237 855 läst ·
658 svar
238k läst
658 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
Stämmer bra det.GK100 skrev:
Ja det var samma färger på min första elkvalitetslogger (fast det var ju inte riktigt en elkvalitetslogger, utan mer en energilogger med någon enstaka mätparameter för elkvalitet).
Ja England har bytt färger lite då och då, numera är det EU-harmoniserat (fast de inte är med EU längre).
Before 2006, single-phase mains wiring in the UK followed alternative colour schemes.
| Function | Current IEC scheme colour | 1976- 2006 | 1955- 1976 | Pre 1955 |
| Live (L) | Brown | Red | Red | Red |
| Neutral (N) | Blue | Black | Black | Black, blue and green |
| Protective earth (PE) | Green and yellow | Green and yellow | Black, green, green and yellow | Unspecified colour |
Three-phase electrical wiring
There were also different designated colours for the wires used in three-phase electricity in schemes used before 2006.
| Function | Current IEC scheme colour | 1976 - 2006 | 1955 - 1976 | Colours used in schemes before 1955 |
| Live Line 1 (L1) | Brown | Red | Red | Red |
| Live Line 2 (L2) | Black | Yellow | Yellow, white | Yellow, white |
| Live Line 3 (L3) | Grey | Blue | Blue | Blue, green |
| Neutral (N) | Blue | Black | Black | Black, blue and green |
| Protective Earth (PE) | Green and yellow | Green and yellow | Black, green, green and yellow | Unspecified colour |
Jag snodde detta från en sida på nätet, men jag tycker det verkar korrekt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 608 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 608 inlägg
Låter man en "solcellsmontör" koppla elen så får man skylla sig själv om saker går sönder faktiskt.J J-banan skrev:Kund kopplade in shelly 3EM-63T mätare till solcell normcentral, driftsätte men då varnade inverter att det är fel på spänningen. Jag kommer ut mäter spänningen och det är drygt 400V mellan N-L1 och N-L2. Ingen spänning mellan N-L3. Funderar vad som är fel, kollar tillslut markskåp och ser att det är 5 ledare från normcentral, 4 ledare ut till nästa markskåp. Solcells montör har glömt ansluta N till PE
[bild]
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 393 inlägg
Så här ser det ofta ut i en del länder i Asien men det brukar vara tele, Tv, internet och liknande inte el, man har inte som rutin att ta bort kablar som inte används utan de får sitta kvar så drar man en ny nästa gång.Mikael_L skrev:
Nåja, ta inte i för mycket nu ...
Jag kan nästan gilla lite dessa enorma kabeltrassel på stolpar som finns i vissa länder, liknar skatbon och får liksom en touch av naturen på det viset.
[bild]
Sen har jag någon gång sett bilder på någon "elcentral" utomlands, som består av uppskruvade fristående säkringar, dvs bara på en platta, ingen låda, inget skydd.
Och allt var faktiskt ganska fint draget och anordnat, men sen totalt utan beröringsskydd.
Det har enligt min mening varit vackert, nästan som ett studiematerial för blivande elektriker - "Såhär ska se ut under kåpan när ni har installerat klart!"
Galet, men ändå en en skönhet i det ...
Jag var i Thailand för ett par år sedan och då höll man på att rensa bort alla kablar som inte användes och det blev ganska tomt när de var klara.
Teknik och produkter för det verkar finnas.R Robin Lindberg skrev:
/Höghus
https://share.google/E1im2HTAfqV1gWkcw
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 466 inlägg
Intressant, det har jag aldrig sett förut. (Har dock blivit skitig i gamla skåp så det räcker och blir över).Höghus skrev:
Någon som vet vad det är för rengöringsmedel? De vanliga misstänkta i sammanhanget är ju flourerade (flourinert med vänner) och lär vara olagligt här i Sverige/väst, men man skulle ju också kunna tänka sig mycket rent vatten; dvs ordentligt avjoniserat.
Någon som vet, eller har haft erfarenhet av dylikt tvätt?
AI listar dessa produkter som exempel, om det stämmer vet jag inte tyvärr. Inte heller om de är tillgängliga här.lars_stefan_axelsson skrev:
Intressant, det har jag aldrig sett förut. (Har dock blivit skitig i gamla skåp så det räcker och blir över).
Någon som vet vad det är för rengöringsmedel? De vanliga misstänkta i sammanhanget är ju flourerade (flourinert med vänner) och lär vara olagligt här i Sverige/väst, men man skulle ju också kunna tänka sig mycket rent vatten; dvs ordentligt avjoniserat.
/Höghus
- Engineered Fluids DS-500 Nonflammable Dielectric Cleaner:
- Zircon Industries Z99 Safety Solvent Degreaser:
- CRC Lectra-Clean Heavy Duty Electrical Parts Cleaner:
- Chemex Kwik-Dri Energized Electrical Equipment Cleaner:
Det som visas där är i stort orimligt sett till metodik. Oberoende medel är det inte vettigt att göra så på komponenterna med konventionella kontakter som minibrytare, motorskydd, kontaktoter osv. På delar med elektronik som nätdon, omformare mm eller vanliga trafo går det ju bra men tjänar inte så mycket till mer än utvändigt då. Dammsugning och i kombination med till dels tryckluft är betydligt bättre och användbart.lars_stefan_axelsson skrev:
Intressant, det har jag aldrig sett förut. (Har dock blivit skitig i gamla skåp så det räcker och blir över).
Kuriöst är mjöl ett otyg i sammanhanget och även finfraktioner från pulverlack. De senare beter sig lite som original silikonolja när små ljusbågar och värme kommer till.
Är klippet geneterat kanske, ser lite udda ut i vissa delar hur vätskan beter sig. Kanske AI redan tar hänsyn till Navier-Stokes?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 466 inlägg
Ja där är jag iaf kompetent att uttala mig. Om generativ AI inte tar hänsyn till det idag, så kommer det att göra det redan imorgon. Det är ett som är säkert. (Ja, iaf en bitvis linjär approximation då, får man förmoda.GK100 skrev:
Rent teoretiskt borde det funka med destillerat vatten, inga joner, inga salter, men om vattnet flyttar något som är ledande eller som blir ledande av vattnet så är det nog rätt kört.lars_stefan_axelsson skrev:
Problemet är ju inte bara vad man använder för att flytta på dammet eller vad som nu ligger inne i en central utan var det man flyttar kan hamna och orsaka.
En liten ledande tråd, fiber, spån eller vad det nu kan finnas i det där dammet, på fel plats...
Klicka här för att svara