39 681 läst ·
292 svar
40k läst
292 svar
Varning för långt startinlägg!!! Vad ska en hantverkare debitera? Del 1.
Jag förstår inte längre vem som inte är överens med vem om detta med timdebiteringen. Någon sammanfattade läget i punktform för rätt länge sedan och det var det ingen som hade några större invändningar mot. Svensk hantis 400-500kr, utländsk hantis men fortfarande vitt men "oseriöst" 225. Kan vi släppa det nu?
Jag vill lyfta en fråga jag tror jag ställde redan för 250 inlägg sedan: Hur stor är intäkten från materialförsäljning i ett få/enmansföretag för olika hantverkslag (röris, elis, byggnadssnickare, plattsättere, köksmontör tex)?
Jag vill lyfta en fråga jag tror jag ställde redan för 250 inlägg sedan: Hur stor är intäkten från materialförsäljning i ett få/enmansföretag för olika hantverkslag (röris, elis, byggnadssnickare, plattsättere, köksmontör tex)?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Precis, men det är ju kul att det kan ältas och diskuteras vilt men dock inga aggressioner mot varandra trots olika uppfattningar... d^_^bpappskallen skrev:Jösses vad det smäller tråden även om vi inte är så många som diskuterar här.
Helt rätt Paul!! Precis vad jag ville komma till, skillnaden blir inte så stor om man lägger in en skälig (nåja) lön, utan det är när det lönedumpas eller fixas och trixas på något annat sätt man kan komma ner i 225 eller vad det nu var
Och det stämmer bra med mina erfarenheter: 350:-/h är ett MINIMUM för att bedriva en seriös hantverkarfirma.
De där 350:- som minimum vet jag många som påstår också och jag är nog inte sen att hålla med dig om detta men vill man sedan då komma upp i en lite rimligare lön med tanke på erfarenheter och annat så får man lägga på lite grann för detta...
Håller med dig också där men nu har vi ju t.o.m lagt fram att ÄN om man håller sig till det absolut lägsta inom seriösa löner i branschen så krävs det en debitering på minst 350:-/tim...Glufsglufs skrev:
Jo men man får nog acceptera att företag försöker använda sig av ett lågt pris som konkurrensmedel ochdå får man ju ha någon form av botten att utgå ifrån ochen medellöän tror jag knappast blir rättvis där.Glufsglufs skrev:
114kr/h är det lägsta man kan betala för en yrkesarbetare över 19 år och med minst ett år i branchen sådet funkar för mig. om någon företagare väljer att profilera sig med det så har jag faktiskt inte mycket att säga.
Som F-skattare ska man inte heller arbeta under "anställningsliknande" former som många just utländska arbetare gör, det är i min mening INTE seriöst.
Men mitt svar på din grundfråga vad en hantverkare ska debitera blir: Från 350
Det är ju inte direkt skattemässigt fördelaktigt eller ens vettigt att leva privat genom att vänta in en eventuell aktieutdelning en gång om året för att se vad kommande års årslön kommer att kunna vara. Som egen ska man för det första skilja på företagets och privat ekonomi men om det kniper i företaget så går man ju självklart in med privata pengar för företaget är ju ens liv liksom, därför låter man också kanske vinsterna stanna i bolaget elelr eventuellt i holdingbolag och att satsa på att leva på aktieutdelning är uteslutet....om man nu inte driver firma med 40-50 anställda med full täckning, då kanske.bra-byggare skrev:Det finns många anledningar. Via företag kan få ut pengar på annat sätt än som löntagare. Man kan i aktiebolag ta ut aktieutdelning istället för lön. Företaget kan betala ens mobiltelefon och telefonabbonnemang i vissa fall, företaget kan betala bil som man kanske inte hade som anställd (mot förmånsbeskattning såklart), man kan maxa uttag av friskvårdsbidrag som man kanske inte fick som anställd, man kan köpa verktyg och annat på företaget som man annars kanske hade köpt privat, man kan ta lägre lön en tid för att bygga upp företaget istället och sedan t.ex. sälja företaget med annorlunda skatteeffekter än som löntagare, man kan i företaget betala in mer till sin pension än vad arbetsgivaren kanske gjorde när man var anställd och då slippa sätta av skattade pengar till pension. Detta var bara några anledningar som jag kom på bara sådär som kan motivera en lägre lön i från sitt eget företag jämfört med att vara anställd, alla lagliga. Sedan finns det en gråzon och därtill en zon som är olaglig, men som ändå ganska många rör sig i.
Lägg sedan till att möjligheten med att vara sin egen jämfört med att vara löneslav faktiskt kan vara värt att gå ner i lön för.
Yep, skitkul och jag tror vi har ganska lika uppfattningarPaul-Staffanstorp skrev:
Ja vad man vill och inte är en helt annan sak,men det finns ju alltid dom som lever på att vara billigast och det får världen nog leva med.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jo men visst...MathiasS skrev:Jag förstår inte längre vem som inte är överens med vem om detta med timdebiteringen. Någon sammanfattade läget i punktform för rätt länge sedan och det var det ingen som hade några större invändningar mot. Svensk hantis 400-500kr, utländsk hantis men fortfarande vitt men "oseriöst" 225. Kan vi släppa det nu?
Men det har varit kul att tugga lite och fördriva en tråkig lördag om inget annat... haha
Dessutom tog det ju fart när MH påstår att en svensk hantverkare kan driva en svensk firma seriöst för 200:- i timmen inkl. moms...
Eftersom jag då i huvudsak arbetar som köksmontör så kan jag ganska lätt svara att mina intäkter från materialförsäljning oftast är väldigt försumbar då det i princip bara krävs lite förbrukningsmaterial som jag inte har några påslag för...
Produkter som diskuteras: "fördriva"
Stora penselpaketet med anstrykare & linoljepenslar
Paket med 7 penslar
979 kr inkl moms
1 217 kr
Läs mer
I ett aktiebolag kan man få ut 102 000kr med 26% bolagsskatt och 20% kapitalvinstskatt, vilket är förmånligare än att betala sociala avgifter på 32% plus 32% i kommunalskatt. Gör man det istället för att ta ut summan som lön får man högre grundavdrag på det man tar ut i lön och kan också slippa statlig skatt (om man tar hög lön) vilket bättrar på kalkylen ytterliggare. Dessa 102 000kr gör 72 kr /tim netto efter skatt på 1400 arbetade timmar/år och det är inte kattskit i sammanhanget när det pratas om 85kr/tim.Glufsglufs skrev:Min uträkning grundar sig på en egenföretagare med registrerat aktiebolag. Utdelning osv har ingen nytta av egentligen förän man säljer firman, pengar går tillbaka in i företaget eller så har man bildat ett holdinbolag, så visa det du vill visa för det kommer inte visa verkligeheten gällande den storra massan av egenföretagare inom bygg i alla fall.
Jadu, som elis är det ju väldigt blandat. För mig personligen så debiterar jag olika beroende på vad jag gör, jag sysslar inte endast med installation och service i traditionell bemärkelse utan jag har även kunder och uppdragsgivare som kräver arbetstid utomlands med lite andra elektriska saker och utbildningarna för det har inte varit billigt samt att reservdelarna är svindyra så i det fallet gör jag inget på material men har lite högre timdebitering istället.MathiasS skrev:
För den "vanliga" sysselsättningen så lägger jag på mellan 10 och 20 % på inköpspriset och det ska då täcka hanteringen, transportkostnad, eventuell lagerhållning osv så ja, hög timdebitering och lite vinst på material eller låg timdebitering och högre påslag på materialet är de alternativ jag har då jag ändå måste hålla mig på en ca summa per månad för att allt ska gå runt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Personligen så tror jag faktiskt det är så att merparten här inne har samma uppfattningar innerst inne och t.o.m Mikael_L förstår nog egentligen matematiken i det stora hela...pappskallen skrev:
Tyvärr känns det mest som det är MH som ligger i en klass för sig själv med sina inrutade åsikter och påståenden men eftersom han gått upp i rök så får man väl tolka det som att han till slut insåg att han hade målat in sig i ett hörn...
Jag tackar för en lördag som rann iväg ganska snabbt med hjälp av lite tjatande härinne...
Ha en god kväll allihopa... d^_^b
Jag använder utdelning istället för en del av min lön i mitt företag i alla fall :Glufsglufs skrev:
Lön: 130 000kr
Sociala avgifter: 42 146kr
Skatt (32%) 41 600kr
Netto: 88 400kr kostar företaget 172 000 kr dvs 51% kvar
Aktieutdelning:
Vinst: 173 000kr
Bolagsskatt: 45500
Utdelning:127 500kr
Kapitalvinstskatt: 20% . 25 500kr
Netto: 102 000kr kostar företaget 173 000kr dvs man får behålla 59%
Mer pengar i fickan, varför är det inte skattemässigt fördelaktigt?
Redigerat av moderator:
De sociala avgifterna är en premie för pension och socialförsäkring. Genom att undvika premien undviker du också att omfattas av systemets fördelar. Du får ut lägre ersättningar när det blir så dags.
Man brukar generellt säga att det är lönsamt att hänga med i socialförsäkringssytemet upp till "brytpunkten" (en bit ovanför bra-byggares inkomstläge). Men detta resonemang förutsätter att politikerna inte river upp försäkringssystemet tills du behöver det. Utfallet blir också ett annat om du lyckas spara dina avskattade pengar med bättre förräntning än i exempelvis det kollektiva pensionssystemet.
Man brukar generellt säga att det är lönsamt att hänga med i socialförsäkringssytemet upp till "brytpunkten" (en bit ovanför bra-byggares inkomstläge). Men detta resonemang förutsätter att politikerna inte river upp försäkringssystemet tills du behöver det. Utfallet blir också ett annat om du lyckas spara dina avskattade pengar med bättre förräntning än i exempelvis det kollektiva pensionssystemet.
Ja du, det får jag nog ta ett snack med revisorn om, jag har inte satt mig in i det så hårt. Just dom grejerna om hur eventuella överskott ska förvaltas osv överlämnar jag till folk som pysslar med sånt dagligen. Jag blev föreslagen holdingbolag.bra-byggare skrev:Jag använder utdelning istället för en del av min lön i mitt företag i alla fall :
Lön: 130 000kr
Sociala avgifter: 42 146kr
Skatt (32%) 41 600kr
Netto: 88 400kr kostar företaget 172 000 kr dvs 51% kvar
Aktieutdelning:
Vinst: 173 000kr
Bolagsskatt: 45500
Utdelning:127 500kr
Kapitalvinstskatt: 20% . 25 500kr
Netto: 102 000kr kostar företaget 173 000kr dvs man får behålla 59%
Mer pengar i fickan, varför är det inte skattemässigt fördelaktigt?
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
10 sidor hittills.... Att ni orkar hålla på 
Nu gällde just detta sidospår om man är villig att ta ut lägre lön som företagare än vad man får som anställd och på det anser jag man kan svara ja på. Man kan få ut värden på annat sätt än som direkt lön (lagligt).Paul-Staffanstorp skrev:Visst... jag kan till viss del köpa ditt resonemang men merparten av egenföretagarna driver enskilda firmor och kan inte utnyttja merparten av det du nämner...
Samtidigt med en debitering på typ de 200:- i timmen som tagits upp och älts till leda nu så finns inte möjligheten att hålla sig med alla dessa saker du nämner...![]()
Ja så är det, det påverkar sociala förmånerna. Ännu bättre effekt får man om man först nått brytpunkterna för statlig skatt och för de sociala förmånerna via sin lön vilket man inte lär nå med 225kr/tim.billy_baver skrev:De sociala avgifterna är en premie för pension och socialförsäkring. Genom att undvika premien undviker du också att omfattas av systemets fördelar. Du får ut lägre ersättningar när det blir så dags.