W
Nu kommer jag skriva en historia om mitt senaste projekt.

Detta har varit ett stort stressmoment i mitt liv den senaste tiden men sedan jag bestridit luftfakturan på "merarbete" så har jag lugnat ner mig betydligt.

I början av december 2025 så sätter min gravida sambo krav på mig att vi måste få ordning på vår övervåning, hon ser inte att jag har förmåga att fixa övervåningen på ett bra sätt innan nedkomsten av #2 . Sagt och gjort jag kastar mig in på dorunner för att hitta någon som kan ta tag i övervåningen. (initialt endast målning med bredspackling etc)

Jag använder mig av dorunner och jag får ett par napp.
2 offerter landar till slut, 1 från en ensam pensionär som kör lite måleri vid sidan om sin pension med eget AB , samt berörda firman Bygg & Hemservice i Örebro Aktiebolag.

Bådas offerter kring målning var spot on identiska, ca 70000 för att tag i allt på övervåningen.

2 veckor säger båda att det ska ta för bara målningen.

men stora skillnaden är det dock med de jag valde "bygg och hemservice", för jag sa att vi är egentligen också sugna på att lägga nytt golv enhetligt över hela våningsplanet. Firmarepresentanten sa att hen kan fixa en offert på båda och bestämma hur jag vill ha det därefter.

Jag nämner att taket målats tidigare av min bror som skulle "hjälpa till" och att de på vissa ställen runnit och blivit som droppar jämns med takstolarna som går synliga uppe vid tak. Men hen går sin "5 minuters runda" för att se alla befintliga rum.

Jag tycker iaf att allt ser OK ut, allt material ingår färg bla bla, golv för 73 m2 och målning, samt bygga upp en vägg för nytt rum för totalt 170k.

arbetet drar igång 17/12. Direkt vid ankomst så frågas jag om jag ska behålla golvet som ligger och bara lägga det nya golvet uppepå.
Jag blir lite ställd där för jag hade allt för mig att det skulle ingå. "väljer du att ta bort golvet fixar vi bra pris 12000 sek, då vi måste hit med en container"

jaha ok, tänker jag och blir liksom stressad, "jag har inga 12000 sek liggandes på sparkontot för några sådana utgifter, vi har tömt allt för detta projekt" säger jag.
får då tillbaka "det är lugnt, du behöver inte bestämma nu, vi kan ta det senare"

De drar igång åtminstone, på ett konstigt arbetsätt kan jag tycka med att köra rum per rum. Jag hade ombetts till och med att packa in alla möbler etc in i ett rum som skulle tömmas in till de andra färdiga rummen när de "kom till det"

Tyckte de var allt konstigt, var redo att ta ner allt till nedervåningen, men OK, jag gjorde vad jag bads om.

Arbetet börjar sinka sig en hel del i tempo känner jag själv efter nyår, ensam från gubbe till största del från firman som spacklar, målar tak, slipar taket.
Det blir 2 saker i rent "merarbete" som jag hade glömt nämna skulle göras, som att gipsa igen en 60x80 cm yta där ett kylskåp från 70-talet hade varit placerad. Samt att en fondtapet skulle upp istället för målning.
Ni kan ju själva uppskatta en meråtgärd lik den, men jag vill ändå vara medgörlig och tänker väl att de kanske tar någon timme eller två extra för en fondtapet istället för att måla färg i rent arbete att sätta upp den på väggen bra.

Samt 3-4 timmar för att gipsa igen hålet i väggen.
Vet inte om jag är generös eller lowballar men om jag säger 7000 sek för något sådant är ändå en schysst deal bådas vägnar. Inte så att jag räknade fram det själv. Jag använde gemini för att estimera tidåtgång och kostnad för det.
Jag fotar och har mig kring allt som försiggår, jag har jäkligt taskiga erfarenheter med hantverkare, Det kändes ändå bra att anlita någon med nära 5 stjärnor på dorunner. Då är man väl säker? Men fotar ändå i rent dokumentationssyfte.

Svårt att säga tidsenligt när de skedde men under veckorna som var där så var firmarepresentanten jag fick offerten av på plats och nämnde ju då att "i offerten hade vi inte räknat med så mycket underarbete i de två rummen, vi har fått riva bort så mycket tapet, de kommer vi behöva fixa faktura för merarbete på"

Nu fick jag min första varningsflagga deluxe, jag fick nästan panikångestattack om jag ska vara helt ärlig. Men jag behöll utåt mitt lugn och sa ingenting alls, jag lätt hens uttalande hänga i luften.

Det tar bra mycket längre tid än tänkt och ca tre-fyra veckor efter start så tar jag upp om golvet vi valt blir aktuellt eftersom de nu har kommit till att lägga golvet i de första rummen (tänk att här har man inte ens målat färdigt alla ytor som man sa skulle ta två veckor)

"Ja det är fortfarande aktuellt, "

Jag säger "jag har ju nu tittat på offerten och där står det ju klart och tydligt att rivning av golv ingår?"

Firmarepresentanten blir märkbart upprörd i telefonen och kontrar med
"men det kommer inte bli klart nu 16 januari som vi har sagt för att vi har behövt slipa taket så mycket"
jag blir lite ställd över att hen säger så, jag menar taket ser ju färdigmålat ut redan 9 januari på mina bilder. Vad är det som faktiskt skett?

nåväl jag hinner inte säga något förens hen då säger att "den här takslipningen har inte varit en del av offerten och kommer med på faktura med merarbete"

Nu börjar jag känna att jag brinner, jag hamnar i totalpanikläge för att få kontroll i situationen. Hur kan jag stoppa de här? Hur kan man göra en massa saker som ska extrafaktureras utan att ens ge mig chansen att säga ja eller nej?

Men inte ens det, de är väl helt normalt underarbete som firman nu sitter och försöker debitera mig extra för?

Ska vara ärlig med att säga, att jag har levt i total ångest nu tills firman faktiskt blivit klara.

totalt försenade , jag och sambon i luven på varandra då det är smått kaos på nedervåningen pga ytan uppe inte är tillgänglig.

Men jag anser att jag ska spela mina kort rätt, jag börjar bygga upp fakta för att kunna samla bevis på denna firmans oärlighet.

Jag börjar bli övertrevlig, jag bjuder hantverkarna på baklava, jag säger att allt blir utfört så fint och proffsigt och bra (ska säga att jag aldrig haft problem hur resultatet blivit i entreprenaden alls)

Jag smörar, något enormt till firmarepresentanten och föreslår att hen lämnar offert på nedervåningen också. Jag specificerar vad jag vill ha gjort, hur många kvm det är etc etc.

samt hur mycket det skulle gå på att kakla färdigt badrummet jag själv påbörjat.

jag vet ju här att på nedervåningen finns det ett par detaljer att ta hänsyn till som att de är idag nivåskillnader mellan olika rum, där har ju jag önskan att man får samma nivå överallt.
Det kan ju bero på lite olika saker som gör att man kanske ska diskutera saken?
där säger ju jag när hen tittar runt att det är ca 99m2. "Va är du säker på det?"
Jag svarar "Jadå jag har originalritningarna på huset från kommunen" svarar jag
Vill ha en väggsektion riven också som jag nämner när firmarepresentanten går runt, samtidigt som jag lovordar hur "duktiga deras arbetare är"

Sen inte långt därefter damp de ner då en offert på nedervåningen, kvadratmeterna fel firman har plussat på 50 m2 till 150m2, , väggrivningen inte ens med i offerten.
Det är som att man förberett en offert öppen för fakturering av merarbete icke sant?

Jag börjar till slut tappa tålamodet, saker och ting går ytterst långsamt, när man var två stycken så satt ena killen å mest snackade med sin fru på telefon eller tittade på tiktok.

Jag väljer att riva bort klinker som för firmarepresentanten var ett av de "jättestora problemen" och "det här har ju inte vi räknat på" etc etc. Vill ju att jobbet ska komma framåt. De är skamligt vad långsamt det gick i perioder.

Nåväl ni har nu fått redogörelsen som är relevant bakgrundsmässigt.

Men det som sker nu är att 2 dagar innan de faktiskt avslutade hela projektet, så är firmarepresentanten på plats (ingen som faktiskt hållit på med hantverkarskapet på plats)

"Hallå! " ropar hen
jag går till trappen till övervåningen
"ikväll kommer jag skicka fakturan på merarbetet som jag snackat om"
Jag är tyst
"det kommer landa på 30 - 35000 ungefär"

Jag behåller lugnet, är oberörd. Säger inget klart nej eller ja. inget som ska tolkas som en accept på något sätt.

Mitt mål är att de ska bli klara med vad jag faktiskt anlitat dem för. De har fortfarande parkett att lägga ner på ett 10m2 rum.
Vad händer om jag säger "Nej du skickar banne mig inte en fantasifaktura på 35000 sek" i detta läget? Tar firman pick å pack å drar hem då? Det är just det senare jag varit om 2 gånger redan i mitt liv.

Hur hamnar jag i dessa situationer kan man undra sig? Det är som att man är en magnet av oseriösa hantverkare.

Nåväl, jag ser det som så att firmarep. får väl skicka vilka fakturor de vill, jag kan ju också skicka en faktura till honom. man kan alltid bestrida.
Första fakturan, som jag då hade förskottsbetalat givetvis (snälla inga pekpinnar) behövde jag godkänna med bankid, jag hade redan då avinstallerat bankid på min telefon så jag kunde ha ett giltigt skäl till att inte kunna godkänna fakturan.
Men nej firman skickar fakturan som en pdf per epost. Utan att jag alls gjort något bankid godkännande som förra gången.

När arbetet avslutas 2 dagar senare, bestrider jag denna faktura direkt samma kväll, som gått till något factoringbolag.

Jag är övertygad med all dokumentaton jag har att något ev ärende hos tingsrätten kommer jag vinna utan några stora bekymmer. Men man blir alltid förvånad hur någon kan komma in och bara bräscha runt och fakturera runt bäst de vill.

jag har begärt en specificerad faktura, som jag är hundra procent säker på att firman inte kan fylla upp med detta fantasiarbete. Fakturan med "merarbetet" är nämligen bara uppspaltad som

"Arbetskostnad" 29500
"material" 5500

Fantastiskt att man kommer upp till en jämn siffra på detta sättet kan jag tycka också.

Lista på saker firmarep menade på skulle efterfaktureras efter att de utfört arbetet utan mitt samtycke om att bli efterdebiterad:
*takslipning
*stort borttag av tidigare tapet innan bredspackling
*slipning av klinkerlim och rivning av klinker (obs att jag själv rev bort klinker)
*lister på vissa ställen var inte medräknat
*Där fondtapeten ska upp måste man göra "MER UNDERARBETE" det ska debiteras extra
och mer därtill, firmarep svamlade alltid om extrakostnader när hen väl var på plats.

Direkt kopierat från offerten på jobbets omfattning:
Samtliga väggar bredspackla.
Väggar slipas.
Alla väggar och tak målas med grundfärg (1)
strykning.
Alla väggar och tak målas med täckfärg (2)
strykningar.
vi ska riva hela golvet uppe våning
montera nytt golv och lister
vi ska byta karm dörren och montera nytt
montera vägg måla spackla och montera dörr list
material ingår Färgen spackel 2dörrar list runt upp
våning och golvet

Redigerat:
  • Wow
  • Arg
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det var ett långt inlägg, och närmast omöjligt att helt hänga med utan att ha varit på plats..
Beklagar den uppkomna situationen.
Ville du bara skriva av dig, eller vill du ha några kommentarer?

Att kasta sig över en indragare (som ex. Dorunner) strax före jul, med höga krav på kort färdigtid, riskerar ju att ni får svar från de som av "någon anledning" inte redan är sysselsatta, med hög risk för att något inte riktigt stämmer..

Har ni skrivit något skriftligt avtal, som hänvisar till några bestämmelser, typ "Hantverkarformuläret"?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
W Furis88 skrev:
Jag använder mig av dorunner och jag får ett par napp.
Tråkig situation, men tyvärr får man nog räkna med oseriösa hantverkare ifall man använder olika tjänster på nätet för att få offerter. Duktiga hantverkare behöver inte använda sådana tjänster, vilket innebär att de som raggar jobb via sådana tjänster nästan garanterat tillhör gruppen av dåliga/oseriösa hantverkare.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
W
GoForIt GoForIt skrev:
Det var ett långt inlägg, och närmast omöjligt att helt hänga med utan att ha varit på plats..
Beklagar den uppkomna situationen.
Ville du bara skriva av dig, eller vill du ha några kommentarer?

Att kasta sig över en indragare (som ex. Dorunner) strax före jul, med höga krav på kort färdigtid, riskerar ju att ni får svar från de som av "någon anledning" inte redan är sysselsatta, med hög risk för att något inte riktigt stämmer..

Har ni skrivit något skriftligt avtal, som hänvisar till några bestämmelser, typ "Hantverkarformuläret"?
Endast en offert

W
L lbgu skrev:
Tråkig situation, men tyvärr får man nog räkna med oseriösa hantverkare ifall man använder olika tjänster på nätet för att få offerter. Duktiga hantverkare behöver inte använda sådana tjänster, vilket innebär att de som raggar jobb via sådana tjänster nästan garanterat tillhör gruppen av dåliga/oseriösa hantverkare.
lärde mig hårda vägen, ser detta som överstökat för egen del. Mest rädd att få repressalier a la baltic inkasso. Men vi får se om jag är i livet om ett år eller så.

W Furis88 skrev:
Hur hamnar jag i dessa situationer kan man undra sig? Det är som att man är en magnet av oseriösa hantverkare.
Nu vill jag inte strö salt i såret. Men det kan kanse varna andra.

Jag ser tre problem med valet av hantverkare här. Nummer ett, du har letat på en förmedlingsida. INGEN riktigt bra hantverkare finns på sidor som dorunner, offerta, brabyggare osv. Har man tur kan mkan hitta enstka OK hantverkare där. Men väldigt många av firmorna som finns på dessa sidor håller ungefär den klassen som du råkat ut för, eller ännu mycket värre.

Men de riktigt bra firmorna hittar du via personliga referenser, kolla med släktingar, kolleger, vänner, grannar osv. Om du ser en firma som arbetar i närområdet, ring på och fråga den som anlitat dem om de verkara vara bra osv.

Nummer två är firmanamnet. Namnet får mig att tänka städfirma, eller sådan där lite allmän fixarfirma som röjer ut förråd, sätter upp gardiner osv. Ingen firma jag skulle anlitat för ett byggprojekt.

Nummer 3 är att det inte låter som du har tagit in referenser på firman. Referenser på nätet på sidor som dorunner, trustpilot osv. är oftast inte sanna.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Roade mig med en bildsökning på bilderna firman har på hemsidan. Som visserligen inte utges för att vara referensbilder, men...

De flesta bilderna används av tiotals firmor runt om i världen som referensbilder. Bilderna visar alltså inget som den här firman har gjort.

Kan rekommendera att göra den här typen av bildsökningar på bilder som byggfirmor lägger upp som referensbilder. Det är förvånansvärt ofta som bilderna visar sig ha noll koppling till firman.

En annan sak jag reagerar på om man tittar på referenserna hos olika omdömes sidor om firman är att det finns skurar av omdömmen. Ex. ett uruselt omdöme, 3 dagar senare kommer det 3 - 5 toppenomdömmen, sedan inget på 3 år osv. Det kan finnas en naturlig förklaring, men det är stor varningsklocka.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
W
H hempularen skrev:
Roade mig med en bildsökning på bilderna firman har på hemsidan. Som visserligen inte utges för att vara referensbilder, men...

De flesta bilderna används av tiotals firmor runt om i världen som referensbilder. Bilderna visar alltså inget som den här firman har gjort.

Kan rekommendera att göra den här typen av bildsökningar på bilder som byggfirmor lägger upp som referensbilder. Det är förvånansvärt ofta som bilderna visar sig ha noll koppling till firman.

En annan sak jag reagerar på om man tittar på referenserna hos olika omdömes sidor om firman är att det finns skurar av omdömmen. Ex. ett uruselt omdöme, 3 dagar senare kommer det 3 - 5 toppenomdömmen, sedan inget på 3 år osv. Det kan finnas en naturlig förklaring, men det är stor varningsklocka.
hade inte ens tagit del av hemsidan ska jag säga, ffa fb sida och tiktok

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.