P
Appendix Appendix skrev:
Att avveckla kraft som genererades där man förbrukar den måste varit det största förräderiet mot landet i modern historia. Iaf sen Norgetrafiken av tyska soldater.
Hur var den tyska permittenttrafiken ett förräderi mot Sverige? Ett svek mot Norge, kanske, men hur får du det till landsförräderi mot Sverige.

P pmd skrev:
Hur var den tyska permittenttrafiken ett förräderi mot Sverige? Ett svek mot Norge, kanske, men hur får du det till landsförräderi mot Sverige.
Hitler, Nazism, Nurnbergrättegångarna.

Anledningar nog?

P
D djac skrev:
Om vi sänker alla skatter så försvinner det intäkter, vilka skatter/avgifter ska då höjas?
Jag prenumererar inte på åsikten att skattetrycket måste vara jämnt och högt.
Om du eller jag får lägre inkomster så måste vi minska våra utgifter, eller om vi får högre utgifter för något viktigt så måste vi dra ner på något. Det bör gälla oss alla som kollektiv också.
Skatter är ett nödvändigt ont som inte ska tas ut av folket lättvindigt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja, det där är en teori som aldrig kunnat beläggas men som upprepats till den på något sätt blivit accepterad. Det stämmer helt enkelt inte, vad man vet, utan det är ytterligare upplåning som gäller när man sänker. Det tycker jag är en dålig väg, att låna till det vardagliga.
Om man inte kan dra ner något på det vardagliga, vilket vore det bästa, så bör man låna till det vardagliga istället för att låna till försvaret av Sverige.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Tobak, exempelvis. Alkohol.
Ja, det är ju för att både tobak och alkohol av staten anses som hälsoskadliga varor som befolkningen bör minska konsumntionen av.
Hm.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Appendix Appendix skrev:
Hitler, Nazism, Nurnbergrättegångarna.
Orsakades Hitler och nazismen av permittenttrafiken?
Nürnbergrättegångarna hade nog hållits utan permittenttrafiken.
Appendix Appendix skrev:
Anledningar nog?
Näe. Landsförräderi mot Sverige ska nog bestå i ett allvarligt brott riktat specifikt mot Sverige för att benämnas på det viset.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
G Ganescha skrev:
En ny regering med S och Mp vid rodret kommer säkerligen göra det ännu dyrare med högre skatter, speciellt då på fossilt bränsle m.m
Det är bra att fasa ut fossila bränslen. Det bör dock göras i en takt som inte sätter folk på bar backe.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
P
B Bitterhetsakademin skrev:
Att tillhandahålla billig el till de egna medborgarna bör vara en av statens grundläggande uppgifter.
Ja, precis som att tillhandahålla billig mat till de egna medborgarna bör vara en av statens grundläggande uppgifter, eller hur?
Och att tillhandahålla billiga kläder och billiga bostäder?

P pmd skrev:
Ja, precis som att tillhandahålla billig mat till de egna medborgarna bör vara en av statens grundläggande uppgifter, eller hur?
Och att tillhandahålla billiga kläder och billiga bostäder?
Vissa saker bör skötas av det allmänna, elnätet är ett sådant fall, tror du det blir bättre med att ett privat företag har monopol på orten eller ska vi bygga upp konkurrerande elnät i varje stad...
Vad gäller elproduktionen sköttes den bra av statliga Vattenfall medan staten såg till folkets bästa.
Vad gäller billig mat och bostäder säger sig Vänsterpartiet vilja införa prisregleringar så önskar du dessa så får du ge dem din röst.

P pmd skrev:
Det är bra att fasa ut fossila bränslen. Det bör dock göras i en takt som inte sätter folk på bar backe.
Och transportberoende företag.

P pmd skrev:
Min största fasa är att MP får något att säga till om efter valet, då blir inte utfasningen lugn och skonsam.
Däremot ökar massinvandringen men vi kanske kan driva landet med flyktingströmmen 😆🤡

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Jag prenumererar inte på åsikten att skattetrycket måste vara jämnt och högt.
Om du eller jag får lägre inkomster så måste vi minska våra utgifter, eller om vi får högre utgifter för något viktigt så måste vi dra ner på något. Det bör gälla oss alla som kollektiv också.
Skatter är ett nödvändigt ont som inte ska tas ut av folket lättvindigt.
Ja, nu kan man ju inte köra ett samhälle så, när konjunkturen sviker får bara hälften av barnen gå i skolan, poliserna får lön varannan månad osv.

• Gilla
HenkeAls
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Planekonomi?
Jag tycker faktiskt också att el och elnät lika bra skulle kunna vara gemensamt ägt, nät 100%, elproduktion kunde varit antingen eller.

Hybridformerna är förkastliga.

B Bitterhetsakademin skrev:
Vissa saker bör skötas av det allmänna, elnätet är ett sådant fall, tror du det blir bättre med att ett privat företag har monopol på orten eller ska vi bygga upp konkurrerande elnät i varje stad...
Internet sköts av privat sektor. Så är det generellt. Inte bara i Sverige. Staten har på ett föredömligt sätt hållit sig borta.

Och det har gjort att internet är föredömligt välfungerande med hög kapacitet.

Tror att det bara än ni kommunister som kan vilja att staten tar över internet och försämrar det till Trabant-nivå.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker faktiskt också att el och elnät lika bra skulle kunna vara gemensamt ägt, nät 100%, elproduktion kunde varit antingen eller.

Hybridformerna är förkastliga.
I Östtyskland var det så att el nät och telefonnät var statliga.
Och vid sammangåendet var iaf telefonnätet så kasst att det var inte värt att "reparera/uppgradera". Det var bara gör om från början.
Utgående från det kan man väl anta att det var lika illa med elnätet.

Vet inte riktigt varför folk önskar det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.