D daVinci skrev:
Hur mäter du att något blir stabilare?
Det har du säkert någon idé över hur man kan beräkna att något blir både stabilare och starkare.

A atomlab skrev:
Kontentan är att staten har fått in mer pengar på elhandel än vad man kan göra av med kollat över en period på 15år så vad är då syftet med att ha priser i Sverige baserat på hur elproduktionen i Frankrike är?
Det har vi inte heller.
Det är marknadsprissättning på el i varje elområde.
Och så norpar staten prisskillnaden mellan elområden.

A atomlab skrev:
Måste vara världens enklaste sak att sätta ett pris till invånarna i Sverige och sedan ett annat pris till det som exporteras.
Hur skall det fungera? Någon statlig tjänsteman som godtyckligt sätter prisnivåerna?

Och du är väl konsekvent då, och menar att alla varor och tjänster skall prisregleras av staten. Så vi får det lika fint som det var i Östtyskland.

Nog bottnar väl detta i att du inte accepterar att betala marknadspris, utan vill ha hjälp av staten att snika till dig billigare el på bekostnad av producenterna.

A atomlab skrev:
Det har du säkert någon idé över hur man kan beräkna att något blir både stabilare och starkare.
Nej jag begriper inte vad du menar med stabilare?
Varför kan du inte förklara det? Nog lär du väl veta vad du menar.

Det är roligt att det är "kolonierna" i norr (Trots att Norrbotten varit svenskt betydligt längre än skåne och bihang) som är en del i problemet.

Det har varit en ovanligt torr vinter och man har dessutom tagit ut mer vatten än vanligt under våren pga att vi har för lite planerbar kraft (på grind av miljöpartiet och S).

Har en vän med stuga bredvid ett av de största vattenmagasinen och det är nästan 2 meter under det normala.

Att avveckla kraft som genererades där man förbrukar den måste varit det största förräderiet mot landet i modern historia. Iaf sen Norgetrafiken av tyska soldater.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det har vi inte heller.
Det är marknadsprissättning på el i varje elområde.
Och så norpar staten prisskillnaden mellan elområden.

Hur skall det fungera? Någon statlig tjänsteman som godtyckligt sätter prisnivåerna?

Och du är väl konsekvent då, och menar att alla varor och tjänster skall prisregleras av staten. Så vi får det lika fint som det var i Östtyskland.

Nog bottnar väl detta i att du inte accepterar att betala marknadspris, utan vill ha hjälp av staten att snika till dig billigare el på bekostnad av producenterna.
Jag är som person att om ett företag tjänar massor utav pengar så delar mitt företag ut pengar till de anställda istället för att fortsätta piska personalen blodiga.

Vattenkraft och kärnkraft står för 70% utav energitillförseln och det är staten som är majoritetsägare utav båda dessa (lätt att kolla upp) så blir det lätt lite skeft. Staten har dessutom subventionerat mycket utav bygget av vindkraftverk och solpaneler åt privata aktörer. Man pratar högt om att privata aktörer inte skall få tjäna pengar på skolor och sjuk (vård) men energibolag skall få ha vilka vinster som helst.

Ännu skevare blir det när viss vinst går tillbaka till staten. I år var det 8 miljarder. Så först har vi högt skattetryck som betalar bygget utav kraftstationer, det i sin tur gör att staten tjänar så mycket pengar att man inte ens klarar att bränna dom. Dessa pengar betalas först på skattesedeln och sedan med skattade pengar på elräkningen. Skatt på skatten. Jo jag tackar. Vill inte snylta och få billig el. Vill ta del utav det som vi alla har vart med och betala.

Vad tror du svenska kraftnät lagt 10miljarder på i år? Gräva ner kabel på villagator?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
I verkligheten importerar Sverige snorbillig el från Tyskland som produceras av deras solpaneler.
Här i se4 som ligger närmast solpanelerna med den snorbilliga elen är priset som högst så vad du får det därifrån begriper inte jag.
IMG_20260806_153915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
pacman42
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Här i se4 som ligger närmast solpanelerna med den snorbilliga elen är priset som högst så vad du får det därifrån begriper inte jag.
[bild]
När priset är lågt på dagtid på sommaren så importerar vi deras priser, men så mycket el blir det inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Dvs du är negativ till export. I konsekvens är du då arg över att staten inte begränsar exporten via svenska hamnar. Som det är nu för dig så får ju utlandet mycket tillgång till svenska varor och tjänster. Och vi i Sverige får då utländsk valuta så vi kan betala för import av främsta konsumentvaror.
Alla varor och tjänster är inte likvärdiga och jämförbara. Jag är personligen en varm förespråkare av marknadskrafter i nästan alla sammanhang, men elmarknaden i dagens tappning är problematisk även för en marknadsliberal. Bara genom att titta på volatiliteten i priserna kan man konstatera att marknaden inte fungerar på ett acceptabelt sätt (dvs den är inte en perfekt marknad som är det man eftersträvar i nationalekonomin). Prisförändringar på hundratals procent mellan dagar får aktiebörser och till och med Bitcoin att framstå som ytterst stabila. Eftersom el är en basvara, precis som vatten, livsmedel och sjukvård, är det problematiskt för ett samhälle med denna typ av prissvängningar för en basvara. Eftersom utbudssidan är ett oligopol och kraftigt reglerad är jag tveksam till att det går att skapan en välfungerande marknad med sådana förutsättningar.

• Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu har kablen till Tyskland varit bortkopplad ett antal veckor. Så då blir det ju mindre importerad snorbillig el.
Och så har det väl varit mindre snorbillig el denna sommar pga all AC som körs pga enorm värme.

Varför kan inte verkligheten få finnas med när du skriver?

Nog måste du väl komma ihåg hur mycket gråt och tandagnisslan det varit i forumet pga låga/negativa priser?
Eller har du helt förträngt det?

C Conqvist skrev:
Alla varor och tjänster är inte likvärdiga och jämförbara. Jag är personligen en varm förespråkare av marknadskrafter i nästan alla sammanhang, men elmarknaden i dagens tappning är problematisk även för en marknadsliberal. Bara genom att titta på volatiliteten i priserna kan man konstatera att marknaden inte fungerar på ett acceptabelt sätt (dvs den är inte en perfekt marknad som är det man eftersträvar i nationalekonomin). Prisförändringar på hundratals procent mellan dagar får aktiebörser och till och med Bitcoin att framstå som ytterst stabila. Eftersom el är en basvara, precis som vatten, livsmedel och sjukvård, är det problematiskt för ett samhälle med denna typ av prissvängningar för en basvara. Eftersom utbudssidan är ett oligopol och kraftigt reglerad är jag tveksam till att det går att skapan en välfungerande marknad med sådana förutsättningar.
Marknaden skulle fungera jättebra om det var billigt att lagra energi i stora mängder. Nu är det inte det och det skappar problemen.

Jag bryr mig inte så hårt om det är lagring av vatten, gas, kemi (batterier) eller något annat. Men det måste till billig lagring av energi för att marknaden skall fungera så som andra marknader fungerar. Men det är klart, tomater och gurka är också mycket billigare på sommaren än på vintern.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Marknaden skulle fungera jättebra om det var billigt att lagra energi i stora mängder. Nu är det inte det och det skappar problemen.

Jag bryr mig inte så hårt om det är lagring av vatten, gas, kemi (batterier) eller något annat. Men det måste till billig lagring av energi för att marknaden skall fungera så som andra marknader fungerar. Men det är klart, tomater och gurka är också mycket billigare på sommaren än på vintern.
Om marknaden skulle fungera "jättebra" är svårt att säga, men den skulle definitivt fungera mycket bättre med lagring. Men utbudssidan skulle fortfarande vara ett problem. Det blir alltid svag konkurrens med oligopol och hårda regleringar. Inträdesbarriärerna är dessutom höga pga regleringar och höga kapitalkrav för energiproduktion, vilket gör det svårt att bryta oligopolet.

D daVinci skrev:
Nu har kablen till Tyskland varit bortkopplad ett antal veckor. Så då blir det ju mindre importerad snorbillig el.
Och så har det väl varit mindre snorbillig el denna sommar pga all AC som körs pga enorm värme.

Varför kan inte verkligheten få finnas med när du skriver?

Nog måste du väl komma ihåg hur mycket gråt och tandagnisslan det varit i forumet pga låga/negativa priser?
Eller har du helt förträngt det?
Var kan jag läsa om att Baltic cable varit bortkopplad?
Ser du någon snorbillig el någon månad?

D Dilato skrev:
Var kan jag läsa om att Baltic cable varit bortkopplad?
Ser du någon snorbillig el någon månad?
Jag är också dålig på att googla. Hittar heller inget om det.

C Conqvist skrev:
Alla varor och tjänster är inte likvärdiga och jämförbara.
Och i konsekvens därmed tänker du att alla fordon "är inte likvärdiga och jämförbara". Därför kan lastbilar köra vänstertrafik och personbilar köra högertrafik.

Nej, det är så att folk som inte har haft systemansvar och aldrig behövt bry sig om systemfrågor inte begriper vikten av principer och att följa dessa. De hamnar lätt i känslostyrt godtycke (som nästan alltid drivs av naken egoism).

C Conqvist skrev:
Jag är personligen en varm förespråkare av marknadskrafter i nästan alla sammanhang, men elmarknaden i dagens tappning är problematisk även för en marknadsliberal.
Inte det minsta. Just prisbildningen för el är en av de ytterst få saker det offentliga varit inblandade i som fungerar ypperligt. Här är det marginalprissättning som gäller. Precis det som det blir när marknaden är fri.

Och alla som ser att dom kan leverera el billigare kan bygga ny elproduktion och börja leverera.
(Dock obstruerar det offentliga just detta genom att förbjuda ny elproduktion. Men då får man klaga på det. Det ser jag dock inte att folk gör).

C Conqvist skrev:
Bara genom att titta på volatiliteten i priserna kan man konstatera att marknaden inte fungerar på ett acceptabelt sätt (dvs den är inte en perfekt marknad som är det man eftersträvar i nationalekonomin). Prisförändringar på hundratals procent mellan dagar får aktiebörser och till och med Bitcoin att framstå som ytterst stabila.
1. Alla som vill ha fast pris kan skaffa sig just fastprisavtal. Då har ni fast pris.

2. Att priset varierar beror just på marknadsekonomi. Effekt måste produceras och konsumeras samtidigt. Och eftersom förbrukningen fladdrar fritt, så kan inte produktionen hänga med, och då fladdrar priset.

Priset är en signal till förbrukare och producenter att anpassa sig. Men då massor av förbrukare har gjort enligt 1. ovan så skiter dom fullständigt i prisinformationen. Och så fladdrar priset ännu mer.

Detta borde gå att begripa.

Den som nu har problem med att priset fladdrar, kan då lämpligen starta ett företag Stabil El AB, som leverera effekt precis efter efterfrågan, vilket då stabiliserar priset.

Varför har nu inte du och andra om gormar över detta startat sagda företag?

C Conqvist skrev:
Eftersom el är en basvara, precis som vatten, livsmedel och sjukvård, är det problematiskt för ett samhälle med denna typ av prissvängningar för en basvara.
Men varför har du inte startat Stabil El AB då?
Du tycker ju att detta är viktigt.

C Conqvist skrev:
Eftersom utbudssidan är ett oligopol och kraftigt reglerad är jag tveksam till att det går att skapan en välfungerande marknad med sådana förutsättningar.
Nej utbudsidan gör vad dom kan. Det finns ingen grund för att skylla dom för något.

Kärnkraften dundrar på med konstant uteffekt. Och skiter fullständigt i att efterfrågan varierar. Så desto mer kärnkraft, desto värre prisvariationer.
Det som "saknas" är adaptiv elproduktion. Som vattenkraften som följer efterfrågan. Den är prisstabiliserande.
Men vattenkraften fixar inte hur mycket anpassning som helst. Och så finns begränsningar i transmission och vattendomar mm.

Detta kommer lösas av batterilager. Det är det billigaste och mest rationella sättet att minska ned prisvariationerna.

D daVinci skrev:
Och i konsekvens därmed tänker du att alla fordon "är inte likvärdiga och jämförbara". Därför kan lastbilar köra vänstertrafik och personbilar köra högertrafik.

Nej, det är så att folk som inte har haft systemansvar och aldrig behövt bry sig om systemfrågor inte begriper vikten av principer och att följa dessa. De hamnar lätt i känslostyrt godtycke (som nästan alltid drivs av naken egoism).

Inte det minsta. Just prisbildningen för el är en av de ytterst få saker det offentliga varit inblandade i som fungerar ypperligt. Här är det marginalprissättning som gäller. Precis det som det blir när marknaden är fri.

Och alla som ser att dom kan leverera el billigare kan bygga ny elproduktion och börja leverera.
(Dock obstruerar det offentliga just detta genom att förbjuda ny elproduktion. Men då får man klaga på det. Det ser jag dock inte att folk gör).

1. Alla som vill ha fast pris kan skaffa sig just fastprisavtal. Då har ni fast pris.

2. Att priset varierar beror just på marknadsekonomi. Effekt måste produceras och konsumeras samtidigt. Och eftersom förbrukningen fladdrar fritt, så kan inte produktionen hänga med, och då fladdrar priset.

Priset är en signal till förbrukare och producenter att anpassa sig. Men då massor av förbrukare har gjort enligt 1. ovan så skiter dom fullständigt i prisinformationen. Och så fladdrar priset ännu mer.

Detta borde gå att begripa.

Den som nu har problem med att priset fladdrar, kan då lämpligen starta ett företag Stabil El AB, som leverera effekt precis efter efterfrågan, vilket då stabiliserar priset.

Varför har nu inte du och andra om gormar över detta startat sagda företag?

Men varför har du inte startat Stabil El AB då?
Du tycker ju att detta är viktigt.

Nej utbudsidan gör vad dom kan. Det finns ingen grund för att skylla dom för något.

Kärnkraften dundrar på med konstant uteffekt. Och skiter fullständigt i att efterfrågan varierar. Så desto mer kärnkraft, desto värre prisvariationer.
Det som "saknas" är adaptiv elproduktion. Som vattenkraften som följer efterfrågan. Den är prisstabiliserande.
Men vattenkraften fixar inte hur mycket anpassning som helst. Och så finns begränsningar i transmission och vattendomar mm.

Detta kommer lösas av batterilager. Det är det billigaste och mest rationella sättet att minska ned prisvariationerna.
Marknadens prissättning av el är beviset för att marknaden inte fungerar väl. Sen kan man argumentera kring varför det är så, men det var inte min huvudpoäng.
Men enkelt uttryckt: En väldigt volatil marknad innebär att det finns underliggande strukturella problem -> marknaden är inte perfekt -> en perfekt marknad är en förutsättning för välfungerande marknadsekonomi (enligt nationalekonomisk teori)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.