
· E
· 15 518 inlägg
Klicka här för att svara