5 205 läst ·
89 svar
5k läst
89 svar
Varningen: Vinterns el kan bli den dyraste på flera år
Jag förstår inte riktigt vad du menar.B Bitterhetsakademin skrev:
Vem trissar upp priset och hur?
Vem tror du vinsten som Svenska kraftnät och Vattenfall gör tillkommer om inte den vanlige svensken?
Då elen flödar ur landet drivs efterfrågan och därmed priset upp till oskäliga nivåer.S sblixten skrev:
Att tillhandahålla billig el till de egna medborgarna bör vara en av statens grundläggande uppgifter.
Stora delar av vinsten försvinner också ut ur landet, EON till exempel är tyskt. Där har vi ett annat exempel på hur illa det blir med privata monopol, se bara på vilka nätavgifter det företaget tar ut av kunder som i det fallet ju inte har något alternativ annat än att flytta eller gå off grid.
https://data.nordpoolgroup.com/map?...t=DayAhead&mapDataType=Exchange&resolution=60D Dilato skrev:
iaf den senaste veckan kan du se här. Finns inget flöde.
Du kan ju sitta och förneka vad som helst. Men vore det inte hederligare att då söka fram de gamla inläggen om negativa priser och så invänder du och säger att det har det inte varit. Då tar du den diskussionen mer på rätt ställe och med mer lämpliga personer.D Dilato skrev:
Jag kan hålla med om att frågan kan ha olika lösningar och är komplex.B Bitterhetsakademin skrev:Då elen flödar ur landet drivs efterfrågan och därmed priset upp till oskäliga nivåer.
Att tillhandahålla billig el till de egna medborgarna bör vara en av statens grundläggande uppgifter.
Stora delar av vinsten försvinner också ut ur landet, EON till exempel är tyskt. Där har vi ett annat exempel på hur illa det blir med privata monopol, se bara på vilka nätavgifter det företaget tar ut av kunder som i det fallet ju inte har något alternativ annat än att flytta eller gå off grid.
Enligt ditt sätt att se på det blir frågan vilka produkter/tjänster som staten bör sätta exportförbud för.
Jag förstår att du anser att el är en, men vilka fler?
För mig känns det mer rätt att Sverige tjänar pengar och staten går in med bidrag/subventioner när det behövs.
Förr fluktuerade inte elpriset i någon större grad utan låg stabilt på en rimlig nivå.S sblixten skrev:Jag kan hålla med om att frågan kan ha olika lösningar och är komplex.
Enligt ditt sätt att se på det blir frågan vilka produkter/tjänster som staten bör sätta exportförbud för.
Jag förstår att du anser att el är en, men vilka fler?
För mig känns det mer rätt att Sverige tjänar pengar och staten går in med bidrag/subventioner när det behövs.
Man kan tänka sig olika lösningar till exempel den norska modellen med ett fast elpris på 40 öre plus moms. Sedan är det ingen naturlag att elen måste vara skyhögt beskattad med skatt plus moms, Danmark sänkte till exempel till EU:s miniminivå.
Vad gäller de oskäligt höga nätavgifterna bör dessa regleras stenhårt så att inga övervinster accepteras eller helst bör nätet ägas av det allmänna. Att låta ett privat företag skära guld med täljkniv och utnyttja konsumenter som inte har något konkurrerande alternativ är inte rimligt.
Som jag ser det är det ett misslyckande att staten ska behöva hålla på och betala ut subventioner till elkunderna istället för att ha ett jämnt och lågt elpris som är en förutsättning för en blomstrande ekonomi vilket dåtidens politiker verkade inse men knappast dagens.
Om det är nödvändigt så klipp kablarna till kontinenten eller inför hårda exportavgifter.
Är det så att EU har synpunkter då är det dags att vi svenskar åter blir herrar i eget hus.
Vi är med i EU, bra eller dåligt låter jag vara osagt, och det ger begränsade spelregler och då tycker jag subventioner är en bra väg.B Bitterhetsakademin skrev:Förr fluktuerade inte elpriset i någon större grad utan låg stabilt på en rimlig nivå.
Man kan tänka sig olika lösningar till exempel den norska modellen med ett fast elpris på 40 öre plus moms. Sedan är det ingen naturlag att elen måste vara skyhögt beskattad med skatt plus moms, Danmark sänkte till exempel till EU:s miniminivå.
Vad gäller de oskäligt höga nätavgifterna bör dessa regleras stenhårt så att inga övervinster accepteras eller helst bör nätet ägas av det allmänna. Att låta ett privat företag skära guld med täljkniv och utnyttja konsumenter som inte har något konkurrerande alternativ är inte rimligt.
Som jag ser det är det ett misslyckande att staten ska behöva hålla på och betala ut subventioner till elkunderna istället för att ha ett jämnt och lågt elpris som är en förutsättning för en blomstrande ekonomi vilket dåtidens politiker verkade inse men knappast dagens.
Om det är nödvändigt så klipp kablarna till kontinenten eller inför hårda exportavgifter.
Är det så att EU har synpunkter då är det dags att vi svenskar åter blir herrar i eget hus.
När det kommer till nätavgifter håller jag med dig.
Jag återkommer till vad jag skrev tidigare. Det enklaste sättet att få ned elkostnaden för oss konsumenter är att sänka energiskatten ytterligare. Det var bra att regeringen sänkte den med 20%, men det vore ännu bättre om den sänktes till EUs miniminivå.
Var det inte de svenska flaskhalsavgifterna det skrevs om att EU ville åt. De ville bekosta upprustning av andra länders dåliga elnät😅S sblixten skrev:
Vet inte hur många som känner igen det atomlab skriver om att personal piskas blodig. Och varför skulle folk inte bara byta jobb och det företaget bli utan personal om det vore så. Och därmed ägarna förlora allt.A atomlab skrev:
Låter mer som atomlab lever i en förvirrad fantasivärld.
Jag tror att det vore en välgärning att låta atomlab flytta till Nordkorea där staten sköter allt till folkets bästa. Det leder till ett uppvaknande.
Vad är skevt??A atomlab skrev:
Du verkar ju ha starka preferenser mot privat sektor så det är väl utmärkt för dig.
Finns väl inte ett öre subvention. Det som däremot skett är reducerad plundring (beskattning).A atomlab skrev:
Håller med om att hyckleriet är omfattande. Precis som du säger yras det om att skattepengar inte skall få gå till vinster på utländska bankkonton. Men för det mesta sjukvården köper så går det just skattepengar till vinster som landar på utländska bankkonton.A atomlab skrev:
Och frågar man då de med den uppfattningen, om man nu skall förbjuda sjukvården att köpa utrustning från privat sektor, så springer dom och gömmer sig eller börjar gråta.
Dvs det gäller för de som fattar att sjukvården inte skulle ha någon utrustning alls, om man gjorde som dom vill. Det som inte ens förstår det, fortsätter att gorma.
Hur blr det skevt. Skattebetalarna investerar i elproduktion. Då är det väl skäligt att dom får tillbaka avkastning på investeringen.A atomlab skrev:
Eller vill du ha 0% avkastning på ditt pensionssparande kanske?
Har faktiskt aldrig träffat på någon som svara ja på det, och i konsekvens kommer betala in frivillig skatt motsvarande avkastningen.
Staten skall ju slösa mycket så det är klart att staten behöver plundra folket.A atomlab skrev:
Det får du ju också. I form av el. Problemet är att du vill HA mer än du betalat för. Och inte inser det.A atomlab skrev:
Det är enkelt att gå till SvK och titta vilka projekt dom kör. Det är alla möjliga ledningar kors och tvärs. Även om jag inte har så höga tankar om det offentliga så är det ju inte så att dom inte gör något.A atomlab skrev:
Det är precis så de med hjärtat till vänster vill att det skall vara. Staten beskattar och omfördelar.M Mr. Gullberg skrev:
Här är det samma princip. EU tar in och omfördelar.
Det är extremt avslöjande då när svenska vänstermänniskor blir upprörda när deras egen politik skall genomföras. Girigheten och snikenheten slår i taket. VI SKA HA. Det skall omfördelas TILL oss från andra. INTE från oss.
Nog stämmer väl det väldigt väl.
Helt sjukt att det inte ens nämns att kabeln är ur bruk fram till 31 augusti någon annan stans änD daVinci skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och har så varit sedan juni ( om jag sett rätt i några UMM).
Så i år blir det ingen snorbillig solel därifrån och inte i framtiden heller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte att mitt inlägg raderades.
Ibland är sanningen svår att acceptera.
Börjar likna mer o mer stasi fasoner
Men visst, säger nån tomte att vi ska ha höga elpriser, så är det givetvis helt rätt..och man ska hålla käften och hålla med, annars raderas ens inlägg.. Fy fan säger jag
Vart fan är detta Sverige på väg nånstans
Snart Europas B-land nummer 1
Ibland är sanningen svår att acceptera.
Börjar likna mer o mer stasi fasoner
Men visst, säger nån tomte att vi ska ha höga elpriser, så är det givetvis helt rätt..och man ska hålla käften och hålla med, annars raderas ens inlägg.. Fy fan säger jag
Vart fan är detta Sverige på väg nånstans
Snart Europas B-land nummer 1
Oktober 2025 var det 540kr i elfaktura (all inklusive överföring och skatter). Villa 220m2 4 pers.P Pligg85 skrev:4000kr i oktober?
Osannolikt för normal villa.
Ifjol drog vi på första dropparna värme sista dagarna i september.
170 kwh mer förbrukning i oktober mot snittet av juni-augusti sista två åren.
18 oktober hade vi en botten på -2.8c en dag. Medeltemp över 6c över hela månaden.
Har de den klassiska 250kvm villan med tomma väggar och direktverkande el igen?
Tror inte heller, att 4.000kr är realistisk för en familj som har någorlunda koll på vad det håller på med.
Fast jag känner också några som har altandörren öppen vintertid, eldar när det är varmt ute (veden brukar tar slut för dem January/February) och brassa på med direktverkande när det blir kalt. LLVP bara igång sommartid för kylning.
Klicka här för att svara