8 660 läst ·
170 svar
9k läst
170 svar
Varningen: Vinterns el kan bli den dyraste på flera år
Internetleverantörer finns det flera att välja på medan en ägare har monopol på elnätet på den aktuella orten, det är så långt ifrån fri konkurrens man kan komma.D daVinci skrev:Internet sköts av privat sektor. Så är det generellt. Inte bara i Sverige. Staten har på ett föredömligt sätt hållit sig borta.
Och det har gjort att internet är föredömligt välfungerande med hög kapacitet.
Tror att det bara än ni kommunister som kan vilja att staten tar över internet och försämrar det till Trabant-nivå.
Ser hellre att nätet ägs av det allmänna än av giriga företag som gör vad de kan för att mjölka konsumenten på pengar då inga konkurrerande alternativ finns.
Tror även att de stackare som tvingas betala EON:s skyhöga nätavgifter delar den åsikten.
Jag får iofs motvilligt erkänna att mobiltelefoni och internettjänster drivits bättre av privata bolag i konkurrens men det beror till stor del på en enorm teknikutveckling inom området.
Jag gissar att detta har Östtyskland gemensamt med andra mycket fattiga länder, det går hand i hand och har mer med detta att göra än driftsformerna.D daVinci skrev:I Östtyskland var det så att el nät och telefonnät var statliga.
Och vid sammangåendet var iaf telefonnätet så kasst att det var inte värt att "reparera/uppgradera". Det var bara gör om från början.
Utgående från det kan man väl anta att det var lika illa med elnätet.
Vet inte riktigt varför folk önskar det.
Marknaden, konkurrensen och dess drivkrafter med följande optimering är bra och så ska vi ha det. Inom områden där marknadskrafterna inte kan råda försvinner också konsekvenserna, dvs fördelarna.
Lika trygg som jag är med att marknaden, rätt applicerad, kan vara bästa modellen, är jag med att alla de privatiseringar som görs utifrån ideologi och på områden där marknadskrafterna inte kan verka och gynna oss, så är det bara piss, det är precis lika dåligt som tvärtom, dvs att statligt driva andra områden där konkurrens och utslagning hade kunnat leda till optimering.
Vilket dom förblir när staten i sin vishet skall sköta saker.D djac skrev:
Empiri är förödande på den punkten.
Privat sektor lever på att leverera kundnöjdhet.
Offentlig sektor har inga incitament att leverera något alls. Och kan göra godtyckligt kasst jobb. Det går inte att komma tillrätta med.
Så var och en kan då grunna på vad för sektorer man vill ha Trabantnivå. Och där inga förbättringar kommer ske.
Icke desto mindre har infrastrukturen byggts av privat sektor. OCH infrastrukturen har uppgraderats i rask takt genom åren.B Bitterhetsakademin skrev:
Finns gott om exempel på produkter där något företag varit enda leverantör men inte haft speciellt stora marginaler.B Bitterhetsakademin skrev:
Det med giriga företag som mjölkar pengar är mer sådant som man i Proletären dillar i lättlurade läsare.
Vill minnas att kommunala elnätsägare varit mer benägna att höja priserna. (Iaf enligt data från EI). Men att dom höjer priserna mer verkar vara helt i sin ordning för alla med hjärtat till vänster.B Bitterhetsakademin skrev:
Dom gör inte nämnvärda vinster utan bara höjer för att dom är ineffektiva. Och det betalar gärna Bitterhetsakademin och alla andra med hjärtat till vänster för.
Det är just vinst som är probelmet för alla med hjärtat till vänster. Samtidigt är det just vinst som är nödvändigt för att tillväxt skall kunna ske.
Genom att eliminera vinster eliminerar man kapitalbildning och därmed finns inget kapital till utvecklingsarbete och därmed blir resultatet stagnation i bästa fall.
Privata monopol har inga incitament att leverera kundnöjdhet, det är helt irrelevant, det är en av flera anledningar till att det är ett värdelöst arrangemang.D daVinci skrev:Vilket dom förblir när staten i sin vishet skall sköta saker.
Empiri är förödande på den punkten.
Privat sektor lever på att leverera kundnöjdhet.
Offentlig sektor har inga incitament att leverera något alls. Och kan göra godtyckligt kasst jobb. Det går inte att komma tillrätta med.
Så var och en kan då grunna på vad för sektorer man vill ha Trabantnivå. Och där inga förbättringar kommer ske.
Det mesta lutar nu åt en rödgrön röra efter valet där V + MP kommer att få stort inflytande, de har den senaste tiden gjort utspel om prisregleringar på livsmedel och frysta hyror. Vidare vill MP införa en hård beskattning av Sveriges miljardärer som enligt deras kalkyler skulle dra in femtio miljarder per år. Kanske något i stil med Norges system. Sedan kan det väl diskuteras om det är rimligt eller realistiskt men klart är att klyftorna i samhället ökat och en topp-vd tjänar idag mångfalt mer jämfört med arbetaren än på sjuttiotalet. Det finns ingen rimlighet att han ska tjäna som sjuttio arbetare när det för femtio år sedan gick bra med en inkomst sju gånger större än den vanlige arbetarens.D daVinci skrev:Icke desto mindre har infrastrukturen byggts av privat sektor. OCH infrastrukturen har uppgraderats i rask takt genom åren.
Finns gott om exempel på produkter där något företag varit enda leverantör men inte haft speciellt stora marginaler.
Det med giriga företag som mjölkar pengar är mer sådant som man i Proletären dillar i lättlurade läsare.
Vill minnas att kommunala elnätsägare varit mer benägna att höja priserna. (Iaf enligt data från EI). Men att dom höjer priserna mer verkar vara helt i sin ordning för alla med hjärtat till vänster.
Dom gör inte nämnvärda vinster utan bara höjer för att dom är ineffektiva. Och det betalar gärna Bitterhetsakademin och alla andra med hjärtat till vänster för.
Det är just vinst som är probelmet för alla med hjärtat till vänster. Samtidigt är det just vinst som är nödvändigt för att tillväxt skall kunna ske.
Genom att eliminera vinster eliminerar man kapitalbildning och därmed finns inget kapital till utvecklingsarbete och därmed blir resultatet stagnation i bästa fall.
Arbetarens lön mätt som andel av produktionsvärdet har urholkats kraftigt under samma period, har hört siffror på att en återställning till sjuttiotalets nivå skulle ge en löneförhöjning på 30-35 procent.
Att vi med jämna mellanrum byter lag i sverige är bra, man behåller det bästa och ändrar det sämsta, lite grovt. Historiskt har det varit seriösa, sk. statsbärande partier som rört sig inom ett rimligt spektra i de flesta frågor och fokus har legat på ekonomi och fördelning men ändå styrt av respektive partis syn på vad som är bäst för landet.B Bitterhetsakademin skrev:Det mesta lutar nu åt en rödgrön röra efter valet där V + MP kommer att få stort inflytande, de har den senaste tiden gjort utspel om prisregleringar på livsmedel och frysta hyror. Vidare vill MP införa en hård beskattning av Sveriges miljardärer som enligt deras kalkyler skulle dra in femtio miljarder per år. Kanske något i stil med Norges system. Sedan kan det väl diskuteras om det är rimligt eller realistiskt men klart är att klyftorna i samhället ökat och en topp-vd tjänar idag mångfalt mer jämfört med arbetaren än på sjuttiotalet. Det finns ingen rimlighet att han ska tjäna som sjuttio arbetare när det för femtio år sedan gick bra med en inkomst sju gånger större än den vanlige arbetarens.
Arbetarens lön mätt som andel av produktionsvärdet har urholkats kraftigt under samma period, har hört siffror på att en återställning till sjuttiotalets nivå skulle ge en löneförhöjning på 30-35 procent.
Det farliga som hänt och som nu bryter ned och isär de mer seriösa samarbetspartierna är att vi fått in SD som ju är sprunget ur helt andra tankar och ideologier, det ser ut att bli mycket dyrköpt, både för landet och de andra partierna, och kommer förhoppningsvis mana till eftertanke.
Hobbyelektriker
· E
· 15 539 inlägg
Jag vill nog påstå att den riktning MP+V vill ha är en betydligt större fara för fungerande stat och samhälle än SD; kort replik.
Vi skipper diskussionen om naturliga monopol, tycker jag. Sådana finns av naturliga skäl och det finns ingen anledning att (för oss) att försöka hitta på något bättre alternativ.B Bitterhetsakademin skrev:
Det är inte självklart att ett offentligt (naturligt) monopol är bättre än ett privat, eller tvärtom. Det beror på styrningen, som givetvis måste vara offentlig. Alla vettiga samhällen med marknadsekonomi har mekanismer för att se till att privata monopol inte växer sig starka, och helst aldrig uppstår.
Sköts den alltså sämre numera?B Bitterhetsakademin skrev:
Nej, tack. Jag trodde det framgick med all önskvärd tydlighet att det är precis sådan planekonomi jag inte vill att svenska folket ska drabbas av. Lika lite längtar jag till en rosenskimrande drömvärld från ett 1960-tal som aldrig existerat, som SD tycks ha som ett slags ideal-Sverige.B Bitterhetsakademin skrev:
Ja, det låter inte så värst bra, men nog finns det väl bättre sätt att driva ett samhälle?D djac skrev:
"Driva ett samhälle", förresten. Jag vänder mig lite mot tanken på att ett samhälle kan/ska "drivas", ungefär som ett bolag.
(Jag använder "driva" som synonym för "köra" i detta sammanhang).
(Förblir fattiga alltså; se det kommenterade inlägg #154).D daVinci skrev:
Den här artikeln beskriver ett praktexempel på det.
https://web.archive.org/web/20121209033035/http://www.samuelsiren.com/nyco.php
Rekommenderad, för att inte säga obligatorisk, läsning för alla som förordar planekonomi.