D djac skrev:
KPMLr?
Tror dom heter Kommunistiska Partiet nu.

Det GlennB beskriver är väl som Nordkorea gör. Och då blir det ju därefter också.

• Gilla
Jeppe1990 och 1 till
  • Laddar…
Det går att sänka elpriset, den nuvarande regeringen gjorde detta genom att sänka energiskatten. Energiskatte bör fortsätta att sänkas till EUs miniminivå. Det skulle gynna både industrin och hushållen.

• Gilla
mats.3 och 9 till
  • Laddar…
Det gnälls över att spotpriser på 50–90 öre svider i plånboken idag, och ändå tycker vissa att det är en strålande idé att staten ska garantera 80 öre/kWh för ny kärnkraft!

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 8 till
  • Laddar…
Så de förutspår svag vind i höst? Inga dåliga meteorologer vi har att göra med här

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Är det inte lite hög elförbrukning på villan i SE4 om 15 öres högre elpris kostar 1000kr extra i oktober?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det vi borde titta mer på är elnätsavgifterna och skatterna. De utgör trots allt största delen av kostnaderna och den ena är en monopolverksamhet och den andra är staten så vi vet med säkerhet att de försöker suga ut vartenda öre de kan.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
J Jodenmarck skrev:
Vi köpte en pelletspanna nyss som står o väntar på inkoppling som stöd till värmepumpen, känns gött inför denna vinter
Speciellt den kallaste perioden.

Tror elen kommer vara dyr några år faktiskt, skadorna i Qatar är omfattande och kommer ta lång tid att återställa.
Med tanke på hur mycket energi som krävs för produktion av pellets undrar jag om inte även pellets kommer bli väsentligt dyrare, eller vad tror du?

G gott skrev:
Så de förutspår svag vind i höst? Inga dåliga meteorologer vi har att göra med här
Det vi ska oroa oss för är de extremt låga gaslagren i Tyskland, från att de bottnade på 20 procent för fem månader sedan och fram till idag har de bara fyllts upp till 47 procent och snart kommer hösten med ökad förbrukning. Det betyder att Tyskland under vintern kommer att behöva täcka upp för sitt energiunderskott genom massiv import från Sverige.
Det enda som i nuläget kan rädda oss från en svindyr vinter är att exportkablarna skulle drabbas av ett långvarigt tekniskt problem som Nordstream till exempel.
Något elstöd är inte att hoppas på i vinter då valet är över.
En sak som kan ställa till det ytterligare är att vi befinner oss i en period av kraftig El niño vilket historiskt sett ofta gett mycket svåra vintrar.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
B
B Bitterhetsakademin skrev:
Det vi ska oroa oss för är de extremt låga gaslagren i Tyskland, från att de bottnade på 20 procent för fem månader sedan och fram till idag har de bara fyllts upp till 47 procent och snart kommer hösten med ökad förbrukning. Det betyder att Tyskland under vintern kommer att behöva täcka upp för sitt energiunderskott genom massiv import från Sverige.
Det enda som i nuläget kan rädda oss från en svindyr vinter är att exportkablarna skulle drabbas av ett långvarigt tekniskt problem som Nordstream till exempel.
En sak som kan ställa till det ytterligare är att vi befinner oss i en period av kraftig El niño vilket historiskt sett ofta gett mycket svåra vintrar.
Gaslagren är förvisso låga, men de senaste åren har behovet av gas i europa minskat med 18%, så det är lite missvisande att bara kika på lagerinnehållet. Det är inte så alarmerande som man kan tro. Men utmanande läge helt klart.

Däremot ligger vi ju runt 20TWh underskott i den hydrologiska balansen i norden, vilket i princip garanterar att se 3 och se4 kommer ha många h med tyska priser i vinter.

Skulle behövas en blåsig höst/vinter eller varm vinter för att rädda oss från rejält höga priser

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
De flesta här vill ha låga elpriser. Jag tänker tvärtom.
Så länge Sverige exporterar stor andel el kommer jag som Svensk och boende i Sverige på något vis (i längden) att tjäna på höga elpriser.
Jag håller tummarna för elbrist och höga priser.

• Haha
  • Wow
mats.3 och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Dags att hyra in den ukrainska säkerhetstjänsten kanske? 😎

• Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
De flesta här vill ha låga elpriser. Jag tänker tvärtom.
Så länge Sverige exporterar stor andel el kommer jag som Svensk och boende i Sverige på något vis (i längden) att tjäna på höga elpriser.
Jag håller tummarna för elbrist och höga priser.

Utveckla gärna vad som är bra för Sverige med höga elpriser för dess invånare?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag funderar på om inte el ska vara "too cheap to meter"? Sätt en flatrate, med nätavgifterna som nämndes är väl det nästan gjort, skruva ned mätaren...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Utveckla gärna vad som är bra för Sverige med höga elpriser för dess invånare?
Svenska kraftnät och Vattenfall tjänar stora summor som används för utbyggnad av el mm.
Var tror du dessa pengar skulle hämtas in annars.

Redigerat:
  • Gilla
mackan.j
  • Laddar…
Aktuellt klipp från SvD:

Person intervjuas av SVT om bränsleskatt och kärnkraft, titel textdiskurs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Citat:
"Helldén uppger också att han tycker att det är för billigt att tanka i dagsläget."

"Vi vill inte se ny kärnkraft. Vi tycker det är helt fel därför att ett svenskt energisystem behöver något annat."

• Gilla
  • Ledsen
mats.3 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.