233 363 läst ·
618 svar
233k läst
618 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
Medlem
· Halland
· 4 638 inlägg
Så länge det är draget i rör som är i någorlunda skick är det bara att dra om tråden och tänka att ”-Vad bra att rören inte är knäckta i alla fall eller att någon 1972 när huset byggdes tänkte så att förankra dem då inte skarvarna glidit isär ”.
Visst kan man det men det blir rätt besvärligt att leva i bostaden i bägge fallen. Poängen är just att allt annat förutom just det man arbetar på ska gå att använda som vanligt. Detta är nog oftast lite lättare med el.P pmd skrev:
Medlem
· Halland
· 4 638 inlägg
Hade underlättat om samtliga tappställen haft avstängningskranar även om dessa ofta ärgar igen efter många år.tommib skrev:
Eller som i mitt fall, någon hade kapat röret, dragit ut en av ledarna och skarvat genom att tvinna ihop dem och sen el-tejpa ihop allt så inget gick att dra ut åt något håll...A Anders_Nilsson skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/varsta-elkopplingen-nya-traden.415198/post-4746942
Jag var på ett ställe där det hade varit en riktig polack-renovering*, det blev en del extra tid innan allt var klart.Tååmten skrev:
Först skulle jag ta reda på hur det var kopplat mellan olika dosor, började naturligtvis med det mest troliga, men ingenstans hittade jag rätt kombinationer av färger på ledare som gick in ett rör och kom ut i en annan dosa. Till sist hade jag öppnat allt, och började fatta att det var något allvarligt fel, och hittade till sist en del tejpskarvade ledare där skarvarna var inne i rören och dessutom byttes ledarnas färg lite här och var.
* med polack-renovering menar jag inget annat än att jag helt enkelt kallar det så, fastän jag har stött på många duktiga polacker i mina år inom hantverkar-branschen.
Och nitlotterna har haft alla tänkbara nationaliteter, bara för att få det sagt.
edit:
Jag har ju redan skrivit om det i denna tråd, kom jag på:
https://www.byggahus.se/forum/threads/varsta-elkopplingen-nya-traden.415198/page-32#post-5548533
https://www.byggahus.se/forum/threads/varsta-elkopplingen-nya-traden.415198/page-33#post-5568650
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 385 inlägg
Vidare i sommarstugan.
Det kan ju vara vanskligt att sätta upp fyrvägsuttag (jaja, det är inte heller korrekt jordat, men vi är förbi det nu) eftersom de kan vara svåra att fästa i dosan.
Men det fixar man ju enkelt med fyra skruv istället så är man säker på att det sitter som det skall.
Och vill man vara verkligen säker så tar man lååånga skruvar
När man ser dem sticka ut på andra sidan väggen då är man säker på att det iaf inte kan sitta bättre än så.

Nej, jag har inte vågat kolla om de är strömförande; jag hade ingen mätare med mig, men det skulle inte förvåna mig....
Det kan ju vara vanskligt att sätta upp fyrvägsuttag (jaja, det är inte heller korrekt jordat, men vi är förbi det nu) eftersom de kan vara svåra att fästa i dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det fixar man ju enkelt med fyra skruv istället så är man säker på att det sitter som det skall.
Och vill man vara verkligen säker så tar man lååånga skruvar
Logga in
Skapa konto
När man ser dem sticka ut på andra sidan väggen då är man säker på att det iaf inte kan sitta bättre än så.
Nej, jag har inte vågat kolla om de är strömförande; jag hade ingen mätare med mig, men det skulle inte förvåna mig....
Hobbyelektriker
· E
· 15 577 inlägg
🙄
Medlem
· Korpilombolo
· 3 764 inlägg
Logga in
Skapa konto
Inkommande är övre till höger i denna dosa utan kopplingsplint. Fas och nolla OK med sockerbitar medan man bara virat ihop jorden och lindat lite eltejp.
Hittade i uthus/stall, dvs fuktig miljö, som ska få ny väggbeklädnad. Därav nedmonteringen av befintlig el (som var klamrad och OK monterad för övrigt).
Medlem
· Halland
· 4 638 inlägg
Det är ju i princip rätt gjort, bara att köpa några Torix och fixa till när du sätter ihop det igen.imported_Benno skrev:
[bild]
Inkommande är övre till höger i denna dosa utan kopplingsplint. Fas och nolla OK med sockerbitar medan man bara virat ihop jorden och lindat lite eltejp.
Hittade i uthus/stall, dvs fuktig miljö, som ska få ny väggbeklädnad. Därav nedmonteringen av befintlig el (som var klamrad och OK monterad för övrigt).
Medlem
· Korpilombolo
· 3 764 inlägg
Man kan tycka att de kunde kostat på en tomtehatt åtminstone. Nu är ledarna oxiderade så någon åtgärd behövs för bra kontakt.A Anders_Nilsson skrev:
De har också använt en tvåpolig brytare till belysningen så verktygslådan hos elektrikern verkar ha varit bristfällig.
Jag har helt enkelt bytt till LED-lysrör i några lysrörsarmaturer eftersom det tycks vara i stort sett omöjligt att köpa "vanliga" lysrör sen några år. Tänder snabbare utan att blinka och fladdra.
Men din lösning är antagligen roligare. 🙃
Men din lösning är antagligen roligare. 🙃
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 385 inlägg
Mer sommarstuga.
Det här är grejjor jag bara inte förstår. Man har bytt varmvattenberedaren i närtid (är från 2023) men istället för att koppla in den med två faser (som man enligt tillverkarens anvisning får göra genom att helt sonika klippa stickproppen och ansluta) så har man lämnat den gamla tvåfasig anläggningen och helt sonika pluggat in den i ett 230V vägguttag med en 20m lång förlängningssladd.
Och rörisen slog naturligtvis inte av säkringarna till den gamla VV-beredarmatningen. Nej det är full kräm, alla 400V. Det satt åtminstone en torix på den matning som inte var ansluten och brytaren av avslagen och anslutningskabeln tejpad(!), men hur svårt kan det vara att göra det strömlöst när man ändå håller på? Tydligt uppmärkt i centralen så inte ens det kan man skylla på.
Och vart har dosan tagit vägen? Jag kan inte ens hitta något som kunnat utgöra vettiga fästhål. Och man river ju inte bort den, så det har väl antagligen aldrig funnits någon.
Nåja, stickpropp i en förlängningskabel kunde ju bara gå på ett sätt:
Så efter lite (inte mycket) arbete stående böjd (är inte full takhöjd) över en varmvattensberedare så ser det nu ut såhär *:
Fall framåt i alla avseenden. (Ja, förutom att jag inte har någon nolla, utan tre faser och jord, så ingen glimlampa. Men jag har ju en blå över, så när jag gör nästa jobb i centralen så får vi se om jag orkar koppla om den till nolla så blir det vackert rött sken också.
)
Och kabeln hade räckt men blev lite kort, så jag gjorde mig åbäket att koppla in den gamla (som var i förvånansvärt bra skick) och när jag ändå hade locket av så passade jag på att Ohm-mäta slingorna:
samt megga mot jord:
Inte för att jag misstänkte något fel på en så ny beredare, men när jag ändå hade locket av och hade släpat med mig instrumenten, så kunde jag ju lika gärna använda dem. Flest mätinstrument när han dör vinner!
Att mäta är att veta!
Dessutom bra sittplats på en upp-och-ner vänd hink, så det var inget omak.
*) Jag övervägde att använda den gamla brytaren, som ju är kvalitet, men dels så var den lite risig inuti, och dels så hade jag redan en ny liggande, så istället för att mäta upp spänningsfall vid drift (äger ingen värmekamera) för att sedan säkert få göra om alltihopa, och med tveksam dragavlastning av anslutningskabeln, så gick det fortare att helt sonika byta.
Logga in
Skapa konto
Det här är grejjor jag bara inte förstår. Man har bytt varmvattenberedaren i närtid (är från 2023) men istället för att koppla in den med två faser (som man enligt tillverkarens anvisning får göra genom att helt sonika klippa stickproppen och ansluta) så har man lämnat den gamla tvåfasig anläggningen och helt sonika pluggat in den i ett 230V vägguttag med en 20m lång förlängningssladd.
Och rörisen slog naturligtvis inte av säkringarna till den gamla VV-beredarmatningen. Nej det är full kräm, alla 400V. Det satt åtminstone en torix på den matning som inte var ansluten och brytaren av avslagen och anslutningskabeln tejpad(!), men hur svårt kan det vara att göra det strömlöst när man ändå håller på? Tydligt uppmärkt i centralen så inte ens det kan man skylla på.
Och vart har dosan tagit vägen? Jag kan inte ens hitta något som kunnat utgöra vettiga fästhål. Och man river ju inte bort den, så det har väl antagligen aldrig funnits någon.
Nåja, stickpropp i en förlängningskabel kunde ju bara gå på ett sätt:
Logga in
Skapa konto
Så efter lite (inte mycket) arbete stående böjd (är inte full takhöjd) över en varmvattensberedare så ser det nu ut såhär *:
Logga in
Skapa konto
Fall framåt i alla avseenden. (Ja, förutom att jag inte har någon nolla, utan tre faser och jord, så ingen glimlampa. Men jag har ju en blå över, så när jag gör nästa jobb i centralen så får vi se om jag orkar koppla om den till nolla så blir det vackert rött sken också.
Och kabeln hade räckt men blev lite kort, så jag gjorde mig åbäket att koppla in den gamla (som var i förvånansvärt bra skick) och när jag ändå hade locket av så passade jag på att Ohm-mäta slingorna:
Logga in
Skapa konto
samt megga mot jord:
Logga in
Skapa konto
Inte för att jag misstänkte något fel på en så ny beredare, men när jag ändå hade locket av och hade släpat med mig instrumenten, så kunde jag ju lika gärna använda dem. Flest mätinstrument när han dör vinner!
Dessutom bra sittplats på en upp-och-ner vänd hink, så det var inget omak.
*) Jag övervägde att använda den gamla brytaren, som ju är kvalitet, men dels så var den lite risig inuti, och dels så hade jag redan en ny liggande, så istället för att mäta upp spänningsfall vid drift (äger ingen värmekamera) för att sedan säkert få göra om alltihopa, och med tveksam dragavlastning av anslutningskabeln, så gick det fortare att helt sonika byta.
Redigerat: