39 681 läst ·
292 svar
40k läst
292 svar
Varning för långt startinlägg!!! Vad ska en hantverkare debitera? Del 1.
Om du har 60-80 timmar i veckan varav 70-80% debiterbart (du var ju alltid arbetsklädd så tiden utöver 40 tim/vecka borde till stor del vara debiterbar), låga privata omkostnader (inga iPads och resturangbesök), så kanske även du skulle kunna gå runt på 225kr/tim.Paul-Staffanstorp skrev:Alltså blir tipset...
- Starta eget.
- Jobba 60-80tim i veckan.
- Då slipper man även ha någon fritid att göra av med pengarna på.
- Prioritera bort en massa annat, typ fina iPads, senaste tv´n m.m
- Häng inte på restauranger och barer var och varannan helg.
- Man slipper dessutom lägga en massa pengar på kläder för man bor i arbetskläderna.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Nu har man ju sällan mer än 40 tim debiterbar tid ändå som egenföretagare i branschen trots att man är aktiv upp mot dessa 60-80 tim i veckan så det lär ju bli svårt eftersom man fortfarande har sina omkostnader i företaget för att kunna bedriva verksamheten...bra-byggare skrev:
Man måste skilja på företagets och den egna ekonomin vet du...
Jag skulle inte klara mig på 85:- i timmen före skatt i mitt privatliv trots att jag har förhållandevis låga privata omkostnader och därav kan jag bara hålla med om att det är en hjon-lön...
För att komma upp i en rimlig månadslön på typ 25000 före skatt/månad så hade jag varit tvungen att debitera 294tim i månaden vilket ger 14 tim /dag räknat på 21 arbetsdagar i månaden...vilket är fullständigt orimligt...
Men visst är det kul att bolla med siffror...
Dock tröttnade vissa och insåg att det inte höll i längden...
Paul, du är envis som synden! Och det är bra!! Det som är skrämmande, är att så många på detta forum inte kan/vill förstå ett företags kostnader. Så här ser det ut: Om man som egenföretagare köper på sej sköna prylar, tex festool, så påverkar det direkt möjligheten att ta ut lön! Försäkringar, pension osv skall alltid betalas till den nivå dessa är lagda på. Så, den månaden som man köpte flashigt shit, så kan man inte ta ut samma lön! Fattar ni?
Men då tackar jag nej till att bli egen företagare som hantverkare. Jobba 60-80 timmar och kunna debitera mindre än hälften av de timmarna, det är bara för mycket overhead för att jag ska tycka att det är någon mening.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag vet inte riktigt vad du syftar på men bortsett från det så är ingen hittills som skiljt på företaget och företagarens egna ekonomi i denna tråd. Det har varit mycket snack om hur huruvida företagaren lever ett hjon-liv eller inte och det är inte att skilja på företagets ekonomi och den privata.Paul-Staffanstorp skrev:
Ja och det är vad arbetslösa i bästa fall får, tur för de att dom klarar sitt privatliv på mindre då ...Paul-Staffanstorp skrev:
Fakta ljuger inte, fasta utsatta summor ljuger inte, summorna på räkningarna ljuger inte, statens krav ljuger inte, kunders krav ljuger inte, nyttan och ibland kravet på vidareutbildningar ljuger inte så...ja, det stämmer.-MH- skrev:
Hmmm...det är väl mest du som utvecklar det genom att inte kunna skilja på företagare, anställd, utländsk arbetstagare och utländsk lönetagare, skillnad på bransch och bransch, skillnad på vettig bil för ändamålet och inte samt skillnaden på behövliga verktyg och halvdana sådana. Just när det gäller tex bil och verktyg så är det saker som används dagligen och slits ganska hårt, man har inte direkt råd att ha halvt fungerande eller icke fungerande/befintliga grejer direkt. En bil som ska in på verkstaden var och varannan vecka funkar ju inte, verktyg som man inte kan jobba med för att dom stup i kvarten är trasiga funkar inte så alltså måste man som seriös satsa på de mer dyra och hållbara sakerna, sen kanske man fakturerar på kopieringspapper istället för swedish bond.-MH- skrev:Härligt hur debatten har utvecklat sig. Från en ganska saklig uppställning vad man måste dra in för att få sin önskade lön med sina nya fräscha bilar, verktyg och kläder SAMT betala alla skatter och avgifter, till att försöka få oss att tro att billiga firmor är oseriösa? Jag anar ett visst egenintresse av att försöka hålla nivperna uppe med hjälp av skrämseltaktik.
Ni kanske inte vill jobba för 200:-/, JAG vill det definitivt inte (som hantverkare). Men om någon kommer från Estland/Polen/Ukraina och nöjer sig med det och tar 200:-/h, så går det alldeles utmärkt att göra med svenska skatter, rimliga omkostnader och en lön som låg men inte på hjon-nivå. Och det var vad jag trodde diskussionen handlade om, inte vad Paul eller jag vill jobba för.
Kan vi inte försöka enas om en lägstalön att utgå ifrån, annars blir resonemanget väldigt rörigt.
Att många hantverkare som kör under kollektivavtalen tjänar någonstans mellan 140-190:- i timman kan vi lämna därhän, men lägstalön.......
Har för mig (rätta mig gärna) att lägstalönen för utbildad personal är nånstans 100-110 kr/h. (har inte avtalet här och orkar inte googla)
Kan vi utgå någonstans i närheten av det?? så kan vi ju försöka resonera oss vidare från det.
Att många hantverkare som kör under kollektivavtalen tjänar någonstans mellan 140-190:- i timman kan vi lämna därhän, men lägstalön.......
Har för mig (rätta mig gärna) att lägstalönen för utbildad personal är nånstans 100-110 kr/h. (har inte avtalet här och orkar inte googla)
Kan vi utgå någonstans i närheten av det?? så kan vi ju försöka resonera oss vidare från det.
Här har vi t.ex. lite snickarlöner:
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Snickare-1026
Och avtalet:
http://www.byggnads.se/PageFiles/645/Byggavtalet 2010.pdf
På sidan 50-51 finns lönenivåerna, men jag iddes inte ta reda på vad alla yrkesgrupperna hör till för kategori.
Men det varierar iaf mellan 65 - 130:- /tim
eller 11571:-/mån - 23142:-/mån
beroende på kategori.
Lärlingar och sånt har egna tabeller.
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Snickare-1026
Och avtalet:
http://www.byggnads.se/PageFiles/645/Byggavtalet 2010.pdf
På sidan 50-51 finns lönenivåerna, men jag iddes inte ta reda på vad alla yrkesgrupperna hör till för kategori.
Men det varierar iaf mellan 65 - 130:- /tim
eller 11571:-/mån - 23142:-/mån
beroende på kategori.
Lärlingar och sånt har egna tabeller.
Är väl snarare jag som påstår allt detta genom mitt första inlägg som grundar sig på verkligheten med verkliga siffror och till viss del av min egen erfarenhet i yrket och mitt företags bokföring gjord av ekonom och revisor samt påståenden från dessa som jag anser kunna siffror.Mikael_L skrev:Paul.
Varför bestämmer du vilken lön man ska ha för att kunna kallas seriös.
Varför bestämmer du vilken omkostndasmassa man ska ha för att kunna kallas seriös.
Varför bestämmer du vilken beläggningsgrad man ska ha för att kunna kallas seriös.
Tille1
Varför bestämmer du vad "sund konkurrens" har för innebörd?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ibland är det kul med ironi men det hade varit intressantare att du hade tillfört något i diskussionen...frean98 skrev:
Jag blir bara så irriterad när inte svenska folket som påstår sig vara ett av världens mest utbildade folkslag ens vet hur det fungerar att driva ett företag men ändå blandar sig i diskussioner...Ardexsmitten skrev:Paul, du är envis som synden! Och det är bra!! Det som är skrämmande, är att så många på detta forum inte kan/vill förstå ett företags kostnader. Så här ser det ut: Om man som egenföretagare köper på sej sköna prylar, tex festool, så påverkar det direkt möjligheten att ta ut lön! Försäkringar, pension osv skall alltid betalas till den nivå dessa är lagda på. Så, den månaden som man köpte flashigt shit, så kan man inte ta ut samma lön! Fattar ni?
Så är ju den bistra sanningen för många faktiskt...bra-byggare skrev:Men då tackar jag nej till att bli egen företagare som hantverkare. Jobba 60-80 timmar och kunna debitera mindre än hälften av de timmarna, det är bara för mycket overhead för att jag ska tycka att det är någon mening.
Jag vet inte riktigt vad du syftar på men bortsett från det så är ingen hittills som skiljt på företaget och företagarens egna ekonomi i denna tråd. Det har varit mycket snack om hur huruvida företagaren lever ett hjon-liv eller inte och det är inte att skilja på företagets ekonomi och den privata.
- Man ska titta på arbeten
- Räkna på arbeten
- Skriva offerter
- Titta på arbeten igen
- Fakturera
- Fixa inköp
- Serva maskiner
- Bokföring
m.m m.m m.m
Det finns mycket som man inte kan debitera några kunder men som ändå måste göras.
Om man specificerar att företagaren kan ta ut 85:- i lön före skatt så anser jag nog att detta har med den privata ekonomin att göra och på en debitering av 200:- är det vad man kan ta ut i lön om man har omkostnader på 50000:- om året...
Behöver man ta ut mer i lön för att slippa leva som ett hjon så går inte det utan att sänka omkostnaderna och 50000:- är redan väldigt lågt för den normala hantverkaren...
I de flesta fall väljer man ju själv vad man vill göra med sitt liv eller hur... :SMikael_L skrev:
De flesta människor vänjer sig vid vad man har och kan om det kniper klara sig på ganska lite pengar men det förutsätter naturligtvis att man får dra ner på väldigt väldigt mycket.
Annars kanske det är dags att vidga sina vyer och inte vara så kräsen så man måste ha ett arbete inom det man utbildat sig till i tio år...
(Jag vet att vissa sitter i klistret och har svårt att få jobb men ofta är det också för att man är för fin för vissa jobb också, och det är dessa jag syftar på ovan.)
Kan ju bara instämma i dina påståenden då det är klara fakta vilket de flesta här inne har svårt att hålla sig till tyvärr...Glufsglufs skrev:Hmmm...det är väl mest du som utvecklar det genom att inte kunna skilja på företagare, anställd, utländsk arbetstagare och utländsk lönetagare, skillnad på bransch och bransch, skillnad på vettig bil för ändamålet och inte samt skillnaden på behövliga verktyg och halvdana sådana. Just när det gäller tex bil och verktyg så är det saker som används dagligen och slits ganska hårt, man har inte direkt råd att ha halvt fungerande eller icke fungerande/befintliga grejer direkt. En bil som ska in på verkstaden var och varannan vecka funkar ju inte, verktyg som man inte kan jobba med för att dom stup i kvarten är trasiga funkar inte så alltså måste man som seriös satsa på de mer dyra och hållbara sakerna, sen kanske man fakturerar på kopieringspapper istället för swedish bond.
Dock har ju MH gått under jorden nu av någon anledning...
Kan du förklara för mig och andra varför man ska lämna därhän vad man tjänat som anställd alltså ???pappskallen skrev:Kan vi inte försöka enas om en lägstalön att utgå ifrån, annars blir resonemanget väldigt rörigt.
Tror du NÅGON överhuvudtaget skulle driva företag i detta landet om de tjänar betydligt sämre än att vara anställd och dessutom tvingas arbeta betydligt mycket mer...
Men hallå...
En bra sida måste jag säga...Mikael_L skrev:
Tittar man då på snickare t.ex så är medelinkomsten 24000:- och jag tog väl med 25000:- i ett av mina tidigare inlägg vilket jag tyckte verkade rimligt och med tanke på att man som egenföretagare jobbar ganska så mycket mer och har helt andra ansvar än en anställd så borde det egentligen varit högre förtjänst på att driva eget företag kan man ju då tycka...
MEN...
Om man då vill och ska kunna leva ett seriöst ordnat liv så räknar jag iaf med att man ska kunna tjäna lika mycket som en anställd, alltså 24000:- i månaden året runt och med en timdebitering på 85:- så lär man då få arbeta 282st debiteringsbara timmar / månad vilket ger 13,5 tim / dag och 67/vecka... och då pratar vi fortfarande debiteringsbara timmar !
Samtidigt får absolut inte omkostnaderna överstiga 50000:- om året för att detta ska hålla och det vet ju vi som är i branschen att det med lätthet gör så jag får inte ihop det oavsett vilken miniräknare jag än använder...
som jag tolkar det så har det med arbetslivserfarenhet att göra:
under 19 år med under 12 mån. erfarenhet = 65:-/h
Över 19 år med över 12 mån. erfarenhet = 91:-/h
över 19 år som kan styrka minst 12 mån erfarenhet = 114.40:-/h
Kan vi enas om 114 spänn per timma då?? det är vad man minimum borde pröjsa ut i lön till en arbetstagare enligt mig.
under 19 år med under 12 mån. erfarenhet = 65:-/h
Över 19 år med över 12 mån. erfarenhet = 91:-/h
över 19 år som kan styrka minst 12 mån erfarenhet = 114.40:-/h
Kan vi enas om 114 spänn per timma då?? det är vad man minimum borde pröjsa ut i lön till en arbetstagare enligt mig.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Det känns ganska meningslöst för där är ingen som litar på vare sig de företagare som är i branschen eller revisorer och liknande som kan detta med siffror Glufsglufs... :xGlufsglufs skrev:
Inte EN enda har lyckats kommentera ett av mina tidigare inlägg med någonting vettigt heller...
Nu har dessutom MH lyckats briljera här efter denna kontakt togs och påstår att det fungerar med så lågt som 200:- inkl. moms så jag undrar vad t.ex Jens har att säga om detta...Paul-Staffanstorp skrev:En god vän var nyligen i kontakt med Jens Hoffmann som är VD på Dipart Entreprenad AB vilket är en skapligt stor byggfirma i Stockholm. Han har stuckit ut hakan ordentligt och åker tom och jagar oseriösa byggföretagare. Han var med i kvällsöppet det programmet som var efter det första programmet av "fuskbyggarna".
Så här skriver han då han ifrågasattes om dessa 225:-/ tim som diskuterats till leda här.
(Jens har blivit tillfrågad och det är ok att publicera hans mail.)
Hej XXXXXX
Vi har en självkostnad enbart för en gubbe på 285kr/timme. Till det kommer all overhead, försäkringar etc .
Ut till kund måste vi ha 375kr/timme plus ersättning för bil exklusive moms. Men då är det ett proffs som kommer med all utbildning i bagaget och bilen full av den utrustning jobbet kräver. Dessutom är han stöttad av en kompetent arbetsledare.
Med den här debiteringen hoppas vi när året är slut få över 5%.
Min stora rekommendation till dig är att sluta jobba mot privatpersoner.
Det är en kamp som du inte kan vinna och det är väldigt svårt att få något över.
225kronor i timmen är fullständigt orealistiskt. På alla sätt.
Hör gärna av dig igen.
Jens Hoffmann