235 159 läst ·
639 svar
235k läst
639 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
Jag tror det kan vara värmeutveckling över väldigt lång tid som fått keramiken att ge upp. Jag har också sett många centraler med sådana passdelar, gamla centraler där resterna av keramiken har legat kvar nere i botten av locket.hsd skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 586 inlägg
Jag vet att handgripligt våld får keramiken i passdelarna att ta ner skylten, jag har sett det.
Medlem
· Halland
· 4 647 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 647 inlägg
En fullständigt ärligt reklam. Hur väl tror du den genomsnittlige köparen av denna fina armatur kommer att klamra?tommib skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 021 inlägg
Det är fel fråga att ställa. Vi har en standard i Sverige, regler att följa, som ger en accepterat låg risk för elchock och brand. Det innefattar t.ex rätt materiel (kabel) för ändamålet. Man kan tumma på en hel del och fortfarande uppnå en i praktiken acceptabel risk. Men släpper man helt respekten för de internationella regler som finns då hamnar vi till slut i t.ex Indien som denna bild kommer ifrån.A Anders_Nilsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På tal om Indien så känner jag att jag måste få berika tråden med ännu en bild fråm min resa.
Bodde här en natt, och ägaren till huset var mycket nöjd med att han hade reservkraft, eftersom strömavbrott är väldig vanligt
Jag kom inte riktigt fram till hur det var kopplat, lite oklart med driftomläggningen, men han var i alla fall helnöjd.
Jag pillrade ingenting.... 🙃
Bodde här en natt, och ägaren till huset var mycket nöjd med att han hade reservkraft, eftersom strömavbrott är väldig vanligt
Jag kom inte riktigt fram till hur det var kopplat, lite oklart med driftomläggningen, men han var i alla fall helnöjd.
Logga in
Skapa konto
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 239 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 239 inlägg
Vackert på ett otroligt märkligt sätt.Hannuse skrev:
På tal om Indien så känner jag att jag måste få berika tråden med ännu en bild fråm min resa.
[bild]
Huvudsaken är att det finns 100A huvudsäkringar ( jag har samma i mina hus i Östafrika men betydligt grövre kabel 😀).Hannuse skrev:
[bild]
Nåja, ta inte i för mycket nu ...Düsseldorff skrev:
Jag kan nästan gilla lite dessa enorma kabeltrassel på stolpar som finns i vissa länder, liknar skatbon och får liksom en touch av naturen på det viset.
Logga in
Skapa konto
Sen har jag någon gång sett bilder på någon "elcentral" utomlands, som består av uppskruvade fristående säkringar, dvs bara på en platta, ingen låda, inget skydd.
Och allt var faktiskt ganska fint draget och anordnat, men sen totalt utan beröringsskydd.
Det har enligt min mening varit vackert, nästan som ett studiematerial för blivande elektriker - "Såhär ska se ut under kåpan när ni har installerat klart!"
Galet, men ändå en en skönhet i det ...
Klicka här för att svara