39 681 läst ·
292 svar
40k läst
292 svar
Varning för långt startinlägg!!! Vad ska en hantverkare debitera? Del 1.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Om vi börjar om från början...
VAD betyder ordet seriöst i detta sammanhang för er som sitter här och tjafsar... :S
För min egen del betyder det att man är pålitlig och ärlig samt ifall man som i detta fallet bedriver en verksamhet i hantverkarbranschen vet vad man sysslar med och har den kunskap som krävs för att utföra de arbeten man åtager sig att göra till sina kunder.
Det betyder också för min del att man har det som behövs för att man ska kunna utföra bra arbeten hos sina kunder såsom bil, släpvagn, maskiner, verktyg, försäkringar, förråd, telefon, internet, dator, arbetskläder, bokhållare m.m m.m m.m
Samtidigt betyder det att man sköter sina åtagande vad gäller att betala skatter och avgifter i enlighet med lagstiftningar och andra regler.
Det betyder också iaf för mig att man ska kunna leva ett ordnat liv och försörja sig i framtiden på sin verksamhet vilket betyder att man måste pensionsspara privat samt kunna ta ut en skälig lön som gör att man kan försörja sig i detta landet medans man är arbetsför.
DETTA är de saker jag förknippar med ordet seriös i denna diskussionen.
För egen del känns det därför inte aktuellt att kunna debitera 200:-/tim inkl. moms och jag lär aldrig göra detta heller eftersom jag anser att jag vill vara seriös i enlighet med mina tankar om det ordets innebörd enligt ovan.
Att det däremot kommer hit utländska hantverkare som hyr ut sina tjänster för summor ner till typ 100:-/tim +moms eftersom de inte skattar i Sverige och endast betalar typ 7% skatt i sitt hemland och ovanpå detta i princip inte har några som helst omkostnader...
DETTA är också seriöst av dem, men en helt annat sak och går inte att jämföra med.
(Jag känner t.ex polska målare som arbetar i Sverige på detta viset i perioder och är jätteglada för att kunna plocka ut 93:-/tim skattat och klart i Polen.)
VAD betyder ordet seriöst i detta sammanhang för er som sitter här och tjafsar... :S
För min egen del betyder det att man är pålitlig och ärlig samt ifall man som i detta fallet bedriver en verksamhet i hantverkarbranschen vet vad man sysslar med och har den kunskap som krävs för att utföra de arbeten man åtager sig att göra till sina kunder.
Det betyder också för min del att man har det som behövs för att man ska kunna utföra bra arbeten hos sina kunder såsom bil, släpvagn, maskiner, verktyg, försäkringar, förråd, telefon, internet, dator, arbetskläder, bokhållare m.m m.m m.m
Samtidigt betyder det att man sköter sina åtagande vad gäller att betala skatter och avgifter i enlighet med lagstiftningar och andra regler.
Det betyder också iaf för mig att man ska kunna leva ett ordnat liv och försörja sig i framtiden på sin verksamhet vilket betyder att man måste pensionsspara privat samt kunna ta ut en skälig lön som gör att man kan försörja sig i detta landet medans man är arbetsför.
DETTA är de saker jag förknippar med ordet seriös i denna diskussionen.
För egen del känns det därför inte aktuellt att kunna debitera 200:-/tim inkl. moms och jag lär aldrig göra detta heller eftersom jag anser att jag vill vara seriös i enlighet med mina tankar om det ordets innebörd enligt ovan.
Att det däremot kommer hit utländska hantverkare som hyr ut sina tjänster för summor ner till typ 100:-/tim +moms eftersom de inte skattar i Sverige och endast betalar typ 7% skatt i sitt hemland och ovanpå detta i princip inte har några som helst omkostnader...
DETTA är också seriöst av dem, men en helt annat sak och går inte att jämföra med.
(Jag känner t.ex polska målare som arbetar i Sverige på detta viset i perioder och är jätteglada för att kunna plocka ut 93:-/tim skattat och klart i Polen.)
Visst är det så att ska man göra ett riktigt jobb behöver man bra verktyg inget snack om det. Men "överdrivet" dyr utrustning visar på att man har goda marginaler (innan utrustningsköpen) och då menar jag att man kan resonera så att det finns utrymme för prissänkningar istället för att kunden ska betala för hantverkarens "lyx" (missförstå mig rätt här). Det finns ingen avundsjuka från min sida alls i detta, enbart kallt affärsmässigt resonerande.Paul-Staffanstorp skrev:Varför måste allting dras till ytterligheter i denna tråden ???! :x
Jag känner i mitt närområden inte till några sådana som du beskriver här...
Däremot väldigt många som kör i en helt vanlig skåpbil utan några speciella tillval och vad gäller maskiner så visst är det en del Festool för de som jobbar mycket med inredningar och liknande och i annat fall är det en hel del Hilti...
Makita har också de flesta som ett bra komplement idag.
Det fungerar inte för en hantverkare som använder sina maskiner i jäkligt mycket större utsträckning än en hemmapulare, att köra med Meectools, Besttools m.fl...
...och den svenska avundsjukan lyser genom på gnället om Thailand...
- Måste man vara hantverkare för att åka till Thailand idagens läge ??
SVAR: Nej. (för idag är Thailand ett av de vanligaste resmålen men hantverkaryrket är inte vanligaste yrket)
- Jobbar de flesta hantverkare 40 tim arbetsveckor och är lediga på helgerna ??
SVAR: Nej. (för de flesta ligger på minst 60 tim och däröver och helgerna går till att titta på jobb)
- Använder de flesta hantverkare iPhone el. liknande touchtelefoner ??
SVAR: Nej. (för det är totalt opraktiskt i hantverkaryrket)
Jag kan mycket väl förstå att det sticker i ögonen på folk om man skulle komma i en bil och på det sättet som du beskriver i ditt inlägg, men jag tror ju faktiskt det hör till ovanligheterna med dessa glidare i branschen...
Vad sedan folk väljer att lägga pengar på borde egentligen folk släppa och inte bry sig om...
Allting handlar om prioriteringar...
Personligen åker vi till Thailand minst en månad om året men i gengäld springer vi aldrig ut på restauranger eller nattklubbar hemma i Sverige...
Vi slänger inte ut pengar på senaste tv-apparaterna eller liknande...
Som sagt... den svenska avundsjukan lyser genom.![]()
Det har påpekats många, många gånger av hantverkare i forumet när det pratats priser att all utrustning och alla omkostnader måste i någon form betalas av kunden, antingen via timpenningen, via bilersättningar, påslag på material eller på annat sätt. På exakt samma sätt är det kunden som otvetydigt betalat hantverkaren hans eventuella "överdrivet dyra" utrustning.
Om man har en kostnadsorienterad prissättning (vilket diskuteras i denna tråden) så innebär det att priset skulle kunna sänkas utan att jobbets kvalitet påverkas, men hantverkaren får köpa billigare utrustning för att gå runt. Iskallt. (edit: eller sänka omkostnaderna på annat sätt)
Jag tycker personligen: Uppdragstagaren ger mig sitt pris och sen väger jag in vad jag tycker är relevant i min bedömning av det priset, och med mycket stor sannolikhet struntar jag fullständigt i vilka omkostnader uppdragstagaren har på sin sida, för det är faktiskt inte mitt problem.
edit: Men jag håller med om att lägstanivån är (och ska vara) relevant ur företagarens perspektiv eftersom att behöva betala för att gå till jobbet på morgonen är det ingen som har lust med.
Redigerat av moderator:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jag bestämmer absolut ingenting mer än över mig själv...Mikael_L skrev:
Dock anser jag det finnas normer att gå på för att man ska kunna leva på en verksamhet vilket jag betecknar som seriöst...
Man kan ju som sagt vara multimiljonär och ändå välja att jobba som hantverkare för att man tycker det är kul men man behöver inte debitera sina kunder mer än 50:- i timmen för att gå plus minus noll och bara dra runt sina omkostnader.
Då är man ju också seriös eftersom man inte behöver debitera mer för att kunna leva på sin verksamhet men samtidigt är det ju totalt ointressant i diskussionen tycker jag.
Här beskriver du ju ungefär det jag försöker klargöra ovan och vilket för min del är ointressant i sammanhanget som sagt...Mikael_L skrev:Paul, ett tankeexperiment.
Om jag skulle ha en hantverkarverksamhet där jag lyckas klara mig med väldigt små utgifter.
Är nöjd med en rätt blygsam lön.
Har lyckats med antingen god beläggningsgrad alternativt skiter i denna för jag kanske inte är intresserad av heltidsarbete av något skäl.
Och därmed har väldigt låg timpenning, trots att jag utför ett bra och kvalitativt arbete.
Skulle du därmed vägra att anlita mina tjänster, pga att timpenningen är för låg och jag därmed placeras in i facket oseriös av dig.
Skulle du bli gladare ifall jag skaffade en präktig SUV som egentligen inte behövs i min verksamhet, låter den sen stå och kosta pengar i garaget bara för få upp omkostnadsvolymen lite. Så jag äntligen kan få utföra uppdrag även åt dig?
Jag förstår rätt mycket av vad du skriver (inte riktigt allt, tror jag) men jag tycker att du generaliserar allt för mycket. Du måste lyfta blicken lite och inse att man kan ha olika affärsmodeller.
Jag anser inte den som debiterar låg timtaxa GÖR oseriösa arbeten !!!
Jag anser att man inte kan bedriva en seriös verksamhet om man inte debiterar tillräckligt vad som krävs för att dra runt verksamheten och kunna leva på den utan att sätta till andra pengar.
DET är två helt olika saker Mikael...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Självklart är det så precis som i alla andra branscher... någon måste ju betala och självfallet är det kunden i de olika branscherna... vem annars...bra-byggare skrev:Det har påpekats många, många gånger av hantverkare i forumet när det pratats priser att all utrustning och alla omkostnader måste i någon form betalas av kunden, antingen via timpenningen, via bilersättningar, påslag på material eller på annat sätt. På exakt samma sätt är det kunden som otvetydigt betalat hantverkaren hans eventuella "överdrivet dyra" utrustning.
edit: Men jag håller med om att lägstanivån är (och ska vara) relevant ur företagarens perspektiv eftersom att behöva betala för att gå till jobbet på morgonen är det ingen som har lust med.
Som exempel kan jag nämna en sak jag fick höra alldeles nyligen.
Luckdämpare till köksluckor såsom denna...
http://www.luckexperten.se/Userfiles/Image/products/1458_591_1.jpg
...har tidigare sålts av Ikea och kostat 25:-/st och säkert lika mycket på andra ställen...
Dock kostar den en större köksleverantör runt 5kr i inköp efter vad jag råkade höra.
VARFÖR ??????
...ja, kanske för att någon bedriver ens seriös verksamhet de vill kunna leva på.
Jag förstår helt och hållet ditt inlägg och dina tankar om överdrivet dyra saker och det finns som sagt även de som flashar på det viset än om jag iaf vill tro och hoppas att de tillhör ovanligheterna i dagens hantverkarsverige... :blushing:
Jag förstår vad du säger och kan också räkna. Men du kan nog inte klassificera alla dessa "specialfall" som ointressanta för det är bland annat dem som du konkurrerar med därute och som påverkar kunderna att pressa priserna även på dina tjänster.Paul-Staffanstorp skrev:Jag bestämmer absolut ingenting mer än över mig själv...
Dock anser jag det finnas normer att gå på för att man ska kunna leva på en verksamhet vilket jag betecknar som seriöst...
Man kan ju som sagt vara multimiljonär och ändå välja att jobba som hantverkare för att man tycker det är kul men man behöver inte debitera sina kunder mer än 50:- i timmen för att gå plus minus noll och bara dra runt sina omkostnader.
Då är man ju också seriös eftersom man inte behöver debitera mer för att kunna leva på sin verksamhet men samtidigt är det ju totalt ointressant i diskussionen tycker jag.
Här beskriver du ju ungefär det jag försöker klargöra ovan och vilket för min del är ointressant i sammanhanget som sagt...
Jag anser inte den som debiterar låg timtaxa GÖR oseriösa arbeten !!!
Jag anser att man inte kan bedriva en seriös verksamhet om man inte debiterar tillräckligt vad som krävs för att dra runt verksamheten och kunna leva på den utan att sätta till andra pengar.
DET är två helt olika saker Mikael...![]()
Bra byggare om du läser o tänker lite
Om jag vinner pengar på lotteri o köper en massa tekniska prylar får jag inte använda dom i mitt företag då ? det är klar text
Om du retar dig på att vissa hantverkare inte är bra det är helt okej för mig
men det har inget med att göra vad ett seriöst företag måste fakturera för att gå runt
Mvh Tille
Om jag vinner pengar på lotteri o köper en massa tekniska prylar får jag inte använda dom i mitt företag då ? det är klar text
Om du retar dig på att vissa hantverkare inte är bra det är helt okej för mig
men det har inget med att göra vad ett seriöst företag måste fakturera för att gå runt
Mvh Tille
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Kan du inte förklara detta inlägg för mig Mikael istället för att låta bli att kommentera mitt motargument och sedan komma med ett nytt inlägg och börja påstå att jag bestämmer en massa... jag är nyfiken på hur du räknar...Mikael_L skrev:Snälla Paul.
Vem har lurat i dig att det handlar om 85:- /timme?
För 200:-/timme + moms har man faktiskt 154:-/timme i lön.
Det blir på en 160 timmars månad 24640:-. Vilket är en lön många svenskar som har lön enligt sitt kollektivavtal skulle vara rätt avundsjuk på.
Om du tittar på kollektivavtalen för resturanganställda, musikerförbundet, handels m.fl så ser du att denna hantverkare har bortåt 10.000:- mer i månaden än avtalsenligt lön i andra branscher.
Vad är det oseriösa? För hög lön?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Utan att verka vara någon form av Besserwisser så kan jag med trygghet och lugn säga att jag inte överhuvudtaget konkurrerar med dessa hantverkare som debiterar 200:- i timmen inkl. moms...bra-byggare skrev:
Den enda som jag möjligtvis skulle kunna konkurrera med är multimiljonären som arbetar gratis för det är kul och kan köpa vilka maskiner och verktyg, bilar och annat som han vill utan att det påverkar att företaget måste dra in pengar för att täcka upp dessa kostnader.
MEN... han finns inte mig veterligen...
Den andra s.k hantverkaren som debiterar 200:- i timmen är jag inte i närheten av att konkurrera med eftersom han med sin låga debitering inte har ekonomi att införskaffa den verktygs och maskinpark samt annat som behövs för att kunna utföra de arbeten jag gör.
Dom målare och snickare jag känner lever då rakt inte som några medelinkomsttagare. Bilar, båtar, motorcyklar, sommarställen, resor avlöser varandra. Hur bär dom sig åt? Vad är hemligheten? Berätta!
Jag vill också leva på det sättet som vanlig löntagare.
Jag vill också leva på det sättet som vanlig löntagare.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jag har personligen varken båtar eller motorcyklar och inga märkvärdiga bilar heller för den delen men en bra semester om året unnar vi oss...frean98 skrev:
MEN... jag jobbar också bra mycket mer än en normal löntagare som kör med sina 40tim i veckan (och oftast ändå gnäller på att de jobbar sååå mycket) och sen har en massa fritid som han kan göra av med sina pengar på...
Alltså blir tipset...
- Starta eget.
- Jobba 60-80tim i veckan.
- Då slipper man även ha någon fritid att göra av med pengarna på.
- Prioritera bort en massa annat, typ fina iPads, senaste tv´n m.m
- Häng inte på restauranger och barer var och varannan helg.
- Man slipper dessutom lägga en massa pengar på kläder för man bor i arbetskläderna.
Jag blev ett tag sugen på att lägga upp en beräkning här på hur det ser ut om man har ett aktiebolag med dagens generösa utdelningsregler istället för att räkna på enskild firma som företagsform. Men eftersom jag tror att skulle siffrorna visa att det skulle fungera med låg timpenning så skulle hantverkarsidan genast höja omkostnaderna och minska antalet debiterbara timmar. Skulle siffrorna visa att det är omöjlig att få ihop det så skulle det andra lägret minska omkostnaderna och öka antalet debiterbara timmar.
Så det börjar kännas rätt meningslöst att räkna när målet flyttar på sig hela tiden efter varje inlägg som görs.
Så det börjar kännas rätt meningslöst att räkna när målet flyttar på sig hela tiden efter varje inlägg som görs.
Redigerat av moderator:
Dom gör väl som alla andra ..... Lånar upp över öronen.frean98 skrev:
Sen har vi ju alternativen såsom arv, vinst, aktieklipp, olagliga förehavanden osv...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg