8 651 läst ·
170 svar
9k läst
170 svar
Varningen: Vinterns el kan bli den dyraste på flera år
Det bästa sättet att försöka förhindra det är att rösta på C. C har inget till övers för ytterkantspartier och om partiet blir tillräckligt stort kan det stoppa en S-regering som lutar på C och MP och istället självt bilda regering med S.B Bitterhetsakademin skrev:
Jag tycker att den nuvarande regeringen har lyckats ganska bra, med undantag av den sista tidens populistiska utspel, men tendensen är ganska tydlig att det inte blir Tidöseger i nästa riksdagsval, så att stoppa regeringsinflytande för V och MP är viktigt.
Vattenfall sköts sämre idag i den meningen att det idag finns till i huvudsak för att generera vinst till ägaren staten och inte som förr att ge medborgarna tillgång till billig el.P pmd skrev:Vi skipper diskussionen om naturliga monopol, tycker jag. Sådana finns av naturliga skäl och det finns ingen anledning att (för oss) att försöka hitta på något bättre alternativ.
Det är inte självklart att ett offentligt (naturligt) monopol är bättre än ett privat, eller tvärtom. Det beror på styrningen, som givetvis måste vara offentlig. Alla vettiga samhällen med marknadsekonomi har mekanismer för att se till att privata monopol inte växer sig starka, och helst aldrig uppstår.
Sköts den alltså sämre numera?
Nej, tack. Jag trodde det framgick med all önskvärd tydlighet att det är precis sådan planekonomi jag inte vill att svenska folket ska drabbas av. Lika lite längtar jag till en rosenskimrande drömvärld från ett 1960-tal som aldrig existerat, som SD tycks ha som ett slags ideal-Sverige.
På femtiotalet låg Vattenfalls generaldirektörs lön på cirka 5000 i månaden vilket var högt jämfört med den vanlige arbetarens lön men ljusår ifrån de absurda 1500000 som dagens generaldirektör har.
Jag måste erkänna att jag inte smakat på orden med samma omsorg som du, jag tänkte nog att de verksamheter som våra skattepengar går till körs, eller drivs, som alla andra. Driva en skola exempelvis.P pmd skrev:
Mycket av politiken i Sverige, för mycket i mina ögon, handlar om pengar och skatter och jag saknar medvetandet om summeringen, dvs att när man bjussar på en sänkning så betalar alltid någon annan, det tycker jag alltid bör lyftas fram.
För mig är C ett ytterkantsparti, jag ser dem som liggandes allra längst till höger, därför tycker jag att det borde bli omöjligt för s och C att samarbeta, de är nästan varandras motpoler, ungefär som SD och L.P pmd skrev:Det bästa sättet att försöka förhindra det är att rösta på C. C har inget till övers för ytterkantspartier och om partiet blir tillräckligt stort kan det stoppa en S-regering som lutar på C och MP och istället självt bilda regering med S.
Jag tycker att den nuvarande regeringen har lyckats ganska bra, med undantag av den sista tidens populistiska utspel, men tendensen är ganska tydlig att det inte blir Tidöseger i nästa riksdagsval, så att stoppa regeringsinflytande för V och MP är viktigt.
Klicka här för att svara