21 111 läst ·
79 svar
21k läst
79 svar
Varning för Ica banken
Så jäkla bra formulerat!!!mexitegel skrev:På samma sätt som du kan säga upp avtalet utan anledning så kan motparten göra det också enligt vad som anges i villkoren för lånet. Det är ett helt rimligt affärskrav att båda parter har samma möjligheter.
Och banken kan inte tvinga fram en försäljning av huset så länge du följer villkoren för ditt lån. D.v.s betalar tillbaka lånet om det blir uppsagt. Att banken kan tvinga fram en försäljning om du inte kan betala ditt lån är också fullt rimligt, annars får ju bankens andra kunder ta den förlusten. Det är ju i sanning än värre.
Jag försvarar inte bankernas agerande i stort med deras stora vinstuttag etc. men påståenden tagna ur sitt sammanhang för att snedvrida tycker jag inte ska få stå oemotsagda.
Dessutom är det väl inga banker som agerar i politiska intressen.
Så nä, det där är bara skitsnack kort och gott. Gillar man inte avtalen som gäller för ett lån är man fri att avstå, det är ingen som tvingar dig att ta ett banklån. Och är det kapitalet som är bekymret så är det bara att gilla läget och bo i hyreslägenhet.
Basta.
Bankernas vinster är för stora inte tu tal om annat. Men jag vet att du vet bättre än att torgföra sådant populistiskt dravel eftersom det där är också en slutsats tagen ur sitt sammanhang. Vinsten är mindre intressant, det är vad banken gör med sin vinst som skall nagelfaras. För hög utdelning till aktieägare, galna bonusprogram för chefer och liknande ska bekämpas, men vinster som investeras väl som gynnar mig som kund ligger naturligtvis i mitt intresse.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Politiska intressen?
Kanske inte, men ekonomiska:
Kanske inte, men ekonomiska:
http://www.friatider.se/hush-llens-skulder-nu-ver-3000-miljarder
Fria tider?
Den gör tråden är ett typexempel på det sämsta med Byggahus. Någon anser sig orättvist behandlad, och skall hänga ut ett företag för detta. Att ha någon egen skuld i den uppkomna situationen förnekas bestämt.
Och så kommer fler missnöjda in i tråden och skall gnälla på de dumma bankerna. Det är väl bara en tidsfråga innan vi kommer in på hur dumma mäklare och advokater är, det är ju populärt gnällämne.
Att denna tråden tillåts vara kvar i Juridik är bara ett av tecknen på att moderatorer/administration tycker att konsumenter alltid ha rätt, och företag alltid fel. Och har de formellt inte fel så skall de ta på sig det ändå för att undvika "badwill".
Är det vad Byggahus skall vara, ett forum där konsumenten alltid har rätt?
Den gör tråden är ett typexempel på det sämsta med Byggahus. Någon anser sig orättvist behandlad, och skall hänga ut ett företag för detta. Att ha någon egen skuld i den uppkomna situationen förnekas bestämt.
Och så kommer fler missnöjda in i tråden och skall gnälla på de dumma bankerna. Det är väl bara en tidsfråga innan vi kommer in på hur dumma mäklare och advokater är, det är ju populärt gnällämne.
Att denna tråden tillåts vara kvar i Juridik är bara ett av tecknen på att moderatorer/administration tycker att konsumenter alltid ha rätt, och företag alltid fel. Och har de formellt inte fel så skall de ta på sig det ändå för att undvika "badwill".
Är det vad Byggahus skall vara, ett forum där konsumenten alltid har rätt?
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Det här med e-postkommunikation är inte optimalt enligt mig. Jag jobbar som servicetekniker/systemutvecklare hos en friskvårdsfirma där mycket av kommunikationen med kunderna sker med e-post. Även en del automatiska sådana såsom lösenordsåterställning, bokningar och dylikt.
Vi fick tillbaka stora mängder med mail där antingen kontot inte existerade eller var avstängt, alternativt "mailbox unavailable" (bara Microsoft som kör med det).
Jag blev less på detta så jag gjorde en funktion som kräver att kunderna upprepar sin e-post första gången de loggar in eller när det var länge sedan de loggade in (1+ år). Detta resulterade i att hundratals kunder helt plötsligt hade angett olika adresser sedan de registrerade sig och när de skulle logga in. Återkommande mail störtdök i antal.
Så vi har övergått till att använda SMS för kortare och mer viktig information just för att kunderna inte tar e-post på allvar. Bokningar och dylikt går fortfarande ut som mail och det händer att de studsar tillbaka på grund av olika anledningar och oftast är det uppenbart att kunderna använder ett spam-konto som aldrig kollas och till slut blir avstängda.
Lite offtopic men rent generellt tror jag att folk skiter i e-posten och tar information som vilka reklamblad som helst i postlådan. Jag tänkte nu på inledande inlägg om att avtalsändringarna mailats ut men tolkats som spam.
Vi fick tillbaka stora mängder med mail där antingen kontot inte existerade eller var avstängt, alternativt "mailbox unavailable" (bara Microsoft som kör med det).
Jag blev less på detta så jag gjorde en funktion som kräver att kunderna upprepar sin e-post första gången de loggar in eller när det var länge sedan de loggade in (1+ år). Detta resulterade i att hundratals kunder helt plötsligt hade angett olika adresser sedan de registrerade sig och när de skulle logga in. Återkommande mail störtdök i antal.
Så vi har övergått till att använda SMS för kortare och mer viktig information just för att kunderna inte tar e-post på allvar. Bokningar och dylikt går fortfarande ut som mail och det händer att de studsar tillbaka på grund av olika anledningar och oftast är det uppenbart att kunderna använder ett spam-konto som aldrig kollas och till slut blir avstängda.
Lite offtopic men rent generellt tror jag att folk skiter i e-posten och tar information som vilka reklamblad som helst i postlådan. Jag tänkte nu på inledande inlägg om att avtalsändringarna mailats ut men tolkats som spam.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du ser inte själv något märkligt att våra storbanker tjänar 28 miljarder per kvartal, för att vi, vanligt folk, skall kunna få ett vettigt boende?-MH- skrev:
Det har inget med om banker eller konsumenter har rätt eller fel att göra,
men visar proportionerna på det som skapar vinnare och förlorare.
Men du kanske skulle kunna på ett lättfattigt sätt förklara det vettiga att våra banker kan tjäna 28 miljarder per kvartal på att låna ut pengar som de egentligen inte har!
Ja det går ju att diskutera.KnockOnWood skrev:
Det skulle ju räcka till att avlöna ca 200.000 st lärare, sjuksköterskor och undersköterskor.
Men det är ju klart, bättre att pengarna rinner ner i aktiägarnas fickor så de främlingsfientliga krafterna kan fortsätta att skylla på att det är invandrare det beror på att vård och skola inte fungerar.
Jag tror inte vi, småfolket, har någon kompetens att inse vad som är så lysande med detta. Men någon finess finns det säkert ...
Så länge ”vi” vill ha högre levnadstandard än vi har råd med så ser jag inget fel i att bankerna tjänar pengar. För det är det de handlar om att vi vill köpa saker som vi egentligen inte har pengar till.KnockOnWood skrev:Du ser inte själv något märkligt att våra storbanker tjänar 28 miljarder per kvartal, för att vi, vanligt folk, skall kunna få ett vettigt boende?
Det har inget med om banker eller konsumenter har rätt eller fel att göra,
men visar proportionerna på det som skapar vinnare och förlorare.
Men du kanske skulle kunna på ett lättfattigt sätt förklara det vettiga att våra banker kan tjäna 28 miljarder per kvartal på att låna ut pengar som de egentligen inte har!
Att ett vettigt boende kan betyda nytt kök och nya badrum samt andra icke nödvändiga renoveringar bara för att man skall passa in i den rådande stilen och mode trender. Behöver man ha en eller två nya bilar på uppfarten?
De flesta hade klarat sig bra och haft ett bra liv utan att alltid ha det nyaste!
I annat fall för man betal och se glad ut!
Men!Mikael_L skrev:Ja det går ju att diskutera.
Det skulle ju räcka till att avlöna ca 200.000 st lärare, sjuksköterskor och undersköterskor.
Men det är ju klart, bättre att pengarna rinner ner i aktiägarnas fickor så de främlingsfientliga krafterna kan fortsätta att skylla på att det är invandrare det beror på att vård och skola inte fungerar.
Jag tror inte vi, småfolket, har någon kompetens att inse vad som är så lysande med detta. Men någon finess finns det säkert ...
Banker är inte någon myndighet etc, De är vinstdrivande företag precis som Volvo, Ericsson etc.
Varför skall bankerna helt plötsligen börja avlöna offentligt anställda?
Så är det.nissenhj skrev:
Men jag antar att det är politiker och lagar som bestämmer spelreglerna för hur företag verkar i vårt land.
Men är det fel att någon ibland pekar på var en otrolig mängd kapital rinner iväg?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Banken tjänar inte de pengarna enbart på bolån.KnockOnWood skrev:Du ser inte själv något märkligt att våra storbanker tjänar 28 miljarder per kvartal, för att vi, vanligt folk, skall kunna få ett vettigt boende?
Det har inget med om banker eller konsumenter har rätt eller fel att göra,
men visar proportionerna på det som skapar vinnare och förlorare.
Men du kanske skulle kunna på ett lättfattigt sätt förklara det vettiga att våra banker kan tjäna 28 miljarder per kvartal på att låna ut pengar som de egentligen inte har!
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
SBAB är inte billigare/bättre. Deras listpris är lägre, men för många "bra" kunder så ger bankerna klart bättre räntor. Men SBAB har ett transparent system för rabatter.Jehu skrev:
I SBAB:s direktiv finns inget om att de ska vara prispressare.
