A
hsd hsd skrev:
Jag har sett passdelar utan porslins kanter så alla säkringar passar
Jag tror det kan vara värmeutveckling över väldigt lång tid som fått keramiken att ge upp. Jag har också sett många centraler med sådana passdelar, gamla centraler där resterna av keramiken har legat kvar nere i botten av locket.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att handgripligt våld får keramiken i passdelarna att ta ner skylten, jag har sett det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skulle sätta in en "puck" istället för strömbrytaren på ett ställe i mitt hus.
Har ju bara bott här i 6år, så man har väl inte hunnit gå igenom allt.....det är min ursäkt i alla fall 🙄

Anslutning av ljusströmbrytare med synliga ledningar och kopplingsplatta i väggen. En hand håller kopplingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Från verkligheten i en pizzeria...

[bild]
[bild]
Är det egentligen så farligt? Inomhus, torrt och fint tacka vare pizzaugnarna. Varje armatur kanske drar 45W och en 6A lamputtag klarar 1380W så belastningen är väl inte jättehög. Men visst skall man inte koppla så.

tommib tommib skrev:
Reklambild från mitt flöde. Jag antar att den är AI-genererad men det är ju lite synd att göra reklam för sina kinesiumarmaturer och samtidigt visa upp årets sämsta klamring av kabel.

[bild]
En fullständigt ärligt reklam. Hur väl tror du den genomsnittlige köparen av denna fina armatur kommer att klamra?

• Haha
tommib
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Är det egentligen så farligt?
Det är fel fråga att ställa. Vi har en standard i Sverige, regler att följa, som ger en accepterat låg risk för elchock och brand. Det innefattar t.ex rätt materiel (kabel) för ändamålet. Man kan tumma på en hel del och fortfarande uppnå en i praktiken acceptabel risk. Men släpper man helt respekten för de internationella regler som finns då hamnar vi till slut i t.ex Indien som denna bild kommer ifrån.

Två personer arbetar med elledningar på en stolpe utan ordentlig säkerhetsutrustning, vilket illustrerar bristande elsäkerhet i Indien.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
På tal om Indien så känner jag att jag måste få berika tråden med ännu en bild fråm min resa.
Bodde här en natt, och ägaren till huset var mycket nöjd med att han hade reservkraft, eftersom strömavbrott är väldig vanligt
Jag kom inte riktigt fram till hur det var kopplat, lite oklart med driftomläggningen, men han var i alla fall helnöjd.
Jag pillrade ingenting.... 🙃

Elcentral med kablar och mätare monterade på en vägg i Indien, visar en reservkraftinstallation.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Pen och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Hannuse Hannuse skrev:
På tal om Indien så känner jag att jag måste få berika tråden med ännu en bild fråm min resa.
Bodde här en natt, och ägaren till huset var mycket nöjd med att han hade reservkraft, eftersom strömavbrott är väldig vanligt
Jag kom inte riktigt fram till hur det var kopplat, lite oklart med driftomläggningen, men han var i alla fall helnöjd.

[bild]
Vackert på ett otroligt märkligt sätt.

Hannuse Hannuse skrev:

[bild]
Huvudsaken är att det finns 100A huvudsäkringar ( jag har samma i mina hus i Östafrika men betydligt grövre kabel 😀).

• Haha
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vackert på ett otroligt märkligt sätt.
Nåja, ta inte i för mycket nu ...

Jag kan nästan gilla lite dessa enorma kabeltrassel på stolpar som finns i vissa länder, liknar skatbon och får liksom en touch av naturen på det viset.
Elstolpe vid blått hus med omfattande kabeldragningar som liknar skatbon, många ledningar sprider sig från stolpen, fönster och galler i bakgrunden.
Skapa konto

Sen har jag någon gång sett bilder på någon "elcentral" utomlands, som består av uppskruvade fristående säkringar, dvs bara på en platta, ingen låda, inget skydd.
Och allt var faktiskt ganska fint draget och anordnat, men sen totalt utan beröringsskydd.
Det har enligt min mening varit vackert, nästan som ett studiematerial för blivande elektriker - "Såhär ska se ut under kåpan när ni har installerat klart!"

Galet, men ändå en en skönhet i det ...

• Haha
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.