mexitegel skrev:
På samma sätt som du kan säga upp avtalet utan anledning så kan motparten göra det också enligt vad som anges i villkoren för lånet. Det är ett helt rimligt affärskrav att båda parter har samma möjligheter.

Och banken kan inte tvinga fram en försäljning av huset så länge du följer villkoren för ditt lån. D.v.s betalar tillbaka lånet om det blir uppsagt. Att banken kan tvinga fram en försäljning om du inte kan betala ditt lån är också fullt rimligt, annars får ju bankens andra kunder ta den förlusten. Det är ju i sanning än värre.

Jag försvarar inte bankernas agerande i stort med deras stora vinstuttag etc. men påståenden tagna ur sitt sammanhang för att snedvrida tycker jag inte ska få stå oemotsagda.

Dessutom är det väl inga banker som agerar i politiska intressen.


Så nä, det där är bara skitsnack kort och gott. Gillar man inte avtalen som gäller för ett lån är man fri att avstå, det är ingen som tvingar dig att ta ett banklån. Och är det kapitalet som är bekymret så är det bara att gilla läget och bo i hyreslägenhet.

Basta.
Så jäkla bra formulerat!!! :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men i sammanhanget är det ju intressant att notera att våra stora banker, under första kvartalet i år, januari - mars, gjorde en vinst på 28 tusen miljoner kronor, 28 miljarder var det väl?

Gissa vem som betalar deras vinster! Det är inte bara Hempularens dotter, det är vi alla :p
Bankernas vinster är för stora inte tu tal om annat. Men jag vet att du vet bättre än att torgföra sådant populistiskt dravel eftersom det där är också en slutsats tagen ur sitt sammanhang. Vinsten är mindre intressant, det är vad banken gör med sin vinst som skall nagelfaras. För hög utdelning till aktieägare, galna bonusprogram för chefer och liknande ska bekämpas, men vinster som investeras väl som gynnar mig som kund ligger naturligtvis i mitt intresse.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Politiska intressen?
Kanske inte, men ekonomiska:
Det är framför allt bostadslånen, som står för 81 procent av den totala utlåningen till hushållen, som ökar – med 133 miljarder jämfört med motsvarande månad föregående år. Den årliga tillväxttakten på bostadslånen ligger på på 5,9 procent.
http://www.friatider.se/hush-llens-skulder-nu-ver-3000-miljarder
 
Fria tider?

Den gör tråden är ett typexempel på det sämsta med Byggahus. Någon anser sig orättvist behandlad, och skall hänga ut ett företag för detta. Att ha någon egen skuld i den uppkomna situationen förnekas bestämt.

Och så kommer fler missnöjda in i tråden och skall gnälla på de dumma bankerna. Det är väl bara en tidsfråga innan vi kommer in på hur dumma mäklare och advokater är, det är ju populärt gnällämne.

Att denna tråden tillåts vara kvar i Juridik är bara ett av tecknen på att moderatorer/administration tycker att konsumenter alltid ha rätt, och företag alltid fel. Och har de formellt inte fel så skall de ta på sig det ändå för att undvika "badwill".

Är det vad Byggahus skall vara, ett forum där konsumenten alltid har rätt?
 
  • Gilla
shadowfire och 6 till
  • Laddar…
Det här med e-postkommunikation är inte optimalt enligt mig. Jag jobbar som servicetekniker/systemutvecklare hos en friskvårdsfirma där mycket av kommunikationen med kunderna sker med e-post. Även en del automatiska sådana såsom lösenordsåterställning, bokningar och dylikt.
Vi fick tillbaka stora mängder med mail där antingen kontot inte existerade eller var avstängt, alternativt "mailbox unavailable" (bara Microsoft som kör med det).

Jag blev less på detta så jag gjorde en funktion som kräver att kunderna upprepar sin e-post första gången de loggar in eller när det var länge sedan de loggade in (1+ år). Detta resulterade i att hundratals kunder helt plötsligt hade angett olika adresser sedan de registrerade sig och när de skulle logga in. Återkommande mail störtdök i antal.

Så vi har övergått till att använda SMS för kortare och mer viktig information just för att kunderna inte tar e-post på allvar. Bokningar och dylikt går fortfarande ut som mail och det händer att de studsar tillbaka på grund av olika anledningar och oftast är det uppenbart att kunderna använder ett spam-konto som aldrig kollas och till slut blir avstängda.
Lite offtopic men rent generellt tror jag att folk skiter i e-posten och tar information som vilka reklamblad som helst i postlådan. Jag tänkte nu på inledande inlägg om att avtalsändringarna mailats ut men tolkats som spam.
 
  • Gilla
Jehu och 3 till
  • Laddar…
-MH- skrev:
Fria tider?

Den gör tråden är ett typexempel på det sämsta med Byggahus. Någon anser sig orättvist behandlad, och skall hänga ut ett företag för detta. Att ha någon egen skuld i den uppkomna situationen förnekas bestämt.
...
Du ser inte själv något märkligt att våra storbanker tjänar 28 miljarder per kvartal, för att vi, vanligt folk, skall kunna få ett vettigt boende?

Det har inget med om banker eller konsumenter har rätt eller fel att göra,
men visar proportionerna på det som skapar vinnare och förlorare.

Men du kanske skulle kunna på ett lättfattigt sätt förklara det vettiga att våra banker kan tjäna 28 miljarder per kvartal på att låna ut pengar som de egentligen inte har!
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Men du kanske skulle kunna på ett lättfattigt sätt förklara det vettiga att våra banker kan tjäna 28 miljarder per kvartal på att låna ut pengar som de egentligen inte har!
Ja det går ju att diskutera.

Det skulle ju räcka till att avlöna ca 200.000 st lärare, sjuksköterskor och undersköterskor.

Men det är ju klart, bättre att pengarna rinner ner i aktiägarnas fickor så de främlingsfientliga krafterna kan fortsätta att skylla på att det är invandrare det beror på att vård och skola inte fungerar.
Jag tror inte vi, småfolket, har någon kompetens att inse vad som är så lysande med detta. Men någon finess finns det säkert ...
 
KnockOnWood skrev:
Du ser inte själv något märkligt att våra storbanker tjänar 28 miljarder per kvartal, för att vi, vanligt folk, skall kunna få ett vettigt boende?

Det har inget med om banker eller konsumenter har rätt eller fel att göra,
men visar proportionerna på det som skapar vinnare och förlorare.

Men du kanske skulle kunna på ett lättfattigt sätt förklara det vettiga att våra banker kan tjäna 28 miljarder per kvartal på att låna ut pengar som de egentligen inte har!
Så länge ”vi” vill ha högre levnadstandard än vi har råd med så ser jag inget fel i att bankerna tjänar pengar. För det är det de handlar om att vi vill köpa saker som vi egentligen inte har pengar till.
Att ett vettigt boende kan betyda nytt kök och nya badrum samt andra icke nödvändiga renoveringar bara för att man skall passa in i den rådande stilen och mode trender. Behöver man ha en eller två nya bilar på uppfarten?
De flesta hade klarat sig bra och haft ett bra liv utan att alltid ha det nyaste!
I annat fall för man betal och se glad ut!
 
Mikael_L skrev:
Ja det går ju att diskutera.

Det skulle ju räcka till att avlöna ca 200.000 st lärare, sjuksköterskor och undersköterskor.

Men det är ju klart, bättre att pengarna rinner ner i aktiägarnas fickor så de främlingsfientliga krafterna kan fortsätta att skylla på att det är invandrare det beror på att vård och skola inte fungerar.
Jag tror inte vi, småfolket, har någon kompetens att inse vad som är så lysande med detta. Men någon finess finns det säkert ...
Men!
Banker är inte någon myndighet etc, De är vinstdrivande företag precis som Volvo, Ericsson etc.
Varför skall bankerna helt plötsligen börja avlöna offentligt anställda?
 
  • Gilla
deetee
  • Laddar…
Mikael_L
nissenhj skrev:
Men!
Banker är inte någon myndighet etc, De är vinstdrivande företag precis som Volvo, Ericsson etc.
Varför skall bankerna helt plötsligen börja avlöna offentligt anställda?
Så är det.

Men jag antar att det är politiker och lagar som bestämmer spelreglerna för hur företag verkar i vårt land.


Men är det fel att någon ibland pekar på var en otrolig mängd kapital rinner iväg?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
...
Men är det fel att någon ibland pekar på var en otrolig mängd kapital rinner iväg?
Ja, tydligen var det Big No No att lägga in en länk till Fria Tider som beskriver detta i alla fall :confused:
 
-MH- skrev:
Är det vad Byggahus skall vara, ett forum där konsumenten alltid har rätt?
Det är rimligt att Byggahus tillvaratar konsumenternas intressen, det är vi som är medlemmar.

Sen finns det inget i tråden som visar att ICA-banken skulle vara sämre än någon annan bank.
 
  • Gilla
WilleR och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Du ser inte själv något märkligt att våra storbanker tjänar 28 miljarder per kvartal, för att vi, vanligt folk, skall kunna få ett vettigt boende?

Det har inget med om banker eller konsumenter har rätt eller fel att göra,
men visar proportionerna på det som skapar vinnare och förlorare.

Men du kanske skulle kunna på ett lättfattigt sätt förklara det vettiga att våra banker kan tjäna 28 miljarder per kvartal på att låna ut pengar som de egentligen inte har!
Banken tjänar inte de pengarna enbart på bolån.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jehu skrev:
Vinstnivåerna på bolånen är på rekordnivåer. SBAB är den bank som driver räntorna neråt.

[länk]
SBAB är inte billigare/bättre. Deras listpris är lägre, men för många "bra" kunder så ger bankerna klart bättre räntor. Men SBAB har ett transparent system för rabatter.

I SBAB:s direktiv finns inget om att de ska vara prispressare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.