F fribygg skrev:
Det var väl Folkpartiets främsta kännetecken?

Sossarna säljer ju ut de egna medlemmarna och går ifrån partiprogramet för att komma TILL makten..
Sonen till mamman.,
Vad är en sosse
Mamman svarar.......
En som vill ha allt du äger och har, förutom ditt JOBB!!!!!!!!

Finns bara ett parti som står för vad dom tycker o säger.. SD!!
Hade varit trevligt att ta några öl med Jimmy Åkesson
Angående elpriset så behöver jag inte bry mig förrän kanske efter april 2030, då vårt lågt bundna avtal på fjärrvärme går ut.
Typ som en fis på tvären..
Den dyraste vanliga elräkningen vi hade i vintras och året innan låg på ca 1300-1800kr
Sossar och mp, är som att välja mellan pest och kolera..

• Screenshot_20260313_200827_Gallery.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Grug och 22 till
  • Laddar…
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Sonen till mamman.,
Vad är en sosse
Mamman svarar.......
En som vill ha allt du äger och har, förutom ditt JOBB!!!!!!!!

Finns bara ett parti som står för vad dom tycker o säger.. SD!!
Hade varit trevligt att ta några öl med Jimmy Åkesson
Angående elpriset så behöver jag inte bry mig förrän kanske efter april 2030, då vårt lågt bundna avtal på fjärrvärme går ut.
Typ som en fis på tvären..
Den dyraste vanliga elräkningen vi hade i vintras och året innan låg på ca 1300-1800kr
Sossar och mp, är som att välja mellan pest och kolera..
Nja! Skulle faktiskt säga att även MP gör det dom säger, likt SD. Fast valet är dock ganska enkelt om det står mellan dessa 2 partierna.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi ser fortfarande resultatet av Socialdemokraternas och Miljöpartiets politik, att tvinga stängning av fyra kärnkraftsreaktorer permanent under deras tid vid makten. Med tvinga menar jag politiska beslut att straffbeskatta kärnkraften.

Vindkraft är det sämsta kraftslaget av alla. Den gör till och med sig själv olönsam när det blåser mycket, eftersom elen måste skänkas bort. När det inte blåser så tjänar den inte heller pengar.

• Gilla
Tidsvampyren och 10 till
  • Laddar…
Om sverige sålde vår producerade el inom landet för produktionspris (vilket inkluderar drift, underhåll, utbyggnad osv såklart) och sen sålde resterande för maxpris till andra länder skulle vi inte ha några problem..

Nuvarande politik gynnar inte befolkningen, den gynnar inte landet, den gynnar bara ägarna (ofta utländska) av elföretagen.

• Gilla
TypRätt och 7 till
  • Laddar…
D
GlennB GlennB skrev:
Om sverige sålde vår producerade el inom landet för produktionspris (vilket inkluderar drift, underhåll, utbyggnad osv såklart) och sen sålde resterande för maxpris till andra länder skulle vi inte ha några problem..

Nuvarande politik gynnar inte befolkningen, den gynnar inte landet, den gynnar bara ägarna (ofta utländska) av elföretagen.
KPMLr?

Vi köpte en pelletspanna nyss som står o väntar på inkoppling som stöd till värmepumpen, känns gött inför denna vinter
Speciellt den kallaste perioden.

Tror elen kommer vara dyr några år faktiskt, skadorna i Qatar är omfattande och kommer ta lång tid att återställa.

4000kr i oktober?

Osannolikt för normal villa.

Ifjol drog vi på första dropparna värme sista dagarna i september.

170 kwh mer förbrukning i oktober mot snittet av juni-augusti sista två åren.

18 oktober hade vi en botten på -2.8c en dag. Medeltemp över 6c över hela månaden.

Har de den klassiska 250kvm villan med tomma väggar och direktverkande el igen?

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:

EU medlemskapet är inte alltid guld och gröna skogar

• Gilla
Tidsvampyren och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
De senaste dagarna har två olika bedömare gått ut och varnat för att spotpriset på elmarknaden kan stiga kraftigt i höst. Orsakerna är flera.

Du kan läsa artikeln här: Varningen: Vinterns el kan bli den dyraste på flera år
Hm, men de gamla skrotkraftverken skall väl vara igång igen i Okt vill jag minnas att planen är. Klart att de kan bli trasiga igen, men det behöver man väl inte utgå ifrån.

Och är de igång har vi väl mer elproduktion i landet än någonsin. (Trots att det offentliga gör allt för att stoppa ny elproduktion. Dvs Kommuner och länstyrelser).

Om det är lite i vattenmagasinen kan det ju göra att priset blir lite högre förvisso. Det är inte bara dåligt. Då tjänar producenterna mer och kommer investera mer. Givet att det offentliga inte hindrar helt.

Annars är det väl inom EU i övrigt det kan bli problem, med låga nivåer i gaslagren. Dom använder ju gas för elproduktion. Annars är det bara använd mer kolkraftverk. El blir det ingen brist på.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det tjatas då hela tiden om elpriset.... Inte vet jag men för mig är det då inte spotpriset på el som gör räkningen hög i alla fall. Senaste räkningen på nästan 2800:- är elkostnaden 250:- 🙄

• Gilla
Sir Duke och 8 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Det tjatas då hela tiden om elpriset.... Inte vet jag men för mig är det då inte spotpriset på el som gör räkningen hög i alla fall. Senaste räkningen på nästan 2800:- är elkostnaden 250:- 🙄
Håller med, det är många alarm om när elpriset går upp men de senaste åren gör det ju ändå inte katastrofalt mycket på fakturan.

• Gilla
Niklas Larsson1385
  • Laddar…
Magnus E K
1 kr/kWh? Jag behöver spotpris på 4-5 kronor (och rimligt kallt så förbrukningen blir hög) innan det blir billigare att kallställa huset och hyra en lägenhet över vintern.

• Gilla
Niklas Larsson1385
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:

Då får vi lämna EU. Det ingår nämligen att vi ska vara solidariska mot våra grannar.

Friggebod.net Friggebod.net skrev:
Då får vi lämna EU. Det ingår nämligen att vi ska vara solidariska mot våra grannar.
Gör det?
Var i fördragen står det att vi måste dela med oss av något ett enskilt land producerar eller innehar?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Har man braskamin kan man dryga ut veden med eget pappersavfall istället för att köra det till återvinningsstationen där kraftvärmeverket tackar för gratis bränsle. Plast kan man elda utomhus för att t.ex. värma upp ett växthus eller leda in värmen i bostadshuset. #tipsfrånrumänien

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.